Gå til innhold

Ønsker å bli større på studio : Er treningsprogrammet riktig?

Anbefalte innlegg

heihei

jeg har akkurat meldt meg inn i treningsstudio og en PT har satt opp at jeg først skal jogge som oppvarming, så utfall med 10 kg extra vekt, deretter er øvelse hvor beinene festes i en "maskin" også skal man holde igjen så lenge som mulig mens man lener seg forover

etter det er det en maskin som man sitter i og holder i to "pinner" og tar pinnene sammen foran brystet. og etter det igjen er det det samme, bare med ryggen. og planken til slutt

på hver av øvelsene er det 10x3, men holder dette for å bygge muskler og for å bli større?

har også kommet på at det ikke er noe på armene der...

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heihei

jeg har akkurat meldt meg inn i treningsstudio og en PT har satt opp at jeg først skal jogge som oppvarming, så utfall med 10 kg extra vekt, deretter er øvelse hvor beinene festes i en "maskin" også skal man holde igjen så lenge som mulig mens man lener seg forover

etter det er det en maskin som man sitter i og holder i to "pinner" og tar pinnene sammen foran brystet. og etter det igjen er det det samme, bare med ryggen. og planken til slutt

på hver av øvelsene er det 10x3, men holder dette for å bygge muskler og for å bli større?

har også kommet på at det ikke er noe på armene der...

takk på forhånd

alle svar taes imot!

Lenke til kommentar

WTF? NEI!!!

Det du trenger er knebøy, markløft, benkpress, roing og kanskje militærpress om skuldrene dine takler det...

Alt annet er BULLSHIT for nybegynnere....

Det var det jeg tenkte!

Får høre med han hva jeg bør gjøre, hvis ikke dere har noen tips?

har tilgang til alt på studioet

Lenke til kommentar

Ja, for all del, ikkje hør på PT, som har sett deg og snakket med deg. Veit korleis formen din er, alder, dine mål, osv.

Hør på ein fyr på forum, som har aldri sett deg i heile sitt liv... og du veit ikkje kven den fyren er heller og kva han egentleg kan;)

Ut i frå programmet PTen har satt opp, virka det som du er i nokså dårleg form (no offence) og han vil først skaffe deg litt grunnlag. Slik at du blir vant til trening og får ein grunnmur.

Mitt spådom at han vil du skal kjøre denne i 1-2 månad, før han tar deg vidare eit steg;)

Husk at det tar lang tid å forandre kroppen. Stol på PTen din. Evt spør om kva ein anna PT syns om dette oppleget. Folk som ser deg (veit kas form du er i, kor gamal du e osv osv) kan gi deg mye bedre råd enn ein fullstendig ukjent fyr på ein forum, som har aldri sett deg.

PS: ang ditt spørsmål. Nei, det holder ikkje til å bygge muskler. Men det holder for å forberede deg til å bygge muskler.

Når du skal bjynne å bygge muskler, så blir det meir avansert program, samt du må bjynne å passe på dietten din (få nokk kcal og proteiner).

Lenke til kommentar

Ja, for all del, ikkje hør på PT, som har sett deg og snakket med deg. Veit korleis formen din er, alder, dine mål, osv.

Hør på ein fyr på forum, som har aldri sett deg i heile sitt liv... og du veit ikkje kven den fyren er heller og kva han egentleg kan;)

Ut i frå programmet PTen har satt opp, virka det som du er i nokså dårleg form (no offence) og han vil først skaffe deg litt grunnlag. Slik at du blir vant til trening og får ein grunnmur.

Mitt spådom at han vil du skal kjøre denne i 1-2 månad, før han tar deg vidare eit steg;)

Husk at det tar lang tid å forandre kroppen. Stol på PTen din. Evt spør om kva ein anna PT syns om dette oppleget. Folk som ser deg (veit kas form du er i, kor gamal du e osv osv) kan gi deg mye bedre råd enn ein fullstendig ukjent fyr på ein forum, som har aldri sett deg.

PS: ang ditt spørsmål. Nei, det holder ikkje til å bygge muskler. Men det holder for å forberede deg til å bygge muskler.

Når du skal bjynne å bygge muskler, så blir det meir avansert program, samt du må bjynne å passe på dietten din (få nokk kcal og proteiner).

Dårlig form er jeg ikke i hvertfall! :O

det sa han også, trent kampsport i 5 år og sykling i 7 så formen er ikke akkurat dårlig ;)

men jeg skal høre med han på tirsdagen som kommer for å høre hva han syns

Lenke til kommentar

Dårlig form er jeg ikke i hvertfall! :O

det sa han også, trent kampsport i 5 år og sykling i 7 så formen er ikke akkurat dårlig ;)

men jeg skal høre med han på tirsdagen som kommer for å høre hva han syns

Prøv å snakke med han og spør kva han planlegger for framtiden. Om han virkeleg meiner det er bra nokk, så ville eg skaffe ein anna PT;)

Lenke til kommentar

Vel, fruen gikk rett på baseøvelser og det var ingen problemer. Hun løfter nå nesten 1,5x sin egen vekt i mark og 1,2x sin egen vekt i knebøy...

http://stronglifts.com/ 5x5 er et enkelt opplegg å følge og er supert for folk som ikke har trent styrke før.

Om greia di er å bygge muskelmasse kan det være smart å først få inn teknikken med 5x5 for så å begynne med RYP når du føler at du er kommet godt igang...

Lenke til kommentar

ruben hør på doof og ikke på cefey. doof veit hva han gjør å sier, å det virker som cefey troller alle treningsinnlegg han kommer over

hehe, ok, får se hva PT fyren sier også da

men skal begynne med 5x5 tror jeg

Lenke til kommentar

Eller SS (Starting Strength), et program som spesefikk er lager for nybegynnere. Doofen kommer med mye god informasjon, så prøv gjerne ut det han sier.

har godt grunnlag frafør av, det jeg er mest ute etter nå er volum

Lenke til kommentar

Om du føler du kan øvelsene med god teknikk er det bare å peise på.

Men du visste jo ikke navnene på noen av de apparatene eller hva de trente slags muskler som PTen viste deg så grunnlaget for styrketrening er nok ikke helt der du selv ønsker det skal være...

Lenke til kommentar

Om du føler du kan øvelsene med god teknikk er det bare å peise på.

Men du visste jo ikke navnene på noen av de apparatene eller hva de trente slags muskler som PTen viste deg så grunnlaget for styrketrening er nok ikke helt der du selv ønsker det skal være...

hvilke muskler de trente vet jeg veldig godt! ;)

men ikke hva de heter

med grunnlaget mene jeg at musklene er vant til hard trening og jeg er i ganske god form

Lenke til kommentar

Ja ok, det er bra :)

Men du må løfte med noenlunde rett teknikk i de forskjellige øvelsene, det at du FØLER musklene er godt trent fra før av blir du å få en heeeelt annen oppfatning av etter du begynner å løfte jern ;)

Knebøy, markløft, chinups, roing, benkpress og militærpress er de øvelsene du bør lære deg. Det er forøvrig de øvelsene som inngår i 5x5 og Starting strength...

Magemuskler kan du drite i, de blir aktivert i så stor grad av de øvelsene jeg nevnte at det er ingen vits i å trene de utenom :thumbup:

Lenke til kommentar

med grunnlaget mene jeg at musklene er vant til hard trening og jeg er i ganske god form

Det er stor forskjell på kampsport, sykling og vektløfting. Om du ikkje har trent spesifikt vektløfting så stiller du på scratch som dei fleste. I begynnelsen må du jobbe med teknikk som alle andre. At kroppen din er i grei form er ingen garanti for at teknikken stemmer. Du kan derimot ha fordelen av å betre mobilitet enn folk flest.

Lenke til kommentar

Ja ok, det er bra :)

Men du må løfte med noenlunde rett teknikk i de forskjellige øvelsene, det at du FØLER musklene er godt trent fra før av blir du å få en heeeelt annen oppfatning av etter du begynner å løfte jern ;)

Knebøy, markløft, chinups, roing, benkpress og militærpress er de øvelsene du bør lære deg. Det er forøvrig de øvelsene som inngår i 5x5 og Starting strength...

Magemuskler kan du drite i, de blir aktivert i så stor grad av de øvelsene jeg nevnte at det er ingen vits i å trene de utenom :thumbup:

Magemusklene vet jeg kommer av seg selv etterhvert! :D

men får man trent armene og sånt i de øvelsene?

Det er stor forskjell på kampsport, sykling og vektløfting. Om du ikkje har trent spesifikt vektløfting så stiller du på scratch som dei fleste. I begynnelsen må du jobbe med teknikk som alle andre. At kroppen din er i grei form er ingen garanti for at teknikken stemmer. Du kan derimot ha fordelen av å betre mobilitet enn folk flest.

Drevet med egenløfting hjemme før, og musklene er ganske vandt til hardt kjør! men, jeg kjønner GODT hva du mener! :)

Lenke til kommentar

Kvifor ikkje opplyse om sånt i førstepost? Du har framleis ikkje forklart kva du har trent. Heimetrening kan vere alt frå armhevingar og sit-ups til 200kg knebøy. Basert på innlegga dine så har eg ikkje inntrykk av at du har så mykje erfaring med vektløfting.

Hardt kjør kan du få av både utholdenhet og tunge vekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...