Gå til innhold

Kommentar: - Ikke revolusjonerende

Anbefalte innlegg

Ingenting har endret seg merkverdig den siste tiden. Den største endringen er App Store, Music Store, Movie Store, iCloud og iOS. Android har i sammenligning ingenting, i tillegg ser enhetene ut som søppel.

Samsung Galaxy S II ser 50 ganger bedre ut enn det iPhone 4S gjør.

iPhone 4S ser latterlig ut med en så liten skjern i fronten hvor den utnytter fronten så dårlig til skjermen.

I'm just sayin.

Spør hvem som helst med LITT peiling på design. Alle vil stemme iPhone.

Jeg fikk tidligere en ukes bann for å ha kallt noen som kritserte Apple sin design for usofistikerte, kjedelige, Toyota-kjørende regnskapsførere med huslån til de er 60, så jeg skal unngå å peke fingre her.

Jeg vil høre hva ekspertene sier i dag og ikke i fra 2009.

I dag finnes det enormt mange mobiler som rett og slett ser mye finere ut enn iPhone 4 / 4S.

Jeg kan jo nevne noen få i farta. Samsung Galaxy S II, Nokia N9, Nokia Lumia 900, Sony Ericsson XPERIA Arc S, Sony XPERIA S og Panasonic Eluga Power.

Men utenom det, så tror jeg at jeg ler med halvt skakk hvis dette stemmer :tease: :!:

EDIT: Og jeg er også enig i at iPad er langt i fra å være noen revolusjon når den mangler fundamentære ting som er skrevet ned i denne linken her.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til batterilevetiden ikke er betydelig bedre er jo pga den høye oppløsningen.

Hvorfor?

Mistet innlegget jeg skrev her nå, men det var snakk om at iPad trengte dobbelt opp med LED-bakgrunnsbelysning pga den høye pikseltettheten.

Hvis de har doblet styrken på baklyset så er det noe de har gjort helt uavhengig av oppløsningen. Men stemmer det virkelig at de har doblet lysstyrken?

Lenke til kommentar

Grunnen til batterilevetiden ikke er betydelig bedre er jo pga den høye oppløsningen.

Hvorfor?

AtW

Mistet innlegget jeg skrev her nå, men det var snakk om at iPad trengte dobbelt opp med LED-bakgrunnsbelysning pga den høye pikseltettheten. Blir spennende å se om det er tilfellet når iFixit plukker den fra hverandre, og batteritestene til Anandtech. Jeg ville trodd at den nye iPaden ville fått bedre batteritid grunnet overgang fra 45nm til 28/32nm på CPU og GPU, men nå viste det seg at LTE-brikken fortsatt var på 45nm.

Er det virkelig dobbelt så mye tap i en LCD med dobbel oppløsning? Det virker lite realistisk.

AtW

Hvorfor?

AtW

LTE bruker mer strøm enn GSM/3G, flere piksler krever kraftigere maskinvare. Selv om CPU/GPU er 28/32nm så betyr ikke det at på en eller annen fantastisk måte at sluttproduktet bruker mindre strøm. Min Galaxy Note har et batteri på 2500mAh. Betyr dette at batteriet varer i flere dager? Nei, for Note har som kjent en gigantisk skjerm på 1280x800. Hva hadde skjedd om man hadde byttet ut skjermen med en på 800x480? Jo, man hadde endt opp med en Galaxy SII med enda bedre batteritid enn idag.

Poenget er at skjermer med høy oppløsning sluker strøm. At den også har LTE hjelper ikke.

Kan dere ikke begynne å vise bilder av alle sjefene i Apple istedenfor disse intetsigende produktbildene hele tiden, det hadde vært mye bedre, har lyst til å se hvordan disse toppsjefene ser ut :)

Eller du kan bruke en onlinetjeneste som er relativt kjent. Google.

Note sin skjerm er stor i fysisk størrelse, det spiller åpenbart inn på hvor mye en skjerm trekker, men hva spiller skjermens oppløsning inn på det? Mener du det er skjermens om sluker størm, GPU/CPU eller begge deler?

AtW

Lenke til kommentar

Hvis de har doblet styrken på baklyset så er det noe de har gjort helt uavhengig av oppløsningen. Men stemmer det virkelig at de har doblet lysstyrken?

The outlet suggests once again that Apple is going with a high-resolution 2,048x1,536-pixel display in its next iPad, and will need a new lighting system to "maintain or strengthen the brightness of the panels." By comparison, Apple's first- and second-generation iPads shipped with a 1,024x768-pixel display.

Du kan lese mer om det her: http://news.cnet.com/8301-27076_3-57319788-248/next-ipad-to-double-up-on-backlight-tech-report-says/

Det må nesten være bakgrunnsbelysningen på skjermen som tar mer batteri, jeg kan ikke helt skjønne at chipsettet plutselig skal kreve nesten dobbelt så mye. Uansett vil nok iFixit og Anandtech finne ut av det om noen uker.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Jeg synes det hørtes merkelig ut og tok en kontrollregning. Jeg får ikke samme svar som deg.

Galaxy tab 10.1: 8,5648 tommer lengde * 5,3530 tommer bredde = 10,1 tommer diagonal og 45,8472 kvadrattommer areal. 1280x800 er 16:10-format.

ipad3: 7,76 tommer lengde * 5,82 tommer bredde = 9,7 tommer diagonal og 45,1632 kvadrattommer areal. 2048x1536 er 4:3-format.

Med andre ord har Galaxy tab 10.1 skjermen 1,5% større areal enn ipad3.

Den originale påstanden om at Galaxy tab 10.1 har størst skjerm stemmer altså.

du har helt rett, feilberegningen min var å bruke forholdstallet 1,3333 ustedenfor 1,7777 mellom katetene på ipad.

Lenke til kommentar

Hvorfor?

AtW

Mistet innlegget jeg skrev her nå, men det var snakk om at iPad trengte dobbelt opp med LED-bakgrunnsbelysning pga den høye pikseltettheten. Blir spennende å se om det er tilfellet når iFixit plukker den fra hverandre, og batteritestene til Anandtech. Jeg ville trodd at den nye iPaden ville fått bedre batteritid grunnet overgang fra 45nm til 28/32nm på CPU og GPU, men nå viste det seg at LTE-brikken fortsatt var på 45nm.

Er det virkelig dobbelt så mye tap i en LCD med dobbel oppløsning? Det virker lite realistisk.

AtW

Hvorfor?

AtW

LTE bruker mer strøm enn GSM/3G, flere piksler krever kraftigere maskinvare. Selv om CPU/GPU er 28/32nm så betyr ikke det at på en eller annen fantastisk måte at sluttproduktet bruker mindre strøm. Min Galaxy Note har et batteri på 2500mAh. Betyr dette at batteriet varer i flere dager? Nei, for Note har som kjent en gigantisk skjerm på 1280x800. Hva hadde skjedd om man hadde byttet ut skjermen med en på 800x480? Jo, man hadde endt opp med en Galaxy SII med enda bedre batteritid enn idag.

Poenget er at skjermer med høy oppløsning sluker strøm. At den også har LTE hjelper ikke.

Kan dere ikke begynne å vise bilder av alle sjefene i Apple istedenfor disse intetsigende produktbildene hele tiden, det hadde vært mye bedre, har lyst til å se hvordan disse toppsjefene ser ut :)

Eller du kan bruke en onlinetjeneste som er relativt kjent. Google.

Note sin skjerm er stor i fysisk størrelse, det spiller åpenbart inn på hvor mye en skjerm trekker, men hva spiller skjermens oppløsning inn på det? Mener du det er skjermens om sluker størm, GPU/CPU eller begge deler?

AtW

Ikke at jeg har studert temaet eller noen ekspert, men har alltid hørt at høyere oppløsning krever mer strøm. Det er jo sant som du sier at om antallet LED-lys i skjermen forblir det samme så burde jo ikke skjermen i seg selv øke strømforbruket, men så påstår Apple at de har måtte fordoble (?) antallet RGB-LED's på den nye iPad modellen for at de skulle klare å oppnå korrekte farger, ønsket kontrast og rik saturering på dette panelet. Hvorvidt dette stemmer eller ikke vil jo teste avsløre, men skjønner ikke helt hvorfor Apple skulle lyve om noe sånt som dette ettersom ingen vil tenke "woho, dobbelt så mange RGB-LED's! den skjermen må jeg rett og slett ha!". Og en fordobling av antallet RGB-LED's må vell øke strømforbruke endel vil jeg tro?

Men tenker vi en smule logisk, så stemmer det jo ofte at høyere oppløsning gjerne fører til høyere strømforbruk, ikke nødvendigvis fordi skjermen i seg selv sluker så mye mer strøm som et resultat av høyere oppløsning men fordi høyere oppløsning krever mer drivkraft, mer drivkraft iform av skjermkort kommer som oftest på bekostning av ekstra strømforbruk. Nå har jeg ingen tall på hvor mye strøm denne firekjerner varianten av PowerVR SGX 543MP (?) GPU-en trekker sammenlignet med dobbelkjerne varianten, men det er naturlig å tro at den trekker endel mer. Om vi bare skal dumme ting ned og gjøre regnestykket litt enklere for ordenens skyld så kan vi jo si at en denne firekjerner GPU-en trekker dobbelt så mye strøm som dobbelkjerne forgjengeren ved samme belastning, og at en dobling av oppløsningen på skjermen krever en dobling av ytelsen, ergo vil jo den nye iPad-en belaste like mange % av GPU-en, men samtidig så vil den forbruke dobbel mengde strøm som et resultat av høyere oppløsning og kraftigere skjermkort.

Nå er det vell ikke bare skjermkortet som trekker mer strøm her heller, det vell snakk om at CPU-en, til tross for at den skal være den samme som i Apple A5-brikken er klokket høyere og det vil jo trekke mer strøm, og ikke minst så trekker jo LTE-brikken fra Qualcomm endel strøm?

Lenke til kommentar
Du kan lese mer om det her: http://news.cnet.com...ch-report-says/

Jeg finner ikke noe mer om det der.

Uansett virker det usannsynlig at LCD-displayet skal slippe gjennom bare halvparten så mye lys som det forrige og at de må doble bakgrunnsbelysningen for å få lysstyrken opp på nivå med ipad2.

En annen ting er at bakgrunns-LED-en sannsynligvis har blitt rundt 10% mer effektiv (lumen/watt) siden ipad2 ble lansert.

men så påstår Apple at de har måtte fordoble (?) antallet RGB-LED's på den nye iPad modellen for at de skulle klare å oppnå korrekte farger, ønsket kontrast og rik saturering på dette panelet.

Sikker på at de ikke har halvert wattstyrken samtidig slik at lysmengden og strømforbruket forblir omtrent på gammelt nivå? Flere LED betyr i hvert fall jevnere lysstyrke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ingenting har endret seg merkverdig den siste tiden. Den største endringen er App Store, Music Store, Movie Store, iCloud og iOS. Android har i sammenligning ingenting, i tillegg ser enhetene ut som søppel.

Samsung Galaxy S II ser 50 ganger bedre ut enn det iPhone 4S gjør.

iPhone 4S ser latterlig ut med en så liten skjern i fronten hvor den utnytter fronten så dårlig til skjermen.

I'm just sayin.

Spør hvem som helst med LITT peiling på design. Alle vil stemme iPhone.

Jeg fikk tidligere en ukes bann for å ha kallt noen som kritserte Apple sin design for usofistikerte, kjedelige, Toyota-kjørende regnskapsførere med huslån til de er 60, så jeg skal unngå å peke fingre her.

Jeg vil høre hva ekspertene sier i dag og ikke i fra 2009.

I dag finnes det enormt mange mobiler som rett og slett ser mye finere ut enn iPhone 4 / 4S.

Jeg kan jo nevne noen få i farta. Samsung Galaxy S II, Nokia N9, Nokia Lumia 900, Sony Ericsson XPERIA Arc S, Sony XPERIA S og Panasonic Eluga Power.

Men utenom det, så tror jeg at jeg ler med halvt skakk hvis dette stemmer :tease:laugh.gif

EDIT: Og jeg er også enig i at iPad er langt i fra å være noen revolusjon når den mangler fundamentære ting som er skrevet ned i denne linken her.

Først må jeg bare understreke at folk her kan argumentere seg blå i trynet rundt hva som er pent og ikke pent, smaken er og blir som baken og uansett hva dere sier så vil ikke verden være universalt enig med dere. Noen foretrekker dattera, andre foretrekker mora og noen til og med sønnen og andre til og med faren osv osv.. Dette blir bare så utrolig barnslig fjas, nesten på nivå med ungdomsskole elever som krangler over hvilken kjæreste eller jente som er penest.

Å si at noen av disse telefonene har dårlig design blir uansett feil, design handler om mer enn utseende og nivået på telefoner per i dag er generelt langt høyere enn noen gang og det å påstå at noen av toppmodellen uansett produsent er mye bedre enn andre blir en overdrivelse når det generelle nivået er såpass høyt fra alle leire, noen vil selvsagt foretrekker den ene kontra den andre, noen foretrekker iPhone 4S, andre Galaxy S2, noen foretrekker Lumia 900 osv osv.. Og noen liker ingen av dem. Sånn er det, lær og leve med det istedenfor å kaste bort vås om at min telefon er penere enn din.. Fullstendig bortkastet tid, rett og slett. Du kan ikke komme å fortelle at noe så subjektiv som utseende på en telefon kan dikteres over på alle brukere der ute, personlig klarer jeg ikke å ta en Nokia Lumia telefon seriøst da det minner alt for mye på en krysning av en forvokst og utstrakt iPod Nano (siste generasjon) laget i samarbeid med Lego. Men det jo min mening og jeg går nå ikke rundt og krever at alle andre skal vær unisont enig med akkurat hva det jeg måtte føle om utseende på en telefon, for jeg har da såpass greit med selvinnsikt at jeg forstår at smaken kan være forskjellig fra person til person.

Hva linken til ryktene rundt Samsung Galaxy Tab 11.6 så har den jo absolutt ingenting i denne tråden å gjøre, spekulasjoner rundt neste Galaxy Tab kan du fint ta videre i en egen tråd, her diskuteres den nye iPad modellen og ikke vage, ubekreftede rykter rundt neste Galaxy Tab. Og hvor utrolig baised er ikke nettsiden du faktisk linker til? Kan jo ikke bli tatt seriøst, skal du først legge frem sammenligninger og argumenter for eller imot så må du da hvertfall komme med linker til noe som er reelt, og ikke rykter som for alt vi vet er dratt rett ut av anus. Jeg kan da fint finne linker til helt banale og urealistiske rykter som var rundt iPad 3, og snart kan jeg sikkert finne noen rundt iPad 4 men jeg bruker jo ikke de som et slags argumentasjon imot den eventuelt nye Galaxy Tab 11.6" modellen som måtte bli lansert en eller annen gang i fremtiden. Det blir jo komplett useriøst på alle mulige måter. Du sammenligner i realiteten et reelt produkt, mot et fiktivt produkt.

Skulle Galaxy Tab 11.6" få de spesifikasjonene som nevnes så vil det være flott for markedet, konkurranse er bare bra for forbrukere og det viser jo at Apple med å pushe oppløsningen på iPad allerede har satt i gang viktig og nødvendig konkurranse i markedet som vi gi oss langt høyere oppløste skjermer i den nærmeste fremtid på et bredt spektrum av skjermer der ute, og det er jo utelukkende positivt. For sammenlignet med deg så går ikke jeg rundt og ønsker alle andre produkter enn deg jeg selv bruker alt mulig vondt, jeg ønsker at hele markedet skal progressere så vi alle ender opp med bedre teknologi over hele fjøla, innen for alle markeder og på løsninger som passer oss alle og ikke bare de som passer meg selv.

Og den fundamentere linken din tar jo stort sett bare for seg vage ting rundt nettbrett som tegnebrett, på hvilken måte er dette reelt for brorparten av markedet? Profesjonelle og seriøse brukere skaffer seg jo et tegnebrett og ikke et nettbrett om skal bedrive noen form for profesjonell og seriøs tegning. Og nVIDIA kan jo egentlig bare holde munn inntil vi får noen uavhengige tredjeparts tester av ytelsen, for nVIDIA er jo ikke akkurat de rette personene til å skryte på seg autentiske grafer de heller, kan jo bare referere til tallene de viste for ytelsesøkning i Skyrim med siste GeForce driver og diverse grafer hvor de har sammenlignet GeForce med Radeon skjermkort de siste årene.

Men folk flest tror vell at vi alle er manipulerte Apple fanatikere og automatisk sluker alt som måtte sies i keynoten.

TIDSMASKIN

Juni 2005:

http://www.amyd.ro/D...e/StevieBoy.swf

(Apple byttet fra G5- til Intel-prosessorer, plutselig endret keynotegrafene seg drastisk. :))

Må si jeg falt litt ut i forbifarten her nå, men siden du siterte innlegget mitt så må jeg nesten bare si at jeg ikke forstå så mye av linken? Sikter du til at Apple sine tall for Power-PC ytelsestallene var helt på jordet, regner med at det er det du mener? Forstår likevel ikke hva det måtte ha med folk flest tror at alle vi som argumenterer for Apple må være manipulerte Apple fanatikere, for jeg har aldri noen gang påstått at Power-PC Mac har hatt en såpass stor ytelsefordel, ei heller vurderte jeg meg noengang en Mac maskin på det tidspunktet heller og klarte meg fint med min AMD Socket A systemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg har studert temaet eller noen ekspert, men har alltid hørt at høyere oppløsning krever mer strøm. Det er jo sant som du sier at om antallet LED-lys i skjermen forblir det samme så burde jo ikke skjermen i seg selv øke strømforbruket, men så påstår Apple at de har måtte fordoble (?) antallet RGB-LED's på den nye iPad modellen for at de skulle klare å oppnå korrekte farger, ønsket kontrast og rik saturering på dette panelet. Hvorvidt dette stemmer eller ikke vil jo teste avsløre, men skjønner ikke helt hvorfor Apple skulle lyve om noe sånt som dette ettersom ingen vil tenke "woho, dobbelt så mange RGB-LED's! den skjermen må jeg rett og slett ha!". Og en fordobling av antallet RGB-LED's må vell øke strømforbruke endel vil jeg tro?

Det har jeg hørt også, men jeg lurer på om det virkelig stemmer. Og bruker flere leds mere strøm for å lyse like mye? Tradisjonelt har jo LEDs vært mindre effektive når de har vært større? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, men skulle gjerne hatt litt mer kjøtt på beinet.

AtW

Lenke til kommentar

En ting er jo helt klart, noe trekker strøm for Apple putter ikke inn dobbelt så stort batteri som øker både tykkelse og vekt på iPad bare for at det skal stå på tomgang, ettersom dobbelt så stort batteri ikke øker batteri levetiden så må jo enten skjermen, prosessoren, skjermkortet, databrikken eller noe annet, eller kanskje alt sammen trekke mer strøm sammenlignet med iPad 2.

Lenke til kommentar

Først må jeg bare understreke at folk her kan argumentere seg blå i trynet rundt hva som er pent og ikke pent, smaken er og blir som baken og uansett hva dere sier så vil ikke verden være universalt enig med dere. Noen foretrekker dattera, andre foretrekker mora og noen til og med sønnen og andre til og med faren osv osv.. Dette blir bare så utrolig barnslig fjas, nesten på nivå med ungdomsskole elever som krangler over hvilken kjæreste eller jente som er penest.

Å si at noen av disse telefonene har dårlig design blir uansett feil, design handler om mer enn utseende og nivået på telefoner per i dag er generelt langt høyere enn noen gang og det å påstå at noen av toppmodellen uansett produsent er mye bedre enn andre blir en overdrivelse når det generelle nivået er såpass høyt fra alle leire, noen vil selvsagt foretrekker den ene kontra den andre, noen foretrekker iPhone 4S, andre Galaxy S2, noen foretrekker Lumia 900 osv osv.. Og noen liker ingen av dem. Sånn er det, lær og leve med det istedenfor å kaste bort vås om at min telefon er penere enn din.. Fullstendig bortkastet tid, rett og slett. Du kan ikke komme å fortelle at noe så subjektiv som utseende på en telefon kan dikteres over på alle brukere der ute, personlig klarer jeg ikke å ta en Nokia Lumia telefon seriøst da det minner alt for mye på en krysning av en forvokst og utstrakt iPod Nano (siste generasjon) laget i samarbeid med Lego. Men det jo min mening og jeg går nå ikke rundt og krever at alle andre skal vær unisont enig med akkurat hva det jeg måtte føle om utseende på en telefon, for jeg har da såpass greit med selvinnsikt at jeg forstår at smaken kan være forskjellig fra person til person.

Hva linken til ryktene rundt Samsung Galaxy Tab 11.6 så har den jo absolutt ingenting i denne tråden å gjøre, spekulasjoner rundt neste Galaxy Tab kan du fint ta videre i en egen tråd, her diskuteres den nye iPad modellen og ikke vage, ubekreftede rykter rundt neste Galaxy Tab. Og hvor utrolig baised er ikke nettsiden du faktisk linker til? Kan jo ikke bli tatt seriøst, skal du først legge frem sammenligninger og argumenter for eller imot så må du da hvertfall komme med linker til noe som er reelt, og ikke rykter som for alt vi vet er dratt rett ut av anus. Jeg kan da fint finne linker til helt banale og urealistiske rykter som var rundt iPad 3, og snart kan jeg sikkert finne noen rundt iPad 4 men jeg bruker jo ikke de som et slags argumentasjon imot den eventuelt nye Galaxy Tab 11.6" modellen som måtte bli lansert en eller annen gang i fremtiden. Det blir jo komplett useriøst på alle mulige måter. Du sammenligner i realiteten et reelt produkt, mot et fiktivt produkt.

Skulle Galaxy Tab 11.6" få de spesifikasjonene som nevnes så vil det være flott for markedet, konkurranse er bare bra for forbrukere og det viser jo at Apple med å pushe oppløsningen på iPad allerede har satt i gang viktig og nødvendig konkurranse i markedet som vi gi oss langt høyere oppløste skjermer i den nærmeste fremtid på et bredt spektrum av skjermer der ute, og det er jo utelukkende positivt. For sammenlignet med deg så går ikke jeg rundt og ønsker alle andre produkter enn deg jeg selv bruker alt mulig vondt, jeg ønsker at hele markedet skal progressere så vi alle ender opp med bedre teknologi over hele fjøla, innen for alle markeder og på løsninger som passer oss alle og ikke bare de som passer meg selv.

Og den fundamentere linken din tar jo stort sett bare for seg vage ting rundt nettbrett som tegnebrett, på hvilken måte er dette reelt for brorparten av markedet? Profesjonelle og seriøse brukere skaffer seg jo et tegnebrett og ikke et nettbrett om skal bedrive noen form for profesjonell og seriøs tegning. Og nVIDIA kan jo egentlig bare holde munn inntil vi får noen uavhengige tredjeparts tester av ytelsen, for nVIDIA er jo ikke akkurat de rette personene til å skryte på seg autentiske grafer de heller, kan jo bare referere til tallene de viste for ytelsesøkning i Skyrim med siste GeForce driver og diverse grafer hvor de har sammenlignet GeForce med Radeon skjermkort de siste årene.

1. Synes du det ser pent ut når skjermen kun dekker 60% av frontarealet på iPhone 4S?

Det ser ikke pent ut bare for å ha det sagt. Og kun dette ødelegger mye av hvordan hele utsende ser ut. Dette kan du ikke nekte på for det er sånn realiteten er i dag.

Og absolutt alle vet det at glass ikke automatisk gjør en telefon penere. Jeg tror også at mange er enig i at selv denne (Meizu MX) ser mye penere ut enn iPhone 4S, selv om den ikke akkurat utnytter fronten noe serlig bedre enn iPhone 4S.

2. Grunnen til at jeg linket til denne rykte greia om en ny Galaxy Tablet med 11.6 tommers skjerm og 2560x1600 i oppløsning er fordi jeg synes det blir veldig morsomt om det stemmer, for da har Apple absolutt ingenting å skryte over når det kommer til skjermen. Så du får bare tåle det. Og dere må VIRKELIG bare tåle å se at iPad blir knust innenfor skjermdelen om dette stemmer.

Ser det ganske morsomt at du syter værre en enn 5 åring som ikke fikk barne TV godter i dag. Er vel da faen det samme hvilke nettsted et RYKTE kommer i fra. Et rykte er et rykte uansett hvilken nettside det kommer i fra. Men jeg skjønner jo at du vil føle det at Apple må se seg slått om dette stemmer.

Og jeg vil også bare si en ting til her. Når ble 4:3 formatet iPad bruker bra?

En iPad eller en tablet blir brukt til ekstremt mye annet enn å bare lese e-bøker og lese e-post. Tablets i dag er multimediamaskiner (iPad kaller jeg ikke for en multimedia maskin i det hele tatt pågrunn av manglene støtte for de mest viktige filformatene som er ute i dag. Og nå snakker jeg om ren hardware støtte. Hva som er mulig via software er ikke viktig så lenge det ikke blir støttet rett i fra hardwaren. Ja, jeg snakker i hovedsak om MKV her.

