Gå til innhold

Hvor høy lønn kan jeg forvente? Regnskap, med en bachelorgrad

Anbefalte innlegg

Kommer mest sannsynlig til å bli oppringt av et bemanningsbyrå i morgen, han var rimelig ivrig i kveld og både ringte, sendte mail og sms. Har ikke fått snakket med han, men går ut ifra at han ringer i morgen og bør da være forberedt.

Har bare en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, med karakterer som er ganske middelmådige. Stor spredning, men A i elektronisk regnskapsføring. Regnskapsfaget (eksternregnskap) sugde jeg maks i.

Ingen relevant arbeidserfaring. Er nok snakk om "regnskapsassistent" eller "regnskapsmedarbeider".

Jeg hadde egentlig satt et minstekrav på 300k, som jeg ikke har nevnt noe sted, men håper naturligvis på betydelig mer enn det. Hvis jeg f.eks. får et tilbud på 280-290, så vet jeg ikke om jeg har "råd" til å takke nei, men da forteller jo lønna at man er ganske verdiløs (trenger ikke å bli en egen diskusjon her).

Hva er realistisk? Evt, hva er realistisk månedslønn hvis det er snakk om et kortere vikariat e.l.?

Endret av LHUS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er litt spesielt med bemanningsbyrå er at bemanningsbyrået fungerer som ein mellommann som skal ha sin del av kaka.

Du får ei lønn av bemanningsbyrået som leiger deg ut litt dyrare og på den måten genererer du inntekter til bemanningsbyrået.

Du vil derfor få noke lavare lønn enn dersom du hadde vært ansatt direkte i firmaet du skal jobbe i, fordelen er at du fort skaffer deg erfaring frå fleire arbeidsplasser og at du slepp å sjølv leite opp ledige jobber.

Eg vil ikkje være like tøff vidarkri på lønn, men det er liten tvil om at du bør få over 300k med bachelorgrad.

330-350k ville eg sagt hadde vært ei meir realistisk startlønn.

Du må også gjere noken vurderinger på om det er mange aktuelle kandidater til din stilling eller ikkje. Det er ein ting å være hard i lønnsforhandlingane, men som du sjølv påpeiker så er det spørsmålet om kor dyr du har råd til å gjere deg. Dersom du selg deg for dyrt kan du risikere å ikkje få jobben.

Husk også at startlønna vil ha mykje å seie for vidare lønnsutvikling. Ofte så får du lønnsforhøyning i prosent, dette betyr at jo høgare startlønn du har jo meir vil lønna stige.

Med 3% lønnsforhøyning så utgjer det ca 7500 kroner med 250k i året og 12 000 kroner med ei årslønn på 400k.

Dersom du blir slitande med ei lav startlønn så kan det ta lang tid å jobbe seg opp på det lønnsnivået som du helst vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...