Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være enig i at 808 er om ikke flere tiår tilbake, så i hvert fall noen år, hva gjelder operativsystemet.

Men, ja...

Muligens kan 1020 slå 808 bitte litt generelt når det gjelder kamera.

Men hittil ut av det jeg har sett, så er det marginalt og ikke noe som gjør at jeg bør bytte dette året.

Lenke til kommentar

Sover dere som har 808??

Jeg har i et par timer sett på "youtube"videoer, for sammenligninger mellom de 3 store kameratlf...

(xperia z1 - Nokia 1020 - Nokia 808)

Og er nesten like klok.

En ting som er sikkert er at xperia z1 ikke kan konkurere med 808 på video.

Det er langt dårligere.

Og om man sammeligner zoom funksjonen, så detter xperia z1 helt igjennom.

Dessverre for meg, som liker androidfunksjonaliteten.

Ellers, på vanlige bilder (uten zoom), så er xperia z1 god nok, og kan i visse situasjoner konkurere med 808.

1020 er jeg mer usikker på.

Den har tilnærmet like bra kvalitet i zoom på video.

Tilnærmet like bra bilder (kanskje litt mer unaturlige farger og støy i visse situasjoner)

Men, så er 1020 mer "klumpete" enn jeg liker og har litt mindre skjerm.

Samt at jeg er usikker/skeptisk til om jeg vil like operativsystemet.

Blir jeg klokere?

Er 808 klart for å være med meg 6-12 mnd til?

Er det en kameramobil som uten tvil slår 808 innen neste sommer?

Jeg er veldig usikker.

Hovedgrunnen til att Lumia 1020 ikke har så bra kamera som 808 er jo att selve bildesensoren er fysisk mindre, 808 har nesten 50% større sensorareal, det er veldig mye!!

I tillegg så må du huske på att pixel størrelsen også er mindre for 1020...

En annen ting er att 1020 er mye tregere i bruk enn 808, dette pga den ikke har HW prosessor for behandling av bilder, etter hva jeg har hørt er 1020 betydelig tregere i bruk enn 808 (som er lynkjapp), for meg så er det en veldig viktig egenskap til ett kamera i seg selv...

Etter min mening er også 24GB minnekapasitet en showstopper i seg selv, iallfall om man er vant til 80GB på 808, jeg hadde iallfall ikke kunne vært komfortabel med det...

Men for meg så er det ikke noen problemstilling da jeg kommer til å ha 808 en god stund til, jeg bytter iallfall ikke før det kommer en kameramobil som er markant bedre:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en 808 ville jeg også hatt en RX100ii i tillegg

Hæ!

Den skjønte jeg ikke.

(Men muligens er jeg ikke helt på nett)

Det er jo nettopp for IKKE å ha noe komp.kamera som et tillegg, at jeg etterspør beste mobilkamera?

Som jeg mener er 808?

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Ja....og så?

Symbian er død...Det er helt klart.

Fremdeles skjønner jeg ikke din første kommentar.

Mener du ganske enkelt at 1020 er bedre?

Hvorfor da blande inn et komp.kamera?

Lenke til kommentar

Hehe... Litt motstridene disse postene dine, her skriver du att du ville hatt en RX100ii i tillegg, i ditt siste innlegg skriver du derimot att det ikke er nødvendig.... :tease:

Hva mener du egentlig ??

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Sover og sover fru Blom. Bruker min 808 og er egentlig strålende fornøyd med det. Har ikke engang følt et behov for å prøve annet firmware på 808. Ting bare virker hos meg. Hadde problemer med et Sandisk 64G minnekort. Prøvde å formattere flere ganger uten at det hjalp. Har nå byttet til Samsung 64G minnekort og alt ser ut til å fungere som det skal så langt.

808 har i alle fall erstattet kompaktkamera hos meg. Har dog et Olympus EPL-3 som reisekamera og E-3 som jeg bruker når jeg skal fotografere (dvs. som fotograferingsverktøy). Har dog også dedikerte nettbrett til surfing og avislesing.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sover og sover fru Blom. Bruker min 808 og er egentlig strålende fornøyd med det. Har ikke engang følt et behov for å prøve annet firmware på 808. Ting bare virker hos meg. Hadde problemer med et Sandisk 64G minnekort. Prøvde å formattere flere ganger uten at det hjalp. Har nå byttet til Samsung 64G minnekort og alt ser ut til å fungere som det skal så langt.

808 har i alle fall erstattet kompaktkamera hos meg. Har dog et Olympus EPL-3 som reisekamera og E-3 som jeg bruker når jeg skal fotografere (dvs. som fotograferingsverktøy). Har dog også dedikerte nettbrett til surfing og avislesing.

Enig! Fordi om man ikke poster her inne så betyr ikke det att man har problemer... Jeg er også veldig fornøyd med min 808 :)

Det var heller ikke problemer som gjorde att jeg la inn den nye versjonen av Delight firmware, det var pga den har noen forbedringer og tilleggsfunksjoner som ikke standard firmware har, det er grunnen. Jeg hadde absolutt ikke noen problem med standard firmware :)

En annen ting er også att med Delight så vil man nok få flere software-oppdateringer i tiden fremover enn man vil gjøre med standard firmware, det syns jeg er en absolutt fordel.

Når det gjelder kompaktkameraet så har det ikke vært brukt etter att jeg fikk 808, det sier vell det meste om den saken :thumbup:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt off topic men...

Ser det skrives om den nye Snapdragon 805 prosessoren mht kamera og prosessering av bildene. Ifølge artikkelen vil den kunne være kjappere enn 808 (shot to shot time).

Ganske imponerende når man vet hvor kjapp 808 er :)

As a guide, the 2012 Symbian-powered Nokia 808 PureView, which debuted the 41 megapixel oversampling camera, boasted a shot to shot time of well under a second, thanks to a custom Toshiba image processor that had a throughput (famously) of over a billion pixels per second.

The blazingly fast but hand-rolled custom solution in the Nokia 808 was obviously not very scaleable or, indeed, portable to other platforms, so in contrast, the Windows Phone-powered Lumia 1020 handles the oversampling from the 41 megapixel sensor in its main Snapdragon S4 chipset, resulting in a much slower shot to shot time, of around four seconds.

Four seconds is obviously too slow for casual photography (though the default Camera application, much faster [though lower quality], also ships in each Windows Phone) and the appearance of the Snapdragon 805 chipset, with the same billion pixels per second throughput as the custom chip in the Nokia 808, could mean a Lumia 1020 successor with 41 megapixel sensor and oversampling with a shot to shot time that's a lot more competitive, down to under a second again.

http://www.allaboutsymbian.com/flow/item/18765_The_Qualcomm_Snapdragon_805_wi.php

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nettopp sluppet en ny versjon av Delight firmware nå. Er rimelig mange funksjoner og ting som er forbedret her, ser den får mye skryt av de som har brukt den, må si GUI ser bra ut også:-)

Ser Norsk språk også er lagt til i denne versjonen:-)

Noen her som har lagt den inn allerede ?

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/18565_New_versions_of_Delight_firmwa.php

Har tatt motet til meg og installert Delight 1.2 for noen dager siden.

Det ser lekkert ut, men telefonen ble lagt mer buggy nå. Kan jo være noe med installeringen, men telefonen går ofte i hvitt når jeg går ut av programmer. Et par ganger har jeg måttet ta ut batteriet for å få restartet telefonen.

Skal prøve noen dager til og prøve reinstall. Men blir det ikke bedre, så blir det nok tilbake til original firmware.

Virker kjappere på noen områder f.eks. ved multitasking, men "lagger" mye mer. S

Brukte forøvrig Phoenix 2012.24 og ikke Phoenix 2012.16 som i teksten til å oppdatere telefonen.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Har tatt motet til meg og installert Delight 1.2 for noen dager siden.

Det ser lekkert ut, men telefonen ble lagt mer buggy nå. Kan jo være noe med installeringen, men telefonen går ofte i hvitt når jeg går ut av programmer. Et par ganger har jeg måttet ta ut batteriet for å få restartet telefonen.

Skal prøve noen dager til og prøve reinstall. Men blir det ikke bedre, så blir det nok tilbake til original firmware.

Brukte forøvrig Phoenix 2012.24 og ikke Phoenix 2012.16 som i teksten til å oppdatere telefonen.

Da må du ha gjort noe galt under innstallasjonen vil jeg tro.... Jeg har hatt Delight i ca 6 uker nå og jeg har sålangt ikke hatt noen problem.

Hos meg ble hele mobilen kjappere og menyer etc responderer raskere enn original FW, jeg har sålangt ikke funnet noe negativt med Delight.

Fulgte du instruksene i linken under til punkt og prikke ??

http://n8delight.blogspot.de/2013/07/how-to-flash-phoenix-flashing-tutorial.html

Ang Phoenix så står det tydelig att man ikke kan bruke høyere versjon enn 2012.16.... Regner med det er en grunn til det ??

Jeg liker spesiellt godt Delight app'n som følger med i denne CFW, den gir mye større muligheter for å tilpasse mobilen etter eget ønske:-)

Vær oppmerksom på att man må aktivere en catch manuellt der for SMS arkivet, dette gjør sms-arkivet mye kjappere.

Antar det ikke er så lenge til versjon 1.3 blir lansert og:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da må du ha gjort noe galt under innstallasjonen vil jeg tro.... Jeg har hatt Delight i ca 6 uker nå og jeg har sålangt ikke hatt noen problem.

Hos meg ble hele mobilen kjappere og menyer etc responderer raskere enn original FW, jeg har sålangt ikke funnet noe negativt med Delight.

Fulgte du instruksene i linken under til punkt og prikke ??

http://n8delight.blogspot.de/2013/07/how-to-flash-phoenix-flashing-tutorial.html

Ang Phoenix så står det tydelig att man ikke kan bruke høyere versjon enn 2012.16.... Regner med det er en grunn til det ??

Jeg liker spesiellt godt Delight app'n som følger med i denne CFW, den gir mye større muligheter for å tilpasse mobilen etter eget ønske:-)

Vær oppmerksom på att man må aktivere en catch manuellt der for SMS arkivet, dette gjør sms-arkivet mye kjappere.

Antar det ikke er så lenge til versjon 1.3 blir lansert og:-)

Prøvde med Phoenix 2012.16 og ting ble bedre. Men av og til så henger noen programmer. Men nå ikke så mye problemer med rebooting. Kommer nok til å bruke Delight en stund framover.

Lenke til kommentar

Telefonminne: Ledig 182 MB.

"Lagger" mindre nå - eller rettere sagt, nesten ikke i det hele. Men av og til stopper noen programmer. Kanskje det ligger noe "rester"/programmer i telefonminnet etter oppgradering siden jeg har mindre ledig telefonminne?

Av og til slår ikke skjermspareren seg på med låseknappen. Telefonen blir låst, men fortsetter å vise hjemskjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...