Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Er spill kunst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener ikke at spill er kunst. Iallefall ikke på generell basis. Enkelte spill kan nok tolkes som kunst og plasseres i den båsen. Men isåfall på samme måte som at en tilfeldig malingsklatt ikke er kunst, men en malingsklatt malt for å se tilfeldig ut, ja det kan være kunst.

Lenke til kommentar

Vell noe kan vell kalles kunst

Ifølge Wikipedia: Kunst (tysk for «kunnen») kan defineres som et fantasifullt og nyskapende, estetisk kulturuttrykk for indre eller ytre opplevelser.

I denne definisjonen er spill definitivt kunst.

Hvis det er definasjonen vill jeg si at noen spill er kunst. men det er mye som ikke er nyskapende og fantasifult i det hele tatt.

Endret av Demon_Hunter
Lenke til kommentar

Mhm, virker fornuftig spør du meg. Det er vel egentlig umulig å komme til en enkelt definisjon, da kunstformer endrer seg hele tiden, og våre forutsetninger for dem i et samfunn også. Spill er jo forsåvidt en relativt ny kunstform, hvis vi skulle definert det som kunst.

Lenke til kommentar

Når man ser hvilke kreative egenskaper enkelte spillskapere fremviser så mener jeg det er fullt på høyde om ikke bedre enn andre mer tradisjonelle kunstneriske utrykksformer.

Det er også en mye mer "nyttig" kunstform som gleder og appelerer til en enormt mye større gruppe enn de tradisjonelle kunstformene.

I mine øyne er spill helt klart en form for kunst.

Lenke til kommentar

Spill har da mange praktiske egenskaper. Først og fremst å dra inn penger til de som lager det. Jeg har vanskelig med å kalle noe som masseproduseres for kunst. Det kalles spillindustrien av en grunn.

Det blir omtrent det samme som å kalle en pen bil for kunst. Det er nok mange som ville sakt det, men ikke jeg.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Selv om noe er masseprodusert så vil ikke det si at det orginale designet på et objekt eller spill ikke klassifiserer som kunst.

Noen av de vakreste formene skapt av mennesker har kommet i form av biler så der er jeg sterkt uenig.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Føler denne tråden handler mer om meg nå, enn spill.

Men ja, kopier kan være kunst, hvis de er malt skikkelig. Et printet bilde med ramme rundt er ikke kunst.

En eksepsjonell kopi kan jo gå for hundretusenvis av kroner, det er ikke bare bare å male en kopi. Faktisk hender det støtt og stadig at kunsttyver selger originaler til samlere som trur de kjøper en veldig god kopi.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...