Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om hviletid.

toro6

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det sies at man skal ha 11 timer hviletid mellom arbeidsdager.

Nå har vi det litt uvanlig på jobben. Vanligvis når det er kveldsskift jobber jeg Man-Tor og fri på fredag. Nå derimot, har de begynt med kveldsskift bare på enkelte dager. Vi jobber f.eks Mandag kveld fra 1300 til 2200, så er det dagskift på Tirsdag. Dette betyr jo at jeg skal begynne klokka 0900 og ikke fem, eller seks som vanlig.

Dette passer meg utmerket, egentlig, da den dagen blir kortere. MEN, så syns jeg de blir litt urimelige. Hvis vi skulle finne på å dra hjem tidligere, kanskje en time før arbeidsdagen er slutt, starter de stoppeklokka for å si det sånn, slik at vi må dukke opp på dagskiftet 0800 istedet for 0900 som ønskelig.

Skal det være slik, altså? Jeg får hviletiden uansett, men hvis jeg "kjøper meg fri" på slutten av dagen, er det jo for å få en time ekstra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt at loven gir deg krav på 11 timer arbeidsfri mellom to hovedarbeidsperioder (arbeidsmiljøloven § 10-8 første ledd). Dette innebærer at hvis du er ferdig på jobb klokken 22 om kvelden skal du ikke møte på jobb før klokken 9 påfølgende dag. I bedrifter med tariffavtale kan dette være fraveket ved avtale (ned til 8 timer). Denne grensen gjelder ikke hvis det er nødvendig å pålegge overtid, og pålegget er begrunnet i at det ellers vil inntre alvorlige driftsforstyrrelser, men også her skal det være inntatt i den skriftlige arbeidsavtalen (enten ved henvisning eller direkte).

Jeg forstår ikke helt problemstillingen din -- hvis det er slik at du ønsker å gå en time tidligere og bli trukket i lønn så er ikke det noe man har noen alminnelig anledning til. Hvis du går en time tidligere en dag og må jobbe en time lenger påfølgende dag krever jo bare sjefen din at du oppfyller arbeidskontrakten din der du har avtalt å jobbe så og så mange timer. Hva legger du i å "kjøpe deg fri"?

Lenke til kommentar

Vi driver med slakt så arbeidet i seg selv er over når det er slutt på dyra. Veldig ofte er vi ferdige med slakten tidlig så da er det vanlig at vi drar hjem enten ved ta avspasering eller "perm uten lønn".

Jeg lurer da på om hviletiden starter fra da jeg drar hjem tidlig, eller når arbeidsdagen er offisielt slutt.

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Heisann.

Det sies at man skal ha 11 timer hviletid mellom arbeidsdager.

Nå har vi det litt uvanlig på jobben. Vanligvis når det er kveldsskift jobber jeg Man-Tor og fri på fredag. Nå derimot, har de begynt med kveldsskift bare på enkelte dager. Vi jobber f.eks Mandag kveld fra 1300 til 2200, så er det dagskift på Tirsdag. Dette betyr jo at jeg skal begynne klokka 0900 og ikke fem, eller seks som vanlig.

Dette passer meg utmerket, egentlig, da den dagen blir kortere. ....

Med forbehold om at jeg forstår det du mener korrekt er det muligens på sin plass med en korrigering.

Om du får senere oppstart som følge av 11 timersregelen så blir altså ikke påfølgende arbeidsdag kortere. Om arbeidsgiver gjør jobben sin med arbeidsplaner blir den bare forskjøvet.

Lenke til kommentar

Det ville jo blitt feil at jeg skulle sitte igjen på jobben og stirre i veggen mens alle andre drar hjem? Da vil jeg IGJEN få mindre fritid som straff for at jeg sier ja til disse rare arbeidstidene.

Det er uansett irrelevant for øyeblikket. Fordi det viste seg at det bare var skiftlederen som prøvde seg på en frekk en. Avdelingsleder oppklarte saken, og jeg får hviletid fra arbeidsdagens egentlige sluttid.

Funker fint det greiene her. Dagskift i dag, kvelden i morgen betyr et døgn fri. Deilig.

Kan for ordens skyld legge ut svaret jeg fikk fra Arbeidstilsynet:

"Det er faktisk (og ikke offisiell) arbeidstid som gjelder. Det er ikke noe i veien for at en har lengre hviletid enn 11 timer. Derfor vil det ikke være i strid med hviletidsbestemmelsene om en avslutter dagen en time tidligere uten å samtidig starte neste dag en time tidligere. På den annen side kan en ikke kreve lønn for de timene en eventuelt ikke jobber. Hvis dere for tilbud om å dra en time tidligere, for så å begynne neste dag en time tidligere, så er det ikke noe i veien for det. Hvis dere derimot blir pålagt å gå en time tidligere en avtalt, for så å begynne neste dag en time tidligere enn avtalt, så kan dette muligens være i strid med deres arbeidsavtaler."

Ble ikke så mye klokere, jeg, men samme kan det være.

Lenke til kommentar

Det ville jo blitt feil at jeg skulle sitte igjen på jobben og stirre i veggen mens alle andre drar hjem? Da vil jeg IGJEN få mindre fritid som straff for at jeg sier ja til disse rare arbeidstidene.

...

11 timersregelen har til hensikt å sikre at du får nok hvile mellom arbeidsperiodene; ikke at du skal få mer fri. Du får da heller ikke mindre fritid, bare til andre tider.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

11 timersregelen har til hensikt å sikre at du får nok hvile mellom arbeidsperiodene; ikke at du skal få mer fri. Du får da heller ikke mindre fritid, bare til andre tider.

Det blir mindre fritid hvis du skal sitte lenger på jobb en andre og komme samtidig med de neste dag. De burde legge til detaljer i den loven i tilfelle enkelte arbeidsgivere ikke er like "snille" som min.

Selv om det funker greit for meg er det egentlig galskap å sette folk på et slikt opplegg. Dag kveld dag kveld, i løpet at en uke.. Syns vi skulle fått mer enn elleve timer hvile. Men men, sånn er det i industrien.

Lenke til kommentar

De fleste arbeidsgivere har ikke for vane å gi både i pose og sekk. Skulle de eventuelt gjøre det er det ofte mot bedre vitende.

Det er den oppsatte arbeidsplanen som gjelder.

Arbeidsgiver betaler (normalt) for at du skal arbeide 37,5 timer pr uke (enten reellt eller gjennomsnittsberegnet om gjennomsnittsberegning er avtalt). Kravet ellers er da normalt at hver økt er 7,5 timer (8 med lunsj) separert med minst 11 timer døgnhvile og minst en 36 timers hvile i uken.

Arbeidsgiver kan sette opp planen for de to dagene du nevner på følgende måte innenfor lovens ramme.

Mandag 13-22

Tirsdag 09-17

Om du synes det er kjipt å måtte jobbe til kl 17 påfølgende dag kan du iht den samme paragraf som Krikkert nevner avtale deg ned til kortere hviletid mellom to skift.

Lenke til kommentar

...

Det blir mindre fritid hvis du skal sitte lenger på jobb en andre og komme samtidig med de neste dag.

Ikke når du begynte senere på jobb enn de andre, nei, da får ikke du mindre fritid enn dem selv om du hadde måttet "sitte igjen" like mange timer som du begynte senere...

Du jobber vel (antar full stilling) 37,5 timer i uka, og det samme gjør de andre; da får dere nødvendigvis også like mye fritid i uka, men naturligvis til forskjellige tider på døgnet, i og med at dere har forskjellige skift.

Om du jobber fra 13 til 22 mandag, og 09-14 (forstår det slik ut fra de opplysningene som er framokommet at bedriften bare har ett skift på tirsdager, som egentlig skal gå fra 06 til 14, så muligheten for å jobbe 09-17 som nevnt i innlegg #8 ikke eksisterer i praksis) på tirsdag, så mangler du 3 timer på normal arbeidstid (2x8timer inkl. matpause) disse to dagene; når dekker du inn det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...