Gå til innhold

Pro vs Air

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøv og tant. Oppgradering er rimelig uinteressant. Om 128GB ikke er nok er det antageligvis like greit å ha filmer, bilder, musikkbibliotek og annet som tar mye plass på en ekstern disk.

Jeg ville aldri kjøpt noe annet enn en Air med mindre jeg trengte en skikkelig kjapp maskin.

Lenke til kommentar

Man trenger nok ikke 256 eller 128 gb (spørs hvor mye os tar da, gjetter på 10 - 30 )

Fordi, alt detta kan du ha på en ekstern server e.l harddisk. Det som kan være greit å ha på pcen er dokumenter (tar ingenting), kanskje bilder (spørs hvordan bilder du driver på med) lette filmer (dvs som du har lagd sjøl og varer i 10 min) og programmene dine. Ikke noe annet kan jeg se for meg at du trenger.

Så AIR!

Lenke til kommentar

Jeg ser at Apple fremdeles selger MacBook Air med 2 GB RAM.

STYR UNNA!

2GB er i minste laget.

Og på Air er RAMbrikkene loddet til hovedkortet, så det er umulig å oppgradere hvis du ønsker mer RAM senere.

Kjøp 4GB eller mer. RAM er viktig for hastigheten til maskinen.

Hvis du skal studere, kommer du sikkert til å være mye på farten, på buss og tog, eller på skoleveien.

Da er Air betydelig lettere å dra på.

Pro er ikke veldig tung heller. Men Air er i en helt annen klasse.

Hvis situasjonen din ikke involverer å dra PCen mye fram og tilbake, kan du jo velge Pro.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

4GB minne er greit å ha. Også praktisk å ha 128GB SSD om man ser for seg å f.eks. lagre en del musikk eller en middels stor bildesamling på interndisken.

Edit: én grunn til å ikke gå for Air: den er så tynn at det ikke er plass til Kensington-lås. Jeg syntes det var kjekt å låse laptopen fast til bordet på bibliotek eller lesesal da jeg var student, men jeg var vel omtrent den eneste som hadde en slik lås.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Pro 13" tommer er jo en av de tynneste i klassen. Den er ikke tjukkere enn ei kladdebok. Så det er ikke noe problem å dra den med seg. Pro 13" er en fin reisemaskin.

Du kan nok spare litt på å velge Pro. Da kan du jo oppgradere med mer ram og SSD senere selv for en billig penge.

Lenke til kommentar

Det sies at hvis du skal oppgradere RAM på en Mac, sparer du store summer på å kjøpe RAM hos f.eks. Komplett.no i stedet for å kjøpe RAM av Apple.

Derfor kan det være en ide å kjøpe en underdimensjonert PRO billig, og oppgradere selv.

Husk at Mac er litt kresen på RAM-brikker. Bruk internett for å sjekke om den RAMbrikken du vil kjøpe faktisk passer i Mac.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg ser at Apple fremdeles selger MacBook Air med 2 GB RAM.

STYR UNNA!

2GB er i minste laget.

Og på Air er RAMbrikkene loddet til hovedkortet, så det er umulig å oppgradere hvis du ønsker mer RAM senere.

Kjøp 4GB eller mer. RAM er viktig for hastigheten til maskinen.

Hvis du skal studere, kommer du sikkert til å være mye på farten, på buss og tog, eller på skoleveien.

Da er Air betydelig lettere å dra på.

Pro er ikke veldig tung heller. Men Air er i en helt annen klasse.

Hvis situasjonen din ikke involverer å dra PCen mye fram og tilbake, kan du jo velge Pro.

Jeg har hatt en Air med 2GB RAM i snart 4 år. Har ikke hatt noen problemer med det..

Lenke til kommentar

Klart det funker.

Min gamle Acer hadde også 2 GB RAM

Men ettersom årene går, og man stiller strengere krav til maskinvaren, synes jeg det er dumt å kjøpe en Mac med 2 GB som er umulig å oppgradere.

YouTube-videoer får høyere og høyere oppløsning. Programmer blir tyngre og tyngre.

Det blir flere og flere tyngre applikasjoner, som Java i nettleseren, i forbindelse med nettskyen.

Derfor ville jeg ikke i 2012 anbefalt en Mac med 2 GB, uten mulighet for å oppgradere hvis man angrer senere.

Når du kjøper Air med lite RAM, tar du et valg som du ikke kan omgjøre senere.

Derfor er det viktig at valgene du tar er gjennomtenkte og fremtidsrettede.

2GB holder såvidt til dagens bruk. Men holder det til fremtiden?

Vi vet ikke ennå hva fremtiden innebærer, men det blir sannsynligvis mye HTML5 og nettsky.

Jeg tror 4GB er et minstekrav for å takle de neste årene uten irritasjon.

Lenke til kommentar

Særlig når SSDene i mac neppe er det nyeste på markedet.

Så vil nok etterhvert 2 GB føles som sirrup uansett om vi snakker om windows 8 eller Moutain lion.

Personlig syns jeg vi bør snart tenke på 8 GB ram i en laptop, siden ramprisene er så lave.

Lenke til kommentar

Skal du få tilsvarende ytelse for daglig bruk i en 13" MBP som i 13" MBA må du jo faktisk betale mer, siden du nesten må ha SSD for å holde tritt med Air. 13" grunnmodellen av Air vil jeg påstå er det beste kjøpet av hverdagsmaskin for 90% av den voksne befolkning (som ikke spiller spill).

Lenke til kommentar

Man trenger nok ikke 256 eller 128 gb (spørs hvor mye os tar da, gjetter på 10 - 30 )

Jeg har hatt 60 GB i litt over ett år nå, og jeg sliter. 60 GB er alt for lite, selv om jeg lagrer alt av media (filmer, musikk, osv.) på eksterne disker og servere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du skal ha Mac villle jeg valgt Macbook Pro, med minste disken og minst mulig RAM. Så ville jeg kjøpt RAM og SSD på en nettbutikk og satt inn selv (det er veldig enkelt å gjøre det selv). Så ville jeg også kjøpt Optibay på Ebay (koster ca 100 kr inkludert frakt) og ersattet DVD-spilleren med ekstra harddisk. Da vil du få en tynn og rask maskin, med god ytelse og god lagringsplass.

• Liker 2
Lenke til kommentar

MBAir duger nok bra til surfing, film og serier. SSD er kjapt til å starte programmer og OSet, men litt mindre lagringsplass enn standard HDD

MBPro er raskere og er fint å ha hvis du skal spille, redigere bilder/film og ellers drive med tyngere programvare. Som SRD sier så har du fler muligheter for å oppgradere selv enn du har på Air, så du kan spare litt på pengene du gir til Apple.

Men hvis du ikke har bruk for maskinen akkurat nå så vil jeg anbefale deg å vente litt da det er nye modeller rett rundt hjørnet.

For Pro modellene ryktes det at de skal få et nytt tynnere design likt det som Air har nå, bare ikke like tynn. De kommer da mest sansylig uten DVD-ROM, men det kan da fikses med en USB DVD-ROM.

For Air blir det mest sansylig bare en oppdatering tel siste generasjon CPU fra Intel (Ivy Brigde) som vil bringe med seg ekstra ytelse, sær på Spill fronten:)

Satser på at Apple kjører SSD som standard i MacBook Pro, kanskje til og med 2 Disker hvis de har plass.

Skjermen blir nok og garantert oppdatert på 13" MBP for å matche oppløsningen på MBA, Da blir nok det som i dag er HigRes skjerm ekstra utstyr på 15" standard:)

MBPro blir såklart også å få siste generasjon CPUer og 13" MBPro blir mest sansylig å få 4-kjernes CPU da.

Men dette er såklart bare rykter enn så lenge, http://buyersguide.macrumors.com/ Her kan du sjekke ut siste ryktene og anbefalingene om du burde kjøpe eller ikke:)

Edit: Fikset litt på teksten

Endret av Steinegal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere eid en 13-tommer (early) 2011-modell MacBook Pro, og sitter nå på en 13-tommer siste generasjons MacBook Air. Mine erfaringer er at MacBook Air er kjappere på alle områder enn MacBook Pro til mine gjøremål. Til vanlig bruk, slik som surfing, e-post og musikk er MacBook Air overlegen sammenlignet med MacBook Pro grunnet forskjellen på SSD kontra HDD. Jeg opplever også MacBook Air som mer responsiv på tyngre oppgaver, slik som Adobe Photoshop CS5 – og Creative Suite 5.5-pakken generelt – og angrer ikke på byttet. Når det kommer til video, derimot, er det en annen sak. Men det er ikke noen problem for meg, for jeg driver ikke på med video.

Det skal også sies at skjermoppløsningen på en 13-tommer Air er høyere enn en 13-tommer Pro – førstnevnte har lik oppløsning som en (standard versjon) 15-tommer MacBook Pro. På en annen side har Pro en mye bedre fargegjengivelse, samt høyere gamut (større fargerom).

Det jeg savner på min MacBook Air er større lagringskapasitet (jeg sitter på 128 GB-versjonen) og flere tilkoblinger. Jeg synes ikke to USB-porter er nok, og føler også behovet for ethernet-port en sjelden gang iblant. Når sant skal sies, venter jeg dog spent på en oppfriskning på Pro-modellene, og kanskje er det noe du også kan gjøre? :)

Endret av GoldenHymn90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...