Gå til innhold

Beste garanti på hovedkort


Anbefalte innlegg

Endel produsenter endra garantitiden fra 3 evt. 2 til 1 år for en tid siden, men ikke alle gjorde det.

 

Noen her som kjenner til hvilken produsent som skiller seg positivt/ negativt ut, evt. et nettsted som har fokusert på tema ?

 

Bakgrunnen til hvorfor jeg spør, er fordi jeg anbefalte Abit for en kar igår ( har bygga 10-12 maskiner med Abit-kort, og har 3 til "på beddingen" - har aldri hatt problemer med de ).

 

Han hadde ikke før bestilt så kom han viftende med en artikkel i siste PCWorld.no, som handlet om hvorfor ITbutikken hadde slutta å ta inn Abit. Jeg hadde ikke tid til å lese den, og avfeide saken som nonsens, men oppfattet at det var snakk om ca. 50 % RMA.

 

Kanskje noen her har lest artikkelen evt. generelt har synspunkter ?

 

Jeg husker RMA-rapporten på ITbutikken viste max 16-17 % på Abit-kort før de forsvant, men dette varierte - vi diskuterte saken her på forumet den gangen også. Likevel jeg satser på de inntil jeg får grunn til annet, men bekymra folk kan jo få en anbefaling til produsenter som tilbyr den beste garantien.

 

.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ifølge kjøpsloven har du vel 3 års garanti uansett?

Er usikker på det. Såvidt jeg vet gjelder dette reklamasjon - d.v.s. at varen var behefta med feil brukeren med rimelighet ikke kunne oppdage.

 

Produsentene setter sin egen holdbarhets-dato, men jeg vet ikke om dette gjelder/ er godkjent likt for samme produkt i forskjellige land ( vi bruker EU-regler ).

 

Skal se om jeg finner noe http://www.hardware.no/guider/juss/index.html

 

Edit: Reklamasjon på datadeler:

 

> Er du forbruker, og tingen du kjøper er laget for å holde i "vesentlig lengre" tid enn 2 år, er reklamasjonsfristen hele 5 år! Dette gjelder så godt som alle datadeler, de eneste komponentene jeg kan komme på som ikke kommer inn under denne regelen er prosesskjøler, vifter, tastatur, mus, joystick og gamepad. <

 

En kan jo lure på hva garantien fra produsenter egentlig går ut på, når de sier den blir nedsatt fra 2 til 1 år på hovedkort...

Lenke til kommentar

Er ganske forvirra når det gjelder forholdet garanti v.s reklamasjon. Vil det si at dersom f.eks. en 75gxp harddisk kræsjer innen 5 år ( noe de fleste gjør som kjent ), så kan man likevel få tilbake en ny/ tilsvarende hvis man reklamerer ?

 

Tviler på det... for min hdd gjalt produsenten sin garanti, pronto. eh, men er det ikke slik likevel ?

 

:shrug:

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...