hitman47 Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Mer industri enn kunst spør du meg. 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Si hva man vil, men hovedpoenget med ett spill er å dra inn penger til utviklerene og produsenten. Jeg ville aldri kalt det kunst. Det er heller kitsch. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Så du mener ingen kunstnere gjør det de gjør med det mål å tjene penger på det? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Jeg mener ikke at spill er kunst. Iallefall ikke på generell basis. Enkelte spill kan nok tolkes som kunst og plasseres i den båsen. Men isåfall på samme måte som at en tilfeldig malingsklatt ikke er kunst, men en malingsklatt malt for å se tilfeldig ut, ja det kan være kunst. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Njo.. Er forsåvidt ikke uenig egentlig. Men mange mener at film kan være kunst, og da mener jeg at spill KAN være kunst i samme grad som film. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Jeg vil påstå at enkelte spill, som limbo, har et særegent kunstnerisk uttrykk. Om det er kunst i seg selv er jeg usikker på. Er musikk kunst? Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Er musikk kunst? Hvis ikke dette er kunst er ingenting kunst! Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Ifølge Wikipedia: Kunst (tysk for «kunnen») kan defineres som et fantasifullt og nyskapende, estetisk kulturuttrykk for indre eller ytre opplevelser. I denne definisjonen er spill definitivt kunst. Lenke til kommentar
Demon_Hunter Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Vell noe kan vell kalles kunst Ifølge Wikipedia: Kunst (tysk for «kunnen») kan defineres som et fantasifullt og nyskapende, estetisk kulturuttrykk for indre eller ytre opplevelser. I denne definisjonen er spill definitivt kunst. Hvis det er definasjonen vill jeg si at noen spill er kunst. men det er mye som ikke er nyskapende og fantasifult i det hele tatt. Endret 27. mars 2012 av Demon_Hunter Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det er en definisjon, i alle fall. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Mhm, virker fornuftig spør du meg. Det er vel egentlig umulig å komme til en enkelt definisjon, da kunstformer endrer seg hele tiden, og våre forutsetninger for dem i et samfunn også. Spill er jo forsåvidt en relativt ny kunstform, hvis vi skulle definert det som kunst. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 En annen er at kunst er noe som er laget kun for å være kunst, og har ingen praktiske egenskaper. Den liker jeg. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Når man ser hvilke kreative egenskaper enkelte spillskapere fremviser så mener jeg det er fullt på høyde om ikke bedre enn andre mer tradisjonelle kunstneriske utrykksformer. Det er også en mye mer "nyttig" kunstform som gleder og appelerer til en enormt mye større gruppe enn de tradisjonelle kunstformene. I mine øyne er spill helt klart en form for kunst. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 En annen er at kunst er noe som er laget kun for å være kunst, og har ingen praktiske egenskaper. Den liker jeg. Så da blir spill kunst? Siden det ikke har praktiske egenskaper og kan sees på som en kunstform? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Spill har da mange praktiske egenskaper. Først og fremst å dra inn penger til de som lager det. Jeg har vanskelig med å kalle noe som masseproduseres for kunst. Det kalles spillindustrien av en grunn. Det blir omtrent det samme som å kalle en pen bil for kunst. Det er nok mange som ville sakt det, men ikke jeg. Endret 27. mars 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Selv om noe er masseprodusert så vil ikke det si at det orginale designet på et objekt eller spill ikke klassifiserer som kunst. Noen av de vakreste formene skapt av mennesker har kommet i form av biler så der er jeg sterkt uenig. Endret 27. mars 2012 av vidarkri Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Så da utelukker du også filmer og musikk som kunst da disse og masseproduseres? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Ja, det gjør jeg. De kan ha mange kunstneriske kvaliteter, men ordentlig kunst er det ikke. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Vil en kopi av et kunstnerisk bilde være kunst? Eller kun "originalen"? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Føler denne tråden handler mer om meg nå, enn spill. Men ja, kopier kan være kunst, hvis de er malt skikkelig. Et printet bilde med ramme rundt er ikke kunst. En eksepsjonell kopi kan jo gå for hundretusenvis av kroner, det er ikke bare bare å male en kopi. Faktisk hender det støtt og stadig at kunsttyver selger originaler til samlere som trur de kjøper en veldig god kopi. Endret 27. mars 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå