Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frans: jepp. Det er et snøfnugg kommentarer på en dedikert internettside om mobiltelefoner skrevet av folk som faktisk har noe å kommentere på i en slik artikkel. Du kan da ikke påstå det er en god kilde for brukertilfredshet på WP?

Er enig i at det er typisk for MS å ikke ta kundene sine på alvor. Har ikke skrevet en eneste ting mot det?

Jeg sa heller ikke at jeg dreit i hva fyren skrev. Jeg leste greia og er enig med en del av det han sier.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er så "stor" (liten/om noen) forskjell, så bruker jeg "svært høy bildekvalitet" da det ikke er bildene som opptar mest plass på minnekortet. Har dog i dag 2 stk 64G minnekort.

Har du noen linker til tester eller selv noen erfaringer med 1080p30 vs 1080p25 vs 1080p24?

Kan kanskje være litt lagringsplasså spare på å velge 24 bps framfor 30 bps.

Ja det er sant, er uansett ikke pga av frykt for filstørrelse jeg har den på "normal" innstilling, er mest pga jeg ikke har sett noen spesiell forbedring ved å ha den aktivert....

Har fyllt opp ca 50GB av totalt 80GB på mobilen så er endel plass igjen her også enda:-)

Hvorfor bruker du 2 stk kort egentlig ??

Nei har ikke sett noen tester av akkuratt det, men er jo 20% lavere rate så skulle gjerne bli noe tilsvarende i filstørrelsen ??

NB! Prøv å hold oss til tema for denne tråden, altså 808, det gjør det mye lettere for alle her å finne frem i tråden senere:-)

WP kan diskuteres andre steder, la oss heller være glad vi som abbonerer på denne tråden slipper å slite med de problemene, det får andre gjøre, holder meg langt unna WP:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Beklager off topic. Det er vel ikke måten å få liv i tråden.

Kjøpte like godt et nytt minnekort da jeg "bare" hadde 20Gb ledig plass igjen før ferien, i stedet for å begynne å slette filer. Og et 64Gb minnekort er ikke akkurat dyrt.

Mesteparten av brukt plassen på det nye minnekortet er brukt til underholdning for ungene som

barnefilmer og musikkvideoer som utgjør omtrent 20 Gb. I tillegg kommer ca 4GB bilder og 4Gb annet, fortrinnsvis musikk. Har nå 31 Gb ledig plass på minnekortet og 8Gb i telefonen. Skulle holde helt til neste sommer tror jeg.

Det som er kjekt med minnekort, er man kan ta det ut og putte det inn i et android nettbrett og se film og bilder der.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Min erfaring med videodelen er at 720p egner seg best dersom man ikke har godt støtte eller er litt skjelven på handa. 15 bps er bra under mørke omgivelser. Har 720/30 instillingen på Kreativ modus 3.På K1 har jeg full HD og 30 bps for maks bildekvalitet og 720p 30 på K2.

Har ikke hatt noen problemer med avspilling via DNLA eller streame via nettverket i videoformatene som 808 støtter. Når jeg bruker DNLA så hender det at at bufferen enten i mobilen eller i det trådløse nettverket er for liten.

Lenke til kommentar

Kjøpte like godt et nytt minnekort da jeg "bare" hadde 20Gb ledig plass igjen før ferien, i stedet for å begynne å slette filer. Og et 64Gb minnekort er ikke akkurat dyrt.

Mesteparten av brukt plassen på det nye minnekortet er brukt til underholdning for ungene som

barnefilmer og musikkvideoer som utgjør omtrent 20 Gb. I tillegg kommer ca 4GB bilder og 4Gb annet, fortrinnsvis musikk. Har nå 31 Gb ledig plass på minnekortet og 8Gb i telefonen. Skulle holde helt til neste sommer tror jeg.

Det som er kjekt med minnekort, er man kan ta det ut og putte det inn i et android nettbrett og se film og bilder der.

Ja du har rett i det att minnekort er blitt veldig billig i det siste, man får vell 64GB for rundt 400,- nå og det er ikke ille:-)

Men du har ett heftig forbruk da siden du har 2 stk 64GB kort, hehe:-p Jeg tror nok det går ett halvår til minst før min mobil er tom for minne, minst... Men det blir jo sånn att mobiler fylles opp med alt mulig idag og alt tar jo sin plass, sånn er det bare.... Nettopp av den grunn så får mobiler mer og mer lagringsplass. Har ikke den nye Galaxy S4 kapasitet på hele 128GB totalt ? Mener det... , men 80GB som 808 er bra det også, tross att den er ca 1 år gammel er det ikke mange mobiler som slår det:-)

Jeg har også brukt litt skydrive til å lagre fra mobilen men syns det er så irriterende å jobbe med pga lag' , det vil aldri bli like kjappt som ett minnekort, skjønner ikke de som gidder å bruke det til bilder og video, det er tålmodighetsprøve, hehe....

Enig, minnekort er genial måte for å flytte media over på nettbrett/andre enheter:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Min erfaring med videodelen er at 720p egner seg best dersom man ikke har godt støtte eller er litt skjelven på handa. 15 bps er bra under mørke omgivelser. Har 720/30 instillingen på Kreativ modus 3.På K1 har jeg full HD og 30 bps for maks bildekvalitet og 720p 30 på K2.

Har ikke hatt noen problemer med avspilling via DNLA eller streame via nettverket i videoformatene som 808 støtter. Når jeg bruker DNLA så hender det at at bufferen enten i mobilen eller i det trådløse nettverket er for liten.

Åh, det har jeg ikke lagt merke til att 720p er bedre på den måten, men mulig... Så du mener att 720p er mindre følsomt for bevegelser ??

Jeg filmer stort sett kun i 720p uansett men det er pga att man får bedre zoom enn i 1080p, syns zoom'n er "gull" når jeg skal lage en god video, x6 istedenfor x4 merkes godt:-)

Å gå ned til 15bps ved filming i mørke omgivelser er fordel ja, det blir mye lettere for kameraet å fange lys da ja. Rart ikke dette gjøres automatisk i nattmodus på kameraet egentlig ?

DLNA har fungert fint hos meg og, her kommuniserer min 808 direkte mot min TV og i tillegg til WD mediaspilleren. Bruker mest WD pga den støtter bedre video via DLNA og er kjappere...

Har opplevd problem med bufring noen ganger, helst i 1080p men det har kun skjedd noen ganger, mistenker att det er mediaspilleren som ikke greier å bufre raskt nok fra mobilen....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Ulempen med 1080p er at rystelser/ustødigheter ses bedre på en stue-tv enn opptak i 720p. Man kan kanskje si at jo skarpere bilder/høyere oppløsning, jo mer synes ustødigheter ved filming på en stor skjerm. Jeg bruker derfor også vanligvis 720p oppløsning fremfor 1080p. Men jeg bruker 1080p ved landskapsfilming der jeg har støtte, evt. kan stå med stødig hand. Opptak av landskap med blomster og trær gjør seg vanligvis mye bedre med 1080p enn med 720p. Man får da fram flere detaljer.

Et tips er å unngå panorering og heller sette opptak på pause og flytte kameraet og gjøre nytt opptak. Har også funnet ut at dette fungerer bedre enn å zoome hele tiden.

Det jeg gjør, er å ta opp video i fem-seks sekunders sekvenser, setter på pause, flytter bildet til andre vinkler eller zoomer inn eller ut og filmer så på nytt i fem-seks sekunder. Samlet videopptak av gangen forsøker jeg å begrense til ca 30 sekunder. Har funnet ut at det engasjerer folk mere. 1 minutt og lengre sekvenser har folk lett for å gå lei av. Denne teknikken fungerer også bra for deling/opplasting til Youtube og deling der i fra.

Jeg synes at videoredigeringsappene endrer bildekvaliteten til det værre og forsøker derfor å unngå videoredigering i ettertid.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Nå har vi sett (litt) av hva Nokia 1020 kan gjøre.

Men, jeg er mer spent på Sony "honami" (eller Z1) med android.

Bare få dager til den blir presentert i følge ryktene.

Kan den komme opp på siden av 808?

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Siste nytt: Nokia er nå solgt til Microsoft...

Elop som er den største syndebukken til att Nokia halter trekker seg og går med halen mellom bena!

Han greidde forøvrig det han ønsket, å kjøre selskapet mest mulig i dass for så å la Microsoft kjøpe Nokia.... Mission accomplished.

Faktisk hadde jeg trodd att Nokia ville gå konkurs men så skjedde altså dette istedenfor....

Tragisk att Nokia skulle ende slik, helt vanvittig når man tenker på hvor stor og solid Nokia var for noen få år siden!!

http://www.mobili.no/nyheter/microsoft-kjoper-nokia/

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Sony kan lage gode sensorer til DSLR og speilløsesystemkameraer, men så langt har de ikke fått det skikkelig til på mobiler enda etter min mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siste nytt: Nokia er nå solgt til Microsoft...

Elop som er den største syndebukken til att Nokia halter trekker seg og går med halen mellom bena!

Han greidde forøvrig det han ønsket, å kjøre selskapet mest mulig i dass for så å la Microsoft kjøpe Nokia.... Mission accomplished.

Faktisk hadde jeg trodd att Nokia ville gå konkurs men så skjedde altså dette istedenfor....

Tragisk att Nokia skulle ende slik, helt vanvittig når man tenker på hvor stor og solid Nokia var for noen få år siden!!

http://www.mobili.no/nyheter/microsoft-kjoper-nokia/

Nokia solgte bare 400.000 mobiler i USA i første kvartal 2013. Jeg forventet da at noe kom til å skje i selskapet, da dette er katastrofe tall. De siste ukenes nyheter, kan tyde på at noe allerede da var i ferd med å skje i kulissene.

Salg av mobildivisjonen har ligget i kortene lenge. Det har vært endel spekulasjoner om salg/oppkjøp siste året. Men først i juni kom det konkrete nyheter om at Huawei ikke fikk kjøpe mobildivisjonen til Nokia. Det kan skyldes at Nokia på dette tidspunktet allerede lå i forhandlinger med Microsoft om salg av mobildivisjonen. Nyheter om at Nokia kom til å satse på Surface nettbrett, kan også tolkes i den retningen. Normalt sett ville det vært galskap i den situasjon Nokia var i.

Telekom-divisjonen i Nokia går svært godt og har det siste året dekket tapene på Nokias Window phonesatsing. Men eierne i Nokia måtte før eller senere sette en strek for tapene. Men hvem vet om dette ikke har vært planen for Nokia/Elop siden 2010? For aksjonærene i Nokia er dette gode nyheter, selv om Nokias mobieventyr endte på samme måten som for Ericsson.

For Windows Phone vil de siste ukenes hendelser bety være eller ikke være. Kan hende det vil bli avgjort av om Bill Gates fortsatt kommer til å kaste flere gode penger etter dårlige? Microsoft mangler fokus og virker å være mer opptatt av aksjonærene enn av kundene (maksimere profitten). Men for mobildivisjonen er kanskje lov å håpe på at Windows Phone blir skilt som et eget selskap i Microsoft.

En ting er sikkert, store ting og gjennomgripende endringer må gjøres i Microsoft, dersom Windows Phone skal ha en fremtid.Det er helt innlysende.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Tja...

Da har altså amobil.no, fått den første titten på Xperia Z1

Og for en hyllest.

Nærmest grensesprengende, skal vi tro første artikkelen for få timer siden.

Aftenposten er (foreløpig) litt mer edruelig.

Men trykker den til sitt bryst, de også:

http://www.aftenposten.no/digital/Her-er-Sonys-nye-supertelefon-7300513.html#.Uid8nfs4U5s

Men, vi får vente litt til de får tatt noen kameratester. Og kanskje tester foretatt av andre også.

Jeg har bare hatt tid til å skumlese litt her og der foreløpig og ikke dvelt så mye ved spec.

Det er det sikkert noen her som kan gjøre.

Men...

Har lenge følt at dette blir arvtageren til 808.

Så får vi se.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Tja...

Da har altså amobil.no, fått den første titten på Xperia Z1

Og for en hyllest.

Nærmest grensesprengende, skal vi tro første artikkelen for få timer siden.

Aftenposten er (foreløpig) litt mer edruelig.

Men trykker den til sitt bryst, de også:

http://www.aftenposten.no/digital/Her-er-Sonys-nye-supertelefon-7300513.html#.Uid8nfs4U5s

Men, vi får vente litt til de får tatt noen kameratester. Og kanskje tester foretatt av andre også.

Jeg har bare hatt tid til å skumlese litt her og der foreløpig og ikke dvelt så mye ved spec.

Det er det sikkert noen her som kan gjøre.

Men...

Har lenge følt at dette blir arvtageren til 808.

Så får vi se.

Ser at Sony her har gått i samme "fella" som de fleste ved å ha høy pixeltetthet på sensoren. Det er vel ment å konkurrere med 20 megapixler kompaktkameraer i midtsegmentet.

Sensorstørrelsen er på samme størrelse som et middels kompaktkamera (Eks. Sony Cybershot DSC-HX100V). Det kan nevnes at Nokia N8 har 35% større sensor, men dog mindre blenderåpning. Den større blenderåpningen på Z1 i forhold til N8, vil kanskje kompensere for sensorstørrelsen.

Det er interessant med optikk som kan settes på, men i praksis tror jeg få vil bruke det. Det vil også gi mindre blender. Av bilder jeg har sett tatt med av sony kompaktkameraer, herunder superzoomer, kan man forvente at Z1 vil gi rimelig gode bilder på solrike dager. Kanskje kan man forvente bildekvalitet på Nokia N8 nivå (som selv i dag trolig er blant topp 5 mobiltelefoner). Noen 808 konkurrent vil den neppe bli når det gjelder kvaliteten på både bilder og videoopptak. Noen interessante muligheter og funksjoner har dog Z1, men jeg tror ikke 808 brukerne vil savne disse.

Interessant å notere seg at mye omtalte Tomi Ahonen bruker en 808 PureView.

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vel.

Bra bilder på solrike dager?

Bilder på N8 nivå?

Jeg har lest (riktig nok på en utenlandsk nettside) at kameraet er forbløffende godt uten blitz i dårlig lys?

Så dette du skriver (sier ikke det er helt feil) overasker meg en smule.

Og...

Du mener om jeg ikke misforstår, at amobil`s første beskrivelse er alt for positiv?

Jeg ser at dette blir litt utenfor tema i tråden.

Men, jeg er interessert i å høre meninger om nivået på kameraet kontra 808 og gjerne også 1020.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Ja vel.

Bra bilder på solrike dager?

Bilder på N8 nivå?

Jeg har lest (riktig nok på en utenlandsk nettside) at kameraet er forbløffende godt uten blitz i dårlig lys?

Så dette du skriver (sier ikke det er helt feil) overasker meg en smule.

Og...

Du mener om jeg ikke misforstår, at amobil`s første beskrivelse er alt for positiv?

Jeg ser at dette blir litt utenfor tema i tråden.

Men, jeg er interessert i å høre meninger om nivået på kameraet kontra 808 og gjerne også 1020.

Det er ikkke publisert så mange bilder med Z1 og hvordan andre kan være så positiv mht. bildekvaliteten har vel med at journalistene er litt forledet av reklamekampanjen og fremvisningen til Sony. Sensorstørrelsen har svært mye å si mht. støy, og utbrente bilder/videoopptak (dynamikk). Det er fysiske lover som gjelder her, selv om ting blir bedre med ny teknologi.For all del, Z1 er helt sikkert en god mobiltelefon, selv om den er litt tung. Har selv Sony Bravia TV hjemme, så jeg vet hva Sony er kapabel til når det f.eks. gjelder film osv.

Bildekvalitet på N8 nivå er ingen fornærmelse, tvertimot. N8 tar fremdeles bedre bilder enn noen iPhone kamera. Nå er den ikke lengre i salg. I forhold til dagens modeller tror jeg bildekvaliten til Z1 vil ligge mellom Galaxy S4 og Lumia 1020. Z1 vil være sjanseløs mot Lumia 1020 når det gjelder video og fotoopttak. Som Sony-fantast kan man gjerne "ønske" seg noe annet enn virkeligheten.

Sammenligninger med 808 er mest relevant for de som har 808 telefon fra før og evt. tenker å bytte til noe annet. 808 kommer nok til å spise sånne som Z1 til frokost når det gjelder bildekvalitet og videoopptak. Det vil ikke hjelpe at Sony har en ny kompaktkamera sensor med noe større blenderåpning. 2/3 tommers sensoren vil komme til kort mot både 808 og 1020. Som jeg nevnte så er Z1 sensoren også 35% mindre enn på N8. Så forvent ikke mirakler. Fysiske lover gjelder også for mobilkameraer.

Edit:

Z1 er dog veldig kapabel til å bli "beste" Android telefon. Det skal de ha (best for meg er ikke nødvendigvis best for deg, derfor anførselstegn).

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke en 808-eier bare bytte til 1020?

Haha :p

Det er jo dømt til å mislykkes fra første stund, jeg hadde jo ikke engang fått inn minnekortet mitt i en 1020. Bare for å ta en av mange grunner....

Kommer ikke på tale å bytte ut 808 med en Lumia 1020 for min del iallfall :wee:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke en 808-eier bare bytte til 1020?

Kan bare snakke for meg selv. Når det kommer til bildekvalitet er det så som så. Av det som er positivt er at 1020 har OIS og en større blenderåpning. Av det som er negativt er sensorsstørrelsen. Som forventet tar 808 fremdeles bedre bilder i dagslys. 1020 er dog "bedre", litt avhengig av hvordan man ser det, under dårlig lysforhold. Det er som en kan forvente pga. større blender og OIS. 1020 er dog i mine øyne vesentlig bedre på full HD opptak i video under dårlige lysforhold. Men man skal ikke glemme at 808 er veldig kapabel under nattfotografering i kreativ modus på IS0 400 og EV +3 som da vil gi nærmere tre sekunders eksponering.

808 har mere nøyaktig fargegjengivelse enn 1020. Det gjelder også under dårlige lysforhold der 1020 skulle ha sin styrke. 5 mpx bildene på 1020 er for mye oppskarpet og får for mye fargemetning i forhold til det som er naturlig. Men på full oppløsning er det ganske små forskjeller når det gjelder detaljer etter min oppfatning. Forskjellen i gjengivelse av farger er derimot overraskende stor mellom disse to. 808 har den mest korrekte fargegjengivelsen. Men det er kanskje ikke det markedet vil ha? I hverfall når man ser på de nedsamplede 1020 bildene i 5 mp oppløsning. Kan tilføye at Nokia har laget noen veldig fine foto/videoapper til 1020 som hadde vært interessant og morsomt å prøve ut. I de rette hendene er 1020 veldig kapabel i forhold til de bildene jeg har sett på Flickr. Det er også 808. Det skal også sies at bilder tatt med 808 har relativt stort "headroom" (fant ikke på bedre ord) i forhold til bildeforbedringer i Photoshop uten at man får digitale artifakter.

Når det gjelder resten av telefonen kan følgende omskrevne utsagn fra en tester summere opp det hele: Lumia 1020 minner om det du elsket ved Nokia og alt det du hater ved Microsoft.

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...