kimmen12 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Hei. Har fått tak i et oppusningsprosjekt nå på en gammel bobil som har diverse utfordringer. Jeg må bytte taket pga. vannskader fra en luke og noen som har skrudd karosseriskruer rett igjennom taket.. Jeg holder på med å rive taket ned nå. Jeg ser det ligger kryssfiner (2-3mm) plate også isopor øverst mot stålplaten i topp. Det jeg vurderer da er å legge inn glava istedet for isopor. Har prøvd å lest litt på nettet om akkurat dette, men kan ikke finne noe med tanke på hvordan dette blir i en bobil mtp. brann, fuktmessig og isolering.. Er det noen som har noen råd eller forslag om jeg bør velge glava eller isopor? Lurer også på om det er noen som vet om noe godt elastisk sparkel som ikke sprekker ved mye vibrasjoner og bøyligheter. Det har seg sånn at det har vært sparklet før mellom disse kryssfiner platene, men dette har gått opp flere ganger. Kan også nevnes at når man har går på taket buer det ganske mye, så det blir nok montert inn en avstiver eller to midt på, men redd for at vanlig sparkel vil bli brutt opp selv om. Takk så mye for alle svar =)) Lenke til kommentar
avo Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Glava samler fukt, og bør IKKE brukes, selv om det nok er betydelig bedre enn isopor på brannsikkerhet. At taket buler når du går på det - vil tro det skyldes noe så enkelt som at det neppe er ment for fotgjengere. Flaks for deg at du ikke ramlet rett gjennom taket. I plateskjøter hvor det er bevegelser/vibrasjoner bør du ikke bruke sparkel, men heller en elestisk fugemasse som f.eks Sikaflex. Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2012 Takker så mye for svar avo. Setter pris på all hjelp =)) Jeg vil tro at taket er ment for at man skal kunne gå på det. Det er en oppbevaringsboks på taket og orginal stige fra fabrikk opp til tak. 1 person maks der oppe kanskje.. Det er jo som beskrevet før i forrige post at det er skrudd skruer igjennom tak.. Jeg har nå sett helt klart at det er her vannet kommer inn. Vil det være godt nok å skru disse ut og tette med sikaflex? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå