Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testet nå komprimeringsgraden i 808. En 38 megapixel RAW-fil (i 4/3 format) blir komprimert til 11 megapixel JPEG format. Kompresjonsgraden er på 1/3,5 - noe som er lav kompresjon sammenlignet med f.eks. speilreflekskameraer.

 

Kan huske feil men jeg mener at N8 komprimerte filene fra 12 megapixler til 2-3 megabyte dvs. en kompresjon i størrelsesorden 1/4 til 1/6.

 

Er dette riktig regnemåte? Ville trodde at kompresjonsgraden var RAW fil størrelse vs JPEG fil størrelse?

Lenke til kommentar

Kontrast er åpenbart viktig. Fargegjengivelsen likeså. OLED skjermene på mobiler synes jeg generelt har mer fargemetning enn det som er naturlig. Fint når du ser på tegnefilm, men ikke så fint når du ser på bilder.

At kontrast er en viktig egenskap forstår vi alle, saken er at det nytter ikke å si at kontrast er den viktigste egenskapen til en skjerm da det er mange faktorer som er viktig for en god skjerm.
Lenke til kommentar

Er dette riktig regnemåte? Ville trodde at kompresjonsgraden var RAW fil størrelse vs JPEG fil størrelse?

 

Slik har jeg regnet det:

 

Kompresjonsgrad = kompresset størrelse / original størrelse

 

se: http://en.wikipedia....mpression_ratio

 

 

Tallene:

 

Full oppløsning i 4/3 format er 7152x5336 = 38 163 072 .

 

Bildestørrelse i JPEG = 11 200 000 bytes, svært høy bildekvalitet.

 

0,29 = 11 megabytes / 38 megabytes

 

0,29 = 1/3,5

 

Kompresjonsgrad ved normal bildekvalitet.

 

6,2/38,2 = 0,16 = 1/6,3 - noe som også er lavt sammenlignet med f.eks. Nikon og Canon speilreflekskameraer.

Endret av frans
Lenke til kommentar

At kontrast er en viktig egenskap forstår vi alle, saken er at det nytter ikke å si at kontrast er den viktigste egenskapen til en skjerm da det er mange faktorer som er viktig for en god skjerm.[/size]

 

Tror ikke at jeg har skrevet noen plasser at kontrast er det eneste viktige ved en skjerm. Tvert imot så har jeg skrevet at det er mange faktorer som bestemmer om en skjerm er god eller ikke.

Lenke til kommentar

Da er det bekreftet fra nokia at dette er siste symbian-telefonen

 

Stemmer det, dette er forsåvidt ikke noe nytt da det lå i kortene allerede rett etter 808 ble lansert, synd men sant....

Elop er jo den som er skyld i dette selvsagt da han bevisst har faset ut Symbian helt siden slutten av 2010 (da var Symbian i økende salg).

Vi får håpe Nokia greier seg men det ser veldig mørkt ut desverre :no:

 

NOKIA SMARTPHONE SALES COLLAPSE UNDER ELOP

Quarter. . . . Smartphones . . Market share

Q4 2010 . . . 28.8 million . . . 29%

Q1 2011 . . . 24.2 million . . . 24% (Elop Effect)

Q2 2011 . . . 16.7 million . . . 15%

Q3 2011 . . . 16.8 million . . . 14% (N9 MeeGo launch)

Q4 2011 . . . 19.6 million . . . 12% (Lumia Windows Phone 7 launch)

Q1 2012 . . . 11.9 million . . . . 8%

Q2 2012 . . . 10.2 million . . . . 7%

Q3 2012 . . . 6.3 million . . . . 4%

Q4 2012 . . . 6.6 million . . . . 3% (Lumia Windows Phone 8 launch)

Source: Nokia quarterly data and TomiAhonen Consulting Analysis

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Syntes ikke det ser så mørkt ut, selv.

Men men. Time will tell.

 

Eh... når man går fra å ha omtrent 1/3 av smartmobil markedet til å ha knappe 3% i løpet av 2 år er det en katastrofe, uten tvil!

Nokia er gått fra å være en markedsleder til å bli en "miniputt" som ikke har noe innflytelse på noe lenger, sånn er det blitt desverre :(

Lenke til kommentar

Tja, hvem vet hvordan det ville gått om de holdte seg til Symbian, kunne gått verre da in the long run.

Blir spekulasjoner såklart.

 

Det er jo store endringer, ikke en konstant nedgang for no reason, klart de mister markedsandeler når iPhone og sgs-mobilene er så populære som de har blitt og nokia ikke henger med i svingene.

 

Men jeg tror Nokia kan komme seg igjen med WP.

Lenke til kommentar

 

 

Stemmer det, dette er forsåvidt ikke noe nytt da det lå i kortene allerede rett etter 808 ble lansert, synd men sant....

Elop er jo den som er skyld i dette selvsagt da han bevisst har faset ut Symbian helt siden slutten av 2010 (da var Symbian i økende salg).

Vi får håpe Nokia greier seg men det ser veldig mørkt ut desverre :no:

 

Elop har nok gjort det som var nødvendig. Hadde gjærne sett at symbian fortsatt var markedsledende, men det var nok for mange grupperinger internt innen nokia som motarbeidet hverandre. Selskapet var rett og slett lite effektivt. Når de nå har resultater over forventningene tyder det på at ting er på vei i positiv retning. Tror vi vil se ennå bedre salg i første kvartal i år. Husk at tilgjengeligheten på de nye lumia-telefonene ikke var all verden før jul

Lenke til kommentar

Elop har nok gjort det som var nødvendig. Hadde gjærne sett at symbian fortsatt var markedsledende, men det var nok for mange grupperinger internt innen nokia som motarbeidet hverandre. Selskapet var rett og slett lite effektivt. Når de nå har resultater over forventningene tyder det på at ting er på vei i positiv retning. Tror vi vil se ennå bedre salg i første kvartal i år. Husk at tilgjengeligheten på de nye lumia-telefonene ikke var all verden før jul

 

Joda men det er en himmelstor forskjell på "att salget bedrer seg" og der hvor Nokia var i 2010. La oss være enig i att Nokia aldri kommer tilbake der de var i 2010.

Om Nokia i beste fall kommer tilbake til 4-5% markedsandel tror jeg de skal være meget fornøyd, men det er uansett en "annen verden" enn det som var realiteten i 2010....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Absolutt ikke enig i at nokia "aldri" kommer tilbake dit. Aldri er et sterkt ord sånnsett.

 

Men nei, ned Android og iPhone sine salgstall de to siste årene og nokia uten et sterkt os disse to årene... Hard nedoverbakke.

 

Jo det vil jeg si som svært usannsynlig med tanke på de markedsandeler Nokia har gitt fra seg nå til Iphone/Samsung osv.

Det er veldig lett å tape marked men skal man ta det tilbake er det sinnsykt vanskelig, man må nærmest oppnå en "revolusjon" innen mobiler om det skal være mulig... Lumia serien er langtifra noen "revolusjon" innen mobiler selvom de er "grei nok" til mannen i gata, men det holder desverre ikke i dagens marked.... Etter hva jeg har fått med meg er det også veldig mye misnøye/problemer med Lumia 920 i tillegg, noe som selvsagt ikke drar i Nokia`s favør...

 

So Nokia also announced it had sold 4.4 million Lumia smartphones (they didn't give a split of how many of the new Lumia 920 running Windows Phone 8, and how many of the older obsolete Lumia series, hopefully we will have that split in the official Q4 results). But we can obviously calculate the Symbian/MeeGo split out of that, at 2.2 Million non Lumia Nokia smartphone sales.

So Symbian sales are down 37% from Q3, to 2.2 million. Lumia sales now with the new Windows Phone 8 finally launched, are up 52% from Q3 ie up from 2.9 million to 4.4 million. The 'boost' from Windows Phone 8 is a measerly 1.5 million Lumia units - a true catastrophic disaster when we compare for example to 2010 when Nokia launched a new version of Symbian, S^3 and a new flagship, the N8 (like the Lumia 920 now) and Nokia in the Q4 quarter sold 5 million new Symbian S^3 devices including 4 million N8 devices. And the smarphone market has more than doubled since then. If Elop knew what he was doing, he should have sold at least 8 million Lumia 920 units now - yeah, if the consumers were willing to buy Lumia and the carriers/operators and distribution were willing to sell it. The news we had earlier this week via Fortune was that a consumer survey of smartphone owners in the USA and Europe by Bernstein found that the Windows Phone customer loyalty is in the toilet, only 37% of Windows Phone owners are willing to buy another Windows Phone smartphone (compared to 95% for the iPhone or 75% for Android smartphones.

 

PS what will Nokia and Windows Phone look like in smartphones for 2013? The market share will linger in the 2% to 3% range, it will not somehow magically now bounce up to 12% or 16% or 20%. That will not happen. I trust I have enough of a track history of being the most accurate Nokia smartphone sales forecaster that you can trust that prediction. If I'm off, I'm more likely to be too optimistic on Nokia than too pessimistic, but even if I'm off by 100% then Windows will be no bigger than 6% this year. And it won't be that big. And even 6% won't make Windows Phone anything like the, ahem, 'third ecosystem'.

 

Dette vil altså si att det ble solgt ca 2,2M Symbian smartmobiler i Q4 (ser bort ifra dumb-phones), og altså 4,4M Lumia, det er jo helt rått når man tenker på att Symbian begynte å utfases for 2år siden og det omtrent ikke brukes en krone i reklame på de (bortsett fra all mediaomtalen eks. 808 har fått) !!!

 

Man skal være ekstremt optimistisk for å tro att Nokia kommer til å øke noe særlig fremover.

 

Siste nytt:

"Nokia-aksjen sendes ned 4,8 prosent i kjølvannet av rapporten."

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Svært usannsynlig betyr ikke det samme som aldri, det var poenget mitt.

 

Det er såklart absurd usannsynlig at det skjer med det første.

 

Lumia 920 har fått veldig gode skussmål på tross av litt barnesykdommer, og i følge tester, og har ingen grunn til å tro at wp8 er på vei i graven da det også har fått veldig gode reviews.

 

Blir spennende å se.

 

Personlig liker jeg wp8, og 920en fra Nokia.

Lenke til kommentar

 

 

Jo det vil jeg si som svært usannsynlig med tanke på de markedsandeler Nokia har gitt fra seg nå til Iphone/Samsung osv.

Det er veldig lett å tape marked men skal man ta det tilbake er det sinnsykt vanskelig, man må nærmest oppnå en "revolusjon" innen mobiler om det skal være mulig... Lumia serien er langtifra noen "revolusjon" innen mobiler selvom de er "grei nok" til mannen i gata, men det holder desverre ikke i dagens marked.... Etter hva jeg har fått med meg er det også veldig mye misnøye/problemer med Lumia 920 i tillegg, noe som selvsagt ikke drar i Nokia`s favør...

 

 

Dette vil altså si att det ble solgt ca 2,2M Symbian smartmobiler i Q4 (ser bort ifra dumb-phones), og altså 4,4M Lumia, det er jo helt rått når man tenker på att Symbian begynte å utfases for 2år siden og det omtrent ikke brukes en krone i reklame på de (bortsett fra all mediaomtalen eks. 808 har fått) !!!

 

Man skal være ekstremt optimistisk for å tro att Nokia kommer til å øke noe særlig fremover.

 

Siste nytt:

"Nokia-aksjen sendes ned 4,8 prosent i kjølvannet av rapporten."

 

At det ikke reklameres for symbian er feil. Dra til midtøsten, afrika og sør amerika. Mange plasser der at lumia ikke er kommet ut ennå. Der har de presset på med symbian. Ihvertfall til nå

Lenke til kommentar

At det ikke reklameres for symbian er feil. Dra til midtøsten, afrika og sør amerika. Mange plasser der at lumia ikke er kommet ut ennå. Der har de presset på med symbian. Ihvertfall til nå

 

Det gjelder dumb-phones, ikke smartmobiler som vi snakket om her. Smartmobilene har også hatt begrenset tilgjengelighet, eks. selges ikke 808 i USA. Desto mer imponerende er tallene for Symbian.

 

Men tar man med dumb-phones så blir jo tallene helt annerledes selvsagt (Nokia solgte 86,3M mobiler totalt i Q4 mot Iphones 47,8M)..

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

 

 

Det gjelder dumb-phones, ikke smartmobiler som vi snakket om her. Smartmobilene har også hatt begrenset tilgjengelighet, eks. selges ikke 808 i USA. Desto mer imponerende er tallene for Symbian.

 

Men tar man med dumb-phones så blir jo tallene helt annerledes selvsagt (Nokia solgte 86,3M mobiler totalt i Q4 mot Iphones 47,8M)..

 

Nei jeg mener symbian-telefoner. Mange land der lumia ikke va/er sluppet . Sjekk statcounter i feks afrika. der er symbian nr to på listen over mobil-os med ca 25%. series40 har ca 35. Og at 808 ikke selges/ble solgt i usa er feil http://conversations.nokia.com/2012/06/19/unique-nokia-808-pureview-coming-to-america/

Lenke til kommentar

Nei jeg mener symbian-telefoner. Mange land der lumia ikke va/er sluppet . Sjekk statcounter i feks afrika. der er symbian nr to på listen over mobil-os med ca 25%. series40 har ca 35. Og at 808 ikke selges/ble solgt i usa er feil http://conversations...ing-to-america/

 

Hvorfor skulle ikke WP slippes i Afrika isåfall, klart Nokia vil selge WP der også som i alle andre land.

http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-800-available-south-africa-7th-feb

 

Joda det stemmer nok det att Amazon.com laget til en distribusjon av 808 i USA etter massivt påtrykk fra kunder der, faktisk var jo flere land i Europa også ikke med blant de opprinnelige salgs-landene, men etter stort påtrykk fra kunder også her ble også Norge blant annet lagt til etter en stund.

Uansett de som selges gjennom Amazon.com i USA er kun usubsidierte mobiler til blodpris og det utelukker derfor de aller fleste kunder (I USA kjøper omtrent alle mobiler med subsidiering/abbonnent). Om en mobil skal få "normale" salgstall i ett land forutsetter det att de selges subsidierte igjennom tele-selskapene, eks. som Netcom/Telenor i Norge, det har ikke vært tilfelle i USA og derfor kan man ikke regne 808 som "tilgjengelig" der mht salgstall.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

 

Stemmer det, dette er forsåvidt ikke noe nytt da det lå i kortene allerede rett etter 808 ble lansert, synd men sant....

Elop er jo den som er skyld i dette selvsagt da han bevisst har faset ut Symbian helt siden slutten av 2010 (da var Symbian i økende salg).

Vi får håpe Nokia greier seg men det ser veldig mørkt ut desverre :no:

Markedet i dag er vesentlig tøffere enn tidligere og Nokia kommer inn som en akterutseilt underdog, derfor synes jeg ikke markedsandelen er så ille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...