frans Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Dere er klar over at det er mulig å kjøpe video kamera og speilrefleks om det er foto som er pri 1? Om det virkelig er så viktig med bra konsertopptak, så står ikke du å filmer med en mobil uansett om den er veldig bra til å være en telefon. Et dedikert kamera er garantert bedre enn selv den beste telefonen. Har sett noen opptak gjort med 808 og har blitt imponert, men er det foto/video du er interessert i så bruker du ikke telefonen. Fordelen med 808 er jo at man hele tiden har den med seg. Om man lar videokamera/fotoapparat ligge hjemme, så er det et valg man tar. Bildene og videoene med 808 blir såpass bra at det knapt har hendt at jeg har savnet et dedikert fotoapparat eller videopptaker når jeg bare har hatt 808 i hånden. På ferie/fototurer så har jeg gjerne med min Olympus E-PL3 når jeg skal ha noe lett og kompakt kamera, da helst 17 mm f1.8 objektet og 40-150 mm zoomen. Ved mer dedikert fotografering så foretrekker jeg semiproen Olympus E-3 som "arbeidsredskap". Men den blir desverre mindre og mindre brukt til tross for jeg har gode glass til denne. Det skyldes utelukkende størrelse og vekt på apparatet. Det har også hendt at jeg noen ganger har foretrukket bilder fra 808 framfor EPL3 når jeg har tatt bilde med begge. Det er også relativt mye å hente på etterprosessering i dedikerte fotobehandlingsprogrammer som Photoshop, gjerne ved å redusere prosesseringen i mobilen (redusere kontrast, skarphet eller fargmetning). Det skal dog også sies at 808 generelt også er bedre enn andre når det kommer til jpeg prosessering enn andre mobiltelefoner. 808 har litt mye "tønnefortegning" på full vidvinkel etter min smak, noe som jeg velger å rette opp i Photoshop. Men nå er jeg kanskje vel kritisk? Endret 6. mai 2014 av frans 1 Lenke til kommentar
frans Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Var så uheldig å knuse glasset på skjermen. Skjermen og mobilen fungerer slik det skal, men må bytte glass. Fant at det koster kr 1.750 hos grønn hverdag inkl. frakt. Er det noen som har erfaring med glassbytte, eller bør jeg satse på kjøp av en brukt telefon? Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Var så uheldig å knuse glasset på skjermen. Skjermen og mobilen fungerer slik det skal, men må bytte glass. Fant at det koster kr 1.750 hos grønn hverdag inkl. frakt. Er det noen som har erfaring med glassbytte, eller bør jeg satse på kjøp av en brukt telefon? Er ikke det veldig dyrt ??Mener selve skjermen ligger på ca 1000,- men du kan også få skjerm ferdig innstallert til ca 1400,- Som eks her: http://www.mytrendyphone.no/shop/reparasjon-av-nokia-83092p.html Uansett kjipt å få knust skjermen da:-( Hvordan skjedde det forresten ? Endret 2. juni 2014 av leirdueredet Lenke til kommentar
frans Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) Har mistet telefonen flere ganger i gulvet. Noen ganger har dekslet og batteriet ramlet ut, men uten noen skader. Det som skjedde var at jeg hadde telefonen i hånden mens jeg tok på meg morgenkåpen. Når jeg stakk inn armen med mobilen i kåpa så mistet jeg den og den for igjennom armen på kåpa og i gulvet. Ikke noe høyt fall. Men traff tydeligvis et for kjært punkt øverst på glasset. Siden telefonen og skjermen fungerer ved berøring, så antar jeg at det er bare det ytterste glasset som er ødelagt. Har nå bestilt nytt glass fra ebay : http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181207079717&ssPageName=ADME:L:OC:US:3160 Prisen er ikke så ille, men selgeren antydet en leveringstid på 20-40 dager... (tar kanskje hardt i?). Kjøpte samtidig glass til min ipad4 som også har knust ytterglass. Så får vi se. Så prisen på mytrendyphone. Telefonen sendes til Danmark og moms på 25 % kommer sannsynligvis i tillegg til fortolling. Så det blir like dyrt elller dyrere enn grønnhverdag som skulle ha kr 1.750 inkludert frakt for jobben. Endret 4. juni 2014 av frans Lenke til kommentar
frans Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 (endret) Fikk nytt glass på fredagen. Det tok altså 2-3 uker fra Kina. Satte inn nytt glass og alt fungerer som det skal ser det ut som. Men som nytt er det ikke da det ikke fulgte med ny gummipakning i settet. Dette fordi glasset var fast i gummipakningen og det tok 1-2 timer å fjerne og skrape vekk glasset fra gummipakningen og helt 100% ble det ikke. Men litt varme hadde kanskje gjort susen. Med ny gummipankning kan en enkelt bytte skjerm på under halvtimen. For de som selv tenker å bytte glass, så anbefaler jeg sterkt å skaffe et sett med ny gummipakning. Jeg brukte litt lynlim i tillegg for å få glasset til å sitte skikkelig. Så får vi se om dette var suksess eller ikke etter en tids bruk. Kostnader på skjermen med verktøy var i underkant av 200 kroner, dvs. under beløpsgrensen for mva fri import. Det finnes flere videoer på Youtube på hvordan en skal bytte glass (skjerm eller glass) på 808. Men det er likevel ikke en jobb for de med svært skjelvende hender. Endret 22. juni 2014 av frans Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 (endret) Bra det ordnet seg. Da vet jeg iallfall att dette er en løsning om jeg selv skulle være uheldig med glasset på min 808:-) Jeg hadde faktisk ett stygt fall med min for noen dager siden, skulle ut av bilen og stresset, plutselig glapp både mobil og lommebok og føk bortover asfalten, fryktet det verste men heldigvis ble det bare noen hakk i plastrammen rundt... Så ganske stygg ut når jeg tok den opp, men nå vises det nesten ikke, må si jeg er imponert over hvordan polykarbonat "reparerer seg selv", merkene forsvinne liksom etter en stund pga fargen endres:-) Prisen på dette glasset var jo meget nice da:-)) Regner med dette var ett uorginalt glass ? Virket kvaliteten god ? Endret 24. juni 2014 av leirdueredet Lenke til kommentar
frans Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Selgeren påstår at det er originalt Nokia glass, men hvem vet egentlig? Det er flere selgere på ebay som selger glass som skal være originalt fra Nokia. Siden det er gorillaglass så er det vel andre enn Nokia som lager dem? Mobilen har fått sin test, sånn uforskyldt. La mobilen oppå sofaryggen som jeg ofte bruker å gjøre, men var ikke oppmerksom på at ungene hadde dratt sofaen litt ut fra veggen. Når jeg røyste meg fra sofaen så ramlet mobilen i gulvet fra 90 cm høyde bak sofaen. Dekslet spratt opp og batteriet falt ut, men ingen andre skader å se og telefonen fungerer som før. Litt artig å ha helt nytt glass. Telefonen ses som ny rett forfra. Kvaliteten på glasset er det ikke noe med ser det ut som. Når prisen for nytt glass blir på 1500-2000 så kan det fort bli fristende å se etter ny (subsidiert) telefon, så bytte av glass selv er et godt alternativ. Registrerte samtidig at en brukt 808 gikk for nærmere 2000 kroner på ebay. Endret 24. juni 2014 av frans 1 Lenke til kommentar
cirka Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) Nå, når det bare er 2-4 stykker av oss som "klemmer om" Nokia 808 fortsatt, så har jeg gjort et forsøk med LG G3, etter et mislykket forsøk med Sony Z2. Som for øvrig ble returnert på angreretten. 808 er fortsatt i en armlengdes avstand. Men, så får vi se hva LG G3 duger til. En ting er sikkert. Etter et døgn, så har den allerede overgått Z2. Så får vi se, når det gjelder 808. Klart bedre telefon. Men, kamera....? Endret 28. juni 2014 av cirka Lenke til kommentar
KristofferHelle Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 HTC M8 som hoved tlf og 808 som "fin" tlf(tvilling som). Har slått av mobildata og skrudd på "kun gsm" net. Da har den alltid dekning og strøm i en uke. Er så lei at folk ikke får tak i meg(dagens smart telefoner mister dekning når de bytter mellom nettene...). Så har man jo kameraet alltid med seg et bra kamera samtidig. Til normal bruk er jo Nokian raskere. Men vanskelig å vende seg til liten skjerm og dårlige apper igjen :/ Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 HTC M8 som hoved tlf og 808 som "fin" tlf(tvilling som). Har slått av mobildata og skrudd på "kun gsm" net. Da har den alltid dekning og strøm i en uke. Er så lei at folk ikke får tak i meg(dagens smart telefoner mister dekning når de bytter mellom nettene...). Så har man jo kameraet alltid med seg et bra kamera samtidig. Til normal bruk er jo Nokian raskere. Men vanskelig å vende seg til liten skjerm og dårlige apper igjen :/ Har selv M8 som hovedtlf og 1020 som kamera, + selvfølgelig et skikkelig DSLR Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 1. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Selgeren påstår at det er originalt Nokia glass, men hvem vet egentlig? Det er flere selgere på ebay som selger glass som skal være originalt fra Nokia. Siden det er gorillaglass så er det vel andre enn Nokia som lager dem? Mobilen har fått sin test, sånn uforskyldt. La mobilen oppå sofaryggen som jeg ofte bruker å gjøre, men var ikke oppmerksom på at ungene hadde dratt sofaen litt ut fra veggen. Når jeg røyste meg fra sofaen så ramlet mobilen i gulvet fra 90 cm høyde bak sofaen. Dekslet spratt opp og batteriet falt ut, men ingen andre skader å se og telefonen fungerer som før. Litt artig å ha helt nytt glass. Telefonen ses som ny rett forfra. Kvaliteten på glasset er det ikke noe med ser det ut som. Når prisen for nytt glass blir på 1500-2000 så kan det fort bli fristende å se etter ny (subsidiert) telefon, så bytte av glass selv er et godt alternativ. Registrerte samtidig at en brukt 808 gikk for nærmere 2000 kroner på ebay. Ikke godt å si om det er uoriginalt eller ikke, men av alt det som selges på Ebay så er det jo mye uoriginalt så godt mulig det er det...Uansett sålenge kvaliteten virker god så betyr jo ikke det så mye:-) Hold oss gjerne orientert om hvordan det nye glasset fungerer etter en stund i tilfelle noen av oss andre også skulle være uheldig:-p Ja har sett det selv, prisene for 808 på Ebay er meget høy, kan knapt huske en mobil som har holdt seg så godt i pris som 808, tross att den er over 2 år gammel nå.... Endret 1. juli 2014 av leirdueredet Lenke til kommentar
cirka Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 (endret) Neste litt utrolig. For en måned siden testet jeg Xperia Z2, for å finne et alternativ til 808 med android. Den ble forkastet etter 2-3 dager og returnert på angreretten. (Jeg har skrevet om det her tidligere) For 2 uker siden skaffet jeg meg LG G3, med mål om det samme. Angreretten gikk altså ut i dag. Konklusjonen er helt klar. LG G3 tar bedre bilder på de mest vanlige innstillinger enn Nokia 808. Til dels veldig mye bedre også. Jeg har tatt en haug med bilder, men avsluttet i dag med noen bilder fra terassen min her hjemme. Instillingene var de man bruker når man skal ta bilder ganske kjapt. Altså mye automatikk. 808 stilt inn på "levende" -"svært høy billedkval" 8 mp pureview. 16/9 LG g3 på 10 mp med auto HDR som også gir 16/9 format. Resultatet ved første inntrykk var helt tydelig i fordel av LG telefonen. Så croppet jeg bildene 3 ganger med det samme utsnittet og det ble en så tydelig forskjell at jeg ble veldig overrasket. LG telefonen takler også skyggene (kveldsol) mye mye bedre. (HDR?) Nå skal det også sies st jeg har testet video og ved vanlig HD opptak stiller de likt. Ved Zoom under video vinner 808 klart (selvfølgelig). På lyd er muligens 808 bedre, men ikke mye. Når det gjelder stillbilder har jeg tatt flere kontrollbilder i det siste, for å se om jeg har gjort noe galt. Men, bildene er virkelig mye bedre på LG telefonen. Da har jeg vel nådd målet, med å finne en fullverdig androidtlf, med et veldig bra kamera. Samtidig beholder jeg 808 som reserve. (Om ikke noen er villig til å gi en veldig bra pris for den? Pen og helt uten riper i lakken.) Til uken skal jeg i flere dager kjøre over til Vestlandet og kjøre fra sør og ende opp i Trøndelag. Nokia`en ligger vel i bilen som en veldig god reservetlf tenker jeg. Det var egentlig overaskende med så stor kvalitetsforskjell. Endret 11. juli 2014 av cirka Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Interessant lesning circa . Hadde regnet med mye fra LG G3. Hadde Nokia 808 selv, men valgte å gå over til Nokia 1020 og angrer overhodet ikke. Tar supre bilder og synes Windows er greit å bruke. Tar litt tid å "bytte" OS, men etter 2-3 uker har man testet det meste. 2-3 dager er ikke nok. Lenke til kommentar
cirka Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Nokia 1020 er sikkert super og kanskje bedre enn G3 på bilder for alt jeg vet (har ikke prøvd) Jeg var liksom ute etter et androidalternativ og da ble det G3. Ellers så fungerer sikkert Windows bra det. Jeg er nylig kommet hjem fra turen jeg snakket om og har tatt ca 4-500 bilder som jeg redigerer og sletter i disse dager, for å ende opp med 50-80 som jeg beholder. Fremdeles veldig fornøyd. Har ikke brukt 808 en eneste gang, selv om den har vært i bilen under turen. Det skal vel sies at jeg kommer til å\ beholde den videre som et kamera / reservetelefonalternativ. Men, ikke som et telefonalternativ for langsiktig bruk. G3 er langt bedre og har en masse fordeler.. Endret 24. juli 2014 av cirka Lenke til kommentar
cirka Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Hadde denne tråden som "favoritt" på pc`n. Men vurderer å slette snarveien. Prøver å titte innom en gang eller 2 i uken, men nå er det for dødt. Ser at TS heller ikke har vært innlogget på 1 mnd eller 2. Er det ingen av dere "gamle" brukere i vår lille (eksklusive) forsamling av 808 eiere, som fortsatt fotograferer med denne? Endret 27. august 2014 av cirka Lenke til kommentar
frans Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Hadde denne tråden som "favoritt" på pc`n. Men vurderer å slette snarveien. Prøver å titte innom en gang eller 2 i uken, men nå er det for dødt. Ser at TS heller ikke har vært innlogget på 1 mnd eller 2. Er det ingen av dere "gamle" brukere i vår lille (eksklusive) forsamling av 808 eiere, som fortsatt fotograferer med denne? Bruker fremdeles min 808. Dog fikk den seg en skikkelig trøkk i juni med knust glass. Etter glassbyttet fikk den seg nok en tur i gulvet noen dager senere. Etter det har den hatt en tendens til å slå seg av pga varmeutvikling i den ene delen av skjermen. Det viste seg at det skyldes at jeg strammet skruene som holder skjermen litt for hardt. En ulempe med "død plattform" er at appene ikke ser ut til å oppdateres og etterhvert mister deler av sine funksjoner. Så jeg vurderer plattformbytte. Men hittil er det ikke blitt lansert noen mobil som jeg ønsker å bytte til før nå med Panasonics lansering av DMC-CM1. 1 tommers sensor og Leica opptikk i kombinasjon med Android 4.4 er absolutt interessant. Sensoren på CM1 er altså 50 % større enn på 808 og dobbelt så stor som på Lumia 1020. I tillegg tar den opp i RAW format og filmer video i 4k. Panasonic er kameraprodusent og kan lage svært gode kameraer (i likhet med Sony), så jeg har ventet lenge på en lansering som denne. Likevel så ville jeg hatt enda litt større blenderåpning enn f2.8 og zoom som på 808. Men likevel er dette nesten like spennende lansering som lanseringen av 808. Endret 16. september 2014 av frans Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. september 2014 Forfatter Del Skrevet 16. september 2014 Min 808 fungerer veldig bra fortsatt, har heldigvis ikke hatt noen store uhell med den Ett lite hakk i nedre del av den etter ett fall i asfalten, ellers ikke noe å klage over... Samme gjelder for meg, har ikke sett noen andre mobiler som frister, derfor har jeg heller ikke byttet mobil Men om det kommer noe fristende og som matcher 808 så kan det jo være, får se Enig i att Panasonic`n virket spennende ja, det kan bli en (mulig) like stor lansering som 808 var for en tid tilbake ja, vi får vente og se.... Når er den ventet å bli lansert da ? Lenke til kommentar
frans Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 CM1 skal være tilgjengelig i november i enkelte land i Europa i følge bla. dpreview. Lenke til kommentar
cirka Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Noen av dere "gamle" igjen her? Endret 24. januar 2015 av cirka Lenke til kommentar
frans Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Noen av dere "gamle" igjen her? JA. Still going strong. Det gjør 808 også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå