Bjørnli Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Tenker på softbox greie til en blitz jeg skal kjøpe som er ca like kraftig som canon 580ex II Hva anbefales da? 80cm Portable Studio Reflective Umbrella Flash Soft Box Portable 70x70cm Reflective Umbrella Softbox for studio flash 580ex sb900 #S467 28"Portable Reflective Umbrella Flash Soft Box Diffuser 24×36"Portable Studio Reflective Umbrella Flash SoftBox Portable Reflective SoftBox Umbrella Flash Diffuser—HOT Skal brukes til portretter, har lys-stativ fra før av. Jo større jo bedre eller? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Skal du bruke det som eneste lyskilde? Isåfall vil jeg si jo større jo bedre. Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Har akkurat lest en del om dette; altså softboks til speedlite. 60x60cm virker å være en gylden størrelse. I utgangspunktet er en jo større softboks jo bedre, men du mister mobilitet av det, i tillegg har jeg lest meg opp til å finne ut at man ikke bør ha -for- stor, for speedliten vil ikke klare å lyse opp hele på en god måte. Hva som er -for- stort er naturligvis en smakssak, men virker som om mange går for 60x60 "Lastolite Ezybox hotshoe" serien (med størrelser på 38x38, 54x54 og 76x76) virker å være kvalitetsstandarden blant denne typer hotshoe-softboxer. Du får også kjøpt diverse ekstrautstyr til disse. (Merk at Lastolite også har "Lastolite Ezybox Softbox"-serien, som er beregnet på studioblitser.). Ezyboxene pakkes ned til en flat pakke og er av god kvalitet (jeg har den aller minste selv; "Ezybox speed-lite"). Du får Ezybox fra norske forhandlere, som japanphoto og fotovideo. Ulempen er at de er litt pricey i forhold til knock-off varianter. Du finner diverse billig-knockoffs på ebay, men jeg valgte å ikke gå for disse etter å ha lest diverse negative tilbakemelding på slike. Gjennomgangstonen var dårlig materialkvalitet, bare ett diffusion-lag i softboksen (Ezybox har to), samt for grunn softboks hvilket gjør at blitslyset ikke har plass til å spre seg ut i tilstrekkelig grad. Jeg fant etterhvert frem til et amerikansk merke som skulle være en ganske bra etterlikning, kalt Cheetah Qbox24. Du kan lese en sammenlikning av Ezybox og Qbox her og en laang forumtråd om den her. Jeg bestilte to stk Qbox24 nylig, og de er på vei i posten nå. Jeg fikk veldig raskt svar på mine henvendelser til Cheetastand, og de sendte dagen etter betaling. Det stemmer for øvrig med inntrykket jeg har fått av dem fra å ha lest forumtråden linket til over her. Virker som om de fleste er fornøyde med servicen. De koster mer enn ebay knock-offs, men mindre en Ezyboxene. Lykke til med valg av speedlite softboks Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Har akkurat lest en del om dette; altså softboks til speedlite. 60x60cm virker å være en gylden størrelse. I utgangspunktet er en jo større softboks jo bedre, men du mister mobilitet av det, i tillegg har jeg lest meg opp til å finne ut at man ikke bør ha -for- stor, for speedliten vil ikke klare å lyse opp hele på en god måte. Hva som er -for- stort er naturligvis en smakssak, men virker som om mange går for 60x60 Egentlig ett viktig poeng du tar opp her. Blir det for stort er det kanskje blitsen som blir hemskoen. Har selv en Ezybox HotShoe 54x54 som jeg er knallfornøyd med. Så litt nærmere på Cheeta Qboxen som du linket til, og det ser jo fryktelig likt ut da. Avhengig av prisen på frakt så blir det ca halve prisen av en EzyBox? En større fordel er jo at det faktisk følger med grid på Qboxen. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Skal du bruke det som eneste lyskilde? Isåfall vil jeg si jo større jo bedre. Ja, tenkte plassere en reflektor også så jeg får sidelys, men planer om å kjøpe 1 ekstra blitz senere når økonomien blir bedre. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 snip Vet dette er billige kopier, men dette blir jo bare noe jeg kjøper inntil bedre økonomi. Er bare så jeg har det. Jeg tar hovedsaklig bilder i naturlig lys alene, men kjekt å ha hvis man trenger. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Ja, tenkte plassere en reflektor også så jeg får sidelys, men planer om å kjøpe 1 ekstra blitz senere når økonomien blir bedre. Tror kanskje jeg ville vurdert en som er litt mindre, typ 60x60. Du har ikke vurdert paraply isteden? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) har hatt paraply før, og også prøvd softbox, og likte softbox bedre Portable Flash SoftBox 60cm / 24" For Speedlight Soft Box NEW den f.eks da? den blir vel fin? Endret 7. mars 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Har selv en Ezybox HotShoe 54x54 som jeg er knallfornøyd med. Så litt nærmere på Cheeta Qboxen som du linket til, og det ser jo fryktelig likt ut da. Avhengig av prisen på frakt så blir det ca halve prisen av en EzyBox? En større fordel er jo at det faktisk følger med grid på Qboxen. Jepp, følger med grid, "rund maske" og tilting bracket. For å få dette til Ezybox må man ut med 690,- for rund maske (Lastolite gir dog to strip-masker og), 990,- for grid og 270,- for tilting bracket (tilt bracket følger dog med hvis man kjøper et ezybox-kit med stativ og det hele). Frakten for 2stk Qboxes kom på $60, så ikke så galt. Totalt for 2stk Qboxes 60x60 fra usa (inkl. grid, round mask, tilt brakett, frakt, mva og importgebyr): ca. 3000 NOK. Totalt for 2stk Ezybox 58x58 fra japanphoto (inkl. tillegg for grid, maskesett (her får du dog litt mer enn hos Qboxen), tilt brakett, frakt): ca. 7600 NOK Quite the difference if you ask me Endret 7. mars 2012 av a_m_e_s Lenke til kommentar
egilh Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 har hatt paraply før, og også prøvd softbox, og likte softbox bedre Portable Flash SoftBox 60cm / 24" For Speedlight Soft Box NEW den f.eks da? den blir vel fin? Den ser da grei ut. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) har hatt paraply før, og også prøvd softbox, og likte softbox bedre Portable Flash SoftBox 60cm / 24" For Speedlight Soft Box NEW den f.eks da? den blir vel fin? Den ser da grei ut. Ville nok sjekket med selgeren om den er komplett inkludert blits/stativ-feste siden det ikke står nevnt, denne er noe dyrere men det inkluderer alt uten selve stativet. Har handlet fra link-delight-na noen ganger og en kjapp forespørsel så setter de ned fraktprisen Endret 7. mars 2012 av Nautica Lenke til kommentar
egilh Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Ville nok sjekket med selgeren om den er komplett inkludert blits/stativ-feste siden det ikke står nevnt, denne er noe dyrere men det inkluderer alt uten selve stativet. Har handlet fra link-delight-na noen ganger og en kjapp forespørsel så setter de ned fraktprisen På bildene som viser hva pakken inneholder så ser det temmelig komplett ut 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå