Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden

Anbefalte innlegg

Ny oppdatering er lagt ut for 808 nå :)

En ting som jeg også er veldig fornøyd med er hvor flink Nokia er til å finpusse og komme med forbedringer på mobilene sine, spesiellt toppmodellene. Som jeg nevnte i forrige innlegg fungerer det aller meste veldig bra nå på 808 men noen forbedringer er altid mulig å få til, og hva er ikke da bedre nyhet enn att Nokia nettopp har sluppet en ny oppdatering til 808 idag :dribble:

Effectively you can now:

-Multi-select photos and share them to Facebook, Flickr or Twitter.

-Multi-select photos and email/MMS/BT them en-masse to specific recipients.

-Long press a photo from the main gallery thumbnail view, to send, share or delete it.

-In the Camera application, access the general Preferences from the info pane in any shooting mode (e.g. Auto or Scenes).

-See at a glance, again in Camera, but in 'Creative' mode, a summary of the main changes made for each of the creative presets, along with a (more) handily placed 'reset' button.

-When shooting video, you can now toggle on (and off) the LED video light, i.e. mid-shot.

-Camera improvements, CAF/macro.

Multi-select i galleriet ved sending av bilder/video over blåtann/meldinger/mail var nettopp en av de funksjonene jeg savnet også.

Denne oppdateringen er nettopp sluppet og vises under "programoppdatering" på mobilen, jeg innstallerte den nettopp nå, og det fungerer strålende, Good Work Nokia!! :)

http://www.allabouts...update_hits.php

Endret av leirdueredet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamera på 808 har vært hoved poenget for å kjøpe denne mobilen. Kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med den delen av telefonen. Ferdig innstilt på 8mp samt et øye med manuelle muligheter på venstre side av skjermen, gjør denne til et perfekt reisefølge. Sier ikke at den kan erstatte et godt kompakt kamera, men etter en "lett" runde i et enkelt redigerings program som f.eks PhotoScape, blir bildene faktisk meget gode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kamera på 808 har vært hoved poenget for å kjøpe denne mobilen. Kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med den delen av telefonen. Ferdig innstilt på 8mp samt et øye med manuelle muligheter på venstre side av skjermen, gjør denne til et perfekt reisefølge. Sier ikke at den kan erstatte et godt kompakt kamera, men etter en "lett" runde i et enkelt redigerings program som f.eks PhotoScape, blir bildene faktisk meget gode.

Ja er ingen tvil om att kameraet er bra!

Men må si att menyene og brukervennligheten også er meget bra på kameraet tross alle de innstillingene som finnes der, det er lett å bruke og skifte mellom de forskjellige modus.

Men en ting jeg reagerte litt på ikke var med i oppdateringen som ble sluppet idag er pausefunksjon for video i "automatisk" modus, denne finnes fortsatt kun i "motiv" og "creative" modus. Litt rart for pause er jo en funksjon man ofte bruker når man filmer...

Flere som har reagert på dette ??

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Att OS'et er selvforklarende og lett å skjønne er ett godt tegn da:-)

Hvis man måtte bruke mye tid på å knote med sånt ville det vært ett dårlig OS... Nå skal det sies att det ikke har vært like bra hele tiden men Belle FP 2 syns jeg Nokia var veldig heldig med og fungerer veldig bra. Mange funksjoner er veldig selvforklarende og lett å bruke, samt veldig stabilt, kan knapt huske att den har fryst/restartet noen gang...

Viktige funksjoner som filhåndtering og multitasking syns jeg også er veldig bra på Belle:-)

Når det gjelder tips vil jeg anbefale å lese i tråden her, om det er noe spesiellt så skal jeg nok kunne svare på det:-)

Når det gjelder apps har jeg postet en liste tidligere over de jeg anbefaler, jeg bruker selv lite apps men her er de jeg anbefaler iallfall:

Battery monitor - statistikk av batteri/forbruk etc.

Shazam - identifisering av musikk

Converter - konvertering av enheter

Vimeo - video bibliotek

HDRapp - HRD software

Opera - nettleser

Belle extra buttons - gir ekstra funksjoner på hjemmeskjerm

Wimp -

Joikuspot - Wifi hotspot

Norsk Tipping - spill

Spotify -

FlickrUp - bilde opplasting til Flickr

Cutetube - fin youtube app

Screenshot app - lager bilde av skjermbildet

Skydrive - lagring av video/bilder

Voddler - film butikk

Neoreader - QR leser

Sleeping Screen - Veldig bra screensaver

Fly - viser ankomst/avganger til alle fly i Norge, forsinkelser etc.

Cameralover X5 - panorama app +++ (kan også ta vertikal panorama)

Nokia Tag Writer - leser/skriver NFC tags

ColorizIt - bilderedigering

Cnlab Speedtest - ryddig linjetester

Skype -

Takker:-)

- Jeg er i gang med å kjøre på med noen av disse som du nevner. Battery Monitor var grei, jaffalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja er ingen tvil om att kameraet er bra!

Men må si att menyene og brukervennligheten også er meget bra på kameraet tross alle de innstillingene som finnes der, det er lett å bruke og skifte mellom de forskjellige modus.

Men en ting jeg reagerte litt på ikke var med i oppdateringen som ble sluppet idag er pausefunksjon for video i "automatisk" modus, denne finnes fortsatt kun i "motiv" og "creative" modus. Litt rart for pause er jo en funksjon man ofte bruker når man filmer...

Flere som har reagert på dette ??

Jeg bruker sport/motiv uansett når jeg filmer. Er ikke mulig å filme 3 barn med noen annen innstilling for meg :dribble: Ikke i en 6 års fødselsselskap med matfatet en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker sport/motiv uansett når jeg filmer. Er ikke mulig å filme 3 barn med noen annen innstilling for meg :dribble: Ikke i en 6 års fødselsselskap med matfatet en gang.

Hehe:-p

Joda bruker motivmodus jeg også (sport, natt osv), men ofte bruker jeg bare automatisk modus, syns den fungerer bra i varierende omgivelser:-)

Men har flere ganger savnet pausemodus i den, er jo litt tungvindt å måtte lime sammen flere klipp pga man ikke kan pause opptaket.

Uansett er det rart att pause finnes i alle andre modus enn automatisk, kan ikke helt skjønne hvorfor.....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Nå er Situations tilgjengelig i ny versjon også, genial app med veldig mange muligheter :)

http://www.pastillilabs.com/

http://www.pastillil...uations_symbian

Idag kom det faktisk enda en oppdatering tikkende inn hos meg, Nokia er tydeligvis på hugget for tiden med 2 oppdateringer på kort tid hehe:-p

På min mobil stod det bare "telefon oppdatering", ellers ingenting mer om hva den inneholder og jeg har sålangt ikke merket noen endringer av denne..

http://pureviewclub.com/2013/12393

Mulig er dette bare en bug-fix oppdatering.

Noen som har merket noen forskjell av denne ??

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Vet dere om en god musikk spiller? Synes den som er installert gir dårlig lyd uansett innstillinger.

Hm, jeg syns lyden er veldig god da, har brukt den sammen med Bose headset og det låter veldig bra. Generellt har jo 808 fått veldig god omtale for lyd, ref. gsmarena's test (som gjør veldig dyptgående test av lyd på mobilene de tester)

The Nokia 808 PureView audio output is quite great, the handset doing quite well in both of our testing scenarios.

When attached to an active external equalizer, the 808 PureView got impressive scores all over the place. Its volume level was decently high too, so there's nothing to frown at.

The stereo crosstalk reading got the usual hit when when headphones came into play, but apart from that and the increased intermodulation distortion, everytihng remained great. A very solid overall performance indeed.

Hvilken mobil sammenligner du med isåfall ? Og har du Dolby aktivert ?

Eller mener du det er for lite innstillinger på selve spilleren, isåfall kan du jo innstallere en egen Equalizer for flere muligheter til å justere lyden selv, eks denne?

http://store.ovi.com/content/178889

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hm, jeg syns lyden er veldig god da, har brukt den sammen med Bose headset og det låter veldig bra. Generellt har jo 808 fått veldig god omtale for lyd, ref. gsmarena's test (som gjør veldig dyptgående test av lyd på mobilene de tester)

Hvilken mobil sammenligner du med isåfall ? Og har du Dolby aktivert ?

Eller mener du det er for lite innstillinger på selve spilleren, isåfall kan du jo innstallere en egen Equalizer for flere muligheter til å justere lyden selv, eks denne?

http://store.ovi.com/content/178889

Sammenligner ikke med annen mobil, men lyden er ikke så god som tidligere mobiler jeg har hatt. Kan være jeg ikke har alle innstillingene riktig, men finner ikke mer å justere på.

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar

Sammenligner ikke med annen mobil, men lyden er ikke så god som tidligere mobiler jeg har hatt. Kan være jeg ikke har alle innstillingene riktig, men finner ikke mer å justere på.

Innstillingene for lyd finner du i musikkspilleren, der finnes presets for rock, pop, classic etc. Om du ønsker full equalizer må du innstallere en som eks app'n jeg linket til.

Dolby sound kan skrus av/på under innstillinger i musikkspilleren, denne er default av, ved å aktivere denne får du mye bedre lyd :)

Vet ikke hvilket headset du bruker men det som følger med mobilen er jo ikke så mye å skryte av desverre...

http://conversations...ic-to-our-ears/

Dolby headphone teknologien ble først implementert i Belle FP1, Nokia N9 hadde forøvrig også dette faktisk.

Såvidt jeg vet er Nokia omtrent alene om å ha dette idag og er en av grunnen til att vi kan nyte så god lykvalitet på både musikk og filmer :)

Her er en link som beskriver litt mer om Dolby:

http://en.wikipedia....Dolby_Headphone

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Samsung Galaxy S IV ble lansert siste natt og igjen er det kommet en flott androidtlf med masse nyttige (og unyttige) funksjoner.

Jeg var mest spent på kameraet, men igjen ser det ut som det overhode ikke er noen utfordrer til 808, selv om jeg ikke vet alle detaljer.

Dermed ser jeg ikke hvilken telefon som kan være en realistisk utfordrer på kamerafronten dette året.

Men, kanskje noen som følger bedre med vet noe.

Sannsynligvis blir dermed 808 i lomma også ut dette året. Noe jeg ikke udelt er bare begeistret for. Må vel innrømme jeg stadig savner tiden jeg hadde Galaxy SII, som telefon. Ja omtrent alle androidtlf på markedet i dag slår vel ut 808....Bare ikke på kamera.

Jeg burde vel være beæret over å ha en telefon, som (nesten) ingen andre har, men er det ikke.

Jeg har tidligere påstått at jeg aldri har sett denne telefonen i andre hender, hverken her eller i utlandet og det gjelder fremdeles.

Hvor i all verden er den?

Skulle gjerne hatt en moderne androidtlf med alle de muligheter det gir og en stor 4,5 - 5" skjerm og.....

alle kameraegenskapene til 808, eller bedre?

Eller blir det Win phone, som først kommer opp på siden?

Uansett....

Nå er det bare uker frem til årets konsertbegivenhet i Telenor arena. Dobbeltkonsert med Bruce Springsteen & E-Street band.

Så senere i sommer Roger Waters "The Wall" på samme sted...

Med veldig god tribuneplass på alle konsertene blir det kjekt å kjenne 808 og utnytte lyd og zoomegenskapene denne telefonen har.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Fersk kameratest sammen med nye HTC one lagt ut nå.

808 tar ikke uventet førsteplassen her også:-)

http://www.allaboutsymbian.com/features/item/17055_The_big_shootout_Nokia_808_vs_.php

Ser den fikk litt dårlig karakter på makro-shot'n, men det er jo ikke ukjent att 808 sliter litt noen ganger ved makro, om man øker avstanden og heller bruker zoom blir det mye bedre (men forstår det ikke er gjort her i en test). Men selv så zoomer jeg altid endel når jeg tar makro, det blir mye bedre.

Kult å se att 808 fortsatt holder konkurrentene på avstand:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Etter et par dagers bruk er jeg positivt overasket over 808. Mer enn jeg hadde trodd selv. Har hatt HTC med Android før dette, men synes 808 med Symbian fungerer glimrende.

Må si meg helt enig i dette også ja, er veldig fornøyd med Belle:-)

Som jeg har nevnt tidligere også er jo Nokia utrolig flink å finpusse på OSet, satt på jobben idag for å overføre en haug med bilder etc til jobb pc'n med blåtann, det gikk som en drøm nå etter den nest siste oppdateringen med multi-select i galleriet osv:-)

Har også hatt en opprydding i ubrukte apps osv nå (hadde sykt mye innpå tidligere), merker den ble litt kjappere nå ja:-)

Jeg nevnte også tidligere att jeg hadde ett problem med att screensaveren av og til ikke slo seg på, dette er nå 100% iorden, tydeligvis en app som laget krøll, men nå funker det helt fint:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Innstillingene for lyd finner du i musikkspilleren, der finnes presets for rock, pop, classic etc. Om du ønsker full equalizer må du innstallere en som eks app'n jeg linket til.

Dolby sound kan skrus av/på under innstillinger i musikkspilleren, denne er default av, ved å aktivere denne får du mye bedre lyd :)

Vet ikke hvilket headset du bruker men det som følger med mobilen er jo ikke så mye å skryte av desverre...

http://conversations...ic-to-our-ears/

Dolby headphone teknologien ble først implementert i Belle FP1, Nokia N9 hadde forøvrig også dette faktisk.

Såvidt jeg vet er Nokia omtrent alene om å ha dette idag og er en av grunnen til att vi kan nyte så god lykvalitet på både musikk og filmer :)

Her er en link som beskriver litt mer om Dolby:

http://en.wikipedia....Dolby_Headphone

Har fikset lyden nå og den er blitt glimrende. Feilen var en codec som hadde slått seg vrang under ripping av en cd. Alt i orden nå.

Noe jeg savner fra Android er apper som blandt annet "gule sider". Noe jeg ikke har fått med meg eller er ikke noe sånt å finne til Symbian?

Lenke til kommentar

Flere her som har hatt rar lyd under samtaler igår ?

Jeg skjønte ingenting første gangen, da det var litt metallisk lyd, begynte å lure om noe var galt med min 808:-p hehe..

Idag så skjønner jeg hvorfor, det er selvsagt HD-voice som er innført nå:-) De samtaler jeg har hatt idag har vært super lydkvalitet så tydeligvis var systemet ikke helt innkjørt igår...

Må si det var virkelig bra lyd, men jammen på tide det skjer en oppgradering også på denne siden av nettverket:-)

http://www.tu.no/it/2013/03/18/na-blir-det-bedre-lyd-i-mobilen

Ca 37% av mobilene støtter HD-voice og 808 er selvsagt en av de:-)

http://www.dinside.no/913729/hd-voice-kompatible-smartmobiler-pr-mars-2013

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Brukte Nokia panorama til min gamle N8. Noen som vet om akkurat denne er oppdatert til 808?

Eventuelt andre 808 panorama apps....

Jeg bruker Cameralover X5 app`n, den har både panorama og andre kule funksjoner. En annen fordel er att denne også kan ta vertikale panorama bilder :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Cameralover X5 app`n, den har både panorama og andre kule funksjoner. En annen fordel er att denne også kan ta vertikale panorama bilder :)

Takker for den. Lastet ned for en halvtime siden.

Sitter og plundrer litt med funksjonene nå. Men finner vel ut av det etter hvert. Ser at det er muligheter for å lage/redigere mye gøy med bilder.

Men, jeg er vel mest interessert i å bruke panoramafunksjonen. Går ut fra at det er bare å "følge" rolig de 3 kvadratene som dukker frem og avvente litt når de blir røde...

Hvordan vertikalt?

Tar gjerne mot tips.

Får prøve ut mer i dagslys i morgen.

NB...

Var ute nå på morgenen og prøvde å "skyte" noen panoramabilder.

Det gikk forsåvidt greit det. Men, finner ikke i dette programmet noen brukerveiledning/tips...mm.

Ser bl a, at det er et valg for pixler (3264x2448..osv) Hva er mest egnet. Fordeler og bakdeler?

Har som sagt bare prøvd en kort stund. Men, av og til når jeg åpner er den grønne firkanten helt utenfor søkefeltet?

Og hva om jeg ønsker bare å panorere litt....For meg ser det ut som jeg må følge de 3 blå kvadratene uansett, før bildet er ferdig?

Takknemlig om noen har litt tips.

Det er vel slik at ingen spørsmål er "dumme"? Bare dumme folk som ikke spør?

Ny oppdatering 29.03.13

Jeg aner ikke om det har med nedlastingen av denne Cameralover app`en.

Men, når jeg i dag skulle lade, så ville tlf ikke det?

Ved åpning av "Cameralover" app`en vises bare svart i søkeren (displayet).

Også det samme ved vanlig kamerabruk.

Da var det bare å gjøre det enkleste.... Slå av/på telefonen og det var i orden.

Håper dette var et engangstilfelle.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...