Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC stod i kulda i en uke, starter ikke.

Anbefalte innlegg

Min kjære stasjonære stod i kulda en uke da jeg var borte, uten noe ovn eller varmekabler på i rommet (hele huset) og gradene var nok nærmere 5-0 C. Nå vill den ikke starte. Har prøvd knappene direkte på hovedkorte aswell, men ingen reaksjon selvom start og restart knappene på hovedkortet lyser, så det tyder jo på strøm osv. Trenger hjelp her! Det er 5 dager siden jeg kom hjem men ingen ting har hjulpet sålangt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det har vært minusgrader for så å varme opp rommet igjen, kan kondens ha skadet komponentene. Har du mulighet for å skru litt selv, så ta ut alt bortsett ifra hovedkort, ram og CPU. Funker dette, setter du inn resten og finner hva det eventuelt er feil på ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om den har stått på (feks nedlastning av filer ) så kan jo selvsagt Psu'en ha fått seg en trøkk pga en overspenning eller lignende, spesielt om du ikke har overspenningsvern.

Kondens spiller jo også inn, men hovedsakelig skal ikke dette være et problem om maskinen varmer seg opp fortere enn lufttemperatur , selvsagt er maskinen kaldere en lufttemperatur så kan kondensering skje. Ofte ser man kondens på vinduene der det er litt kaldere om vinteren.

Hovedsakelig er nok kondens et problem for overklokkere som bruker ekstreme kjøleløsninger.

Jeg tror nok personlig at noe har tatt kvelden og at du bare har vært uheldig, kan jo være lurt å prøve å starte testen med en annen psu?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Tror jeg lener litt mot at det må være strømforsyningen som er gått? Den har tross alt stått med vifteåpningen ned mot gulvet og mest sansynlig tatt hardest skade da varmekablene kom på. I tilegg så burde den jo startet uansett hvis det var prosessor, ram etc som var gått. Det rare er jo at hovedkortet lyser på start og reset onboard knappene, så noe strøm må jo bli tilført? Noen som har noen inspill her?

Lenke til kommentar

Er ikke sååå inn to disse greiene. Litt dypere forklart? :p

ta en binders, brett den ut, bøy den til en U form

hvis du ser på 24 pin kontakta fra strømforsyninga så er det noen svarte ledninger og en grønn

putt en ende av bindersen i det hullet på kontakta fra strømforsyninga med grønn ledning

og den andre enden i en hvilken som helst av de svarte

Lenke til kommentar

Hvis du føler deg litt modig kan du prøve å kortslutte grønn med svart mens den er koblet i hovedkortet. Dette var eneste måten jeg hadde å slå på gamle pcen min. Laget etterhvert en bryter som kortsluttet grønn og svart ledning for å gjøre det lettere.

Lenke til kommentar

Jeg avmantlet litt av isolasjonen på ledningene og brukte en binders mellom de mens kabelen var koblet til. Samtidig trykket jeg på startknappen på pcen og den startet. Virket som om HK rett og slett ikke ga startsignal til PSU. Etterhvert monterte jeg bare bryter mellom grønn og svart ledning da det var litt stress å drive å kortslutte de med en binders. Var ganske trangt inne i der.

Lenke til kommentar

Jeg avmantlet litt av isolasjonen på ledningene og brukte en binders mellom de mens kabelen var koblet til. Samtidig trykket jeg på startknappen på pcen og den startet. Virket som om HK rett og slett ikke ga startsignal til PSU. Etterhvert monterte jeg bare bryter mellom grønn og svart ledning da det var litt stress å drive å kortslutte de med en binders. Var ganske trangt inne i der.

Du trenge ikke trykke samtidig med start knappen, pcen starter normalt når du tar bindersen på ledningane :tease:

Lenke til kommentar

Du trenge ikke trykke samtidig med start knappen, pcen starter normalt når du tar bindersen på ledningane :tease:

Hmm gasnke sikker på at jeg måtte det. Men det er uanset noe TS fort finner ut av om dette trikset i hele tatt virker.

Når det gjelder om noe kan bli ødelagt så tviler jeg på det. Bare pass på de avmantlede ledningene ikke kommer borti noe, og at du ikke kutter de helt. Tror det signalet er på 1.5v eller noe så er ikke akkurat noe fare for støt heller. Hvis du ikke har modulær PSU kan det tenkes at du mister garanti på PSU.

Når dette er nevnt burde du gå igjennom komponentene først hvis du ikke har gjort det. Så alt annet er eliminert. Dette bør være aller siste utvei. Men det er absolut bedre enn alternativet, altså å bytte hk, hvis dette går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...