B1ack Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Spørsmålet er egentlig om det finnes en ekstern mic det går an å plugge inn i minijack utgangen å bruke denne til "hovedmic" uten at den kobler inn i "headset" mode? Problemet mitt var i utgangspunktet at mic'en falt ut i tide og utide, så det var vanskelig å føre en vanlig samtale. Jeg fant så ut at mytrendyphone selger ny mic, så da kjøpte jeg en derfra. (http://www.mytrendyphone.no/shop/htc-mikrofon-desire-67919p.html) Fikk den i dag og begynte å demontere telefonen. Alt gikk greit å demontere, helt til jeg fikk løsna kretskortet og kom til den sida hvor mic'en satt. Det virka i grunn ikke helt som om den var utskiftbar, selv om dem selger den som reservedel. Orginal mic'en satt rimelig godt fast, men etter litt forsiktig fikling med et veldig lite flatt skrujern så løsna den, med et knak heller enn brak. I alle fall så kunne det se ut som at den på sett og vis var lodda fast til kretskortet. Nå etter å ha montert sammen igjen med ny mic, så er i alle fall mic'en 100% død, mot ca 60% død som den var tidligere. Her er bilder av underside og overside(enn dog dårlige) av mic'en: Tar jeg helt feil eller ser det ut som de 4 kontaktpunktene er ment å være loddepunkter? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Spørsmålet er egentlig om det finnes en ekstern mic det går an å plugge inn i minijack utgangen å bruke denne til "hovedmic" uten at den kobler inn i "headset" mode? Kjenner ikke din telefon, men etter min erfaring, nei. Et annet alternativ er også et blåtannhodesett. Det virka i grunn ikke helt som om den var utskiftbar, selv om dem selger den som reservedel. Orginal mic'en satt rimelig godt fast, men etter litt forsiktig fikling med et veldig lite flatt skrujern så løsna den, med et knak heller enn brak. I alle fall så kunne det se ut som at den på sett og vis var lodda fast til kretskortet. Nå etter å ha montert sammen igjen med ny mic, så er i alle fall mic'en 100% død, mot ca 60% død som den var tidligere. Her er bilder av underside og overside(enn dog dårlige) av mic'en: Tar jeg helt feil eller ser det ut som de 4 kontaktpunktene er ment å være loddepunkter? Mikrofonen er nok utskiftbar, for dem som disponerer riktig verktøy. Det er ikke sikkert at den orginale mikrofonen var defekt heller, men hadde dårlige loddepunkter. Ut fra bildene, så ser det ut som loddepunkter, ja. Korrekt demontering vil da være avlodding med varme. Når man bryter av loddede komponenter, så er det veldig lett å skade loddepunktene på kretskortet. Dette vil gjøre at man mister ledeevnen som ligger i dem, og i mange tilfeller gjøre det vanskelig å feste nye komponenter. Når du sier du har "montert sammen igjen", har du loddet på den nye mikrofonen? Hvis ikke så vil du nesten sikkert ikke ha skikkelig kontakt mellom mikrofonen og kretskortet, og dermed en død mikrofon. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 8. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2012 Nei, jeg loddet det nok ikke fast. Jeg skiftet og var av med en del andre komponenter også, og disse mer eller mindre lå jo bare på topp av kontaktpunktene sine på kretskortet. Så jeg la bare den nye mic'en oppå kontaktpunktene sine og lot det være med det. Man så ikke loddepunktene på baksida av kortet, så helt hvordan det er meninga man skal lodde det forstår jeg ikke da, varme hele mic'en så den blir så varm at punktene på undersida smelter? Loddeutstyr for så små ting som det der har jeg ikke kontroll på Konklusjon er vel at telefonen er "død". Kan sikkert kjøpe et bluetooth headset ellerno slikt å bruke det antar jeg? Uansett kjøpte en ny Sensation XE så Desiren HD'n skulle bare være leketelefonen som var roota. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Det er ikke loddepunter på baksiden, siden dette er en overflatemontert komponent (SMD). Verktøy: pinsett, loddebolt og loddetinn alternativt: pinsett, varmluftsloddepistol og loddepasta For å avlodde; stikker loddepunktene på kretskortet utenfor området som dekkes av mikrofonen, så varmer man disse, samtidig som man løfter på komponenten. Komponenten er så liten, at man greier å varme to punkter om gangen med en stor loddebolt. Gjenta vekselvis på begge sider flere ganger, inntil kompnent er løs. Er loddepunktene skjulte, så må man bruke en varmluftsloddepistol. For å lodde på; stikker loddepunktene på kretskortet utenfor området som dekkes av mikrofonen, legger man først på loddetinn på alle loddepunktene. Så varmer man opp to av loddepunktene, samtidig som man holder komponent på plass. Gjenta på andre siden. Er loddepunktene skjulte, må man bruke varmluftsloddepistol og gjerne loddepasta. Uansett, har du ikke disse verktøyene, så lønner det seg neppe å kjøpe dem bare for denne jobben. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 8. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2012 Nei, det er ikke sikkert, jeg har mine tvil til at det fungerer uansett nå som jeg har "revet" den løs i utgangspunktet. Får klare med med Sensation'n istedenfor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå