nesjon Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg fotograferer en god del i utlandet, ofte steder hvor vinningskriminaliteten er svært høy. I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen ekstra gode tips for hvordan man kan gjøre kameraet sitt uattraktivt for tyveri/ran? Jeg rusler som regel rundt med en Nikon D3 og 24-70mm, og det er ikke akkurat et kamera som er lett å gjemme bort og det oser jo penger av det for de som gjerne vil stjele. Jeg har tenkt at det må være lurt å oppbevare kameraet i en litt slitt og vanlig handlepose når det ikke er i bruk fremfor å ha det i en fotoryggsekk som indikerer verdifullt innhold. Samtidig vil jeg alltid lagre bldene jeg tar på begge minnekort samtidig, og ta ut det ene når kameraet ikke er i bruk for å forhindre tap av bilder ved et eventuelt kameratap. Er det noen flere lignende tiltak jeg kan gjøre for å ikke bli frastjålet kameraet som jeg er så glad i? Det er naturligvis godt forsikret, men jeg vil jo likevel gjøre det jeg kan for å unngå problemer. Og det er ikke et alternativ å ta med et dårligere kamera eller la være å oppsøke disse stedene, det er der de gode bildene ligger. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg har tidligere sett at det har blitt foreslått å maskere kameraet så det ser ekstremt slitt og løent ut. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Ikke noe jeg tenker på. Men man trenger ikke henge i de verste strøk med headset og ansiktet langt nedi sekken på nattestid. Det er lov å bruke litt sunn fornuft, går vanligvis veldig bra. Mer bekymret for utstyr når jeg jobber med studioblitser utendørs og utstyr må settes ned uten mulighet for å følge med på alle deler hele tiden. Kamerautstyr blir fort nappet da - til dyrere og mindre til fortere forsvinner det. Endret 7. mars 2012 av TGB 1 Lenke til kommentar
nesjon Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Takk for tips. Det virker vel som at teip er løsningen, særlig maskere logoer osv., tyver går vel litt etter merkenavn. Det har gått veldig bra så langt i litt lugubre områder i land som Colombia og India, men det er den kommende turen til favelaene i Rio som gjør meg litt ekstra bekymra. Har inntrykk av at det er mer vanlig å bli robbet enn å slippe unna. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Takk for tips. Det virker vel som at teip er løsningen, særlig maskere logoer osv., tyver går vel litt etter merkenavn. Det har gått veldig bra så langt i litt lugubre områder i land som Colombia og India, men det er den kommende turen til favelaene i Rio som gjør meg litt ekstra bekymra. Har inntrykk av at det er mer vanlig å bli robbet enn å slippe unna. Ta med minimalt med utstyr slike steder er mitt tips. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Hvis du teiper og maler på litt sprekker og rustflekker etc så det ser skikkelig stusselig ut så kan det vel lure folk på litt avstand. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Har sett endel fotojournalister spesielt de i utsatte områder som krigssoner har ofte store mengder gaffa tape rundt omkring på kamera/objektiv. Se på f.eks Zoriah som løp rundt i Gazaa med Canon innhyllet i gaffa tape .. hmm når man tenker over det, canon og gaffa .. mye av det Endret 7. mars 2012 av Refraction Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Har sett endel fotojournalister spesielt de i utsatte områder som krigssoner har ofte store mengder gaffa tape rundt omkring på kamera/objektiv. Se på f.eks Zoriah som løp rundt i Gazaa med Canon innhyllet i gaffa tape .. hmm når man tenker over det, canon og gaffa .. mye av det Det er en vanlig løsning, kanskje for vanlig men noe gaffa/duckteip vil gi et inntrykk av at kameraet/objektiv holdes sammen av teip, hvis klesstilen holder samme kvalitet burde det gå greit Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 http://www.youtube.com/watch?v=qik-N21nYN8 http://www.youtube.com/watch?v=7_64sDhrK0I Så , farg den rosa så ser den ut som et leke tøy for barn ^^ 1 Lenke til kommentar
Evert Pang Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Dette sto i avisa "Nordlys" i dag - her er det riktignok ikke snakk om kamera, men en traktor. Den ble rosa og skal visstnok "skremme" tyver fra å stjele den... Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Har sett endel fotojournalister spesielt de i utsatte områder som krigssoner har ofte store mengder gaffa tape rundt omkring på kamera/objektiv. Se på f.eks Zoriah som løp rundt i Gazaa med Canon innhyllet i gaffa tape .. hmm når man tenker over det, canon og gaffa .. mye av det Gaffa vil trolig funke bra. MEN: Ikke kjøp billigste type gaffa om du ønsker å fjerne den igjen!... Kjøp kvalitet - da vil limet i større grad sitte på tapen, og ikke på utstyret, når den fjernes... Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Selv har jeg gjort det til en vane å dekke logo, modellnavn og andre ting som skiller seg ut på mitt canon kamera med sort elektrikerteip fra clas olshon. I tillegg til nøytral bekledning og minst mulig utstyr på kroppen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå