Gå til innhold

Strømaggregat og servere - en mulig "jalla" nødløsning?

Anbefalte innlegg

Jeg leker med tanken på å kjøpe et lite bærbart (OK, flyttbart) aggregat for å utvide levetid på noen interne servere ved langvarig strømbrudd. Det ligger i premissene at det skal være en billig og gjerne litt jalla løsning, da det ikke er prioritert, og skikkelige løsninger omtrent koster mer enn serverparken i dette tilfellet.

Planen er å se på muligheten til å ha et aggregat og en bensinkanne stående på "kottet" og rett og slett bære denne ut og legge kabel tilbake til UPS-en ved behov. Fyre opp aggregatet og koble over UPS-en fra vegg til aggregat.

Er det noen som har erfaring med dette? Vil man kunne få jevn nok strøm med et aggregat med kondensator siden UPS-en filtrer, eller må man over på inverter-modeller? Behovene er beskjedne med ca 25% load på en 3 KVA UPS i dag, så jeg ser for meg en liten Honda på 2,5 KVA.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hvilken UPS har dere?

Det du må passe på er at agregatet aldri skal kunne være tilkoblet veggkontakten. Det finnes helt sikkert en treveis bryter som kan benyttes til dette.

Ta en prat med elektriker om dette så dere ikke lager brannfarlige "løsninger".

Lenke til kommentar

Ingen fare med koblinger mot vegg. Planen er at det skal være så dumt som at det legges en kabel fra aggregat til C19 (eller C20 - husker aldri). Denne plugges inn i UPS manuelt, og fjernes igjen til fordel for veggstikk når strømmen er tilbake.

Det jeg er mer redd for er svingninger i strøm og hvordan UPS-en Takler det. UPS-en er en APC SMX3000RMHV2U

Lenke til kommentar

Det burde ikke være et problem.

Men avhengig av type aggregat så kan det være en fordel å å vente til aggregatet har fått startet skikkelig opp før du kobler UPS'en til.

Sjekk om aggregatet har automatikk slik at ikke spenningen bygges opp ettersom den får opp turtallet. I så tilfelle bør du vente til aggregatet har fått opp turtallet før du kobler til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...