Balsature Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Helly Hansen Inflatable Inshore Er dette en redningsvest jeg kan bruke i båt? Takk for svar! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Klart det – gitt at den er i god stand. Denne er såvidt jeg kan skjønne en «Level 150»-vest. Dette er ikke den aller heftigste klassen som snur deg på rygg uansett hvor mye rare luftlommer du måtte ha i klærne, men heller ikke en enkel flytevest. Jeg ville ikke krysset lengre havstrekk med den, men for alt annet burde den duge fint. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Lovens krav, som er fastsatt i forskriften, er ikke redningsvest eller -plagg, men ”flyteutstyr”. Flyteutstyr er i forskriften definert slik: ”Redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest og annet personlig utstyr til å holde en person flytende”. Det kreves dermed ikke nødvendigvis en ”redningsvest”. Det er imidlertid et krav at flyteutstyret skal være ”godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet, typegodkjent i henhold til Sjøsikkerhetskonvensjonen, eller produsert og varedeklarert av produsent eller importør etter anerkjente normer fastsatt i samsvar med CEN eller NS/ISO-standard”. Flyteutstyret skal også være merket, slik at godkjenningen, typegodkjenningen eller varedeklarasjonen vises på flyteutstyret. Dersom seilervesten er godkjent/produsert i henhold til dette, oppfyller den således kravene. Påbudet retter seg ellers mot alle fritidsbåter, det vil si: ”Seil-, motor- og robåt eller liknende som ikke benyttes i næring, samt seil-, motor- og robåt eller liknende som leies eller lånes ut for å benyttes i fritidsøyemed”. Slike fritidsbåter skal ha under seilas være utstyrt med flyteutstyr til alle personer om bord, og flyteutstyret skal oppbevares lett tilgjengelig. Det kan også være verdt å merke seg at både eier og fører av fritidsbåten er ansvarlig for at forskriften overholdes. Endret 3. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå