Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja sikkert kjempe det, men den scorer lavt på mine preferanser siden den ikke møter minstekrav på samtlige punkter :) .

Poenget mitt er bare at kontrast er flott, men kun dersom de andre parametrene er like.

 

Hehe, trodde vi var enig nå jeg :)

 

Kontrast - Best.

Lysstyrke - Best.

Oppløsning - Ikke best (dog med RGB skjerm som tidligere nevnt).

 

Altså 2 av 3 parametre er 808 best på, selvsagt kunne det vært bedre, men alle skjønner jo att EN mobil ikke kan være best på ALT.

 

Nå er vi iallfall enig :)

Lenke til kommentar
Kontrast - Best.

Lysstyrke - Best.

Oppløsning - Ikke best (dog med RGB skjerm som tidligere nevnt).

Altså 2 av 3 parametre er 808 best på, selvsagt kunne det vært bedre, men alle skjønner jo att EN mobil ikke kan være best på ALT.

Nå er vi iallfall enig :)

 

Er mangle flere parametre der da, i min bok. Størrelse er viktig grunnet visningsopplevelse og skrivevennlighet, samt antiglare for sollys, berøringsfølsomhet, osv osv.

 

Det eneste vi er enige om her er vel at 808 har høy kontrast og bra lysstyrke :p .

Lenke til kommentar

Er mangle flere parametre der da, i min bok. Størrelse er viktig grunnet visningsopplevelse og skrivevennlighet, samt antiglare for sollys, berøringsfølsomhet, osv osv.

 

Det eneste vi er enige om her er vel at 808 har høy kontrast og bra lysstyrke :p .

 

Joda men størrelse er mer ett personlig ønske (noen ønsker kompakt mobil, andre stor skjerm), det er ikke en målbar størrelse mht. kvalitet :)

Nå trodde jeg vi snakket om det visuelle på skjermen, men utover det er selvsagt skrivevennlighet en faktor ja, det har du rett i, har aldri sett noen konkret test av det på 808 desverre..

Antiglare for sollys vil jeg tro er veldig bra grunnet "clear black" teknologien (polariserte glass) til Nokia som også 808 har :)

 

Uansett, jeg tror vi er enig nå og ikke bruker mer tid på denne skjermen, den er diskutert i lange baner allerede, hehe :tease:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Alle skjønner jo at 920 har en mye bedre skjerm enn 808,men leirdue klamrer seg fastbi det ene lille parametret hans 808 scorer bra på....

Dessuten har jeg sett andre målinger der avstanden fra nr 1 og 2 slettes ikke var all verden. Noe er å måle med lys styrken på fullt, en annen ting er å måle når lys styrken er satt til et behagelig nivå. Og igjen, mitt ene flaggskip ligger like bak 808,mens mitt andre gjør det vesentlig dårligere i kontrastmålinger, men alikevel fremstår skjermen århundrer foran 808.

Hvilke andre målinger sikter du til?

Og hvilke er det du betegner som dine 2 "flaggskip"?

Lenke til kommentar

Det kan så godt hende, men det ville være uheldig om du forleder noen til å tro at 808 har en fantastisk skjerm...

 

Ja det er ingen som gidder å bry seg om disse idiotkommentarene dine...

Du må ha alvorlige fritidsproblem iallfall iom att du er inne på denne tråden omtrent hele dagen og det uten selv å ha 808, du kan ikke ha det helt bra....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Tja du har da vært mange ganger på 920forumet selv om du ikke har 920, og jeg er i denne tråden uten å ha 808.

Det er tross alt et diskusjonsforum, det er ikke noe galt med å poste i forumer selv om man ikke har produktet det er snakk om, vel?

 

Se på det som en mulighet for å opplyse trådlesere om 808 når noen kommer med påstander du mener er feilaktige, i så måte er det jo en positiv ting som lar dere belyse mobilens positive egenskaper.

Lenke til kommentar

Er vel ingen som virkelig tror at bra kontrast og lysstyrke kompenserer for en mye dårligere oppløsning.Den vil vinne mot de med samme oppløsning. Men vil tape mot mange av de med høyere oppløsning, selv om disse skulle ha dårligere kontrast og lysstyrke.

 

Kan bare sitere hva Amobil skrev i sin test(flere andre tester peker også på det samme):

Bedre skjerm i konkurrentene

 

Den lave oppløsningen gjør at tekst er kantete og ofte vanskelig å lese på telefonskjermen. I tillegg gjør den at du kan skyte en lang pil etter å se detaljer i de svært høyoppløste bildene 808 PureView tar.

Lenke til kommentar

Er vel ingen som virkelig tror at bra kontrast og lysstyrke kompenserer for en mye dårligere oppløsning.Den vil vinne mot de med samme oppløsning. Men vil tape mot mange av de med høyere oppløsning, selv om disse skulle ha dårligere kontrast og lysstyrke.

 

Kan bare sitere hva Amobil skrev i sin test(flere andre tester peker også på det samme):

Bedre skjerm i konkurrentene

 

Den lave oppløsningen gjør at tekst er kantete og ofte vanskelig å lese på telefonskjermen. I tillegg gjør den at du kan skyte en lang pil etter å se detaljer i de svært høyoppløste bildene 808 PureView tar.

 

Kompenserer gjør det ikke men att kontrast er regnet for å være den viktigste egenskapen til en skjerm er iallfall tilfelle.

Jeg har selv brukt 808 i over ett halvt år nå og det har iallfall aldri vært noe problem for meg mht oppløsningen, tekst går veldig bra, ikke hatt noe problem. Husk også att tekst (sort skrift på hvit bakgrunn) er en av de tilfeller man virkelig får satt kontrasten på prøve, mobiler med dårlig kontrast går over i en "grå" mellomtone og blir utydelig.... Og ja jeg har både nyeste Ipad og andre skjermer hjemme å sammenligne med og har aldri tenkt over det med oppløsningen engang...

Det jeg derimot erfarte på ferietur i syden i sommer var att flere av mine venner knapt kunne se skjermbildet utendørs (i solen) mens jeg hadde null problem på 808 :)

 

Har ikke tall på hvor mange jeg har vist foto til på mobilens skjerm og folk omtrent står og måper når de ser bildet og detaljene, så att skjermen er god til bilder etc. er ingen tvil iallfall og det tror jeg nok alle som har brukt 808 også kan bekrefte :)

 

Og en annen ting; om noen tror att en mobil skal være best på alle parametre, både kontrast, lysstyrke og oppløsning er det vell på tide å stikke fingen i jorda, den mobilen er ikke oppfunnet enda........ Prøv heller å være realistisk, att en mobil overgår alle andre konkurrenter på 2 av 3 områder er meget imponerende i seg selv :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle vet (fra tidligere innlegg) at jeg ikke er en "fanboy" av Nokia 808, men jeg har den på grunn av kameraet.

Likevel må jeg si meg enig i det leirdueredet her sier om skjermen.

Veldig god utendørs i sollys og skjermen fungerer veldig bra til bilder og tekst også.

Endret av cirka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at tråden nå har tatt av litte grann :eek: . Synes det er unødvendig å diskutere opp og ned om antall pixler.

 

Det er ikke vanskeligere enn å sette Nokia 808 og Nokia N8 ved sidene av hverandre og så avgjøre med det blåtte øyet.

 

Begge to har samme oppløsning, men skjermen på 808 er fire tommer mot N8 3,5 tommer. Dvs. at pikseltettheten er lavere på 808 enn på N8. Tross forskjellen på skjermstørrelse og pikseltetthet så kan hver og en avgjøre selv om antall pixler er viktig eller ikke for både lesbarhet og bildekvalitet.

 

 

Minner nok engang om at 808 har større pixletetthett enn iPad2 som enda er i salg og ingen jeg har hørt om har noengang klaget på at pixeltettheten på iPad2 er lav eller på annen måte gjør nettbrettet ubrukelig.

 

De fleste speilreflekskameraene har heller ikke på noen måte en skjermstørrelse eller billedkvalitet som rettferdiggjør billedkvaliteten til kameraet. Men det er absolutt ingen som slutter å bruke speilreflekskamera på grunn av dette.

Endret av frans
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis kontrast kan heves over annet som den viktigste enkeltstående egenskapen til en skjerm ville monoskjermer med ekstrem kontrast vært best? Det er vel ikke så enkelt.

 

Kontrast er åpenbart viktig. Fargegjengivelsen likeså. OLED skjermene på mobiler synes jeg generelt har mer fargemetning enn det som er naturlig. Fint når du ser på tegnefilm, men ikke så fint når du ser på bilder.

 

Synes Apples retinaskjerm på iPhone er god når det gjelder korrekt fargegjengivelse, men bildet skjer blasst ut sammenlignet med f.eks. 808. Svartnivået på OLED skjermer er generelt overlegent LCD-skjermene. Ellers er det ikke rimelig å peke på enkeltfaktorer når det gjelder skjermkvalitet. Til det er det mange faktorer som spiller inn. Følsomhet og responsivitet når du drar fingeren over skjermen er også med på å bestemme kvaliteten. Det handler ikke bare om pixler.

 

Skulle hatt et godt videokamera for å vise samme film samtidig på Apples "oppskrytte" retina skjerm og 808 "utskjelte" skjerm. Tror mange vil bli overrasket over resultatet. Men ta nu ikke mine ord for gitte. Test selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv likte jeg både samoled'en på sgs3, uansett om den er pentile (ikke mye å si på den skjermen, i motsetning til feks lumia800 sin pentileskjerm) og skjermen til 920.

 

Litt mer fan av 920 sin, uten at jeg kan spesifisere hvorfor. Ikke like dype sortnivåer, såklart, men likevel bedre.

 

Dere med 808 er nok over gjennomsnittlig giret på mobilkameraer, så tenkte spørre dere om ble litt off topic; med hardwaren i lumia 920, hvor stor forskjell kan det bli på kameraet med software-endringer?

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...