Gå til innhold

Kjøpe pc fra USA

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart til USA og tenkte da at jeg skulle kjøpe meg en ny pc. Har allerede funnet ut hvilken jeg skal ha og det falt til slutt ned på Asus G53SX AH-71.

Så jeg har da et par spørsmål om hvordan dette vil fungere. Først og fremst, trenger jeg å betale mva? Jeg kjøpte en iPad fra usa ifjor (hvor jeg selv var der og tok den med meg hjem) og da betalte jeg ikke noe kan jeg da bare ta med meg pcen i håndbagasjen da?

Så lurer jeg på hvordan det blir med tastaturet. Jeg er klar over at jeg ikke vil få æøå, men vil det bli tungvint dersom jeg ikke skifter til norsk? Og vil det være mulig å skifte?

Og sist men ikke minst kommer jo garantien. Asus har, hvis jeg har fått det med meg riktig, en ett års "Global Warranty". Hvordan virker dette når jeg bruker den i Norge? Og om jeg har forstått det riktig, så vil vel ikke dette produktet bli dekket av reklamasjon?

Og hva er egentlig forskjellen på disse to?

Asus G53SX-XA1:

Min lenke

Asus G53SX-AH-71:

Min lenke

Vet det ble litt langt, men tusen hjertelig takk til dere som tar dere tid til å svare! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for kjapt svar! Prisen ligger vel på rundt 7000 kr. Men hvordan kan de vite at pcen jeg tar med meg hjem er ny? Jeg sender emballasjen osv. i kofferten og har med meg pcen i håndbagasjen? Skal jeg bare ta sjansen på å ikke fortolle den?

Lenke til kommentar

Har ærlig talt ikke peiling hvordan dette foregår. Mine utenlandskjøp begrenser seg til bacon og snus ;) Tviler sterkt på at noen hever øyenbrynene, spesielt hvis du kvitter deg med emballasjen. Hadde det vært en vare til en verdi av over 25.000kr som du betalte med kort el. ville banken din automatisk gitt beskjed til tollvesenet om at du har brukt mye penger i utlandet, men 7000kr får nok ingen lamper til å lyse.

Tipper du finner en del info om dette på tollvesenet sine sider og diverse forum.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapt svar! Prisen ligger vel på rundt 7000 kr. Men hvordan kan de vite at pcen jeg tar med meg hjem er ny? Jeg sender emballasjen osv. i kofferten og har med meg pcen i håndbagasjen? Skal jeg bare ta sjansen på å ikke fortolle den?

Du skal i utgangspunktet fortolle den akkurat som ved normal import (+25% MVA og ingen ekstra tollsats når det gjelder datakomponenter).

Det sagt, om du tar den med i håndbagasjen så kan du normalt snike deg unna momsen. Du skal teknisk sett fremdeles momse varen, men om varen ikke fremstår som ny og ubrukt så er det umulig å vite om du tok den med deg frem og tilbake eller om du kjøpte den i utlandet. Ergo så er det lett å snike seg unna momsen så lenge du skreller av embalasjen og slikt slik at maskinen ikke er åpenbart ny og ubrukt. Da kan du alltids bare si at du tok med deg maskinen hjemmenifra da du dro ut av landet og at den dermed ikke skal fortolles og momses, og da har du vel mer eller minde helgardering selv om du skulle komme i en kontroll.

Hvor komfortabel du føler deg med å teknisk sett bryte loven på denne måten lar jeg være opp til deg selv og din samvittighet...

Anngående reklamasjon så mister du denne. Du får naturligvis ikke rettighetene som norsk forbrukerkjøpslov gir deg når du kjøper en vare i USA. Hvis det er global warranty så kan du dog bruke denne i norge. Det betyr bare at garantien gjelder her i Norge også og at du kan levere varen inn til Asus Norge (om de finnes) eller Asus i nærmeste geografiske område frmfor å sende varen helt tilbake til USA (noe som er så dyrt pga. postpriser ut av Norge at det ikke vil være verdt det).

Jeg vil avslutte med å si at du bør tenke over dette godt før du kjøper. Prisene i USA er på noen produkter fristende, men husk at du mister reklamasjonsretten. Den er tross alt 5 år, og er dermed verdt en god del i seg selv. Med +25% moms forsvinner ofte mye av prisfordelen også (men om du lurer deg unna moms så blir jo det en litt annen sak). Det blir dog litt "lotto" å kjøpe dyrt utstyr som er mottagelig for feil (slik som en laptop) uten særlig mye sikring. 1 års garanti er bedre enn ingenting, men du er da screwed on det skjer noe etter 15 måneder... Du får veie opp muligheten for at dette skjer mot de pengene du sparer.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det angående reklamasjon. Det er jo ganske nyttig å ha 5 års reklamasjon for 2800 kr mer.

Vet dere hvor de selger den her i Norge? Tenkte da på G53SX-AH71 versjonen.

EDIT: Har sett litt rundt selv og det ser ut som om det kan bli vanskelig å skaffe en. Dersom noen har en link hadde det flott. Men dersom jeg ikke finner link tror jeg bare at jeg kjøper den når jeg er i USA, men er det da mulighet for å skaffe seg utvidet garanti da? Noe liknende Apple Care?

Tusen takk for svar! Setter stor pris på det!

Endret av HawkeyeFtw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...