igxx Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) har fått en oppgave i tysk hvor jeg skal snakk i 2-3 min på tysk om en tekst som jeg ikke skjønner en shit av, så det er det noen som kan tysk som kan forklare meg litt om hva teksten handler om osv, og hvis du ikke kan tysk, ikke bruk google translate.. "Die meisten europäischen fürsten, Herzöge, könige und Kaiser in der Zeit zwischen dem 11. jahrhundert und dem Ende des Ersten. Weltkriegs (1918) waren Habsburger. Der Name Habsburg kommt von der burg habichtsburg in der schweiz. Diese Burg kennt man seit 1020. Die Familie hat die weltgeschichte durch Kriege und eine besonders Kluge Heiratspolitik geprägt. über 600 jahre, von 1273 bis 1918, waren fast alle Kaiser in Deutschland und österreich habsburger. Auf ihrem höhepunkt waren die habsburger als keiser und kaiserinnen von österreich. Die berühmtesten waren Kaierin Maria Theresia (1717-1780) und Kaiser Franz Joseph 1.(1830-1916)" har skrevet teksten rett ut av boka så det kan være at det finnes skrive feil her ( vet det mangler noen store bokstaver på substantiv) Endret 7. mars 2012 av igxx Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Kan prøve meg, selv om tysken er litt rusten De fleste europeiske fyrster, hertuger, konger og keisere i tiden mellom det 11. århundre og slutten av 1. verdenskrig (1918) var Habsburgere (medlemmer av fyrstehuset Habsburg). Navnet Habsburg kommer fra borgen Habichtsbrug i Sveits. Denne borgen kjenner man fra 1020 (kanskje bedre oversatt til: ...kan man spore tilbake til 1020). Familien satte sitt preg på verdenshistorien gjennom krig og en snedig utformet arvepolitikk (makt som gikk i arv). Gjennom 600 år, fra 1273 til 1918, var alle keisere i Tyskland og Østerrike Habsburgere. De mest berømte var Keiserinne Maria Theresia (1717-1780) og Keiser Franz Joseph den første (1830-1916). Står litt om fyrstehuset her: http://no.wikipedia.org/wiki/Huset_Habsburg Endret 7. mars 2012 av Hugo_Hardnuts 1 Lenke til kommentar
igxx Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Kan prøve meg, selv om tysken er litt rusten De fleste europeiske fyrster, hertuger, konger og keisere i tiden mellom det 11. århundre og slutten av 1. verdenskrig (1918) var Habsburgere (medlemmer av fyrstehuset Habsburg). Navnet Habsburg kommer fra borgen Habichtsbrug i Sveits. Denne borgen kjenner man fra 1020 (kanskje bedre oversatt til: ...kan man spore tilbake til 1020). Familien satte sitt preg på verdenshistorien gjennom krig og en snedig utformet arvepolitikk (makt som gikk i arv). Gjennom 600 år, fra 1273 til 1918, var alle keisere i Tyskland og Østerrike Habsburgere. De mest berømte var Keiserinne Maria Theresia (1717-1780) og Keiser Franz Joseph den første (1830-1916). Står litt om fyrstehuset her: http://no.wikipedia.org/wiki/Huset_Habsburg Tusen takk for oversettelsen, og virker svært rett i forhold til hva jeg kan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå