ThaHoward Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Jobber med geografi oppgaver, men en person har blitt opphengt i hvordan man regner ut total fruktbarhetsraten og nekter å gå videre med oppgavene. Vet noen hvordan man regner ut denne? (Han er ikke fornøyd med at man sier total fruktbarhetstall er tall som viser oss hvor mange barn en kvinne i gjennomsnitt kommer til å føde, i løpet av hennes levetid. For eksempel: for å opprettholde vår befolkning som vi har i dag, må det fødes 2,1 barn per kvinne. 2,1 er reproduksjonsnivået.) Så hadde vært fint om noen ga regnestykke for hvorfor befolkningen er stabil når den er 2.1.. Selv skjønner jeg hvorfor det er logisk, men jeg sitter ikke med den matematiske formelen, som han er ute etter.. Endret 7. mars 2012 av slettet II Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Fruktbarhetsraten er definert slik. For å regne den ut teller man.. Det er ikke noe matemagisk i tallet 2,1, men i og med at fruktbarhetsraten er definert som antall levendefødte pr kvinner i fruktbar alder må den være litt over to for å kompensere for de som aldri når fruktbar alder. Så "stabil fruktbarhetsrate" vil være lavere i Norge enn i Sierra Leone fordi færre dør før fruktbar alder i Norge. Endret 7. mars 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Fruktbarhetsraten er definert slik. For å regne den ut teller man.. Ja det er det jeg også sier, men han mener at befolkningen i afrika ikke vil gå oppover med kun 2.1 i fruktbarhetstall siden det dør så mange. Og det er her problemet ligger. Edit: Klarte endelig å overbevise han Takk for all hjelp Endret 7. mars 2012 av slettet II Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Ja det er det jeg også sier, men han mener at befolkningen i afrika ikke vil gå oppover med kun 2.1 i fruktbarhetstall siden det dør så mange. Og det er her problemet ligger. Edit: Klarte endelig å overbevise han Takk for all hjelp Håper ikke du klarte å overbevise ham fullstendig, for det han sier er riktig.. Hvis det fødes 2,1 barn pr. kvinne i fruktbar alder i Sierra Leone vil befolkningen gå ned i og med at det er såpass mange som dør før fruktbar alder. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Ja det er det jeg også sier, men han mener at befolkningen i afrika ikke vil gå oppover med kun 2.1 i fruktbarhetstall siden det dør så mange. Og det er her problemet ligger. Edit: Klarte endelig å overbevise han Takk for all hjelp Håper ikke du klarte å overbevise ham fullstendig, for det han sier er riktig.. Hvis det fødes 2,1 barn pr. kvinne i fruktbar alder i Sierra Leone vil befolkningen gå ned i og med at det er såpass mange som dør før fruktbar alder. Ja jeg sa det,at det er relativt. At i uindustrielle land så må det fødes flere for å kompensere med spedbarnsdødeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå