knut I_89 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Er det noen som vet hvordan det fungerer med angreretten ang. bestilling av firma? Er det lov å selge et firma (NUF) uten angrerett pr. telefon(de sa at jeg ikke hadde angrerett)? Har fått et bedre tilbud, så har lyst til å bytte. Håper noen har noen gode svar/løsninger - Knut Inge Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Dersom du har inngått en avtale om kjøp på selgers vanlige utsalgssted, har du ikke angrerett med mindre dette er spesifisert. Ved dørsalg, messer og kjøp på internett har du angrerett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Har du ringt dem? Da har du ikke angrerett, angreretten gjelder bare hvis de uoppfordret har ringt deg, jfr. for så vidt angrerettloven § 6 bokstav c. Det er for øvrig tvilsomt om opprettelse av NUF omfattes av angrerettloven -- det synes nærmest å kategorisere det som en tjeneste, og selger vil normalt forplikte seg til å levere tjenesten "på et bestemt tidspunkt" eller "innen et bestemt tidsrom", slik at unntaket fra angrerett i angrerettloven § 19 bokstav b gjelder. 1 Lenke til kommentar
knut I_89 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Har du ringt dem? Da har du ikke angrerett, angreretten gjelder bare hvis de uoppfordret har ringt deg, jfr. for så vidt angrerettloven § 6 bokstav c. Det er for øvrig tvilsomt om opprettelse av NUF omfattes av angrerettloven -- det synes nærmest å kategorisere det som en tjeneste, og selger vil normalt forplikte seg til å levere tjenesten "på et bestemt tidspunkt" eller "innen et bestemt tidsrom", slik at unntaket fra angrerett i angrerettloven § 19 bokstav b gjelder. Nei, var de som ringte meg. Registrerte meg på hjemmesiden for og få info om NUF(skulle få gratis info i posten). Så de har fått nr mitt når jeg registrerte meg. Men er det jeg som misforstår det i angrerettloven § 19 bokstav b. Virker som den ikke gjelder ved telefonsalg I angrerettloven § 19 bokstav b) er det imidlertid en bestemmelse om at ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder ikke angreretten for enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom. Endret 7. mars 2012 av knut I_89 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Da er det "bare" fjernsalg, ikke telefonsalg, fordi du har bedt selger ringe deg. Du har da slik jeg ser det ikke angrerett pga angrerettloven § 19 bokstav b. Lenke til kommentar
knut I_89 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Da er det "bare" fjernsalg, ikke telefonsalg, fordi du har bedt selger ringe deg. Du har da slik jeg ser det ikke angrerett pga angrerettloven § 19 bokstav b. Gjelder det om jeg kun har sendt de en e-post også? Har ikke bedt de om å ringe meg i utgangspunktet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Spørsmålet er om du har gitt dem en oppfordring til å ringe deg. Hvis du spesifikt har bedt dem sende deg info per post, og de ringer deg, kan det regnes som uanmodet; men hvis du har bedt nøytralt om informasjon og oppgitt et telefonnummer sammen med flere andre kontaktmuligheter, så kan saken stille seg annerledes. Lenke til kommentar
knut I_89 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Spørsmålet er om du har gitt dem en oppfordring til å ringe deg. Hvis du spesifikt har bedt dem sende deg info per post, og de ringer deg, kan det regnes som uanmodet; men hvis du har bedt nøytralt om informasjon og oppgitt et telefonnummer sammen med flere andre kontaktmuligheter, så kan saken stille seg annerledes. Min lenke Gikk inn på linken her og bestillte en brosjyre. Der måtte jeg da fylle inn telefonnr. mitt. Vet ikke om man ser på dette som nøytralt, men faren for å få brosjyren igjennom telefon er vel ganske liten? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Kan jo prøve villedende info-kortet. "Og i et NUF slipper du å binde opp en aksjekapital. Norske AS har fortsatt et kapitalkrav på kr 100 000 (foreslått redusert til kr 30 000)." Regjeringen.no "Fra 1. januar 2012 blir kravet til minste aksjekapital i aksjeselskap 30 000 kroner. –Lovendringen gjør det rimeligere å stifte aksjeselskap. Mens det i dag koster minst 100 000 kroner, kan man fra årsskiftet etablere aksjeselskap for 30 000 kroner inkludert stiftelsesutgifter, sier justisminister Grete Faremo. " Lenke til kommentar
knut I_89 Skrevet 7. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2012 Fikk besjed om at det ikke var angrerett på næringskjøp Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Jeg kan vanskelig se at 'kjøp av firma' kan anses å være forbrukerkjøp, ja. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Gratulerer, du har akkurat blitt lurt av en hai. Du er ikke alene å bli lurt av slike når du har eget firma :/ Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Nå hadde han vel ikke et firma i forkant da, det er jo det han har kjøpt... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg kan vanskelig se at 'kjøp av firma' kan anses å være forbrukerkjøp, ja. "Kjøp av etablering av firma", mener du vel? Spørsmålet er jo om han "hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet". Frem til næringen er etablert handler han jo ikke som ledd i næringsvirksomhet, logisk nok... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Jo, det vil jeg da si? Målet med handelen er jo å drive næring..? Jeg er ingen jurist, men mener da dette ikke går under forbrukerkjøp. Spørsmålet er også kanskje om trådstarter har firma/enkeltmannsforetak fra før eller ei. Endret 13. mars 2012 av Alastor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) For å opptre som ledd i næringsvirksomhet må det finnes en næringsvirksomhet du kan opptrå i. Hvis jeg kjøper en dress som privatperson som skal brukes utelukkende på jobb faller det inn under forbrukerkjøpsloven selv om formålet med dressen er jobb og arbeidsgiver refunderer meg pengene -- formålet er mindre viktig enn kjøpers identitet. Endret 13. mars 2012 av krikkert Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Nå vandrer vi temmelig off topic, men om sjefen min gir meg 500,- til en bukse, og jeg går og kjøper den buksa, så er jeg da vitterlig et ledd i næringsvirksomhet. Ikke at jeg ser hva det har å gjøre med saken. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Er det ikke bruken som avgjør om dette er å anse som næringskjøp eller ikke? Mulig jeg husker feil siden Angrerettloven ikke nevner dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Tjenesten eller gjenstandens art vil normalt kunne spille inn, men er ikke nødvendigvis i seg selv avgjørende. Nå vandrer vi temmelig off topic, men om sjefen min gir meg 500,- til en bukse, og jeg går og kjøper den buksa, så er jeg da vitterlig et ledd i næringsvirksomhet. Ikke at jeg ser hva det har å gjøre med saken. Etter forbrukerkjøpsloven handler du faktisk som forbruker i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå