Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Markedet i dag er vesentlig tøffere enn tidligere og Nokia kommer inn som en akterutseilt underdog, derfor synes jeg ikke markedsandelen er så ille

 

Joda klart markedet er tøft, ingen tvil om det. Men det er utviklingen her som er skremmende for Nokia`s del... Att aksjen gikk ned med 4,8% igår og med en markedsandel på ca 3% (2%for WP) er også ett tydelig tegn på att det drar i feil retning desverre.

Man kan vell igrunn ikke gå så mye lavere før man nærmer seg konkurs :hmm:

 

NOKIA SMARTPHONE SALES COLLAPSE UNDER ELOP

Quarter. . . . Smartphones . . Market share

Q4 2010 . . . 28.8 million . . . 29%

Q1 2011 . . . 24.2 million . . . 24% (Elop Effect)

Q2 2011 . . . 16.7 million . . . 15%

Q3 2011 . . . 16.8 million . . . 14% (N9 MeeGo launch)

Q4 2011 . . . 19.6 million . . . 12% (Lumia Windows Phone 7 launch)

Q1 2012 . . . 11.9 million . . . . 8%

Q2 2012 . . . 10.2 million . . . . 7%

Q3 2012 . . . 6.3 million . . . . 4%

Q4 2012 . . . 6.6 million . . . . 3% (Lumia Windows Phone 8 launch)

Source: Nokia quarterly data and TomiAhonen Consulting Analysis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn går det når nokia ikke følger med i timen og drar Symbian ut alt for lenge. Hadde de fått ut meego to år tidligere hadde kanskje ting vært annerledes.

 

Men har full tro på at nokia kan klare å komme seg. De lager bra hardware og wp8 er et flott os som forhåpentligvis folk får øynene opp for nå med håndsett i alle prisklasser kommer ut.

Lenke til kommentar

Sånn går det når nokia ikke følger med i timen og drar Symbian ut alt for lenge. Hadde de fått ut meego to år tidligere hadde kanskje ting vært annerledes.

 

Men har full tro på at nokia kan klare å komme seg. De lager bra hardware og wp8 er et flott os som forhåpentligvis folk får øynene opp for nå med håndsett i alle prisklasser kommer ut.

 

Symbian var i vekst det når Elop gikk ut med pressemelding om att WP skulle overta. Og etter den tid har det bare gått en vei (se tabell over) desverre...

Nokia Belle er også ett OS Nokia har brukt mye tid på å utvikle også etter 2010 og som fungerer veldig bra, Carla og Donna ble desverre kansellert av Elop i senere tid..

Ang. Meego blir bare spekulasjoner selvsagt.

 

Nokia har altid vært veldig god på HW (jeg kjenner ikke Lumia på det området), ingen tvil om det. Men uten eget OS og kun som en HW produsent idag tror jeg det blir meget vanskelig å vinne tilbake det markedet Nokia hadde i 2010, jeg vil si umulig...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

I følge en artikkel om Meego på pureviewclub sine sider så kan det nok se ut som at det var dårlig samhandling, litt anarki og dårlig ledelse i selskapet før Elop, selv om Elop har gjort noen tabber etter han ble sjef.

 

I følge artikkelen så var Nokia for visjonær og "rotet" bort 1-2 pår med utvikling av brukergrensesnittet Harmattan. Ting hadde nok sett annerledes ut for Nokia om Meego haddet kommet 2-3 år tidligere.

 

Her er link til artikkelen http://taskumuro.com/artikkelit/the-story-of-nokia-meego

 

Om du ikke orker å lese artikkelen, så les i hvert fall siste kapittel. Det er interessant.

Lenke til kommentar

Ja Symbian var i vekst da, uten at jeg vet hvorfor, men the common consensus av reviews og på folkemunne var at Symbian var annenrangs mot android/ios på den tid, og selv om det ble litt bedre med Belle har jeg ingen tro på at det ville gjort noe bedre for selskapet enn skiftet til WP.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skulle ikke WP slippes i Afrika isåfall, klart Nokia vil selge WP der også som i alle andre land.

http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-800-available-south-africa-7th-feb

 

Joda det stemmer nok det att Amazon.com laget til en distribusjon av 808 i USA etter massivt påtrykk fra kunder der, faktisk var jo flere land i Europa også ikke med blant de opprinnelige salgs-landene, men etter stort påtrykk fra kunder også her ble også Norge blant annet lagt til etter en stund.

Uansett de som selges gjennom Amazon.com i USA er kun usubsidierte mobiler til blodpris og det utelukker derfor de aller fleste kunder (I USA kjøper omtrent alle mobiler med subsidiering/abbonnent). Om en mobil skal få "normale" salgstall i ett land forutsetter det att de selges subsidierte igjennom tele-selskapene, eks. som Netcom/Telenor i Norge, det har ikke vært tilfelle i USA og derfor kan man ikke regne 808 som "tilgjengelig" der mht salgstall.

 

Nokia har nok sluppet WP-telefoner i de fleste land nå ja, men feks i fjor sommer var det langt fra det og symbian var "high end"-telefonene de hadde tilgjengelig i mange land i afrika og i midtøsten feks. Det har jeg fra folk som har sett det med egne øyne. Jeg skulle gjerne sett at symbian fikk en annen skjebne, men det er langt fra elop sin feil. Oset hadde tatt en feil retning før han kom inn. Les anmeldelser av telefonene som ble sluppet i 2010 feks. Der blir det vel klagd på gammeldags ui. Tipper veksten symbian hadde da de gikk for wp var i land i asia, midtøsten, afrika og sør amerika. I europa hadde ios og android allerede begynt å kapre det meste. Symbian var aldri store i usa

Lenke til kommentar

Nokia har nok sluppet WP-telefoner i de fleste land nå ja, men feks i fjor sommer var det langt fra det og symbian var "high end"-telefonene de hadde tilgjengelig i mange land i afrika og i midtøsten feks. Det har jeg fra folk som har sett det med egne øyne. Jeg skulle gjerne sett at symbian fikk en annen skjebne, men det er langt fra elop sin feil. Oset hadde tatt en feil retning før han kom inn. Les anmeldelser av telefonene som ble sluppet i 2010 feks. Der blir det vel klagd på gammeldags ui. Tipper veksten symbian hadde da de gikk for wp var i land i asia, midtøsten, afrika og sør amerika. I europa hadde ios og android allerede begynt å kapre det meste. Symbian var aldri store i usa

 

Det er jo lenge siden WP mobiler fra Nokia ble tilgjengelig eks. i Afrika, de har også kjørt pågående reklame-arrangement der i lang tid så Nokia har vært aggresiv der fra den tidlige start..

Se link under fra januar 2012:

http://www.wpcentral...ty-south-africa

 

Om WP derimot har solgt noe særlig der, er derimot en helt annen sak, og som du sier har nok WP gjort det dårligere der enn ellers i verden foreløbig.

 

Ja er enig idet, synd att ikke Nokia fikk utviklet videre Carla, Donna ++ slik som var planlagt før Elop kom inn, men sånn ble det desverre...

Jeg må si slik Belle er idag fungerer det veldig bra og er veldig stabilt (har vell aldri hatt en eneste restart/frys på min 808 faktisk) og det er siden juli. Er også blitt veldig brukervennlig med nedtrekksmenyer og gode notifications i standby mode, god multitasking +++

Men men, ikke vits å sutre over det, vi får være fornøyd med att vi har 808 :) Er nesten som jeg lurer på å kjøpe en "reserve" 808 før de tas ut av salg, i tilfelle den skulle gå i gulvet en dag, hehe :tease: Bare synd de holder seg så høyt i pris enda....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er ikke så mange av oss 808 eiere, som setter kameraet så høyt at vi har valgt denne.

Men, noen er da her. Selv om aktiviteten er laber og tråden virker å dø ut etter hvert.

Om noen måneder er det 1 år siden lanseringen.

Derfor lurer jeg.....

Er det noen som har sett/hørt rykter artikler mm, som sier noe om hvem som kan bli den nye kamerakongen. Eller vil 808 være det beste hele dette året og kanskje langt ut i 2014?

Jeg leser og hører mye om nye telefoner. Men, ingen som kan matche kameraet 808 har?

Kan det bli en win phone med noe alla "Pureview"?

Eller en androidtlf med noe helt nytt?

 

 

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange av oss 808 eiere, som setter kameraet så høyt at vi har valgt denne.

Men, noen er da her. Selv om aktiviteten er laber og tråden virker å dø ut etter hvert.

Om noen måneder er det 1 år siden lanseringen.

Derfor lurer jeg.....

Er det noen som har sett/hørt rykter artikler mm, som sier noe om hvem som kan bli den nye kamerakongen. Eller vil 808 være det beste hele dette året og kanskje langt ut i 2014?

Jeg leser og hører mye om nye telefoner. Men, ingen som kan matche kameraet 808 har?

Kan det bli en win phone med noe alla "Pureview"?

Eller en androidtlf med noe helt nytt?

 

Nokia har lansering på mandag, og ryktes at en telefon med kodenavn EOS lanseres

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange av oss 808 eiere, som setter kameraet så høyt at vi har valgt denne.

Men, noen er da her. Selv om aktiviteten er laber og tråden virker å dø ut etter hvert.

Om noen måneder er det 1 år siden lanseringen.

Derfor lurer jeg.....

Er det noen som har sett/hørt rykter artikler mm, som sier noe om hvem som kan bli den nye kamerakongen. Eller vil 808 være det beste hele dette året og kanskje langt ut i 2014?

Jeg leser og hører mye om nye telefoner. Men, ingen som kan matche kameraet 808 har?

Kan det bli en win phone med noe alla "Pureview"?

Eller en androidtlf med noe helt nytt?

 

Joda, det går nå litt i rykk og napp med aktiviteten på forumet, til tider er det endel aktivitet, andre tider roligere...

Husk også att de fleste som oppsøker forum er de som har problemer med mobilen og ønsker å finne løsninger etc, de som ikke har problemer hører man sjelden ifra, sånn er det bare:-)

Min 808 fungerer fint og så da er det ikke så mye å skrive om selvom jeg har postet noen innlegg om nye apps etc.

Har generellt inntrykk av att 808 har lite problemer/barnesykdommer i forhold til andre mobiler, og bra er jo det:-)

 

Jeg har også lest om noe "EOS" opplegg Nokia visstnok har planer om, men vet ikke hvor bekreftet det er da... Men virker som Nokia nå har skjønt att det er ett betydelig marked for mobiler av det kaliber 808 er iallfall:-)

Men uansett, om det kommer en ny mobil som slår 808 på kamera tror jeg ikke jeg hadde skiftet mobil for det, da bør den være en god del bedre isåfall... Vet ikke hva dere andre tenker om det, hadde dere byttet ut 808'n om det kom en mobil som hadde bittelitt bedre kamera ??

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

 

 

Imponerende. Er det noen som kan se skjøtene?

 

Ser noen "artifakter" i bergveggen nede til venstre. Det ser ut som hele bergveggen er manipulert inn.

 

Nei jeg kunne faktisk ikke se noen skjøter jeg heller, imponerende bilde det må jeg si, fantastisk hvor langt man kan zoome inn og fremdeles se små detaljer som er tatt på lang avstand:-)

Selv har jeg faktisk ikke tatt ett eneste panorama bilde enda, burde gjerne gjort det... Har inntrykk av att de fleste her kun tar vanlige bilder, er det noen her som har tatt noen panorama bilder forresten?

Lenke til kommentar

""hadde dere byttet ut 808'n om det kom en mobil som hadde bittelitt bedre kamera ??""

 

Jeg hadde helt klart byttet ut 808, om det hadde kommet en mobil, med bedre, eller kanskje til og med samme kamerakvalitet på bilder og video. Med samme zoom mulighet, bl annet.

 

Men, noen få forutsetninger utenom kamera har jeg....

Det må bli en litt større skjerm (f eks 4,5")

Bedre skjerm. (808 har et fortrinn i lyse omgivelser. Men det er det)

Helst android. Men wp blir også vurdert. (Symbian regner jeg som død)

Ellers betyr byggekvaliteten en del. (808 er veldig bra)

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...