Peez Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Nå er det sånn at jeg har tenkt å bestille pc, mens de sier nei. Jeg forteller at jeg SKAL BETALE SELV c.a 65% mens de sier forsatt nei.. Jeg sa jeg skulle selge den nåværende pc'en, så sa faren min "NEI, den er min, den kjøpte jeg, du kan betale meg 2,5 tusen kroner, så skal du få lov til å selge den" Foreldrene hører aldri på hva jeg sier og det er jeg jævlig lei? Har ikke jeg no verdi? Det er sånn at pappa har 2 jobber, men han sier han har penge problemer? (sikkert bruke alt på horer) har prøvd å si at om de skal være sånn og bruke livet mitt på bestemme over meg så starter jeg med rusmidler og at jeg brenner ned huset, og de blir bare jævlig sure.. har flere ganger vurdert og prøve å late som jeg klikker max og ta frem no hardt å slå med, men er jo litt redd for å få politiet på døra.. Har også sagt at hvis de bare skal tenke på seg selv og de 3 andre ungene i huset og at meningene mine har 0 verdi så kontakter jeg barnevernet.. Hvordan kan jeg bli kvitt denne fuckings problemet? Har flere ganger vurdert og stikke fra hjemmet i flere dager med 0 søvn, vet ikke as.. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Peez Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 14.. satt på rommet, rommet var låst.. han kommer inn og sier åpne døra, sa det over 15 ganger, han sa ikke no annet.. Jeg åpnet døra.. han skjekker rommet og i munnen og lommene mine og sier at jeg kasta noe ut fra vinduet (snus) Hvor idiotiske forledre har jeg? de stoler ikke på meg eller noe.. Er jævlig lei nå Lenke til kommentar
Populært innlegg Runar Skrevet 7. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 7. mars 2012 Hvor idiotiske forledre har jeg? de stoler ikke på meg eller noe.. Idiotisk? De bryr seg om deg. Du er bare fjorten år. Verken jeg eller andre jeg kjenner hadde full frihet da de var så unge. Det som er idiotisk, er når du sier du skal «starte med rusmidler og brenner ned huse», og «vurderer og prøve å late som du klikker max og ta frem no hardt å slå med». Du bør også droppe planene om å rømme. Kan du ikke heller prøve å snakke med foreldrene dine, på en rolig og seriøs måte? Ikke «jeg skal kjøpe meg ny PC, og får jeg ikke det rømmer jeg». Trusler fungerer aldri. 14 Lenke til kommentar
Peez Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Har prøvd å snakke alvorlig, eneste som skjer at jeg blir kjefta på av faren og sendt til rommet igjen.. Lenke til kommentar
Jekay Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Du kan ikke alltid få viljen din.. Og du er i tenårene nå, man blir sur på hver lille ting Du får være flink og snill rundt i huset osv så kanskje de også er det mot deg så du får kjøpe pc'en... 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Du vil ha ny pc, men vil bare betale ca 65% selv og foreldrene dine har dårlig råd? Du har ikke tenkt at kanskje 35% av pc`n du har lyst på kanskje er litt for mye for dem å gi deg? Vil du ha ny pc, betal alt selv... Virker som om foreldrene dine både hører på deg og bryr seg om deg, men ikke har råd til å gi deg alt du vil ha. Å ikke stole på en 14-åring som truer med å begynne med dop og brenne ned huset kan jeg støtte... Hva konstruktivt tror du det kan komme ut av å late som du klikker? Eller av å rømme? Tror du at du får ny pc da? Endret 7. mars 2012 av aklla waits for alice 7 Lenke til kommentar
Desu Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Trodde virkelig ikke at 14åringer oppførte seg sånn... :nei2: 3 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Det er en lite sjarmerende argumentasjon du bruker ovenfor foreldrene dine. Dersom du tror det er sånn det fungerer her i verden så taper du i livet.... Gjør som de andre sier; Vær hjelpsom hjemme, godta et nei, vis forståelse, argumenter på en ryddig måte og ha tålmodighet. Når faren din har to jobber, så betyr kanskje det at foreldrene dine ikke har så god råd?? Dersom det er tilfelle, så er det nok rimelig provoserende for dem at guttungen krever ny pc. Det er vel ikke så langt frem til konfirmasjon?? 2 Lenke til kommentar
terje k. Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) 1. Foreldrene dine bør ikke være så kontroll freak, forklar dem det.(på en venlig måte, ikke skrik det i trynet deres) 2. Siden foreldrene dine har penge problemer så er det ganske vanskelig att de skal gi deg penger for feks PC som er mer til HOBBY for deg istede for mat, husleige osv. 3. Dropp det med trusler osv, det virker aldri, jeg er selv 15. 4. Rømme hjemmefra, bare drit i det, det hjelper ikke. 5. Snart har du konf, akk som meg å da får du en del penger fra familie osv. Da får du råd til PC, om du så må gjøre det iskjul, foreldrene dine kan igrunn ikke nekte for å kjøpe ting for DINE EGENE PENGER. 6. Prøv, iallefall prøv å vær snill med foreldrene dine, så lenge de ikke er bestandig sur. Liksom vær snill mot dem så lenge de er snill mot deg. Men serriøst, drop det med trusler osv. Er til ingen nytte skal jeg låve deg. Endret 9. mars 2012 av terje k. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 foreldrene dine kan igrunn ikke nekte for å kjøpe ting for DINE EGENE PENGER. jo det kan dem. du bestemmer ingenting før du er 18. mtp at familien har dårlig råd er det ikke sikkert han får mye penger til konfen heller. 1 Lenke til kommentar
terje k. Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 foreldrene dine kan igrunn ikke nekte for å kjøpe ting for DINE EGENE PENGER. jo det kan dem. du bestemmer ingenting før du er 18. mtp at familien har dårlig råd er det ikke sikkert han får mye penger til konfen heller. Jo de kan vell det, men jeg ville sagt at dagens foreldre ikke ville gjort det. Feks viss du hadde fått ett barn/har ett barn, og han hadde skaffet/skaffer sine egne penger, ville du da nekta han for å kjøpe det han ville kjøpe? Å være en gledesdreper rettere sagt, ville ikke akkuratt gjort mye for at ungen din skulle ha oppført seg bedre. Og jo, selv om familien ikke har mye penger, så har han alltids onkler, tanter, besteforeldre, naboer osv. Så han får nok råd til den pcen han vil ha siden han allerede har 65% av pengene:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Man har nesten full råderett over penger man selv har tjent fra man er 15. http://www.barneombudet.no/klarmelding/penger-og-jobb/?vis=24496#24496 Det er lovfestet i det som heter vergemålsloven (paragraf 33) at ungdom over 15 år som har tjent pengene selv kan bestemme hva det skal brukes til selv. Men samtidig så står foreldrenes ansvar for å ta avgjørelser for barnet eller ungdommen over denne loven, og de kan derfor begrense bruken av pengene. Det vil si at det til slutt er foreldrene dine som bestemmer, men fra du er 12 år skal det legges stor vekt på hva du mener i saker som handler om deg. Og jo eldre du blir, jo mer har det å si etter alder og modenhet. Dette står i barneloven (paragraf 31) og barnekonvensjonen. Alt i alt må moren din må ha en veldig god grunn til hvorfor du ikke får lov til å bruke noen av pengene dine. 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Har også sagt at hvis de bare skal tenke på seg selv og de 3 andre ungene i huset og at meningene mine har 0 verdi så kontakter jeg barnevernet.. Tror ikke de tenker noe mer på deg der, eller gir meningene dine så mye mer verdi hos barnevernet. Så lenge du ikke blir fysisk misbrukt hjemme; tror jeg du burde holde deg laaangt unna barnevernet. Protip: Hold deg unna rusmidler, i alle fall til du blir 18. - Så slipper du masse problemer, spesielt i familie-sammenheng. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Helt enig med trådstarter. Her er det bare å stikke hjemmefra og sniffe noen striper. Det løser de fleste problemer! 1 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg merker jeg blit litt tafatt når jeg ser det du skriver her. Men jeg skal prøve å svare deg på det du spør om. Nå er det sånn at jeg har tenkt å bestille pc, mens de sier nei. Jeg forteller at jeg SKAL BETALE SELV c.a 65% mens de sier forsatt nei.. Jeg sa jeg skulle selge den nåværende pc'en, så sa faren min "NEI, den er min, den kjøpte jeg, du kan betale meg 2,5 tusen kroner, så skal du få lov til å selge den" Om det er hans PC, så er det vel ingen ting å diskutere? Du får ikke min PC for å selge den heller. Det blir faktisk akkurat det samme. Foreldrene hører aldri på hva jeg sier og det er jeg jævlig lei? Har ikke jeg no verdi? Selvfølgelig har du noen verdi! Må de kjøpe en PC til deg for å bevise det? Mener du at man kan vurdere hvor mye en person er verdt i hvor mye penger man velger å bruke på h*n? Dette er absurd. Jeg er sikker på at de gjør mye annet for å vise at du er elsket av de. Du er i tenårene, og det ville vært unaturlig om du så det selv. Det er sånn at pappa har 2 jobber, men han sier han har penge problemer? (sikkert bruke alt på horer) At han har to jobber, betyr ikke at han er rik. Penger går inn på kontoen, og penger går ut av kontoen. Uten at du vet det, så er det faktisk veldig mye man må betale for. Blant annet vann i springen. Men dette visste du kanskje? Vet du hvor mye strøm koster? Hvor mye det koster å kjøre deg til skolen, venner, og bursdagsselskap? Drar dere ofte på ferie? Det kan godt hende at en god del av pengene går til sparing, slik at man har muligheten til å dra på ferie oftere. Akkurat den siste kommentaren der kunne du nok spart deg for. Hadde tatt deg mye mer seriøst om du hadde gjort det. har prøvd å si at om de skal være sånn og bruke livet mitt på bestemme over meg så starter jeg med rusmidler og at jeg brenner ned huset, og de blir bare jævlig sure.. har flere ganger vurdert og prøve å late som jeg klikker max og ta frem no hardt å slå med, men er jo litt redd for å få politiet på døra.. Tomme trusler er aldri særlig virkende. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg påsto at jeg skulle rømme hjemmefra, fordi vi ikke ordna basseng osv. Usjameg, så flaut å se tilbake på det nå. Men på den tiden var det en selvfølge. Å si at du vil brenne ned huset er bare patetisk. Om du virkelig vil nå frem til foreldrene dine, og virkelig få de til å forstå hvor mye du har lyst på den PCen du prater om, så foreslår jeg at du setter deg ned og prater med de. Legg fram argumentene på hvorfor du vil ha en PC, og hvorfor de skal gå med på å gi deg det. Har også sagt at hvis de bare skal tenke på seg selv og de 3 andre ungene i huset og at meningene mine har 0 verdi så kontakter jeg barnevernet.. Kontakte barnevernet fordi du ikke får en datamaskin? Barnevernet hjelper deg når det er vold, trusler eller annet som strider mot norsk lov innvolvert. Ikke når en gutt i tenårene ikke får PCen de ønsker seg så veldig. Jeg vet ikke helt, men dette føles som et bra tidspunkt å nevne barn som ikke har mat på bordet engang. Gutt, jeg tror ikke du forstår hvor heldig du egentlig er. Hvordan kan jeg bli kvitt denne fuckings problemet? Har flere ganger vurdert og stikke fra hjemmet i flere dager med 0 søvn, vet ikke as.. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Om det er et problem, er vel noe som kan diskuteres, men jeg tror nok at de lytter mer på det du har å si om du prater rasjonelt med de. Du blir nok ikke kvitt det av å klage på de, i alle fall. Som sagt, så ville jeg ha satt meg ned med foreldrene mine og fortalt hvorfor jeg ville ha en PC, og fortalt hvorfor de burde hjelpe meg med å finansiere en. Det hjelper ikke å rope til de at du vil brenne ned huset, for så å smelle igjen døra og logge på diskusjon.no og klage. 6 Lenke til kommentar
annelio Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Humørsvinger antar jeg. Det beste tipse jeg kan gi til deg er at du må roe deg ned og være takknemlig for det du har. :-) 1 Lenke til kommentar
Fruitdealer Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 jeg har lagt merke til at det ikke er så mange som bruker ordtaket " Daddy's Money " Anyways, tenkt på dette du, Hvem var det som passet på deg da du var en liten unge, hvem var det som jobbet ræva av seg for å gi deg det du trenger, hvem var det som våknet midt på natten og ga deg melk og passet på deg helt til du sovna. Tenk på det foreldrene dine har gjort for deg =) 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Nå er det sånn at jeg har tenkt å bestille pc, mens de sier nei. Jeg forteller at jeg SKAL BETALE SELV c.a 65% mens de sier forsatt nei.. Jeg sa jeg skulle selge den nåværende pc'en, så sa faren min "NEI, den er min, den kjøpte jeg, du kan betale meg 2,5 tusen kroner, så skal du få lov til å selge den" Foreldrene hører aldri på hva jeg sier og det er jeg jævlig lei? Har ikke jeg no verdi? Det er sånn at pappa har 2 jobber, men han sier han har penge problemer? (sikkert bruke alt på horer) har prøvd å si at om de skal være sånn og bruke livet mitt på bestemme over meg så starter jeg med rusmidler og at jeg brenner ned huset, og de blir bare jævlig sure.. har flere ganger vurdert og prøve å late som jeg klikker max og ta frem no hardt å slå med, men er jo litt redd for å få politiet på døra.. Har også sagt at hvis de bare skal tenke på seg selv og de 3 andre ungene i huset og at meningene mine har 0 verdi så kontakter jeg barnevernet.. Hvordan kan jeg bli kvitt denne fuckings problemet? Har flere ganger vurdert og stikke fra hjemmet i flere dager med 0 søvn, vet ikke as.. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Er du seriøs? Barnevernet finnes ikke for drittunger som klager på at foreldrene bestemmer over dem og ønsker seg ny PC. De er opptatt med å hjelpe barn som virkelig har problemer, for eksempel foreldre som ruser seg og denger dem. Før du bestemte deg for å logge inn på diskusjon.no og slenge med kjeften, tenkte du noen gang på at det finnes folk som har det verre enn deg? Kom deg ut av bobla di. Du har lyst på ny PC og synes at det er urimelig at du må betale selv? Jeg skal fortelle deg hvordan det virkelige livet fungerer, når du ikke har foreldre som brer dyna over deg og synger vuggesanger. Da må du faktisk jobbe, ellers får du ingen penger, og da får du heller ikke mat eller tak over hodet. Alt koster penger. Hvordan tror du det går med deg hvis du ikke jobber? Hver dag drar foreldrene dine på jobb for at du og søsknene dine skal ha klær, mat på bordet og en seng å sove i. Men du ser bare ditt eget umiddelbare behov for en PC du ikke er villig til å betale for selv. Hva gjør du hele dagen? Er noen timer på skolen, så ser du på TV og spiller dataspill? Er det virkelig rettferdig at foreldrene dine anstrenger seg for at du skal ha det bra, mens du bare sutrer og klager og vil brenne ned huset? Hva har du gjort for å fortjene alt det og en ny PC? Rer du engang opp senga di selv? Har du noen anelse om hvor mye det koster å ta seg av et barn? Dere er fire unger i huset, så det er ikke det minste rart at foreldrene dine ikke prioriterer ny PC til deg, som du sikkert bare skal bruke til spill og annen underholdning. Eller? Du ville hatt godt av å bli sendt til en oppdragelsesanstalt og lært litt om virkeligheten. Da jeg var ung, var det faktisk vanlig at man sparte på de kronene man fikk hvis man ønsket seg noe, og hvis man trengte mer penger forsøkte man å finne ekstraoppgaver man kunne gjøre for å få litt mer. Man takket for maten når man gikk fra middagsbordet. Alt dette uten å klage. Og jeg er bare 5 år eldre enn deg. 6 Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Well put, Zarac. Min eldste sønn er 15 år. Hadde han uttalt noe i retning av det trådstarter gjør, så hadde jeg blitt noe provosert og meget, meget skuffet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå