Gå til innhold

Hvordan gjøre kamera uattraktivt for tyver?

Anbefalte innlegg

Jeg fotograferer en god del i utlandet, ofte steder hvor vinningskriminaliteten er svært høy. I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen ekstra gode tips for hvordan man kan gjøre kameraet sitt uattraktivt for tyveri/ran?

Jeg rusler som regel rundt med en Nikon D3 og 24-70mm, og det er ikke akkurat et kamera som er lett å gjemme bort og det oser jo penger av det for de som gjerne vil stjele. Jeg har tenkt at det må være lurt å oppbevare kameraet i en litt slitt og vanlig handlepose når det ikke er i bruk fremfor å ha det i en fotoryggsekk som indikerer verdifullt innhold. Samtidig vil jeg alltid lagre bldene jeg tar på begge minnekort samtidig, og ta ut det ene når kameraet ikke er i bruk for å forhindre tap av bilder ved et eventuelt kameratap.

Er det noen flere lignende tiltak jeg kan gjøre for å ikke bli frastjålet kameraet som jeg er så glad i?

Det er naturligvis godt forsikret, men jeg vil jo likevel gjøre det jeg kan for å unngå problemer.

Og det er ikke et alternativ å ta med et dårligere kamera eller la være å oppsøke disse stedene, det er der de gode bildene ligger.

Videoannonse
Annonse

Ikke noe jeg tenker på. Men man trenger ikke henge i de verste strøk med headset og ansiktet langt nedi sekken på nattestid. Det er lov å bruke litt sunn fornuft, går vanligvis veldig bra. Mer bekymret for utstyr når jeg jobber med studioblitser utendørs og utstyr må settes ned uten mulighet for å følge med på alle deler hele tiden. Kamerautstyr blir fort nappet da - til dyrere og mindre til fortere forsvinner det.

Endret av TGB
  • Liker 1

Takk for tips. Det virker vel som at teip er løsningen, særlig maskere logoer osv., tyver går vel litt etter merkenavn.

Det har gått veldig bra så langt i litt lugubre områder i land som Colombia og India, men det er den kommende turen til favelaene i Rio som gjør meg litt ekstra bekymra. Har inntrykk av at det er mer vanlig å bli robbet enn å slippe unna.

Takk for tips. Det virker vel som at teip er løsningen, særlig maskere logoer osv., tyver går vel litt etter merkenavn.

Det har gått veldig bra så langt i litt lugubre områder i land som Colombia og India, men det er den kommende turen til favelaene i Rio som gjør meg litt ekstra bekymra. Har inntrykk av at det er mer vanlig å bli robbet enn å slippe unna.

Ta med minimalt med utstyr slike steder er mitt tips.

Har sett endel fotojournalister spesielt de i utsatte områder som krigssoner har ofte store mengder gaffa tape rundt omkring på kamera/objektiv. Se på f.eks Zoriah som løp rundt i Gazaa med Canon innhyllet i gaffa tape .. hmm når man tenker over det, canon og gaffa .. mye av det :p

Endret av Refraction

Har sett endel fotojournalister spesielt de i utsatte områder som krigssoner har ofte store mengder gaffa tape rundt omkring på kamera/objektiv. Se på f.eks Zoriah som løp rundt i Gazaa med Canon innhyllet i gaffa tape .. hmm når man tenker over det, canon og gaffa .. mye av det :p

Det er en vanlig løsning, kanskje for vanlig men noe gaffa/duckteip vil gi et inntrykk av at kameraet/objektiv holdes sammen av teip, hvis klesstilen holder samme kvalitet burde det gå greit :)

Gaffa vil trolig funke bra. MEN: Ikke kjøp billigste type gaffa om du ønsker å fjerne den igjen!... Kjøp kvalitet - da vil limet i større grad sitte på tapen, og ikke på utstyret, når den fjernes...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...