Gå til innhold

Spørsmål Militærpoliti

Nians

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har blitt plasert i Militærpoliti i min førstegangstjeneste.

Mitt egentlig valg var 2 bataljon men siden de hadde innrykk på vinteren og ikke på sommeren endte jeg opp her.

Spørsmål 1:

Hva gjør Militærpoliti? Er de med på øvelser og i tilfelle hvilken oppgaver har de der? Jeg har fått oppfatning at det er lite med skyting men mer arrestasjon teknikker osv.

Spørsmål 2:

Noen som kan beskrive rekrutten? Har hørt at den er meget tøff (ikke at jeg har noe imot det), men hva som skjer på oppholdet.

Spørsmål 3: Kan jeg tjenestegjøre i Militærpoliti i et halvt år der etter søke å bli om plasert til 2 Bataljon på Skjold på noen måte? Trur jeg ville oppnådd mer av mine mål i 2 bataljon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan kun svare på spørsmål 3 - du kan ikke overføres fra MP til 2. bataljon. Nærmeste mulighet hadde vært om du tjenestegjorde i Panserbataljonen, som overfører en håndfull personer til 2. bataljon hver vinter (som da blir stab i 2. bn).

Lenke til kommentar

Kan kun svare på spørsmål 3 - du kan ikke overføres fra MP til 2. bataljon. Nærmeste mulighet hadde vært om du tjenestegjorde i Panserbataljonen, som overfører en håndfull personer til 2. bataljon hver vinter (som da blir stab i 2. bn).

Ok takk for svaret :) Fikk oppklart det!

Dumt at innrykk til 2 bataljon er på den tiden av året når man er ferdig med skole på sommeren. Føle at jeg må komme meg videre med engang etter skolen! Ikke vente halvt år

Lenke til kommentar

Jeg for min del rykket inn i 2. bataljon for seks uker siden og er i skrivende stund hjemme på første perm. :) Jeg fikk et halvt år etter skoleslutt hvor jeg bodde hjemme, jobbet, tjente litt penger og drev litt dank. Når året er ferdig får jeg et halvt år til av det samme. Det er litt kjipt å bruke to år på ett års militærtjeneste, men plussiden er at jeg har mye mer egenkapital når jeg skal flytte ut og studere senere - og tilværelsen før og etter militærtjenesten er utrolig behagelig. :D

Lenke til kommentar

Jeg for min del rykket inn i 2. bataljon for seks uker siden og er i skrivende stund hjemme på første perm. :) Jeg fikk et halvt år etter skoleslutt hvor jeg bodde hjemme, jobbet, tjente litt penger og drev litt dank. Når året er ferdig får jeg et halvt år til av det samme. Det er litt kjipt å bruke to år på ett års militærtjeneste, men plussiden er at jeg har mye mer egenkapital når jeg skal flytte ut og studere senere - og tilværelsen før og etter militærtjenesten er utrolig behagelig. :D

Ja jeg ser den!

Men jeg klare ikke å se for meg å jobbe i 6mnd'er i en dagligvarebutikk! Vil forsette med utdannelsen så fort som mulig.

2 Bataljon virke som å ha litt mer "action" i seg og er mer fysisk tungt. Har en par kompiser som har hvert i 2 bataljon og de stor trivdes!

Lenke til kommentar

MP har hund, etter mitt år i hund i luft, vile jeg varmt annbefale viss du tilslutt heltklart havner i MP å prøve å komme inn i hund. Du får en venn for livet, regner også med at du vil kunne hjelpe til sivilt viss du havner i Bardu da det ikke akkurat er flust med politi hunder der. Du får også kompetanse på snøskred søk med hund ;) Du er også med på øvelser relevant for deg som oppklaring og sporing av fi. Hiver inn en dimmefilm fra K9 MP i 2003 tror du finner noen flere på youtube.

Du gjør også veldig mye relevant som hundefører, vet dog ikke om du har ansvar som MP i helgene, da jeg ikke var i MP, vil også legge til at erfaring med hund er ikke nødvendig, danket selv ut iallefall en som drev med hundedressur på opptaket.

http://www.youtube.com/watch?v=YUsCmZn4RCc

Og en reklamefilm for MP k9: En liten notis: Det å trene angrep(eller beskyttelse/skydd) ser morsomt ut men er bare kjedelig, spor/patruljer er så absolutt å foretrekke ^^

http://www.youtube.com/watch?v=XROpnmyPwRQ&feature=related

Du kan lese mer her: http://www.tjenestehund.no/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=32

En annen ting er at du kan muligens bli hva de kaller samvirkesoldat:

Samvirkesoldat: Hovedvekten i utdanningen er på skyting og feltoperativ øvelse. Fagutdanningen foregår på Sessvollmoen og hos Brigade Nord (indre Troms).

Som sagt ikke vært I MP, men det jeg har hørt er at det er mye mer felt og mindre rutine MP oppdrag og mer operativt.

Men jeg var litt i MP rekrutten da jeg faila på noe så banalt som norsk prøve, der vi skulle tolke en test. Andre ting er at de hele tiden prøver å sile ut folk så du kan ende opp et annet sted enn MP sånn som meg. Men hvor hardt det er relativt til de andre grenene vet jeg ikke da jeg havnet etterpå i slappfisk luft rekrutten. Tror nok denb til tider er hardere enn andre steder, men kan ikke være sikker.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Det begynner å bli noen år siden jeg var inne i 1.gangstjenesten, men skal prøve å svare så godt jeg kan :)

Spørsmål 1:

Hva gjør Militærpoliti? Er de med på øvelser og i tilfelle hvilken oppgaver har de der? Jeg har fått oppfatning at det er lite med skyting men mer arrestasjon teknikker osv.

Hva du gjør avhenger litt av hvilken avdeling du havner i. Jeg var i utgangspunktet felt-MP/samvirkesoldat (ble overført til etterforskningstropp mot slutten), hvor mye av fokuset var på ferdigheter i stridsscenario. Vi drillet en god del på kontaktdriller, også med bil, pga. MPs oppgaver i strid er eskorte av egne styrker, samt aktiv feltsikkerhet (finne og ta ut FIs OP'er). Ellers trener man på håndtering av krigsfanger og aksekontroll (sikring av transportlinjer bak egne linjer), av de jeg kommer på som mer spesifikke for samvirketjeneste.

Som stasjons-MP trener og praktiserer man mye mer oppgaver rettet mot å opprettholde disiplinen i Forsvaret. Mye består i patruljering for å opprettholde ro og orden på militært område, samt områder hvor soldater samles (les: utelivet i helgene). Ellers etterforsker (åstedsarbeid, avhør) man disiplinærsaker (ulykker, tyveri, rus osv.) og gjennomfører tidvis kontroller (urin, vei) og militære inspeksjoner (populært kalt razzia).

Det er viktig å huske at selv om man spesialiseres, så skal MP fra begge grener kunne utføre samme oppgaver. Som samvirkesoldat har man også en del tid på stasjon, og stasjons-MP er også med ut på øvelser. Grunntreningen er den samme.

Spørsmål 2:

Noen som kan beskrive rekrutten? Har hørt at den er meget tøff (ikke at jeg har noe imot det), men hva som skjer på oppholdet.

Hehe, den er ganske krevende ja, men også veldig givende spør du meg. Man har nok ekstra mye fokus på perfeksjonisme siden man ikke kan se slask ut hvis man skal prike på andre. Og det er mye teoretisk stoff man skal gjennom i tillegg til den vanlige grunntreningen. Men gir man jernet og tar det med et smil, så er det så gøy atte...særlig når det er over ;)

Spørsmål 3: Kan jeg tjenestegjøre i Militærpoliti i et halvt år der etter søke å bli om plasert til 2 Bataljon på Skjold på noen måte? Trur jeg ville oppnådd mer av mine mål i 2 bataljon.

Det tviler jeg sterkt på. Selv om rekrutten skal være ganske lik, så blir det nok mye tid du "kaster bort" på å lære juss og andre MP-spesifikke ferdigheter, mens du går glipp av mye trening i infanterispesifikke oppgaver du vil trenge i 2.BN. Og selv grunnferdighetene kan det være du lærer på en litt annen måte siden det også her, erfaringsmessig, er forskjeller mellom de ulike avdelignene.

Edit: Ift. det han over her skriver om K9, så er det også en mulighet innenfor MP ja. Da jeg var inne hadde disse ikke vakt på MP-stasjon, men i stedet hadde de turnus på beredskap ift. å rykke ut ved behov. Med tanke på hvor mye trening og "vedlikehold av hund" K9-tjenesten krever, så tviler jeg sterkt på at dette er endret.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...