Gå til innhold

Ny Ipad lansert nettopp , kan den brukes til noe :-)

Anbefalte innlegg

Jepp Apple lanserte som kjent Ipad 3 nettopp og den har fått en meget høyoppløselig skjerm m.m

Ikke tvil om at en slik dings er lekkert til å vise bilder og lese nettsider med men jeg lurer på om noen her inne bruker Ipad til noe annet i fotosammenheng ?

Jeg har ikke satt meg inn i muligheter en slik padde gir i forhold til en bærbar pc.

Kan man f.eks få mulighet til å se RAW filer på en Ipad?

Kan man laste inn bilder direkte fra kamera til en Ipad?

Noen som bruker Ipad her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en iPad 2 på lån de siste månedene. Til kjap redigering og publisering er iPad genialt. Kan laste inn bilder direkte fra kamera til den og redigere i forskjellige apps etter egent ønske. Jeg foretrekker Photogene - som i tillegg til å være god raw-converter, også er ganske grei til å redigere metadata med. Kan laste opp driekte til FTP, Flickr, Facebook og en rekke andre tjenester.

Lenke til kommentar

Man kan ikke laste inn bilder direkte fra kameraet til iPad. Bildene må inn på pc'en så inn i iTunes og så inn til iPad. Høres kanskje tungvint ut men fungerer ganske greit, går ganske fort igrunn også.

Tull, via adapter(USB/minnekort) så kan en laste direkte.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan ikke laste inn bilder direkte fra kameraet til iPad. Bildene må inn på pc'en så inn i iTunes og så inn til iPad. Høres kanskje tungvint ut men fungerer ganske greit, går ganske fort igrunn også.

Nei, man trenger ikke gå via PC. Man kan kjøpe SD-kortadapter og USB-adapter fra Apple, eller CF-kortadapter fra en tredjepart for å laste direkte inn til iPaden.

Lenke til kommentar

I følge Engadgets livefeed kommer også iPhoto til iPad nå. Blir spennede å prøve ut...

Edit: Bare synd det ikke kom 128GB eller 256GB-ipads. Hadde vært sweet på lengre reiser. Hadde ikke klagd om jeg kunne latt Macebook Proen være hjemme når jeg reiser til Laos/Kambodjsa i april …

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Sannsynligvis ikke noe dårligere enn iPad 2- som fungerer utmerket. :w00t:

Er dog glad for at den jeg bruker nå bare er på utlån - jeg vil ha sweet skjerm! :p

Edit: Og ikke minst 4G/LTE-nett - som er lurt når man også trenger å levere bilder...

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

iPad 3 med størst mulig kapasitet + Adobe Photoshop Touch + evt. Camera Connection Kit = en seriøst kraftig sak for å se på og behandle bilder ute i felten - er veldig spent på hvordan iPad 3 vil håndtere Raw-filer. :)

Edit: Apple har også sluppet oppdatering til iPhoto - håper/regner med god Raw-støtte.. :)

Photoshop Touch/iPhoto bør kunne gjøre dette til en spennende liten redigeringsmaskin når man er på tur. I dag har jeg Snapseed installert, et glimrende produkt som også støtter RAW forutsatt at bildene lastes inn vi Camera Conection Kit.

Antar at de andre appene også støtter RAW.

Lenke til kommentar

Hmmm , virkelig spennede :thumbup: Jeg er vel blitt litt hekta på Apple produkter etter at jeg fikk Iphone og Macbook Pro , men en så nett sak som Ipad til enkel overføring og visning av bilder virker ganske spennede.

Siden 7Den min bruker CF kort så skal det altså gå greit med en CF kortleser fra en hvilken som helst leverandør ?

Må ha en overgang kanskje ?

Lenke til kommentar

Fjernstyring/teethering er jo mulig med onOne DSLR Camera Remote og tilsvarende software. Med "åpnet" ipad kan også slikt tildels gjøres trådløst. EyeFi kort i kamera er jo også en mulighet i kombinasjon med eplefjøla.

Bruker selv Apples Camera Connection kit som er 2 adaptere, en med USB port og andre er SD kortleser. Greit å ha med i felt om man vil dumpe over noen bilder fra kamera og sjekke noen detaljer nærmere. Men obs ikke alt av råformater støttes så jpeg kan være enkleste.

Vær obs på at porten på ipad er liten og smal sak. Det er fort gjort å bøye/brekke noe der om man ikke følger med. Så bruk Camera Connection kit e.l. med forsiktighet. En ren usb port hadde vært foretrukket.

Lenke til kommentar

Man kan også kjøre Citrix på iPad, og slikt sett kjøre alle applikasjoner, som f.eks. Lightroom, dersom en er hjemme. Vet ikke hvordan brukeropplevelsen blir.

Det er jo en mulighet også.

Et annet alternativ jeg bruker svært flittig er SplashTop Streamer (+desktop) til f.eks å streame spill eller video rett til iPad.

Splashtop trenger software i begge ender og vil på host maskina sette ned oppløseligheten til 1024x768 (sikkert da 2048x1536 på nye ipad).

Dette streames glatt i 30fps og man kan bruke touchskjermen på ipad som tastatur/mus osv om man ønsker.

F.eks er dette innlegget skrevet med iPad'n som remote skjerm via Splashtop, med wireless keyboardet & magic trackpad (de 2 igjen er koblet sammen med Twelve South sin Magicwand) tilkoblet mac pro'en, men brukt flere meter vekk fra skjermen.

Det er også mulig å gjøre det samme med en macbook/laptop som client, eller iPhone/Android for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Bruk Apples Camera connection kit med usb kabel fra kamera. Går så det suser. Et annet alternativ er EyeFI kort i kamera og trådløs overføring til iPad. Hacket iPad i tilegg så har man flere muligheter som trådløs fjernstyring av kamera.

Lenke til kommentar

Dette er hvorfor iPad er genialt til feltarbeid: Sitter på en fransk restaurant i Buenos Aires. Bestiller hovedrett. Tar opp iPaden for å lese litt - og ser at iOS 5.1 er ute. Setter oppdateringa på nedlasting, og i det jeg er ferdig med å spise er nedlastinga ferdig. Til dessert bestiller jeg sjokoladefondante. Etter desserten er fortært er også oppdateringa ferdiginstallert. Laster ned iPhoto og fikler litt med de bildene jeg fra før av har importert fra Olympus XZ-1 mens jeg tar meg en røyk og sipper på litt tynt sommerøl.

6963119373_e05493a3bf_b.jpg

Jeg tror kanskje jeg fortsatt foretrekker Photogene til seriøst arbeid - på grunn av bedre metadatahandtering og litt mer avanserte redigeringsmuligheter. Men kan godt se for meg å kunn bruke feks. XZ-1 og iPhoto/iPad til typiske feriebilder.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

4G/LTE er den kompatibel med 3G eller andre mer utbredte standarder, eller vil denne kun fungere i Netcom sitt Donald nett ?

Ja, den er kompatibel med 3G. Den vil selges som "3G" modell i Europa for nå sier the verge, får se om Netcom har noe å si de neste dagene, men de sto ikke på listen over støttede leverandører, så jeg ville ikke satt min lit til at du får tilgang til 4G i Norge enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...