Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Her er en god del bilder som nylig er lastet opp til Flickr :)

 

http://www.flickr.co...viewclub/page2/

 

Syns spesiellt dette bildet er imponerende (tatt i 5MPX oppløsning):

 

http://www.flickr.com/photos/pureviewclub/7165500969/in/photostream

 

Her er en video som viser zoom mulighetene på 808, den er tatt opp i 720p da man får enda mer zoom der enn i 1080p. (720p gir 6x zoom vs 4x i 1080p).

Meget imponerende når man vet hvor høyt oppe i lufta ett fly er og man da får omtrent hele skjermbildet av flyet :omg:

 

http://youtu.be/6jZaw50ik-s?hd=1

 

Pureview (zoom) er også en stor fordel når man eks. tar bilder av objekter som ikke er så lett å komme tett innpå, som eks. fuglene som er vist under, her ser det ut som fotografen står helt inntil fuglen selvom han ikke gjør det :)

 

http://www.flickr.com/photos/pureviewclub/sets/72157630055088019/

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare skumlest denne. den var jo ganske omfattende....

Men, her var vel ikke alt på topp?

Heller ikke alt med kameraet.

 

Bare for å sitere noe (av mye):

 

"What goes without saying is that the maximum resolution is bigger even than in some professional DSLR cameras, however in practice it makes use of 38 MP out of 41 MP in 4:3 mode when using the full resolution setting. This means that the image taken will be of high diagonal and with an above average number of details. Well , in the first part everything works as it should and the image is taken in 7152x5368 pixels and is practically huge and of no actual use in most everyday applications. The amount of detail captured in this case however is no better than in most other mobile phones because all of the rest technical limitations imposed in the use of cameras in mobile phones are the same in Nokia 808's case."

 

"….putting 41 MP in a mobile phone also requires a very close fitting of the diodes and their actual number is what makes the final sensor bigger than in most other phones and not some special technology used by Nokia.

This is one of the reasons why Nokia 808 while being able to take extremely large pictures in camera's full resolution has in most cases details captured not better than in most mobile phones."

 

"Nokia 808's perfomance in everyday use is in no way a match for Apple's iPhone or Samsung's Galaxy S III or even Galaxy S II for that matter. When you set the extraordinary camera aside there are phones that cost half as much as Nokia 808 and can perform better in everyday use."

 

 

Og så til slutt:

Konklusjon.

 

"I really think that Nokia 808 will find some buyers willing to spend the money needed to experience the difference of the 41 MP camera but I also think their numbers will be below Nokia expectations."

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra ja.

Men ser man bort fra Zoom, så er ikke bildet bedre enn det jeg får på SII galaxy.

Jeg blir ikke helt klok på dette.

 

Seriøst; får du en slik videokvalitet på SII ?? har du satt youtube til 1080p først ??

Uansett god zoom er mer verdt for meg enn selve kvaliteten på videoen/bildet egentlig, mange motiv blir vanskelig/umulig å få tatt uten zoom, se eks. under:

 

http://www.flickr.com/photos/sheridan01/7186372495/in/photostream/

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes da at Nokia'en har et klart overtak her :

 

Nokia 808

 

Samsung GII

 

HTC one

 

Aldri i livet om det er slik en forskjell.

Dette må være reklame.

Her ser det ut som HTC er vinner og Samsung er jo håpløst dårlig.

 

Veldig masse av disse bildene fra 808, er uten tvil optimaliserte bilder for reklamens skyld.

Derfor ser jeg frem til å få noen eksempler tatt av vanlige brukere.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Det er bra ja.

Men ser man bort fra Zoom, så er ikke bildet bedre enn det jeg får på SII galaxy.

Jeg blir ikke helt klok på dette.

 

Seriøst; får du en slik videokvalitet på SII ?? har du satt youtube til 1080p først ??

Uansett god zoom er mer verdt for meg enn selve kvaliteten på videoen/bildet egentlig, mange motiv blir vanskelig/umulig å få tatt uten zoom, se eks. under:

 

http://www.flickr.co...in/photostream/

 

Jeg trekker meg på den.

Var i Frankfurt for 3 uker siden og har et nesten identisk motiv, der jeg også brukte zoom.

På Zoom falt SII helt gjennom.

Og (ved å spille opptakene ved siden av hverandre) ser jeg også at 808 vinner på det vanlige utsnittet.

Men ikke veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den klarer seg jo helt utmerket mot Panasonicen.

Kan nesten se ut som om man får best bildekvalitet ved å velge 5 mpx oppløsning ( det har jeg merket blitt nevnt tidligere ).

 

DinSide har testet Panasonicen.

Der fikk den toppkarakter på ren bildekvalitet.

 

Akam har også testet den.

Der hadde den like god bildekvalitet som f.eks Canon G12 ( som skal være meget bra )

Lenke til kommentar

Den klarer seg jo helt utmerket mot Panasonicen.

Kan nesten se ut som om man får best bildekvalitet ved å velge 5 mpx oppløsning ( det har jeg merket blitt nevnt tidligere ).

 

DinSide har testet Panasonicen.

Der fikk den toppkarakter på ren bildekvalitet.

 

Akam har også testet den.

Der hadde den like god bildekvalitet som f.eks Canon G12 ( som skal være meget bra )

 

Ja den greier seg helt fint mot denne.

Håper de kommer med en sammenligning mot ett DSLR kamera snart, det blir morsomt å se :)

 

5MPX oppløsning er nok en setting som fungerer meget bra på 808 ja, nettopp fordi der kommer pureview teknologien til sin rett.

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg melder meg på denne tråden for å følge med på omtalene av den gode kameradelen av telefonen. Hvis prisen synker en god del og det matcher med at min forrige telefon slutter å fungere, så kan dette bli min neste telefon.

 

5MPX oppløsning er nok en setting som fungerer meget bra på 808 ja, nettopp fordi der kommer pureview teknologien til sin rett.

Det kommer helt an på hvordan bildet behandles. Hvis man "zoomer" så bruker man bare en bitteliten del av bildebrikken og da blir bildene bare på høyde med telefoner med mye mindre bildebrikker. Hvis man derimot tar det fulle bildet og skalerer det ned (tar gjennomsnitt av mange piksler for å lage 1) så bør det bli temmelig bra. Nedskalering bør helst gjøres i trinn delelig med 22, 32, 42 ... Dvs. fra 38,4 til 9,6, 4,3 eller 2,4 Mp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge testen til Cnet , så utmerker 5 mpx oppløsningen seg best ved dårlige lysforhold.

 

Surprisingly, the 808 trumps the LX5 in terms of noise performance in low-light conditions. Looking at a 100 percent crop shot at ISO 1,600, the 808 (in 5,8,38 megapixels) retained much more image detail than the LX5 which appeared fuzzy with smeared details.

 

Based on the 808's image samples shot in different resolutions, we discovered that one could get the best quality when shooting at the base resolution (5 megapixels). In fact, shooting at full resolution (38 megapixels) yielded noisier results and softening of detail, especially at high ISOs.

Even when we resized the 38-megapixel image down to be the same dimensions as the 5-megapixel sample, the latter still appeared cleaner and sharper.

 

Verdict: The 808 is clearly superior to the LX5 in terms of low-light performance, retaining much image detail and better noise performance (at 5 megapixels).

Lenke til kommentar

Men det er vel basert på nedskalering og ikke zoom?

 

Siden telefonen ikke skalerer ned med faktorene 22, 32 eller 42 så tror jeg man kan forbedre bildekvaliteten en smule ved å ta bildet i full oppløsning og la PCen skalere ned til en av de nevnte størrelsene i stedet for å la telefonen skalere ned med sin egen programvare til 8 eller 5 Mp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Att bildekvaliteten er meget bra var forsåvidt ingen overraskelse, det som overrasker meg mer er faktisk lydkvaliteten på videoer, den er bare helt syk!!!!!!!! Jeg kan aldri huske å ha sett noen opptak fra mobiler som er i nærheten av dette engang, uten forvrenging osv...

Med gode headsett/høyttalere høres jo dette ut som man er fysisk tilstede på konserten, rått!!

Gleder meg som en unge til mobilen dukker opp i posten snart :dribble:

 

http://youtu.be/-P94W0PwAdA?hd=1

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...