3. Den linken jeg viste til som viser hva iPad mangler er fortsatt store mangler uansett hvordan du skal ha det til. Slike ting er noe tablets kan brukes til på en bra og effektiv måte selv om dem kanskje ikke blir helt på linje med et skikkelig tegnebrett. Dermed så er det mangler for iPad. Dog er iPad ikke noe revolusjonerende i det hele tatt.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det så fælt dette da vindicator? At ipaden har bedre hw enn samsung sine aktuelle nettberett? Uffa meg!!

Det viktigste er jo at en tablet blir laget sånn at man kan utnytte hardwaren via software i STOR skala (noe iPad / iOS ikke gjør på grunn av alle begrensningene den har).

Nytter lite om iPad 4 skulle få 50 GHz 12-core CPU og en GPU som er like kraftig som de nye kepler kortene i fra NVIDIA om det ikke er mulig å utnytte hardwaren i 70% av alle tilfellene.

Joda, den nye iPad'en har jo 1080p filmopptak, Adobe programmer og andre like program som utnytter CPU'en og GPU'en. Men hvor mange programmer utnytter egentlig hardwaren i iPad på samme måte som disse Adobe Programmene gjør?

Mmmmmhm, tror du ser poenget i det jeg skal frem til.

Så hele poenget er om softwaren ikke kan utnytte hardwaren noe bra, hva er da poenget med å slippe en ny tablet med overkill specs til det den normal sett kan gjøre?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hva du mener.

4 ganger så høy oppløsning må drives av en mye raskere cpu/gpu for å ivareta brukeropplevelsen... Er du enig i dette?

Eller er høyer oppløsning også bortkastet?

Jeg vil dog si at høyere oppløsning kan være waste of time om det er ytters få programmer som faktisk utnytter oppløsningen full ut. At ting blir skalert opp til oppløsningen som den nye iPad'en har er ikke det samme.

Jeg kan vedde på at selv neste år før iPad 4 eller noe i den duren kommer ut, så støtter ikke mere enn 20% av alle applikasjonene og spillene som er til iOS ikke den optimale oppløsningen som iPad har nå.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

TL;DR

TL;DR

Det er vel en generell konsensus at alle andre enn TV-slaver foretrekker 4:3 eller 5:4 format? Nettsider og bøker tar seg feks best ut i alt annet en 16:9.

Det viktigste er jo at en tablet blir laget sånn at man kan utnytte hardwaren via software i STOR skala (noe iPad / iOS ikke gjør på grunn av alle begrensningene den har).

Så hele poenget er om softwaren ikke kan utnytte hardwaren noe bra, hva er da poenget med å slippe en ny tablet med overkill specs til det den normal sett kan gjøre?

Hvilke begrensninger er det du gnåler om i iOS? At du ikke kan ha beveglig bakgrunnsbilde? At brukere ikke har tilgang til filsystemet? Har du prøvd noen proffe applikasjoner til nettbrett? Hvorfor finnes de i størst grad til iOS og ikke Android?

4 ganger så høy oppløsning må drives av en mye raskere cpu/gpu for å ivareta brukeropplevelsen... Er du enig i dette?

Jeg vil dog si at høyere oppløsning kan være waste of time om det er ytters få programmer som faktisk utnytter oppløsningen full ut. At ting blir skalert opp til oppløsningen som den nye iPad'en har er ikke det samme.

Jeg kan vedde på at selv neste år før iPad 4 eller noe i den duren kommer ut, så støtter ikke mere enn 20% av alle applikasjonene og spillene som er til iOS ikke den optimale oppløsningen som iPad har nå.

Du er full av FUD. ALLE applikasjoner utnytter den høye oppløsningen til feks rendering av tekst. Og ja, det er faktisk noe som betyr noe for brukeropplevelsen. Dessuten er det ikke "skalering" per se, apple har laget APIene sine slik at teksturene fra iPad2 er NØYAKTIG like store på iPad 3, selv om de ikke er high-res. Du vil mao ikke se forskjell.

Endret av Noble
Lenke til kommentar

...

TL;DR

TL;DR

Det er vel en generell konsensus at alle andre enn TV-slaver foretrekker 4:3 eller 5:4 format? Nettsider og bøker tar seg feks best ut i alt annet en 16:9.

Hvilke begrensninger er det du gnåler om i iOS? At du ikke kan ha beveglig bakgrunnsbilde? At brukere ikke har tilgang til filsystemet? Har du prøvd noen proffe applikasjoner til nettbrett? Hvorfor finnes de i størst grad til iOS og ikke Android?

Du er full av FUD. ALLE applikasjoner utnytter den høye oppløsningen til feks rendering av tekst. Og ja, det er faktisk noe som betyr noe for brukeropplevelsen.

1. Så du mener at en tablet kun skal brukes til e-bøker og slikt?

Hallo, vi lever i 2012 hvor alle typer multimedia er over alt hvor du kommer. Multimedia er MYYYYYE viktigere enn å kun lese noen latterlige e-bøker. Og med det så er 16:9 / 16:10 totalt overlegent alt annet.

Jaja, vet hvertfall på hvordan dere bruker iPad'en hvertfall da.

2. Begrensninger som å ikke støtte en hel HAUG med filformater som ikke går via hardwaren. Apple burde lære av Samsung på dette feltet.

3. At ting får høyere oppløsning trenger ikke å bety at det vil kreve så mye mere ut av hardwaren. Det som virkelig vil kreve mye ut av hardwaren med høyere oppløsning er spill og 3D programmer. For alt annet så går det fint.

At ting blir oppskalert er IKKE det samme som at ting kjører på den ekte oppløsningen som iPad har. Så vennligst ikke fortell meg at jeg er full av FUD når du er like ille.

Vindicator: Men du kan forstå at folk gjerne vil ha høyere oppløsning på en tablet enn det vi har pr i dag?

Ja, folk vil ha høyere oppløsning på ting som kan få ting som viser ting i den ekte oppløsningen og ikke noe oppskalerings dritt.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Synes du det ser pent ut når skjermen kun dekker 60% av frontarealet på iPhone 4S?

At skjermen til iPhone 4S fint kunne brukt mer av skjermarealet har jeg vell aldri sagt noe som helst på? Personlig så dømmer jeg ikke utseende på en telefon ut ifra skjermstørrelsen, har sett mange pene telefoner med mindre skjermer opp igjennom tidene uten at de nødvendigvis har vært aktuelle telefoner for meg da ikke kjøper telefon basert på utseende men basert på funksjonalitet som passer best til mitt behov og bruksmønster.

Det ser ikke pent ut bare for å ha det sagt.

Bare for å ha en ting klinkende klart, dette er DIN mening og ikke nødvendigvis min mening. Er det så vanskelig å forstå? Om jeg nå hadde svært at jeg syntes det faktisk ser ganske så pent ut, hvilke som helst grunnlag har du for å si at mitt syn på hva som er pent er mindre korrekt enn dit syn? Jeg er veldig spent på hva som gjør dine subjektive meninger mer korrekt enn eventuelt mine subjektive meninger. Jeg kan gå med på at det alltid vil være et flertall av mennesker som mener a er penere enn b, men det forandrer jo ikke på det faktum eller på noe som helst magisk vis gjør at de som foretrekker b faktisk syntes det er penere. Hvem er du som skal bestemme hva andre oppfatter som pent?

Og absolutt alle vet det at glass ikke automatisk gjør en telefon penere.

Selvfølgelig gjør ikke glass at en telefon automatisk er pen, har noen påstått noe sånt? Eneste som faktisk kommer med denne påstanden er jo deg selv.

Jeg tror også at mange er enig i at selv denne (Meizu MX) ser mye penere ut enn iPhone 4S, selv om den ikke akkurat utnytter fronten noe serlig bedre enn iPhone 4S.

Måtte nesten utheve det essensielle i din egen tekst her, for som du selv skriver så vil kanskje mange mene det. Men som jeg skrev ovenfor, det at mange mener at a er penere enn b, forandrer ikke på det faktum at de som foretrekker b faktisk foretrekker b. Det at et flertall kanskje foretrekker en ting, gjør ikke at de som nødvendigvis ikke er enig i dette tar feil. Utseende er et subjektivt tema, det finnes ingen fasit selv om du tydeligvis prøver å lage en.

2. Grunnen til at jeg linket til denne rykte greia om en ny Galaxy Tablet med 11.6 tommers skjerm og 2560x1600 i oppløsning er fordi jeg synes det blir veldig morsomt om det stemmer, for da har Apple absolutt ingenting å skryte over når det kommer til skjermen. Så du får bare tåle det. Og dere må VIRKELIG bare tåle å se at iPad blir knust innenfor skjermdelen om dette stemmer.

Helt riktig, et rykte er et rykte og vage rykter rundt Galaxy Tab 11.6" har ingenting i en iPad tråd å gjøre, det hører hjemme i en tråd for spekulasjoner rundt Galaxy Tab 11.6", akkurat som eventuelle vage rykter om nye HD 8970 skjermkort fra Radeon ikke hører hjemme i en GeForce GTX 6xx - serie tråd osv.. Men desperate forkjempere fra konkurrerende leire ser ikke ut til å se denne logikken?

Ser det ganske morsomt at du syter værre en enn 5 åring som ikke fikk barne TV godter i dag. Er vel da faen det samme hvilke nettsted et RYKTE kommer i fra. Et rykte er et rykte uansett hvilken nettside det kommer i fra. Men jeg skjønner jo at du vil føle det at Apple må se seg slått om dette stemmer.

På hvilken måte blir den nye iPad-modellen dårligere om disse ryktene om Galaxy Tab 11.6" skulle stemme? Et produkt blir da ikke dårligere av det kommer nye og bedre produkter på markedet? Eller mener du at skjermen på iPad 3 plutselig fikk dårligere farger, dårligere oppløsning osv bare fordi Samsung kom med en ny og bedre skjerm på sitt nettbrett? For meg er det bare positivt om Samsung kan levere det du nevner, det driver markedet fremover og utviklingen går videre. Jo bedre maskinvare Samsung leverer, jo større press legger de på Apple og andre veien. Dette er bare positivt for markedet og oss forbrukere, det tydelig at du har problemet med at Apple leverer ny og spennende maskinvare, men jeg på min side har overhoe ikke noe problem om andre enn meg selv skulle få nye og gode enheter, jeg unner faktisk alle en best mulig opplevelse og ønsker at all teknologi skal utvikle seg så raskt som overhode mulig. Jeg er nemlig en teknologifantast og ikke fantast av en spesifikk produsent. Jeg kjøper akkurat det som jeg føler vil gi meg den beste løsningen og den best opplevelsen til den bruken jeg er er ute etter, og jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om det står Samsung, HTC, Nokia, Apple eller Zotac på produktet bare jeg føler det leverer akkurat det jeg ønsker og er ute etter.

Men igjen så har ikke disse ryktene noe som helst i denne tråden og gjøre, og derfor syter jeg så jeg blir rød i ansiktet.

Dette blir igjen subjektivt, nå har ikke jeg noe nettbrett så kan enda ikke si hva som faktisk vil passe meg best. Men mitt bruk blir nok 90% nettsurfing "on-the-go", 5% Nett-TV, og de resterende 5% går til lydbøker, elektroniske bøker osv.. Til mitt bruk så tror jeg egentlig 4:3 vil passe like fint som 16:10 og 16:9 ettersom nettsider stort sett skalerer godt og derfor ser jeg null problem med 4:3, hvertfall ikke til mitt bruk og det er vell egentlig det eneste jeg bryr meg om når jeg skal handle nettbrett.

En iPad eller en tablet blir brukt til ekstremt mye annet enn å bare lese e-bøker og lese e-post. Tablets i dag er multimediamaskiner (iPad kaller jeg ikke for en multimedia maskin i det hele tatt pågrunn av manglene støtte for de mest viktige filformatene som er ute i dag. Og nå snakker jeg om ren hardware støtte. Hva som er mulig via software er ikke viktig så lenge det ikke blir støttet rett i fra hardwaren. Ja, jeg snakker i hovedsak om MKV her.

Her kjøper du naturligvis ut ifra egne behov. Ønsker du maskinvareakserelasjon av MKV så kjøper du naturligvis ikke en iPad.

3. Den linken jeg viste til som viser hva iPad mangler er fortsatt store mangler uansett hvordan du skal ha det til. Slike ting er noe tablets kan brukes til på en bra og effektiv måte selv om dem kanskje ikke blir helt på linje med et skikkelig tegnebrett. Dermed så er det mangler for iPad. Dog er iPad ikke noe revolusjonerende i det hele tatt.

Du har naturligvis helt rett, men på hvilken måte er dette en negativ ting for meg som ikke skal bruke den som tegnebrett, eller for naboen som ikke engang aner hva et tegnebrett faktisk er? Igjen så handler du jo ut ifra behov og bruksmønster og ikke hva som måtte være best for Olga på andre siden av gata.

Jeg må også forøvrig bare si at jeg har aldri argumentert imot Samsung eller andre "ikke-Apple produsenter", jeg har ikke argumentert imot "ikke iOS-operativsystemer", jeg har ikke påstått at iPhone eller Apple produkter er verken de peneste eller de beste på markedet og likevel argumenterer du og oppfører deg som om jeg skulle være den fødte Apple fanatiker, og da lurer jeg på rett og slett på hvorfor? Det eneste jeg prøver å få frem her er at selv om du mener og føler en ting, så er det ikke nødvendigvis sånn at alle mener nøyaktig samme som deg. Skjønner at du er en stor tilhenger av Samsung og Android, og det må du for all del bare fortsette å være og du har nok mye bra og spennende i vente og mye å glede deg til. Og det er jo helt tydelig at disse løsningene passer perfekt til deg, så for all del vær fornøyd med det og nyt enhetene dine, men ikke kom her å dikter hva alle andre skal og burde mene for du bestemmer faktisk ikke hva verken jeg eller andre her skal foretrekk av verken operativsystemer, mobiltelefoner, operatører, utseende eller jenter. For all del argumenter for din sak og fortell oss hvorfor du er så fornøyd som du er, men gjør det gjerne uten å rakke ned på andre og respekter de meningene og de løsningene vi foretrekker selv om de ganske ikke er nøyaktig like dine egne.

Hvor mange diskusjoner har jeg ikke hatt med kjæresten (som er delvis kunstner) hvor hun skal forklare meg det gyldne snitt, om alle mulige slags kunstneriske betegnelser og forklaringer i et forsøk på å fortelle meg hvorfor det ene bildet er penere og mer estetisk korrekt enn det andre, eller hvorfor vi burde ha den og den fargen på veggen osv osv.. Jeg syntes nå fremdeles at de bildene og de fargene jeg oppriktig mener er penest fremdeles er penest, uansett hvor mange forklaringer og argumenter hun måtte komme med for at hun mener det hun mener, og ofte er vi ikke enige men vi klarer nå faktisk å respektere at vi har forskjellig smak og at det ikke finnes noe sånt som fasit når det kommer til temaer som dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...