cirka Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Som et apropos til siste innlegget mitt... Her er en artikkel/test, som faktisk rangerer Sony Xperia Z2, marginalt bedre enn Nokia 808, på kamera. http://www.dxomark.com/Mobiles/Sony-Xperia-Z2-overview-Revised-model-takes-first-place-in-Mobile-rankings Om dette blir min arvtager til 808? Vi får se. Om få uker kommer Z2 i butikkene og da vil vel mye vise seg. Uansett beholder jeg 808, som reservetlf og reservekamera. Den er vel uansett ikke salgbar for særlig mye nå. Endret 15. april 2014 av cirka Lenke til kommentar
cirka Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Lite skriblerier på denne tråden etter hvert... Jeg har ved flere anledninger nevnt at jeg savner enkelt androidfunksjopner i telefonen. Nå har jeg ganske intensivt testet Xperia Z2 i et par dager. Jeg har sammenlignet med min ca 2 år gammel Nokia 808 Pureview. Kameradelen er det som er størst prioritet for meg. Derfor har det gått mest på sammenligninger angående dette, mot min nåværende 808. Z2 skulle jo være det ypperste hva gjelder kamera i mobil i dag? Men først. Det var litt underlig for meg å få en tlf med såpass stor skjerm. dette kunne jeg sikkert vent meg til. Byggekvaliteten ser god ut, men tåler den et fall? Min nokia har 3 ganger falt i betongen. 2 av gangene spratt deksel og batteri av, men tlf var fremdeles uskadd. Ville Z2 vært uskadd? Jeg tviler litt. Z2 var på grunn av formen og størrelsen, veldig mye dårligere å holde i ved fotografering/filming. Jeg var også veldig misfornøyd med lydnivået på alarmer/ringetoner. De var rett og slett umulig å stille høyt nok, til det jeg av og til må ha. Skjermen var stor og fin, men (tro det eller ei). Nokia 808 var mye bedre og lettere å se på under solforhold. E-postkontoer var helt greie å setter opp. Navigering rundt i menyene går raskt og fint. Og for all del. det var mye annet bra med telefonen (samtalelyd...etc) Men, så til kameraet. Er dette virkelig en "kamerakonge" i 2014? For en gedigen skuffelse, for meg som tar bilder og filmer med Nokia 808. I enkelte ting var faktisk konas Samsung S4 like bra, eller bedre også? Jeg burde vel kanskje skjønt at det ikke er mulig å putte så mye teknikk inn på så liten plass. Men konklusjonen min er at den ikke kommer opp mot 808. Den ligger faktisk veldig langt bak. Derfor har jeg brukt litt tid på å forsikre meg om at jeg ikke har gjort noe galt (ja, jeg har tatt av beskyttelsesplasten ((- Jeg har filmet og tatt bilder både i autofunksjonen og i manuelle innstillinger. Prøvd de forskjellige oppløsninger og motiveksempler. Kroppet enkelte bilder i pc`n i etterkant og sammenlignet. Fargene er av og til litt unaturlige. Litt for skarpe enkelte ganger i auto. Vanskelig å få spesielt landskaper til å vises detaljrikt. Det virker som det er noe med bildebehandlingen SW messig, som gjør dette? 808 (som er min ref) er mye mer naturtro. I videofilming er bildene litt mer urolige i Z2 med tilsvarende oppløsning og kameraet har litt mer trøbbel for å fokusere, f eks under panorering. Jeg så eksempelvideoen i Amobils test av Z2 og var ikke videre imponert, særlig med zoomingen der. Og... Her faller Z2 virkelig i gjennom i forhold til 808. Så fort man bruker Zoom av betydning med kameraet, så vil jeg påstå at Z2 nærmest er helt ubrukelig! Igjen i forhold til 808. Bildene blir totalt ubrukelig og glorete. Der jeg hadde Zoom med lite kvalitetstap med 808. Det er en voldsom forskjell. Men, dette har jo med "pureview"funksjonen i 808 å gjøre da. For meg.... Som altså prioriterer kamera. Ringer en del. SMS og litt e-post. Bitte litt sosiale medier. Og ikke så mye annet. Så er konklusjonen, at telefonen går i retur på angreretten og jeg beholder min Nokia litt lenger. Når det er sagt. Telefonen kan sikkert være bra den, for personer med andre prioriteringer enn meg. Men, kan man ikke da få bra nok androidtelefoner til 2-3 tusenlapper mindre. jeg fant liksom ikke årsaken til at denne var så mye mer i forhold til konas S4, som eksempel? Endret 2. mai 2014 av cirka 1 Lenke til kommentar
Andynator Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Du klarer ikke gi slipp på din 808 Cirka !!! Det er søtt, men så god er / var ikke 808 at du kan svartmale det ypperste av telefon som er på markede i dag (Z2) Kameraet fra 808 har jeg mange gode / dårlige minner fra, telefonen i seg selv et mareritt. Så er det slik at kamera er så viktig for deg kan du bruke 808 til å ta bilder med og din nye Z2 til å ringe med + de utallige mulighetene du har utenom Det har vel og vært tester som beskriver z2 som like god på kamerafronten som 808 ... Jeg har til tross for 2 mnd ventetid ikke fått min z2, men hadde z1 og var veldig fornøyd med den Endret 2. mai 2014 av Andynator Lenke til kommentar
cirka Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Skal ikke dra i gang noen lang tirade om dette og jeg vet ikke om du prøver å gjøre litt narr av meg ved å bruke ordet "søtt", så det skal jeg ikke kommentere. Jeg har hele tiden i innlegg på denne tråden nevnt at jeg skulle ønsket meg noen androidfunksjoner. Jeg har også i den forbindelse peket på det som ikke var bra med 808 og til og med fått noe pepper for det. Denne gangen har jeg bare prøvd å skissere hvordan jeg opplever det med Z2. Og 808 er da fortsatt flott å ringe med + de andre tingene jeg bruker mest, som jeg nevner i forrige innlegg. Alle de "andre mulighetene" har jeg altså nedprioritert. Og... Jeg har altså prøvd Z2 og at den kommer opp mot 808 hva gjelder kamera (også opptakslyd) er for meg et stort mysterium. Jeg har selv lest kun 1 test som mener den kan være på siden av 808. jeg syntes den testen var noe mangelfull og at den så helt bort fra lydopptak og Zoom. Men igjen. Dette var mine subjektive opplevelser av Z2 kontra 808 (og faktisk også Samsung S4) Ingenting annet. Endret 2. mai 2014 av cirka Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 https://www.youtube.com/watch?v=qUHQHXcVffc Det er grunn nok for meg til å ikke anskaffe en Z- telefon. Lenke til kommentar
cirka Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) https://www.youtube.com/watch?v=qUHQHXcVffc Det er grunn nok for meg til å ikke anskaffe en Z- telefon. Ja. Dette (med Z1 ser det ut som) var elendig. Ufokuserte bilder Også spesielt dårlig med hensyn til lyden. På konserter kan det likevel være veldig vanskelig å fokusere, med hensyn til lysforhold, avstander...osv. Mye lettere i stabilt dagslys f eks. Uansett og for sammenligning. Her er 2 eksempler fra Telenor arena i April og August siste år. med Nokia 808. Mye bedre lyd her. Endret 2. mai 2014 av cirka 1 Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Kan jeg spørre om du har testet den opp mot Nokias 1020? Lenke til kommentar
Andynator Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Husker 808 hadde gode videopptak ja, konsertopptak og. Så må dere jo huske at mann får en stereo opptaker mann kan kjøpe til z2 ( og sikkert andre telefoner ) Jeg har ikke prøvd den men den er i bestilling og jeg har forventninger til den :-) http://cdon.no/elektronikk/sony/sony-stm10-stereo-microphone-p26700933 Lenke til kommentar
cirka Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Kan jeg spørre om du har testet den opp mot Nokias 1020? Om det er meg du spør, så har jeg ikke det. 1020 er sikkert veldig bra på kamera. Også Zoom. Men, jeg har sett at noen klager går på at den bruker lang tid for å klargjøre for nytt bilde. Ellers så har jo 1020 Windows systemet og dette er jeg noe usikker på om jeg vil gå for. Men jeg kjenner jo ikke mye til den. 1 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 har både 1020 og 1520 liggende her. Synes ingen av de er spesielt trege mtp klargjøring for nytt bilde, men det er jo klart. Har du lyst å knipse i vei som på feks iphone, så er ikke dette telefonen for det. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) har både 1020 og 1520 liggende her. Synes ingen av de er spesielt trege mtp klargjøring for nytt bilde, men det er jo klart. Har du lyst å knipse i vei som på feks iphone, så er ikke dette telefonen for det. Det spørs selvsagt hva man er vant til... Vi som bruker 808 til daglig vil nok uansett syns 1020 er treg. Grunnen til att 1020 er mye tregere er jo att den ikke har egen prosessor for bildeprosessering (slik 808 har). Man trenger ikke være Einstein for å skjønne att det vil gå tregere på 1020 da.. Uansett er jo ikke 1020 bedre mht kamera, den er ikke langt unna 808, men den ligger litt bak (dog ikke mye)... Jeg har enda til gode å se en mobil som er i nærheten av 808 når det gjelder multimedia, tenker da spesiellt på lyd, zoom, bildekvalitet og ikke minst skjermen som også ble nevnt i en post her nettopp. Jeg har ingen planer om å bytte ut min 808 (er altfor utskjemt med disse tingene), selvsagt kommer det en mobil som trør 808 på tærne så selvsagt, men det har jeg enda til gode å se... Multimedia på en mobil er for meg det viktigste, da er det ingenting som slår 808 Endret 2. mai 2014 av leirdueredet Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Godt mulig. Dessverre fikk jeg aldri muligheten til å teste 808. Det skal dog nevnes at alle mine beste mobiler har vært nokia. Spesielt 6280 var jeg meget fornøyd med 1 Lenke til kommentar
cirka Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) ...ogh jeg sitter fremdeles her, full av overraskelse, etter å ha testet Z2 og funnet at den falt så til de grader igjennom i forhold til Nokia 808. Brukte også litt Samsung S4 for sammenligning. Den hadde faktisk like gode, eller marginalt bedre gjengivelse på enkelte motiver. Noen av mine tester var å fotografere samme motiv med telefonene og så forandre litt på innstillinger...etc. Det er helt klart mulig at jeg hadde litt høye forventninger når det nå er gått mer enn 2 år siden 808 kom ut. Det er jo egentlig ganske lang tid i denne "verden". Men, det var flere ting jeg syntes var dårlig. Styrke på lyd ut (samtale mot øret var veldig bra) og opptakslyd. vond å holde i også, men det er vel bare tilvenning. Nokia`n har jo et meget godt grep i forhold. Men, igjen. Masse var også bra med Z2. Men, det var altså ting jeg hadde nedprioritert. Endret 2. mai 2014 av cirka Lenke til kommentar
Daniel.ab Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Dere er klar over at det er mulig å kjøpe video kamera og speilrefleks om det er foto som er pri 1? Om det virkelig er så viktig med bra konsertopptak, så står ikke du å filmer med en mobil uansett om den er veldig bra til å være en telefon. Et dedikert kamera er garantert bedre enn selv den beste telefonen. Har sett noen opptak gjort med 808 og har blitt imponert, men er det foto/video du er interessert i så bruker du ikke telefonen. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Det er som regel lov å ta med seg telefon inn på konsertområde, men ikke fotoutstyr. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Dere er klar over at det er mulig å kjøpe video kamera og speilrefleks om det er foto som er pri 1? Om det virkelig er så viktig med bra konsertopptak, så står ikke du å filmer med en mobil uansett om den er veldig bra til å være en telefon. Et dedikert kamera er garantert bedre enn selv den beste telefonen. Har sett noen opptak gjort med 808 og har blitt imponert, men er det foto/video du er interessert i så bruker du ikke telefonen. Tja, tror nok de fleste er enige i att det beste resultatet får man med dedikert fotokamera, ingen tvil om det... (mulig med unntak av lyd kvalitet).Det er ikke vits å diskutere.... Men hele poenget og det geniale med ett godt kamera på mobilen er jo nettopp att man ALTID har den med seg og er rask nok til å fange motiver som oppstår på kort varsel. Der er en mobil helt genial og i en særstilling, uten tvil. Husk det beste kameraet er det man har med seg;-) Som man ser i linkene over så er bildekvaliteten fra en mobil blitt så enormt bra idag att de aller fleste er storfornøyd med resultatet, det er en egenskap som er helt super når man allikevell har en mobil i lommen. Enkelt og greitt; hvorfor nøye seg med en mobil med "halvgodt" kamera når det finnes mobiler som har veldig godt kamera, jeg gjør det iallfall ikke... Kan skjønne de som ikke er intressert i foto i hele tatt, men for meg er det ikke aktuellt.... Har hatt min 808 i 2 år nå og det er sykt hvor mye bilder og video jeg har tatt med den, det morsomme er att folk i flere tilfeller har trodd det er tatt med ett vanlig kamera, da må jeg bare flire... Hehe:-) Jeg var selv sterk motstander av mobilkamera i mange år pga den dårlige kvaliteten men etter jeg fikk N8 og senere 808 endret jeg helt mitt syn på dette... Husk att utviklingen går ekstremt hurtig på dette området, eks for 5 år siden kunne man omtrent ikke bruke ett mobilbilde til annet enn wallpaper på mobilen, idag kan man zoome og lage veggbilde av det uten att noen stusser på kvaliteten... Utviklingen er kommet utrolig langt, enkelte er ikke helt klar over hvor gode bilder en mobil kan ta idag i 2014 eller de velger å overse det.... Endret 3. mai 2014 av leirdueredet 1 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Det er som regel lov å ta med seg telefon inn på konsertområde, men ikke fotoutstyr.Det er også ett godt poeng ja:-) Spørsmålet er om dette fortsatt vil være lov i fremtiden eller om konsertarrangører bare må godta att det gjøres opptak i høy kvalitet foran scenen... Idag kan man jo zoome og lage lyd/videopptak med meget høy kvalitet fra en mobil... Endret 2. mai 2014 av leirdueredet Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Tror ikke 808 er sååå mye bedre enn 1020, men det er min mening. Har et Sony a57 med kit lens, å det er ikke den forskjellen jeg akkurat ville ha compared to the 1020. En ting kan ihvertfall sies å det er at mht formfaktor skal det godt gjøres at 1020 blir gjort til skamme av andre Lenke til kommentar
cirka Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Det er som regel lov å ta med seg telefon inn på konsertområde, men ikke fotoutstyr. Nettopp. Og så er det som Leirdueredet sier... Det beste kameraet er det du har med deg. Jeg hadde i mange (alle år tidligere) år dedikert kamera/videokamera, som jeg ofte ikke hadde med, når det gjaldt. Etter at jeg fikk N8 og for 2 år siden 808, har jeg også stort sett kamera i nærheten. Det var voldsomt til fart det ble i denne tråden etter hvert. Endret 2. mai 2014 av cirka 2 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Enda en god nyhet; siste versjon av MicroSD på 128GB er nå testet på 808 og fungerer:-) http://www.allaboutsymbian.com/flow/item/19737_128GB_a_go_in_the_Nokia_808_Pu.php For min del så er dette veldig aktuellt da 64GB kortet begynner bli fyllt opp... Utrolig kult att 128GB støttes, det betyr totalt minne opptil 144GB (internt minne + minnekort). Jeg er sluttet å la meg imponere av 808:-D hehe... Endret 5. mai 2014 av leirdueredet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå