leirdueredet Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Som en tester sa: Lumia 1020 minner om alt det du elsket ved Nokia og alt det du hater ved Microsoft. Ja godt oppsummert den siste linjen der hehe... Som frans også nevnte er det vell omtrent bare OIS som 1020 kan friste med, bortsett fra det er 808 en mobil jeg foretrekker. Av det jeg har sett gir også 808 bedre bilder i de fleste tilfeller, og ikke minst mer riktig fargegjengivelse. Ikke så unaturlig det da 808 har en større bildebrikke. Dessuten har jo 808 mange ting 1020 ikke har som er nevnt i tråden her tidligere.. Jeg kjøper iallfall ikke en Lumia 1020 bare for å få OIS, det er nå helt sikkert Endret 6. september 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
Slai Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Allright. Kun et spørsmål =) . Liker UIet til Nokias procam eller hva det heter, dog. Veldig nice løsning. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 6. september 2013 Forfatter Del Skrevet 6. september 2013 Allright. Kun et spørsmål =) . Liker UIet til Nokias procam eller hva det heter, dog. Veldig nice løsning. Joda har sett den, den er nok sikkert bra:-) Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Kan bare snakke for meg selv. Når det kommer til bildekvalitet er det så som så. Av det som er positivt er at 1020 har OIS og en større blenderåpning. Av det som er negativt er sensorsstørrelsen. Som forventet tar 808 fremdeles bedre bilder i dagslys. 1020 er dog "bedre", litt avhengig av hvordan man ser det, under dårlig lysforhold. Det er som en kan forvente pga. større blender og OIS. 1020 er dog i mine øyne vesentlig bedre på full HD opptak i video under dårlige lysforhold. Men man skal ikke glemme at 808 er veldig kapabel under nattfotografering i kreativ modus på IS0 400 og EV +3 som da vil gi nærmere tre sekunders eksponering. 808 har mere nøyaktig fargegjengivelse enn 1020. Det gjelder også under dårlige lysforhold der 1020 skulle ha sin styrke. 5 mpx bildene på 1020 er for mye oppskarpet og får for mye fargemetning i forhold til det som er naturlig. Men på full oppløsning er det ganske små forskjeller når det gjelder detaljer etter min oppfatning. Forskjellen i gjengivelse av farger er derimot overraskende stor mellom disse to. 808 har den mest korrekte fargegjengivelsen. Men det er kanskje ikke det markedet vil ha? I hverfall når man ser på de nedsamplede 1020 bildene i 5 mp oppløsning. Kan tilføye at Nokia har laget noen veldig fine foto/videoapper til 1020 som hadde vært interessant og morsomt å prøve ut. I de rette hendene er 1020 veldig kapabel i forhold til de bildene jeg har sett på Flickr. Det er også 808. Det skal også sies at bilder tatt med 808 har relativt stort "headroom" (fant ikke på bedre ord) i forhold til bildeforbedringer i Photoshop uten at man får digitale artifakter. Når det gjelder resten av telefonen kan følgende omskrevne utsagn fra en tester summere opp det hele: Lumia 1020 minner om det du elsket ved Nokia og alt det du hater ved Microsoft. Jeg har aldri forstått hva dette faktisk betyr, men 1020 har backside illumination, som skal veie opp for mindre sensorareal. Så mengden støy skal visst ikke være så mye dårligere Lenke til kommentar
frans Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) . Jeg har aldri forstått hva dette faktisk betyr, men 1020 har backside illumination, som skal veie opp for mindre sensorareal. Så mengden støy skal visst ikke være så mye dårligere Backside Illuminated sensor (BSI) kan man betrakte som nok et reklameord for å selge flest mulig telefoner/fotoapparater. Det er gammelt nytt. Selv over tre år gamle iPhone 4 har BSI sensor. Om sensorstørrelse og hvorfor det er så viktig: http://www.gizmag.com/camera-sensor-size-guide/26684/ Men det er ikke bare sensorstørrelsen som er viktig. Lysåpningen (blenderåpningen) er også veldig viktig fordi jo mer lys som slippes inn på sensoren, jo mindrebilled støy kan en forvente. En blenderåpning på f2.0 (HTC one-X og Z1) slipper inn dobbelt så mye lys som en blender på f2.8 (Nokia N8). Så det er definitivt av betydning, men samtidig er pixeltettheten over dobbelt så høy på Z1 enn på N8, slik at de stiller omtrent likt i teorien. Nå er helt sikkert sensoren på Z1 nyere (og bedre) enn på N8 så det taler for en fordel Z1. At over tre år gamle N8 ikke er en pingle når det gjelder bildekvalitet kan man se i denne sammenligningen mot Sony Experia Z: http://www.allaboutsymbian.com/features/item/16994_N8_day_camera_shootout_2010_vs.php Om blenderåpning: http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture Man må ta i betrakning av at størst mulig blenderåpning ikke alltid er ønskelig. Faktisk så er optikken på sitt aller skarpeste når det blendes ned, dvs når det slippes inn mindre lys på sensoren. Det er også derfor at sensorstørrelsen er så viktig. Nedblending krever lengre lukkertiden og lange lukkertider vil føre til ustødigheter = uklare bilder. Det er derfor det er enkelt å konstruere apparat som kan få til rimelig gode bilder i godt dagslys, men sværere å få til under dårligere lysforhold. I dag kan man manuelt velge lukkertid på Nokia 808 og Lumia 1020, men har ikke fått med meg at et det noen mobiltelefoner som lar deg stille inn blender manuelt. Endret 9. september 2013 av frans Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 (endret) At over tre år gamle N8 ikke er en pingle når det gjelder bildekvalitet kan man se i denne sammenligningen mot Sony Experia Z: http://www.allaboutsymbian.com/features/item/16994_N8_day_camera_shootout_2010_vs.php N8 er faktisk sykt imponerende med tanke på att den er over 3 år nå, det må jeg bare si.. Den mangler loosless zoom men bortsett fra det er kameraet imponerende bra. Dette sier noe om hvor langt fremme Nokia var på kamerateknologi for over 3 år siden Men faktisk er det en god del som bruker N8 enda (så noen tall på dette ett sted)... Endret 9. september 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
frans Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) N8 er faktisk sykt imponerende med tanke på att den er over 3 år nå, det må jeg bare si.. Den mangler loosless zoom men bortsett fra det er kameraet imponerende bra. Dette sier noe om hvor langt fremme Nokia var på kamerateknologi for over 3 år siden Men faktisk er det en god del som bruker N8 enda (så noen tall på dette ett sted)... Hvis man ser på den testen, så tar journalisten feil et sted. Det er ikke bare sensoren det kommer an på, men også hvordan støyreduseringen foregår når bildet er tatt. Dette er bestemt av "software" og ikke av "hardware". Det store problemet er å fjerne støy og samtidig beholde alle detaljer. Det er enklere dersom utgangspunktet er bra (lite støy på bildene). Av denne testen så ser jeg at Sony har valgt en mer aggresiv støyfjerning enn Nokia, hvor detaljerne også blir fjernet i tillegg til støyen. Det er lett å se på bildet som er tatt av instrumentene og av flysetene innendørs hvor detaljer er vasket ut. Denne testen viser også at det kan være enda mer å hente mht. bildekvalitet for N8 bildene gjennom postprosessering i et støybehandlingsprogram som Neat Image. Når detaljer først er vasket bort som på Sony bildene, så kan de ikke gjenkalles med bekjent av noen av dagens software. Endret 9. september 2013 av frans Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 (endret) Fersk test av 808 vs Lumia 1020 i lav-belysning og xenon-test er lagt ut nå.Må si att 1020 gjorde det overraskende bra på det ene bildet utendørs (test 2), men på de aller fleste bildene er 808 "No 1" fortsatt ja Er også lett å se att 1020 genererer mer støy i bildene....http://www.allaboutsymbian.com/features/item/18320_Ultra-low_light_PureView_and_X.php Endret 10. september 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 10. september 2013 Forfatter Del Skrevet 10. september 2013 Nokia/Microsoft bekrefter att de vil fortsette å ha support for Symbian mobiler inntil 2016, dette er forsåvidt slik planen har vært hele tiden http://www.allaboutsymbian.com/flow/item/18335_Support_until_2016_confirmed_b.php Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 14. september 2013 Del Skrevet 14. september 2013 Fersk test av 808 vs Lumia 1020 i lav-belysning og xenon-test er lagt ut nå. Må si att 1020 gjorde det overraskende bra på det ene bildet utendørs (test 2), men på de aller fleste bildene er 808 "No 1" fortsatt ja Er også lett å se att 1020 genererer mer støy i bildene.... http://www.allaboutsymbian.com/features/item/18320_Ultra-low_light_PureView_and_X.php 1020 er dårligere på høy ISO? Det var jo ikke bra Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 (endret) 1020 er dårligere på høy ISO? Det var jo ikke bra Ikke bra ?? Er jo bra for oss som allerede har 808 da:-) Selvsagt er teknologisk utvikling bra, ikke misforstå, men er jo samtidig kult å se att 808 holder pallplassen enda:-) Må flire litt hver gang jeg leser en omtale av en ny mobil som er typisk "dette er den beste kameramobil som er laget" osv.. Jaja, vi får nå se tenker jeg da:-) hehe... Her er en intressant artikkel som omhandler oversampling teknologien for 808 vs Lumia 1020. Som dere vet har 808 en HW bildeprosessor mens 1020 har ikke det, den håndterer bildeprosesseringen kun via SW (sikkert pga begrensning i OS'et). Fordelen med HW basert løsning som 808 har er att denne leser RAW data direkte fra bildesensoren mens 1020 kun utifra en jpg fil. Forskjellen i kvalitet er meget merkbar og sees i eksemplene i artikkelen her... En annen fordel er også att 808 er kvikkere enn 1020 i prosessoringen av hvert bilde:-) Igjen; detaljer som gjerne en bruker ikke tenker over men som ligger i bunn og sørger for att 808 holder pallplassen:-) http://www.allaboutsymbian.com/features/item/18351_Lumia_1020_and_its_oversamplin.php Endret 16. september 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Ikke bra ?? Er jo bra for oss som allerede har 808 da:-) Selvsagt er teknologisk utvikling bra, ikke misforstå, men er jo samtidig kult å se att 808 holder pallplassen enda:-) Må flire litt hver gang jeg leser en omtale av en ny mobil som er typisk "dette er den beste kameramobil som er laget" osv.. Jaja, vi får nå se tenker jeg da:-) hehe... Her er en intressant artikkel som omhandler oversampling teknologien for 808 vs Lumia 1020. Som dere vet har 808 en HW bildeprosessor mens 1020 har ikke det, den håndterer bildeprosesseringen kun via SW (sikkert pga begrensning i OS'et). Fordelen med HW basert løsning som 808 har er att denne leser RAW data direkte fra bildesensoren mens 1020 kun utifra en jpg fil. Forskjellen i kvalitet er meget merkbar og sees i eksemplene i artikkelen her... En annen fordel er også att 808 er kvikkere enn 1020 i prosessoringen av hvert bilde:-) Igjen; detaljer som gjerne en bruker ikke tenker over men som ligger i bunn og sørger for att 808 holder pallplassen:-) http://www.allaboutsymbian.com/features/item/18351_Lumia_1020_and_its_oversamplin.php 1020 burde være bedre enn 808! Det er ikke snakk om at 808 skal være best hele tiden. Da stopper utviklingen. Hadde håpet på en WM med bra kamera og hadde satset på 1020. Tar disse testene/sammenligningene med en klype salt. Endret 20. september 2013 av ->NightHawk<- Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Ikke bra ?? Er jo bra for oss som allerede har 808 da:-) Selvsagt er teknologisk utvikling bra, ikke misforstå, men er jo samtidig kult å se att 808 holder pallplassen enda:-) Må flire litt hver gang jeg leser en omtale av en ny mobil som er typisk "dette er den beste kameramobil som er laget" osv.. Jaja, vi får nå se tenker jeg da:-) hehe... Her er en intressant artikkel som omhandler oversampling teknologien for 808 vs Lumia 1020. Som dere vet har 808 en HW bildeprosessor mens 1020 har ikke det, den håndterer bildeprosesseringen kun via SW (sikkert pga begrensning i OS'et). Fordelen med HW basert løsning som 808 har er att denne leser RAW data direkte fra bildesensoren mens 1020 kun utifra en jpg fil. Forskjellen i kvalitet er meget merkbar og sees i eksemplene i artikkelen her... En annen fordel er også att 808 er kvikkere enn 1020 i prosessoringen av hvert bilde:-) Igjen; detaljer som gjerne en bruker ikke tenker over men som ligger i bunn og sørger for att 808 holder pallplassen:-) http://www.allaboutsymbian.com/features/item/18351_Lumia_1020_and_its_oversamplin.php 1020 har absolutt en bildeprosessor. Alle kameratelefoner har en bildeprosessor. Men om 1020 bruker sin er usikkert. Fordi den støtter kun rundt 20Mpixler, derfor gjøres noe eller alt i SW. Snapdragon 800 (som Windows telefoner kommer til bruke fra juletider av) sin bildeprosessor støtter 41 Mpixler. Lenke til kommentar
cirka Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Har nå lest mobili.no og amobil.no sin test (veldig raskt) angående Xperia Z1. Disse vurderer kameradelen ganske så forskjellig. på noen få punkter lurer jeg om de snakker om samme telefon. Synes også testene var noe begrenset, hva gjelder kameradelen. Og de bilder/video de brukte som eksempler var også litt dårlig forklart. Betyr dette at Nokia 808 vil være verdens beste kameratelefon også ut i neste år. Blir spennende å se flere tester av de 2 hovedkonkurrentene (Sony Z1 og Nokia 1020) Endret 19. september 2013 av cirka Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Har nå lest mobili.no og amobil.no sin test (veldig raskt) angående Xperia Z1. Disse vurderer kameradelen ganske så forskjellig. på noen få punkter lurer jeg om de snakker om samme telefon. Synes også testene var noe begrenset, hva gjelder kameradelen. Og de bilder/video de brukte som eksempler var også litt dårlig forklart. Betyr dette at Nokia 808 vil være verdens beste kameratelefon også ut i neste år. Blir spennende å se flere tester av de 2 hovedkonkurrentene (Sony Z1 og Nokia 1020) http://www.nokiapoweruser.com/2013/09/19/lumia1020-vs-sony-xperia-z1-imaging-shootout-from-thailand-see-the-huge-difference-between-quality/ Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 19. september 2013 Forfatter Del Skrevet 19. september 2013 1020 har absolutt en bildeprosessor. Alle kameratelefoner har en bildeprosessor. Men om 1020 bruker sin er usikkert. Fordi den støtter kun rundt 20Mpixler, derfor gjøres noe eller alt i SW. Snapdragon 800 (som Windows telefoner kommer til bruke fra juletider av) sin bildeprosessor støtter 41 Mpixler. Joda såklart har også Lumia 1020 en bildeprosessor (GPU), det jeg mente er att denne ikke brukes til prosessering av data fra kameraet, men den brukes til andre ting. Poenget mitt var altså att 808 har egen GPU som tar seg av prosessering fra kamera, det har ikke 1020 og dette ser vi tydelig i testen ovenfor mht støy i bildene fra 1020... Regner med att det er som du sier OS'et (WP) som har begrensning på dette. Husk att det er enorme datamengder som skal håndteres og det krever enormt mye ressurser, 808 prosesserer over 1 MILLIARD piksler hvert sekund ved filming i full oppløsning!!!! Lenke til kommentar
cirka Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 http://www.nokiapoweruser.com/2013/09/19/lumia1020-vs-sony-xperia-z1-imaging-shootout-from-thailand-see-the-huge-difference-between-quality/ Her var det så ekstrem forskjell, at dette kan ikke være seriøst. Altså tror jeg ikke dette er en reell forskjell. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Joda såklart har også Lumia 1020 en bildeprosessor (GPU), det jeg mente er att denne ikke brukes til prosessering av data fra kameraet, men den brukes til andre ting. Poenget mitt var altså att 808 har egen GPU som tar seg av prosessering fra kamera, det har ikke 1020 og dette ser vi tydelig i testen ovenfor mht støy i bildene fra 1020... Regner med att det er som du sier OS'et (WP) som har begrensning på dette. Husk att det er enorme datamengder som skal håndteres og det krever enormt mye ressurser, 808 prosesserer over 1 MILLIARD piksler hvert sekund ved filming i full oppløsning!!!! Nå blander du prosesseringsenheter her. Qualcomm MSM8960 har blandt annet: CPU, GPU og ISP. Det jeg mente med bildeprosessor var ISP. Nokia 808 har kanskje en dedikert ISP brikke (ikke det samme som GPU, du mener ISP når du sier GPU), men alle kameratelefoner har en ISP enten dedikert eller på systembrikken. MSM8960 og nesten alle telefoner har en ISP på systembrikken. Men det er sant at broadcom ISPen som var i Nokia 808 var imponerende. Ryktene sier at neste flaggskip fra Nokia-microsoft har et 21 MPixel kamera. Sikkert for å holde tykkelsen under kontroll uten å gjøre pixelarealet alt for lite, og snapdragon 800 systembrikken sin ISP støtter kun opp 21 Mpixler (stereo) (i motsetning til det jeg sa i sist innlegg). EDIT: Det er også mulig at nokia 1020 bruker Qualcomms integrerte hexagon DSP for å prosessere bildedata. Det vil ikke jeg kalle å gjøre det i software. Endret 19. september 2013 av Kirchhoff Lenke til kommentar
frans Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Ikke bra ?? Er jo bra for oss som allerede har 808 da:-) Selvsagt er teknologisk utvikling bra, ikke misforstå, men er jo samtidig kult å se att 808 holder pallplassen enda:-) Må flire litt hver gang jeg leser en omtale av en ny mobil som er typisk "dette er den beste kameramobil som er laget" osv.. Jaja, vi får nå se tenker jeg da:-) hehe... Her er en intressant artikkel som omhandler oversampling teknologien for 808 vs Lumia 1020. Som dere vet har 808 en HW bildeprosessor mens 1020 har ikke det, den håndterer bildeprosesseringen kun via SW (sikkert pga begrensning i OS'et). Fordelen med HW basert løsning som 808 har er att denne leser RAW data direkte fra bildesensoren mens 1020 kun utifra en jpg fil. Forskjellen i kvalitet er meget merkbar og sees i eksemplene i artikkelen her... En annen fordel er også att 808 er kvikkere enn 1020 i prosessoringen av hvert bilde:-) Igjen; detaljer som gjerne en bruker ikke tenker over men som ligger i bunn og sørger for att 808 holder pallplassen:-) http://www.allaboutsymbian.com/features/item/18351_Lumia_1020_and_its_oversamplin.php 808 er mye kjappere både i oppstart og i serieopptak enn 1020. Det tar opptil 4 sekunder før du kan ta bilde og et nytt bilde på Lumia 1020. Det skyldes nok at Lumia 1020 lagrer bilder i full oppløsning sammen med et 5 mpx samplet bilde, men hastigheten er slett ikke bra med tanke på at fotointeresserte sannsynligvis er en stor målgruppe for Lumia 1020 Endret 20. september 2013 av frans 1 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 808 er mye kjappere både i oppstart og i serieopptak enn 1020. Det tar opptil 4 sekunder før du kan ta bilde og et nytt bilde på Lumia 1020. Det skyldes nok at Lumia 1020 lagrer bilder i full oppløsning sammen med et 5 mpx samplet bilde, men hastigheten er slett ikke bra med tanke på at fotointeresserte sannsynligvis er en stor målgruppe for Lumia 1020 Helt riktig det, samme har jeg også lest om Lumia 1020, den bruker laaang tid på prosesseringen... 808 er veldig kjapp, og for meg er det en meget viktig egenskap for ett kamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå