ola312 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg har fått i oppgave og skrive om kommunikasjon mellom PLSer. kan noen hjelpe meg med det? (fint om det er langt, det skal vare i 10 min) Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Hva skal vare i 10 minutter? Kommunikasjonen mellom PLS-ene? Eller skal du også ha fremføring om det? Endret 7. mars 2012 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
ola312 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Hva skal vare i 10 minutter? Kommunikasjonen mellom PLS-ene? Eller skal du også ha fremføring om det? Jeg skal ha fremføring om det i 10min, men finner ikke noe stoff om det:( Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Har du sjekket denne? Lenke til kommentar
ola312 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Har du sjekket denne? Ja, men der står det bare to linjer om kommunikasjon. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Har du sjekket denne? Ja, men der står det bare to linjer om kommunikasjon. Javel, men nå tenkte jeg bare at det kunne være ett godt utgangspunkt for å søke seg videre innefor emnet. Klikket meg videre og fant litt mer ... Min lenke Lenke til kommentar
ola312 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Har du sjekket denne? Ja, men der står det bare to linjer om kommunikasjon. Javel, men nå tenkte jeg bare at det kunne være ett godt utgangspunkt for å søke seg videre innefor emnet. Klikket meg videre og fant litt mer ... Min lenke Men det står ikke HVORDAN de kommuniserer Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Står litt mer på den engelske wiki-siden: PLCs have built in communications ports, usually 9-pin RS-232, but optionally EIA-485 or Ethernet. Modbus, BACnet or DF1 is usually included as one of the communications protocols. Other options include various fieldbuses such as DeviceNet or Profibus. Other communications protocols that may be used are listed in the List of automation protocols. Most modern PLCs can communicate over a network to some other system, such as a computer running a SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) system or web browser. PLCs used in larger I/O systems may have peer-to-peer (P2P) communication between processors. This allows separate parts of a complex process to have individual control while allowing the subsystems to co-ordinate over the communication link. These communication links are also often used for HMI devices such as keypads or PC-type workstations. Ikke 10 min riktig nok, men... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Men det står ikke HVORDAN de kommuniserer Nei, det har du rett i - det blir jo å søke etter mer info, og det skal vel godt gjøre seg at ikke noe dukker opp ... goggle, osv ... Fant en link til - kanskje den hjelper deg videre. Edit: Og litt til Endret 7. mars 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg har Easy-PLS'er hjemme, og dem kan kobles til cat5 på to måter. Enten i serie, hvor dem står etter hverandre (Ut>inn - ut>inn, og endemotstand i endene). Eller en slags parallell, hvor man bruker hub og endemotstand i "ut" på alle PLSene. "inn" på PLSene blir da koblet til hub'en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå