Bozzeye Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Et viktig argumentet mot spill som kunst er brukeren. Kunstverk uttrykker en visjon, og slik det fremstår er det ferdig, åpent for tolkning, men ikke modifikasjon. I dataspill påvirker man hele tiden selv opplevelsen, hvis ikke er det ikke et spill, og først da kan det være kunst. Hvorfor må kunst være et ferdig, umodifiserbart produkt? (Sett at det var dette du mente, jeg ble usikker på grunn av formuleringen din.) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Spør du meg er det fordi et kunstverk uttrykker en visjon, et budskap eller noe i den duren, og når det forlater kunstnernes hender er det ferdig. Det er gøy å tegne bart og briller på Mona Lisa, men kunst er det ikke. Endret 12. mars 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Ingen vil si at sjakk er kunst, men en sjakkbrikke kan lett være ett kunstobjekt. Med den argumentasjonen vil alt kunne defineres som kunst. Uansett, spilte gjennom Dear Esther for en stund siden og dette må ta kunne defineres som en kunstform. Dear Esther er ikke et spill, dermed kan det ikke defineres som kunst i spill. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Noen flisespikker-kommentarer til spørreundersøkelsen: -På siste spørsmål (hvorfor/hvorfor ikke), så er det to alternativer å velge mellom som grunner for å ikke mene dataspill er kunst, mens det er en grunn for å mene det er kunst. I begge tilfeller er dette for få til å få noen meningsfull informasjon ut. Når det er flere alternativer må du passe på at de dekker alle potensielle grunner til å mene det ene eller det andre, uten at alternativene er for like -Du sprer lenken på et dataspill-forum. Antakeligvis vil våre svar være farget av vår felles interesse. Derfor kan du ikke generalisere til den generelle befolkningen. Skjønner poenget ditt. Ja, dere har en felles interesse for spill, men om alle her oppfatter det som en kunstform er jeg heller usikker på, altså dere har noe til felles med resten av befolkingen Synes undersøkelsen har fått en god spennvidde. Har spredd undersøkelsen både på FB og på forumet btw. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Spør du meg er det fordi et kunstverk uttrykker en visjon, et budskap eller noe i den duren, og når det forlater kunstnernes hender er det ferdig. Det er gøy å tegne bart og briller på Mona Lisa, men kunst er det ikke. Jeg er enig i at selve handlingen å spille ikke er kunst, men jeg mener spillet likevel kan være kunst. Spillet er tross alt ferdig, og uansett hva man gjør, så kan man ikke forandre det spillskaperen har laget, selv om spillet kan ta forskjellige retninger. Spillskaperen har også laget disse. Det blir litt som en film med alternativ slutt, tenker jeg. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ingen vil si at sjakk er kunst, men en sjakkbrikke kan lett være ett kunstobjekt. Med den argumentasjonen vil alt kunne defineres som kunst. Uansett, spilte gjennom Dear Esther for en stund siden og dette må ta kunne defineres som en kunstform. Dear Esther er ikke et spill, dermed kan det ikke defineres som kunst i spill. Kan du vise til definisjonen på hva ett dataspill er? Kan ikke finne det noe sted, så om du kan henvise til det samt hvor Dear Esther bryter med definisjonen så hadde det vært supert. Jeg vil påstå spill har potensiale til å være kunst, men er ikke innad i seg selv dette. Det kan være ett kunstnerisk uttrykk på samme måte som en bok ved at historien og handlinger skal framskape tanker og følelser hos mennesker, men det kan også være ett hvilket som helst økonomisk produkt laget med tanke på størst mulig profitt. Jeg vil påstå bøker og maleri også kan falle inn som økonomisk produkt og ikke kunstnerisk uttrykk, litt usikker på o mdet kan skje med dikt. Har iallefall ikke kommet over noe slikt. Maleri, dikt og fortellinger kan tolkes så vidt forskjellig utifra hvem som ser eller leser det. Det samme kan sies om spill, den eneste forskjellen er at man tar del i fortellingen og tankene og meningene får spillerom i verdenen man opplever forran øynene. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ingen vil si at sjakk er kunst, men en sjakkbrikke kan lett være ett kunstobjekt. Med den argumentasjonen vil alt kunne defineres som kunst. Uansett, spilte gjennom Dear Esther for en stund siden og dette må ta kunne defineres som en kunstform. Dear Esther er ikke et spill, dermed kan det ikke defineres som kunst i spill. Hey, timeout! Dear Esther ikke et spill? hva er det da om det ikke er et spill? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ingen vil si at sjakk er kunst, men en sjakkbrikke kan lett være ett kunstobjekt. Med den argumentasjonen vil alt kunne defineres som kunst. Uansett, spilte gjennom Dear Esther for en stund siden og dette må ta kunne defineres som en kunstform. Dear Esther er ikke et spill, dermed kan det ikke defineres som kunst i spill. Hey, timeout! Dear Esther ikke et spill? hva er det da om det ikke er et spill? En film Der du trykker på W for playback og beveger musa for å se deg rundt. Det er ingenting du kan påvirke i verdenen, dermed er det ikke et spill. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Så når ble filmer interaktive? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Så når ble filmer interaktive? Fortell meg hva som er interaktiv med Dear Esther er du snill, for jeg kommer ikke på noe som helst. Unigine Heaven er like "interaktivt" Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Så når ble filmer interaktive? Fortell meg hva som er interaktiv med Dear Esther er du snill, for jeg kommer ikke på noe som helst. Unigine Heaven er like "interaktivt" du sa man kunne vende hodet, da er det plutselig et spill i min bok. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Så når ble filmer interaktive? Fortell meg hva som er interaktiv med Dear Esther er du snill, for jeg kommer ikke på noe som helst. Unigine Heaven er like "interaktivt" du sa man kunne vende hodet, da er det plutselig et spill i min bok. For at noe skal kunne kalles et spill må du kunne påvirke spillverdenen eller ha noen å konkurrere med på et vis, Dear Esther har ingen av delene. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Så når ble filmer interaktive? Fortell meg hva som er interaktiv med Dear Esther er du snill, for jeg kommer ikke på noe som helst. Unigine Heaven er like "interaktivt" du sa man kunne vende hodet, da er det plutselig et spill i min bok. For at noe skal kunne kalles et spill må du kunne påvirke spillverdenen eller ha noen å konkurrere med på et vis, Dear Esther har ingen av delene. det er slik fordi at du sier det, eller er det faktisk en fasit på hva et spill er? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 For at noe skal kunne kalles et spill må du kunne påvirke spillverdenen eller ha noen å konkurrere med på et vis, Dear Esther har ingen av delene. det er slik fordi at du sier det, eller er det faktisk en fasit på hva et spill er? Ditt beste håp er å ta kontakt med en foreleser/stipendiat på NITH som spesialiserer seg i spill. Du kan også slå opp i ordboka Påvirkning mellom spillet og spilleren(e) er såvidt jeg vet et grunnleggende krav for at noe skal kunne kalles et spill, i tillegg til et regelsett. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jim Sterling har noen tanker om kunst og spill (og kunstspill) som jeg er enig med. 1 Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 hmm, Nei. Dear Esther er et spill. Lenke til kommentar
Gamer93 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Trenger kun 7 flere besvarelser. Kom igjen nå! Lenke til kommentar
Ares42 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Så når ble filmer interaktive? Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 For at noe skal kunne kalles et spill må du kunne påvirke spillverdenen eller ha noen å konkurrere med på et vis, Dear Esther har ingen av delene. det er slik fordi at du sier det, eller er det faktisk en fasit på hva et spill er? Ditt beste håp er å ta kontakt med en foreleser/stipendiat på NITH som spesialiserer seg i spill. Du kan også slå opp i ordboka Påvirkning mellom spillet og spilleren(e) er såvidt jeg vet et grunnleggende krav for at noe skal kunne kalles et spill, i tillegg til et regelsett. Tittet i ordboka http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=spill&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Fant ikke noe om dataspill ett eneste sted under spill, og intet innslag på dataspill. Når det ikke finnes noen definisjon vil jeg påstå du ikke stiller noe sterkere når du sier Dear Esther ikke er ett spill som de som gjør det. Med mindre du kan vise til en offisiell definisjon over hva som kreves for å regnes som ett dataspill. For jeg fant ikke noe. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Når det ikke finnes noen definisjon […] Tuller du? Du lette i én ordbok, som ikke tar for seg de litt mer omfattende definisjonene som jeg antar spill har, og konkluderer med at en definisjon ikke finnes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå