AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Hei. Jeg jobber i Forsvaret, men kunne tenkt meg en ekstra jobb i vekterbransjen ved siden av jobben i Forsvaret. Min sjef i Forsvaret har gitt melding om at jeg ikke har lov til dette. Hans begrunnelse er at han ikke ønsker Forsvaret involvert i rettsak om jeg skulle bli anmeldt for uaktsom bruk av arrestasjonsteknikk, håndjernsteknikker etc., da dette er noe jeg har fått opplæring i delvis gjennom Forsvaret. Mitt spørsmål er ganske enkelt, har sjefen min lov til dette? Takker for alle svar. Postet av anonym: 131894dfe3c538de5f2a670ecc7b3d10 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Så lenge du ikke har skrevet under på at du ikke skal jobbe andre plasser, så synes jeg begrunnelsen er ganske tynn. Håndjernsteknikken du har lært i militæret teller kun der og vil ikke kunne benyttes eller bli oppfordret til å nyttes under vektertjeneste. Arrestasjonteknikk er en annen sak, men det er jo snakk om erfaring og noe du alltid vil ha med deg. Du skal uansett tråkke langt over streken for at det skal bli noe anmeldelse iallefall hvis det skal slå tilbake på opplæringen i militæret! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Begrunnelsen kan vel være hva som helst egentlig, men det som er interessant å vite her er om min sjef har noe hjemmelsgrunnlag i å nekte meg ting som privatperson, f.eks. å søke jobb. Han er tross alt min nærmeste foresatte dette året hvor jeg er i førstegangstjeneste, såvidt jeg har forstått. Ellers tror jeg ikke han hadde merket det om jeg bare søkte jobb, men jeg vil jo helst ha mitt på det rene. -TS Postet av anonym: 131894dfe3c538de5f2a670ecc7b3d10 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Flere jeg kjente når jeg var i militæret, jobbet ved siden av. Jeg tror ikke ditt befal kan styre hva du gjør i fritiden. Få din tillitsvalgte i troppen til å ta dette videre og se hva svaret er. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg vet ikke hvordan dette stiller seg i dag, men da jeg selv var under fgt, het deg seg at man var å anse som soldat 24/7, inntil dimmisjon ... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Er noe slikt jeg også mistenker, og at min sjef derfor har grunnlag i å nekte meg andre jobber. Samtidig har jeg en annen jobb fra før i dagligvare, så det blir jo litt dobbeltmoral/forskjellsbehandling i det hele. Postet av anonym: 131894dfe3c538de5f2a670ecc7b3d10 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Denne begrunnelsen virker noke tynn. Dersom forsvaret blir innvolvert i ei rettsak der du bruker feil arrestasjonsteknikk, så må jo dette bety at forsvaret også er ein part i alle saker som angår drap eller vold sidan alle som har vært vernepliktige har lært å bruke vold av forsvaret. Ein del av opplæringa i forsvaret går strengt tatt på det å kunne skille mellom maktbruk i krigs og fredstid. Men når det er sakt så kan det være at forsvaret har grunn til å nekte deg ein ekstrajobb så lenge forsvaret er din hovedarbeidsgiver. Mange har ein slik klausul i sine arbeidskontrakter. Dette er ofte begrunna i at bedrifta vil ha kontroll med at dei ansatte ikkje tar seg jobb i konkurrerande bedrifter eller rett og slett fordi du skal kvile på fritida slik at du kan stille frisk og opplagt på jobb. Kva avtaler som ligger til grunn i militæret har eg ikkje oversikt over då forsvaret har ein del eigne reglar. Dei kan f.eks enkelt å greit ta vekk den fritida som du tenkte å bruke på ekstrajobben, enten ved å gi deg ekstra oppgåver eller kreve at du befinner deg på militært område når du ikkje er på vakt. 1 Lenke til kommentar
Chrissi Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg ser ikke problemet. Jeg jobber selv som vekter ved siden av førstegangstjenesten. Det eneste de krevde var at jeg ble fristilt fra den sivile jobben dersom tjenesten min krevde det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Personer som er tilsatt i Forsvaret (altså som har en arbeidskontrakt) følger de ordinære regler og retningslinjer som andre av statens tjenestemenn. Det vil si at det er arbeidsavtalen din som avgjør dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå