leirdueredet Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Nå blander du prosesseringsenheter her. Qualcomm MSM8960 har blandt annet: CPU, GPU og ISP. Det jeg mente med bildeprosessor var ISP. Nokia 808 har kanskje en dedikert ISP brikke (ikke det samme som GPU, du mener ISP når du sier GPU), men alle kameratelefoner har en ISP enten dedikert eller på systembrikken. MSM8960 og nesten alle telefoner har en ISP på systembrikken. Men det er sant at broadcom ISPen som var i Nokia 808 var imponerende. Ja jeg mente selvsagt ISP Nå vet ikke jeg detaljert hvordan Lumia 1020 håndterer data fra kameraet men den har iallfall ingen dedikert ISP slik 808 har, det vet jeg. Broadcom ISP`n som 808 har er imponerende i seg selv, det sier seg selv att denne vil være mye bedre stillt enn en mobil som ikke har dedikert ISP for kamera, for det behøves virkelig når man snakker om slike datamengder Endret 21. september 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
cirka Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Få litt fart i denne tråden igjen da.... Jeg sitter stadig å lurer på å bytte til Sony Z1 (fordi jeg ønsker android), eller 1020 (skeptisk til Windows), men har foreløpig ment jeg (fortsatt) har verdens beste kameratlf. Kanskje holder 808 koken et år til? Lenke til kommentar
Bassmann1 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Bare så det er sagt så tar Nokia 808 mye bedre bilder i vanlig bruk. Det vil si automatisk modus nesten hele tiden. Mitt vanlige bruk vel og merke. For å fange øyeblikk. Jeg har begge telefonene. Det har ikke skjedd en eneste gang at jeg har tenkt hm.. dette er bedre enn 808... det har derimot skjedd mange ganger at jeg irriterer meg over kameraet i 1020. De aller aller fleste bilder i litt dårlig lys blir litt ullne. En lodden effekt over det hele. Effekten har kanskje et fancy navn, men det kjenner jeg ikke til. Dette gjelder uansett om blits er på eller ikke. Hvittbalansen blir forresten way off dersom man bruker blits. Under fokuseringen vil en hvit vegg i bakgrunnen være hvit. På ferdig bilde blir den gul. Og hvordan i alpakka tar man bilder i sort-hvit? Eller lager de sort-hvit etterpå? Et råd dersom dere kjøper telefonen, altså 1020: Gå inn i innstillinger ->skjerm -> Lumia fargeprofil. Der bør dere sette fargemetning til naturlig. Dette påvirker ikke selve bildene som tas, men hvordan de vises på telefonen. Default mode er halveis livlig og da ser alle ansikter oransje ut. 1 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Bare så det er sagt så tar Nokia 808 mye bedre bilder i vanlig bruk. Det vil si automatisk modus nesten hele tiden. Mitt vanlige bruk vel og merke. For å fange øyeblikk. Jeg har begge telefonene. Det har ikke skjedd en eneste gang at jeg har tenkt hm.. dette er bedre enn 808... det har derimot skjedd mange ganger at jeg irriterer meg over kameraet i 1020. De aller aller fleste bilder i litt dårlig lys blir litt ullne. En lodden effekt over det hele. Effekten har kanskje et fancy navn, men det kjenner jeg ikke til. Dette gjelder uansett om blits er på eller ikke. Hvittbalansen blir forresten way off dersom man bruker blits. Under fokuseringen vil en hvit vegg i bakgrunnen være hvit. På ferdig bilde blir den gul. Og hvordan i alpakka tar man bilder i sort-hvit? Eller lager de sort-hvit etterpå? Et råd dersom dere kjøper telefonen, altså 1020: Gå inn i innstillinger ->skjerm -> Lumia fargeprofil. Der bør dere sette fargemetning til naturlig. Dette påvirker ikke selve bildene som tas, men hvordan de vises på telefonen. Default mode er halveis livlig og da ser alle ansikter oransje ut. Ja det bekrefter jo bare att 808 har det beste kameraet, som forøvrig også har komt tydelig frem i testene som er gjort på nettet:-) En kameramobil man irriterer seg over er uansett ikke noe bra, men tror nok vi som er vant med 808 vil syns alle andre mobiler blir en nedtur uansett, sånn er det bare når man er vant med 808, hehe:-) Det som også har vært bemerket i testene er att 808 er kjappere i forhold til Lumia 1020, regner med du merker det også under bruk ? Endret 14. oktober 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
frans Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 808 fremstår som mer kompromissløs enn 1020. På Lumia 1020 har Nokia redusert størrelsen på sensoren for å gjøre mobilen tynnere uten at man helt har klart å kompensere det på andre måter. Hva markedet vil ha virker styrende, og markedet ser ut til å ville ha tynne mobiler og åpenbart mere overmettede og oppskarpede bilder. 1 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Det er nettopp sluppet en ny versjon av Delight firmware nå. Er rimelig mange funksjoner og ting som er forbedret her, ser den får mye skryt av de som har brukt den, må si GUI ser bra ut også:-) Ser Norsk språk også er lagt til i denne versjonen:-) Noen her som har lagt den inn allerede ? http://www.allaboutsymbian.com/news/item/18565_New_versions_of_Delight_firmwa.php Endret 16. oktober 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) PhotProc, ny fotoredigeringsapp er også lagt ut nå. Har ikke testet den selv enda men blir innstallert ikveld, virker veldig bra iallfall:-) http://pureviewclub.com/2013/18304 Endret 17. oktober 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
cirka Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 PhotProc, ny fotoredigeringsapp er også lagt ut nå. Har ikke testet den selv enda men blir innstallert ikveld, virker veldig bra iallfall:-) http://pureviewclub.com/2013/18304 Hva gjør du med en fotoredigeringsapp på telefonen? Mulig jeg ikke skjønner her, men å redigere bilder som vises på telefonen, er absolutt uaktuelt for meg. Alt annet enn å bruke en større pc skjerm er for meg helt unyttig. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Hva gjør du med en fotoredigeringsapp på telefonen?Mulig jeg ikke skjønner her, men å redigere bilder som vises på telefonen, er absolutt uaktuelt for meg.Alt annet enn å bruke en større pc skjerm er for meg helt unyttig. Selvsagt er PC best å bruke, men greitt å ha mulighet til å redigere på mobilen også, eks om man skal sende eller laste opp ett bilde fra mobilen i farten:-) Endret 17. oktober 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Nokia lumia 1020 og 1520 får RAW støtte. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Er dette spesielt? Husker n900 hadde det. 1 Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Dette er vel ikke så verst pris på en strøken 808? http://www.qxl.no/pris/mobil-tele/mobiltelefoner/nokia/nokia-808-pureview-zeiss-objektiv-41-megapiksler-og-fullhd/v/an800625038/ Endret 22. oktober 2013 av ->NightHawk<- Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Nokia lumia 1020 og 1520 får RAW støtte. DET er interessant Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Er dette spesielt? Husker n900 hadde det. Ja det stemmer att Nokia N900 tok RAW format. Tydeligvis sliter Nokia med hukommelsen siden de skriver att dette er "nytt" på en mobil :-p Men joda kjekt å ha, men er nok de færreste som drar nytte av det. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Ja var litt ubrukelig på n900 og om jeg husker rett. Sikkert kult for et par stykker, men. 1 Lenke til kommentar
cirka Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Dette er vel ikke så verst pris på en strøken 808? http://www.qxl.no/pris/mobil-tele/mobiltelefoner/nokia/nokia-808-pureview-zeiss-objektiv-41-megapiksler-og-fullhd/v/an800625038/ Nei da... Men tror likevel den er veldig vanskelig å selge, da det er veldig få som er ute etter noe sånt. Ikke en særing som meg en gang. Bare 15-20 treff på 2 dager og intet bud, sier sitt. Endret 22. oktober 2013 av cirka Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Nei da...Men tror likevel den er veldig vanskelig å selge, da det er veldig få som er ute etter noe sånt.Ikke en særing som meg en gang.Bare 15-20 treff på 2 dager og intet bud, sier sitt.Mobiler faller fort i pris etterhvert som tiden går, sånn er det med alle mobiler og elektroniske duppeditter... Uansett så holder nok 808 seg bedre i pris enn andre mobiler, årsaken til det er att Nokia stoppet produksjonen i august (vanskeligere å skaffe) i tillegg til att den fremdeles har det beste kameraet av alle mobiler:-) Pga veldig begrenset tilgjengelighet hos nettbutikker idag blir folk nødt til å kjøpe over Ebay etc, med begrenset tilgjengelighet presses prisene oppover, ett kjapt søk der bekrefter att prisene holder seg høyt enda: http://www.ebay.com/sch/Cell-Phones-Smartphones-/9355/i.html?_from=R40&_nkw=nokia+808 Endret 27. oktober 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Det er nettopp sluppet en ny versjon av Delight firmware nå. Er rimelig mange funksjoner og ting som er forbedret her, ser den får mye skryt av de som har brukt den, må si GUI ser bra ut også:-) Ser Norsk språk også er lagt til i denne versjonen:-) Noen her som har lagt den inn allerede ?http://www.allaboutsymbian.com/news/item/18565_New_versions_of_Delight_firmwa.php Ingen andre her som har installert Delight enda ?? Jeg må si jeg er veldig godt fornøyd iallfall:-) Endret 27. oktober 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 30. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2013 (endret) Kom over denne artikkelen idag som gir en rekke gode tips om 808, ser att Delight også er omtalt her http://www.allaboutsymbian.com/features/item/18619_Pimping_the_Nokia_808_PureView.php Endret 30. oktober 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
cirka Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Sover dere som har 808?? Jeg har i et par timer sett på "youtube"videoer, for sammenligninger mellom de 3 store kameratlf... (xperia z1 - Nokia 1020 - Nokia 808) Og er nesten like klok. En ting som er sikkert er at xperia z1 ikke kan konkurere med 808 på video. Det er langt dårligere. Og om man sammeligner zoom funksjonen, så detter xperia z1 helt igjennom. Dessverre for meg, som liker androidfunksjonaliteten. Ellers, på vanlige bilder (uten zoom), så er xperia z1 god nok, og kan i visse situasjoner konkurere med 808. 1020 er jeg mer usikker på. Den har tilnærmet like bra kvalitet i zoom på video. Tilnærmet like bra bilder (kanskje litt mer unaturlige farger og støy i visse situasjoner) Men, så er 1020 mer "klumpete" enn jeg liker og har litt mindre skjerm. Samt at jeg er usikker/skeptisk til om jeg vil like operativsystemet. Blir jeg klokere? Er 808 klart for å være med meg 6-12 mnd til? Er det en kameramobil som uten tvil slår 808 innen neste sommer? Jeg er veldig usikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå