Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden

Anbefalte innlegg

Ang. Lumia 1020 som var diskutert litt i tråden her tidligere;

Jeg har lest litt om 1020 og funnet ut følgende:

-1020 har ikke HW pixelbinning, dvs den forbedrer ikke kvaliteten på bildet slik 808 gjør, dette pga WP ikke støtter en slik kraftig prosessering.

-kameraet til 1020 er tregere i bruk, dette skyldes att den tar både full mpx bilde og 8mpx for hver eksponering.

-lagringskapasitet er elendig sammenlignet med 808, 80GB vs ca 24GB for 1020.

-svakere blitz (kortere rekkevidde)

-mindre bildebrikke (som igjen gir mindre pikselstørrelse)

-ingen mulighet for minnekort, HDMI er også tatt bort.

-kjører WP OS

I 1020's favør har den derimot OIS og BSI kamerasensor som 808 ikke har...

Slik jeg ser det er det slett ingen "oppgradering", derimot heller en "nedtur" totalt sett...

Jeg vil tro det er svært få brukere som kommer til å legge 808 på hylla pga dette.

Jeg ser den har fått mye kritikk for skuffende spec. i mange forum etc..

Hva tror dere ?

Er det noen her som i hele tatt vurderer å bytte ut 808 med 1020 ??

Selv blir det iallfall ikke aktuellt for meg:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lyst til å selge min 808, jeg. Fantes det ikke et

eget underforum for kjøp og salg før?

Hvor mye kan jeg regne med å få for telefonen? Kjøpte for rundt 11 måneder siden, men har knapt brukt den. Tatt noen bilder bare.

Lenke til kommentar

Har lyst til å selge min 808, jeg. Fantes det ikke et

eget underforum for kjøp og salg før?

Hvor mye kan jeg regne med å få for telefonen? Kjøpte for rundt 11 måneder siden, men har knapt brukt den. Tatt noen bilder bare.

Tror ikke det skal være noe problem å selge den nå da Nokia har gått ut med att de skal stoppe produksjonen av 808 etter sommeren...

Jeg fikk nylig en PM fra en bruker her på forumet om jeg visste om noen som skulle selge 808 (sikkert andre brukere som har fått også).

Jeg svarte høflig att jeg ikke ville selge, om du sender meg en PM kan jeg videresende deg den forespørselen:-)

Hvorfor skal du selge den ?? Regner med det ikke er pga Lumia 1020 isåfall ? :-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Tror ikke det skal være noe problem å selge den nå da Nokia har gått ut med att de skal stoppe produksjonen av 808 etter sommeren...

Jeg fikk nylig en PM fra en bruker her på forumet om jeg visste om noen som skulle selge 808 (sikkert andre brukere som har fått også).

Jeg svarte høflig att jeg ikke ville selge, om du sender meg en PM kan jeg videresende deg den forespørselen:-)

Hvorfor skal du selge den ?? Regner med det ikke er pga Lumia 1020 isåfall ? :-)

Den ligger bare i skuffen her, stakkars. Liker å surfe med mobilen, og da følte jeg den kom til kort. Har to andre telefoner i tillegg. Blir litt for storveis med så mange mobiler når bare en er i bruk :-)

Tar flotte bilder altså, men skulle ønske den kjørte android. 1020 kommer til jul - om i det hele tatt?

Sender en pm etter at jeg har tatt et overblikk på telefonen. Tror den ligger i nattbordsskuffen :-)

Lenke til kommentar

Den ligger bare i skuffen her, stakkars. Liker å surfe med mobilen, og da følte jeg den kom til kort. Har to andre telefoner i tillegg. Blir litt for storveis med så mange mobiler når bare en er i bruk :-)

Tar flotte bilder altså, men skulle ønske den kjørte android. 1020 kommer til jul - om i det hele tatt?

Sender en pm etter at jeg har tatt et overblikk på telefonen. Tror den ligger i nattbordsskuffen :-)

Okei, ja kan jo bli for mange mobiler også, hehe:-p

Bare send meg en PM du så skal jeg sende deg forespørselen:-)

Lenke til kommentar

Grei test det, men ser ut som det er blitt brukt forskjellig komprimering på disse bildene, 808 burde stått i "superfine" for å få samme komprimering som L1020 (85% vs 95%) i den testen...

Her er en annen sammenligning hvor dette er gjort riktig:

http://forum.pureviewclub.com/index.php/topic,538.0.html

Som flere andre også har påpeket syns jeg 808 gir mer riktige farger og mindre bildestøy:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Når du skriver Leird...

"-kameraet til 1020 er tregere i bruk, dette skyldes att den tar både full mpx bilde og 8mpx for hver eksponering".

Er ikke dette bare en instilling da?

Må si jeg helt opplagt vurderer 1020.

Men, så er det Sony "Honami" og da, som blir presentert i September i følge ryktene. Som i tillegg sies å ha litt større skjerm.

Eller nåværende Xperia Z?

Jeg (hjalp til) å sette opp en S4 til kona for et par uker siden.

Merket med en gang hvor mye jeg savnet android (og større skjerm).

Jeg tror andrehåndsverdien på 808 er ytterst lav og at det er en veldig lite og begrenset menneskemengde som vil kjøpe denne nå.

Om det i det hele tatt finnes noen.

Skulle noen ville gi meg en bra sum for min (helt uskadde/ripefrie) tlf som er 12-13 mnd gammel, så vurderer jeg det helt opplagt.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

L1020 tar altid både full mpx og 8mpx for hvert bilde den tar, dette kan ikke disables etter hva jeg har lest. Pga dette bruker kamera lenger tid for å lagre hvert bilde og er dermed tregere enn 808, dette er hva jeg har lest iallfall. Er det noe jeg virkelig setter pris på med 808 så er det nettopp hvor kjapp den er:-)

En annen ting med dette er att hvert knips legger beslag på ca 20MB, når man ser hvor dårlig L1020 er mht lagringskapasitet vil dette ganske raskt fylle opp de ca 24GB som er tilgjengelig (i tillegg til video).

Bare dette med minne er nok en showstopper for mange, helt tullete spør du meg, snakk om å gå "tilbake i tid" :-p

Jeg vurderer iallfall ikke L1020 for å si det sånn:-)

Selvsagt har L1020 også noen fordeler i forhold til 808 som eks OIS, men det blir tull å bytte ut en så god mobil pga det...

Jeg skal ikke si noe sikkert ang andrehåndsverdien av 808 da jeg ikke har gjort noe aktivt for å sjekke det. Det jeg derimot har lest på diverse forum er att flere aktører på ebay har kjøpt inn flere parti for å selge da Nokia kommer til å stoppe produksjonen nå etter sommeren.

Som jeg nevnte fikk jeg nettopp en PM fra en forumbruker vedr kjøp og det var nettopp pga butikkene var sluttet å selge den....

Husk att 808 er fremdeles den som regnes som "kamerakongen" :-)

Du kan lese gjennom kommentarfeltene under de to artiklene som er linket til ovenfor, som du ser er veldig mange bestemt på å beholde sin 808:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg lette litt på nettet etter brukte Nokia 808.

På finn.no fant jeg ingen.

På qxl.no fant jeg 1 stk. Lagt inn i går med utropspris kr 2000,-

Ligger til 9/8

Ingen bud foreløpig og få besøk.

Jeg skal prøve å følge denne, for å se hvordan det går.

Jeg tipper den forblir usolgt om ikke prisen senkes.

Nå er ikke dette noe salgsforum.

Men, det er godt mulig jeg ville vurdert et salg, om prisen hadde blitt > 2000,-

Men, for å være ærlig så tror jeg det er uoppnåelig.

Når det gjelder det Leirdueredet skriver om Windowsnokiaen (1020) og at den uansett tar 2 bilder og at det krever kanskje 20 mb for et shot, så var det nytt for meg at det var sånn.

Helt klart blir det da noe begrenset med lagring også for meg kanskj.

En mulighet må jo være da å slette aktivt, hele tiden slik at man frigjør plass?

Men, så er det som jeg tidligere har sagt, at jeg ønsker å vurdere bilder og video på storskjerm, før jeg sletter.

Og da vil det bli problem på reiser etc...

Uansett. Vi får se hva som skjer og kommer av opplysninger/tester utover høsten.

På denne til Nokia og den nye Sony, som vel lanseres om en måned eller 2....

Lenke til kommentar

Jeg lette litt på nettet etter brukte Nokia 808.

På finn.no fant jeg ingen.

På qxl.no fant jeg 1 stk. Lagt inn i går med utropspris kr 2000,-

Ligger til 9/8

Ingen bud foreløpig og få besøk.

Jeg skal prøve å følge denne, for å se hvordan det går.

Jeg tipper den forblir usolgt om ikke prisen senkes.

Nå er ikke dette noe salgsforum.

Men, det er godt mulig jeg ville vurdert et salg, om prisen hadde blitt > 2000,-

Men, for å være ærlig så tror jeg det er uoppnåelig.

Når det gjelder det Leirdueredet skriver om Windowsnokiaen (1020) og at den uansett tar 2 bilder og at det krever kanskje 20 mb for et shot, så var det nytt for meg at det var sånn.

Helt klart blir det da noe begrenset med lagring også for meg kanskj.

En mulighet må jo være da å slette aktivt, hele tiden slik at man frigjør plass?

Men, så er det som jeg tidligere har sagt, at jeg ønsker å vurdere bilder og video på storskjerm, før jeg sletter.

Og da vil det bli problem på reiser etc...

Uansett. Vi får se hva som skjer og kommer av opplysninger/tester utover høsten.

På denne til Nokia og den nye Sony, som vel lanseres om en måned eller 2....

Evt skylagring.

Lenke til kommentar

Er 2000,- for den på Qxl så gæli da? Hadde tenkt å ta mer for min egen ..... Kosta jo flesk som ny :hmm: .

Min er nærmest ubrukt, og jeg vurderte 3000 inkl frakt. Nå er det vel en mobil for spesielt interesserte, så det er nok ikke så enkelt å få solgt den (?)

amazon.uk selger den for 4500 ny, og det var også eneste stedet jeg fant den tilgjengelig for salg til Norge.

Endret av Sobril3
Lenke til kommentar

Min er nærmest ubrukt, og jeg vurderte 3000 inkl frakt. Nå er det vel en mobil for spesielt interesserte, så det er nok ikke så enkelt å få solgt den (?)

amazon.uk selger den for 4500 ny, og det var også eneste stedet jeg fant den tilgjengelig for salg til Norge.

Skulle du få solgt den for det, så bøyer jeg meg under støvet.

Jeg mener fortsatt kr 2000,- er (nesten) urealistisk det også?

For en telefon nesten ingen har hørt om og med et utgått OS.

Derfor er det jeg sier at jeg selv ville vurdert det for > 2K. (For min helt uskadde...)

Send de gjerne til meg, om dere finner "noen sånne" kjøpere.

Men, jeg ser det altså som så urealistisk at jeg gidder ikke prøve et salg en gang.

Den forblir nok i mitt eie som reservetlf. Trenger ikke disse pengene.

Spørmålet er vel for min del, hva som blir den neste.

Windows fra Nokia...

Eller (helst) Honami fra Sony.

Leirdueredet!

Angående dobbelfotos i 1020....

I denne artikkelen leser jeg:

http://connect.dpreview.com/post/8135699821/sample-gallery-nokia-lumia-

1020#embeddedSampleGallery1612474854

"We used both of the Lumia 1020's capture modes: the mode which produces both a maximum file size of 34MP to 38MP (depending on aspect ratio) along with a 5MP version of the same image, and the mode that only outputs the file at 5MP."

Korrigere meg om jeg tar feil.

Her er ellers nok en skryteartikkel av 1020...

Det meste er jo bedre, unntatt app utvalg påstås det?:

http://www.teknofil....mia-1020/135984

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...