Gå til innhold

50 år for sent - spekuler i råvarer

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Nå kan man endog tjene penger på råvarer.

Råvarefond er det nye som det nå reklameres for i et Nrk program i dag i det denne posten skrives klokken 19.45.

Nordea er ikke med på den nye fondskarusellen.

Jeg ville ikke spandert en krone på de forvalterne om de da ikke har ansatt pilkastende sjimpanser med bananer som lønn.

Kun banker og hedgefond tjener på dette mener Fn.

Man har i årtier kunnet kjøpe råvare futures i USA. Prisoppdagelsen ligger også ofte i futuren. Så man kan ligge foran de som kjøper det produktet (råvaren) futuren er avledet av. Hadde du fulgt med i timen, ville du kunne sitte med din mobiltelfon på toppen av Galdhøepiggen og sendt av gårde en cattle future til Chicago.

Du må bare sørge for å selge verdi papiret (futuren) før forfall, ellers kan du ende opp med noen hundre amerikanske okser. Og jeg hadde foretrukket å gjøre denne handelen selv fremfor å overlate den til høyt betalte forvaltere og banker og fond som også skal ha sin provisjon.

Jeg merker at NrK har satt noen på dette som ikke har det minste peiling.

Dette er ikke nytt. Man kan endog kjøpe opsjoner på futurene så man får ekstra gearing om man er ekstra grådig. Velkommen etter NrK. Jeg har alltid hørt at når taxi sjåførene bgynner å anbefale deg å kjøpe aksjer, så er det på tide å gjøre det motsatte.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finansterroristene finner stadig nye måter for å spre frykt og skape død og lidelse på. Le Monde Diplomatique skrev om dette for en måned siden.

Når ris blir et finansprodukt

FNs nye generaldirektør for mat og landbruk, José Graziano da Silva, har lovet å prioritere økt matproduksjon i Afrika. Men økt produksjon i seg selv vil ikke forhindre sult, særlig ikke nå når finanssektoren har festet øynene på matvaremarkedene.

Endret av A H P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det har det vært og kommer til å bli i overskuelig fremtid. Man handler futures på alt mulig i USA. En komplett investor opererer også i alle markeder.

Futures handel med kveg, soya bønner, kopper, paladium, etc etc. har forekommet så lenge jeg vet. Det nye er nå at banker og fondsforvaltere kaster seg over disse papirene her i landet og presenterer dette som noe nytt i beste NrK sendetid.

Mer interresant kan inverse fond være som har vært tilgjengelige "over there" i mer enn 10 år. Inverse fond stiger i verdi når det papiret / instrumentet det handles i faller i verdi. Sånt sett er det en form for "shorting fond".

Her http://www.rydex-sgi.com/ er en alternativ uten at jeg vil anbefale det.

Kjøper du fondsandeler husk:

1. Du overlater pengene dine til en forvalter du ikke kjenner.
  2. Sjekk i det minste forvalterens bakgrunn / erfaring.
  3. Han skal ha lønn.
  4. Banken / selskapet skal ha provisjon.

Å lansere dette som nyheter er ikke mindre enn latterlig. De produktene terra kommunene kjøpte ble vel også lansert som nyheter.

Det beste rådet jeg har sett fra en erfaren finansmann de siste ukene er en som sa følgende:

Når der kommer en ung oppdresset mann i fin bil og presenterer fine brosjyrer for deg, så er det et opplegg til svindel.

Dine Penger skal ha all honnør for at de var de første som kledde av de stukturerte produktene som har negativ forventet avkastning. Man må være ganske dum for å kjøpe noe med forventet negativ avkastning.

Vær skeptisk om du blir dratt inn til et investeringsseminar i banken din, i koselig atmosfære med gratis smørbrød, kaffe og fine overheads. Noen er også mer tro mot banken sin enn mot partneren.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...