frans Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Har passert 40 og må lese med stadig mer utstrekte armer. Det som hjelper mot små og uleselig skrift er større skjerm og mer kontrast. Kontrast er definitivt viktigere enn antall piksler på en skjerm når vi snakker om praktisk bruk for "voksne" menn. Høyt antall piksler (=små skrift) og dårlig kontrast er mareritt når det gjelder lesbarhet. For små barn og tenåringer som kan lese på en skjerm i en avstand på 5 cm så kan de nok nyttiggjøre seg en høyoppløst skjerm med flest mulig piksler og høyest mulig pikseltetthet (ppi). Endret 14. januar 2013 av frans Lenke til kommentar
Slai Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Høyere antall piksler = liten skrift? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Såklart kan han det. Har sett like trollete oppførsel fra andre her uten at noen har løftet et øyenbryn. Jeg har ikke lagt merke til så mange troll, mulig jeg har oversett det som uviktig. Lenke til kommentar
newnick Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er en ting att du bommer fullstendig på dine argumenter, en annen ting er att du ikke kan lese heller... Jeg har ikke skrevet att ALLE mobiler har pentil skjerm, det jeg skrev var att de fleste mobiler har det. Først må du lære deg å lese, så å tenke, deretter å skrive, ikke lett dette.. Jahaja. Hvis du mener totalt solgte telefoner, så tror jeg du bommer. Hvis du mener de forskjellige modellene, så vet jeg at du bommer. Det er de færreste som har pentile skjerm. Og slutt nå med de barnslige personangrepene... Lenke til kommentar
frans Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Høyere antall piksler = liten skrift? Jepp når skjermstørrelsen er den samme. Skriften blir større dersom skjermen blir større og pixelantallet det samme. Høyere antall pixler medfører at mer presses inn på samme skjermen = mindre skrift. Bare test med dataskjermen og se hva som skjer. Kan ta en skjermdump for å vise forskjellen Lenke til kommentar
Slai Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jo ser konseptet, men tekst tilrettelegges generelt sett også av OSet, gjør det ikke? hadde skriften på min 920 vært samme pikselcount som min Philips diga, hadde jeg ikke kunne lest noen ting. Men jeg leser dette forumet kjempegreit, feks. Og alt annet jeg har hatt lyst å lese. Lenke til kommentar
frans Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jo ser konseptet, men tekst tilrettelegges generelt sett også av OSet, gjør det ikke? hadde skriften på min 920 vært samme pikselcount som min Philips diga, hadde jeg ikke kunne lest noen ting. Men jeg leser dette forumet kjempegreit, feks. Og alt annet jeg har hatt lyst å lese. Ja, man jo også muligheten til å zoome. Viktig funksjon spør du meg. Poenget var vel at antall pixler er viktig, men ikke det viktigste. Kontrast og skriftstørrelse er også viktige forhold ved en skjerm. Se det som en krtitikk til det altoppslukende opptattheten av at flest mulig pixler er det beste. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Ja, man jo også muligheten til å zoome. Viktig funksjon spør du meg. Poenget var vel at antall pixler er viktig, men ikke det viktigste. Kontrast og skriftstørrelse er også viktige forhold ved en skjerm. Se det som en krtitikk til det altoppslukende opptattheten av at flest mulig pixler er det beste. Helt klart. Kontrast vil jeg si er det viktigste på en skjerm, dess høyere kontrast desto bedre klarer skjermen å skille mørke/lyse nyanser i bildet, dette er særs viktig hvor vi har sort tekst på hvit bakgrunn, også visning av foto drar stor nytte av god kontrast. Som jeg viste i tidligere innlegg er det nettopp her 808 scorer høyest av alle mobiler, og det merkes Lenke til kommentar
Slai Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Klart det er viktig. Men det er jo skjermen i sin helhet som er greia. Hvis 808 hadde litt lavere kontrast, men betydelig bedre oppløsning, hadde kanskje skjermen vært mye bedre. Lenke til kommentar
newnick Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Klart det er viktig. Men det er jo skjermen i sin helhet som er greia. Hvis 808 hadde litt lavere kontrast, men betydelig bedre oppløsning, hadde kanskje skjermen vært mye bedre. Nå har ett av "flaggskipene" mine så og si samme kontrast som 808, men har en mye høyere oppløsning. Ved en direkte sammenligning blir 808 sin skjerm rett og slett tragisk. Mitt andre "flaggskip" har mye dårligere kontrast, men alikevel vil jeg påstå at skjermen er århundrer foran 808 sin skjerm, og dette skyldes i hovedsak oppløsning og lysstyrke. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Ser ikke lumia 920 på kontrast-charten der, anelse hvordan den er i forhold? Lenke til kommentar
newnick Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Søk etter contrast ratio på google, og du finner nok det du søker. Vil tro du har rimelig ok kontrast. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Nå har ett av "flaggskipene" mine så og si samme kontrast som 808, men har en mye høyere oppløsning. Ved en direkte sammenligning blir 808 sin skjerm rett og slett tragisk. Mitt andre "flaggskip" har mye dårligere kontrast, men alikevel vil jeg påstå at skjermen er århundrer foran 808 sin skjerm, og dette skyldes i hovedsak oppløsning og lysstyrke. Jeg hadde ikke tenkt å svare meg på disse innleggene dine av den grunn att du skriver helt uten noe teknisk forankring, men okei... "Så og si samme kontrast" ?? Den største differansen er jo nettopp mellom nr1 og nr2 på listen, hvor det skiller nærmere 1300 enheter mht kontrast. Jeg legger inn testresultatet en gang til så skjønner du det gjerne nå.... men alikevel vil jeg påstå at skjermen er århundrer foran 808 sin skjerm, og dette skyldes i hovedsak oppløsning og lysstyrke. Du har tydeligvis ikke fått med deg att 808 er nr 1 også på lysstyrke altså ?? Dette bekrefter jo enda bedre att du ikke har noen forankring i det du skriver, som du sikkert har sett overser andre brukere her dine innlegg nettopp pga de ikke tar deg seriøst... På tide å innse dette nå!! (Gsmarena`s test) We conducted our usual sunlight legiblity test on the Nokia 808 PureView and it ended up our new champion. The contrast ratio of the ClearBlack AMOLED mounted on the smartphone in strong light is way better than anything we've seen so far. Endret 16. januar 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Ser ikke lumia 920 på kontrast-charten der, anelse hvordan den er i forhold? Den var ikke med når 808 ble testet, men her er en oppdatert tabell. Lumia 920 kommer ikke særlig bra ut mht kontrast desverre.... Edit: Ser Iphone 5 har lagt seg inn mellom Galaxy S3 og 808 som en sterk konkurrent nå, men 808 holder fortsatt 1 plassen Endret 16. januar 2013 av leirdueredet Lenke til kommentar
Slai Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Ikke noe stort "dessverre" for min del, skjermen er tonnevis bedre enn n8 og n9 selv om de ligger høyere på kontrast . Antar det er siden den ikke er en cbamoled-skjerm. Styrker bare inntrykket mitt om at kontrast er mindre viktig. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Styrker bare inntrykket mitt om at kontrast er mindre viktig. Kontrast er den viktigste egenskapen på en skjerm, helt klart. Men det er selvsagt andre faktorer som også er viktig, for all del. Litt faglitteratur With displays, it is easy to get caught in the hype as technology buzzwords are meant to grab your attention rather than describe the actual screen quality. Super AMOLED, HD-IPS, Super LCD, Retina IPS and whatnot, each claim to offer the best image quality around, but usually find it unnecessary to provide specific numbers, which would make technologies easier to compare.On the rare occasions that display specs are actually quoted, the numbers are purposely chosen to be misleading and make the real-life performance seem much better than it really is. Which is where our first test comes in. Perhaps the most important factor when it comes to screen quality is contrast ratio. Contrast ratio is the measure of the dynamic range of the luminance of the display, essentially describing how much darker the deepest blacks are than the brightest whites. A display with a good contrast ratio is able to show richer, more vibrant still images and videos that come to life. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) "Kontrast er den viktigste egenskapen på en skjerm, helt klart. Men det er selvsagt andre faktorer som også er viktig, for all del." Sikkert veldig viktig at det er over et minimumskrav. Men det gjelder alle andre preferanser også, som oppløsning, størrelse, lysstyrke, etcetera. Om en skjerm er BEST på kontrast men har 100x250 oppløsning, er 1.2" stor og har elendig lysstyrke ville jeg fremdeles valg en med lavere kontrast, men høyere på de andre viktige tingene. Det er alt jeg sier. Endret 16. januar 2013 av Slai Lenke til kommentar
newnick Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Selvfølgelig. Alle skjønner jo at 920 har en mye bedre skjerm enn 808,men leirdue klamrer seg fastbi det ene lille parametret hans 808 scorer bra på.... Dessuten har jeg sett andre målinger der avstanden fra nr 1 og 2 slettes ikke var all verden. Noe er å måle med lys styrken på fullt, en annen ting er å måle når lys styrken er satt til et behagelig nivå. Og igjen, mitt ene flaggskip ligger like bak 808,mens mitt andre gjør det vesentlig dårligere i kontrastmålinger, men alikevel fremstår skjermen århundrer foran 808. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 "Kontrast er den viktigste egenskapen på en skjerm, helt klart. Men det er selvsagt andre faktorer som også er viktig, for all del." Sikkert veldig viktig at det er over et minimumskrav. Men det gjelder alle andre preferanser også, som oppløsning, størrelse, lysstyrke, etcetera. Om en skjerm er BEST på kontrast men har 100x250 oppløsning, er 1.2" stor og har elendig lysstyrke ville jeg fremdeles valg en med lavere kontrast, men høyere på de andre viktige tingene. Det er alt jeg sier. Jo høyere kontrast jo bedre, enkelt og greitt. Men enig i att både lysstyrke og oppløsning også har betydning selvsagt, men kontrast blir regnet som den mest betydningsfulle av de. Men størrelse har ikke direkte innflytelse på kvalitet, annet enn att det kan ha innvirkning på valg av type skjerm (amoled, LED osv.) Man finner uansett ikke EN mobil som scorer høyest på alle disse 3 parametrene desverre, den mobilen finns ikke !! 808 scorer best på to av de, 2/3 er meget sterkt uansett Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Selvfølgelig. Alle skjønner jo at 920 har en mye bedre skjerm enn 808,men leirdue klamrer seg fastbi det ene lille parametret hans 808 scorer bra på.... Dessuten har jeg sett andre målinger der avstanden fra nr 1 og 2 slettes ikke var all verden. Noe er å måle med lys styrken på fullt, en annen ting er å måle når lys styrken er satt til et behagelig nivå. Og igjen, mitt ene flaggskip ligger like bak 808,mens mitt andre gjør det vesentlig dårligere i kontrastmålinger, men alikevel fremstår skjermen århundrer foran 808. Jaja, du får finne deg en annen plass å mase om dette tullet ditt nå, som du sikkert har sett er hverken jeg eller andre her på forumet intressert i å bruke tiden vår på dette viss-vasset ditt...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå