Gå til innhold

Specs på skjerm til imac 21,5" 2011


Anbefalte innlegg

Heihei, kjære godtfolk!

 

Enn venn og jeg har i flere år hatt en "mac vs pc" -diskusjon. Han klarte nylig å trøkke ut at skjermen på hans imac 21,5" 2011 er bedre enn min Eizo S2401W. Og siden Apple er HELT forferdelige på å publisere informasjon om komponenter i Macene lurer jeg på om noen der ute kan/kan finne specsene til skjermen som sitter i en imac 21,5" 2011?

 

- Sett bort i fra specsene har jo hvert skjerm sine klare fordeler ovenfor hverandre:

- imacen er LED, og også integrert (noe som kan være minus, spørs øyet som ser)

- Mens Eiz♥ har matt overflate, og høyere oppløsning

 

PS: jeg har googlet meg frem til at imacen har 1920x1080, mens Eizoen har 1920x1200. Kontrastnivået (contrast ratio) er likt på 1:1000.

PPS: fant specsene til Eizoen ved å google i 5 sekund...

 

Edit: han har visst mid 2011-versjonen

Endret av Fusion2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen i oppløsning kommer av at de har forskjellig høyde/bredde forhold. iMac har 16:9, mens din har 16:10.

 

Nå har ikke jeg sett Eizo skjermen, men Apple er kjent for å produsere gode skjermer. Det samme gjelder jo for Eizo og.

 

Videre, når det gjelder oppgitte specs på skjerm (responstid, kontrast, visningsvinkel etc.) så er det gjerne forskjeller på hvordan produsentene måler dette.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men da må jeg spørre; lager Apple skjermen selv? Siden du sa det kan variere med hvordan "produsentene" måler dette.

Også; selv om dette blir målt på forskjellig måte hadde det jo vært morsomt med noen tall å ta tak i - om det finnes. Er spesielt interressert i lysstyrke og farger (displayable colors, som det heter i manualen til Eizo)

Lenke til kommentar

Om tallene ikke stemmer hjelper det lite å vise til dem ;)

 

Men uten å ha noen tall for hånden, kun gjenfortellinger av meninger jeg har lest på diversa fora så tror jeg nok at en Eizo (hvilken modell forresten?) er å foretrekke over skjermen til en iMac (igjen, hvilken modell?). Spesielt om man skal drive med fotoredigering. En matt skjerm i den ytelsesklassen er absolutt å foretrekke for seriøse fotografer. Om man skal spille Battlefield og lage YouTube-videoer tror jeg derimot det har ekstremt lite å si hvilken skjerm av de to man har. Om man ikke bare skal vite at man er best da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...