ole-jakob Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Hei, På grunn av plassmangel og dårlig studentøkonomi vurderer jeg sterkt å selge min stasjonære PC. Jeg har imidlertid et stort problem: Jeg aner ikke hva den kan være verdt! Jeg evner ikke selv til å beregne hva brukt datautstyr kan være verdt, og spør derfor dere om hjelp. PCen er selvbygd og følgelig er noen komponenter relativt nye mens andre i sin tur er nokså gamle. Komponentene er som følger: Kabinett Fractal Design Define R3 Black Pearl Skjerm Samsung SyncMaster 226BW CPU AMD Phenom II X4 965 Black Edition Hovedkort Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, Socket-AM3 Lydkort M-Audio Audiophile 192 RAM Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 8GB (4stk 2GB brikker) Harddisker Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2, Western Digital VelociRaptor® 150GB, Western Digital Western Digital Caviar® Green 2TB (2stk), Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 (2stk) Grafikkort Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB Mus Logitech G5 Tastatur Logitech K750 DVD-leser og DVD-brenner Vet ikke, begge er gamle Strømforsyning Corsair HX 850W Noen som tør gi et anslag på hvor mye det er forsvarlig å be for dette? Eventuelt, forutsatt at delene ikke bør selges samlet, hvor mye er det forsvarlig å be om for enkelte av delene? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Jeg pleier ikke vurdere noen verdi på pc-er uten at jeg vet de ulike delenes alder. Nypris på delene bør også tas med. Er delene hver for seg eller er de satt sammen til en fungerende maskin? Jeg gjetter på 7000, men magefølelsen er ikke fast og kan endre seg ettersom du kommer med nye opplysninger. Det som er vanskelig å sette bruktpris på er ssd'ene. Jeg har desverre ingen erfaring som viser til forventet praktisk levetid. Lenke til kommentar
ole-jakob Skrevet 8. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2012 (endret) Delene er satt sammen og er en fullt fungerende maskin. Alder og pris (pris ved kjøpstidspunkt der hvor pris ikke er å finne) Kabinett: 1 år - 695 kr Strømforsyning: 2,5 år - 1186 kr Skjerm: 5 år - utgått (kostet ca 3000) CPU: 2,5 år - utgått (kostet 2295 kr) Hovedkort: 2,5 år - utgått (kostet 1079 kr) Lydkort: 4 år - 1399 kr RAM: 2,5 år - ca 400 kr Grafikkort: 1,5 år - 1099 kr Harddisker: SSD 2 år - utgått (kostet ca 1500 kr) WD Raptor 150GB 3 år - 899 kr 2TB diskene 9 mnd - utgått (kostet 599 kr stk) Samsung diskene 4 år - utgått Mus: 5 år - utgått Tastatur: 6mnd - 559 kr DVD-leser og DVD-brenner: sikkert 7-8 år gamle (muligens verdt metallet de er laget av) Kan vel også legge til at lovlig windows 7 ultimate lisens følger med PCen. Endret 8. mars 2012 av ole-jakob Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Heisann. 50% av ny pris og så ned ca 10% per å gammel Da har du en grei pris. Siden hardware faktisk er billig nå til dags, så kjøper jo folk heller nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå