Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Newnick: prøvd microB på n900? Absolutt beste nettleseren på en mobil jeg har hatt noensinne.

At ikke konseptene fra den (mousehover, sirkelzoom, bl.a.) er tatt til andre nettlesere fatter jeg ikke.

Snakker såklart ikke om Symbian eller ie10 her.

Hmm... Hva får deg til å tro at ingen andre har disse funksjonene. Kan nevne at det finnes langt bedre løsninger på markedet, og jeg begynner å tro at du rett og slett ikke har prøvd annet enn Nokia...? Sirklezoom virker helt idiotisk da jeg prøvde det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sirkelzoom er kjekt når du onehander mobilen, syntes jeg.

 

Har testet Chrome, Samsungs s2 og s3, Dolphin, ie9, ie10, Symbian, Belle, Firefox for meego, Firefox for maemo5, Firefox for Android, opera for symbian/maemo5/android og meego sin standard.

 

ingen av de håndterer mouseover-menyer like greit.

 

Hvilke alternativer er det du mener?

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Tja, Note 2 har denne funksjonen, bare mye bedre. Samtidig er den vel ca 10 ganger raskere i surfing, og ellers har den større og bedre skjerm. Samsung S3 vil jeg tro også surfer ca 10 ganger raskere, og da blir denne zoom funksjonen din kun et parentes. Dolphine har mange gestures funksjoner, du selv kan "programere", så hvis du absolutt vil snurre tommelen ut av ledd for å zoome, er det fullt mulig på den.

Lenke til kommentar

Hvordan er skjerm en del av en browser?

 

Visste ikke Dolphin lot deg sirkelzoome på nøyaktig samme måten :) .

 

Nå snurrer du aldri av deg tommelen. En halvsirkel var greit nok normalt sett for å zoome godt inn til å trykke en link som satt tett inntil andre linker.

 

Hastighet er ikke noe spesielt, dog. Dette går vel litt på HW, ikke nettleseren nødvendigvis?

 

Såklart er sgs3 og note2 raskere. Det skulle bare mangle.

 

Det var ikke det jeg snakket om :)

 

Den funksjonen på note2, hvordan funker den?

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Kan være enig....og uenig.

808 må være verdens beste kamera i en mobil.

Ingen over, eller ved siden, til nå.

Men, som smarttelefon faller den veldig langt ned på listen.

 

Hvilken "liste" snakker du om. Den på Fonarena? Der kan ikke 808 bli dårligere enn no. 2.

 

Hvis det er min "liste" du snakker om så er den nr 1 foran N8 :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken "liste" snakker du om. Den på Fonarena? Der kan ikke 808 bli dårligere enn no. 2.

 

Hvis det er min "liste" du snakker om så er den nr 1 foran N8 :tease:

Langt ned på listen av hva de aller, aller fleste mener er brukbare smarttlf.

Så enkelt.

Det er kun kameraet her, som er en ener.

Lenke til kommentar

Hvilken "liste" snakker du om. Den på Fonarena? Der kan ikke 808 bli dårligere enn no. 2.

 

Hvis det er min "liste" du snakker om så er den nr 1 foran N8 :tease:

 

Helt enig!

Det er mange sterke sider med 808, men selvsagt har den også noen svake sider (som alle mobiler):

 

Sterke sider:

-Meget god byggekvalitet (ikke knirk, upresise deler etc.)

-Meget god skjerm, den er best mht kontrast og lysforhold (oppløsningen er dog noe lav)

-Meget bra tilkoblingsmuligheter, HDMI, DLNA, minnekort, USB OTG, FM-radio/sender, NFC etc.

-Meget god på lyd, (Rich recording + Dolby Surround)

-Meget god navigasjon

-Meget godt kamera

-Meget god batterikapasitet

 

Svake sider:

-Høy vekt (169gram)

-Treg nettleser (bruker selv Opera istedenfor standard)

-Har ikke 4G

-Mindre utvalg i apps enn Android/Iphone. (dog har jeg det jeg trenger).

 

 

Ordet "flaggskip" som var brukt i avstemmingen på fonearena syns jeg passer veldig bra til 808 da den har omtrent alle muligheter man kan tenke seg i en smartmobil. Den har derimot ikke raskeste prosessor, mest RAM etc. men det er heller ikke nødvendig da Belle er mye mer lettdrevet OS enn eks. Android som krever mye mer prosessorkraft/RAM for å kjøre stabilt.

Dog har 808 en egen GPU for å ta hånd om prosessering av bilde/video-data fra kameraet, dette er det nok ingen andre mobiler som ville greidd å håndtere uansett (over 1milliard piksler prosesseres pr sekund!!).

 

Att 808 er den riktige mobilen for alle er feil å si, det spørs på hvilke behov man har, men til mine behov er den iallfall helt super :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt enig!

Det er mange sterke sider med 808, men selvsagt har den også noen svake sider (som alle mobiler):

 

Sterke sider:

-Meget god byggekvalitet (ikke knirk, upresise deler etc.)

-Meget god skjerm, den er best mht kontrast og lysforhold (oppløsningen er dog noe lav)

-Meget bra tilkoblingsmuligheter, HDMI, DLNA, minnekort, USB OTG, FM-radio/sender, NFC etc.

-Meget god på lyd, (Rich recording + Dolby Surround)

-Meget god navigasjon

-Meget godt kamera

-Meget god batterikapasitet

 

Svake sider:

-Høy vekt (169gram)

-Treg nettleser (bruker selv Opera istedenfor standard)

-Har ikke 4G

-Mindre utvalg i apps enn Android/Iphone. (dog har jeg det jeg trenger).

 

 

Ordet "flaggskip" som var brukt i avstemmingen på fonearena syns jeg passer veldig bra til 808 da den har omtrent alle muligheter man kan tenke seg i en smartmobil. Den har derimot ikke raskeste prosessor, mest RAM etc. men det er heller ikke nødvendig da Belle er mye mer lettdrevet OS enn eks. Android som krever mye mer prosessorkraft/RAM for å kjøre stabilt.

Dog har 808 en egen GPU for å ta hånd om prosessering av bilde/video-data fra kameraet, dette er det nok ingen andre mobiler som ville greidd å håndtere uansett (over 1milliard piksler prosesseres pr sekund!!).

 

 

Starter med punkt 1: De aller fleste telefoner har god byggekvalitet pr i dag. Og knirk er noe som hørte fortiden til, så det skulle jaggu bare mangle at ikke også Nokia skulle klare å lage en knirkefri mobil.

2: Hvor i alle dager har du dette fra? Finnes vel et tretti-talls telefoner med bedre skjerm en denne, og oppløsningen er jo en skandale, ikke en bagatell

3: Tilkoblingene er på høyde med andre flaggskip.

4: Tipper flere andre har bedre lyd enn denne, og igjen, at en toppmodell har bra lyd, er en selvfølge for de fleste.

5: Navigasjonen er ikke bedre enn hos andre flaggskip. Etter mitt skjønn, er Google sitt system et hav bedre enn dette...

6: Kameraet er vel i toppsjiktet, der har du rett.

7: Meget god batterikapasitet? Vel, en telefon du kvier deg for å bruke, vil selvfølgelig holde lenge på strømmen. Men du kan da vel ikke ved dine fulle fem påstå at 1400mAh er meget bra...????

Så til det du har funnet som negativt:

1:Høy vekt? Tja, det synes jeg er en bagatell.

2: Treg nettleser, skyldes vel patetisk maskinvare...

3: Vel, det er ikke en 4G telefon, så da hadde det vel vært rart om den hadde 4 g???

4: Elendig utvalg i Apps. For å sette det på spissen, så trenger vel man strengt tatt ikke en eneste App, men duverden det finnes mange nyttige og kjekke Apps, både til ios og Android.

 

Nei, flaggskipet ditt er for spesielt interesserte, og ikke noe annet. Helst bør du være svoren Nokia fan boy for i det hele tatt å lukte på dette makkverket av en telefon. Men nå ligger den jo an til å "vinne" en kåring, så da får du sprette champagnen, og skåle i vei. Lykke til...

Lenke til kommentar

Starter med punkt 1: De aller fleste telefoner har god byggekvalitet pr i dag. Og knirk er noe som hørte fortiden til, så det skulle jaggu bare mangle at ikke også Nokia skulle klare å lage en knirkefri mobil.

2: Hvor i alle dager har du dette fra? Finnes vel et tretti-talls telefoner med bedre skjerm en denne, og oppløsningen er jo en skandale, ikke en bagatell

3: Tilkoblingene er på høyde med andre flaggskip.

4: Tipper flere andre har bedre lyd enn denne, og igjen, at en toppmodell har bra lyd, er en selvfølge for de fleste.

5: Navigasjonen er ikke bedre enn hos andre flaggskip. Etter mitt skjønn, er Google sitt system et hav bedre enn dette...

6: Kameraet er vel i toppsjiktet, der har du rett.

7: Meget god batterikapasitet? Vel, en telefon du kvier deg for å bruke, vil selvfølgelig holde lenge på strømmen. Men du kan da vel ikke ved dine fulle fem påstå at 1400mAh er meget bra...????

Så til det du har funnet som negativt:

1:Høy vekt? Tja, det synes jeg er en bagatell.

2: Treg nettleser, skyldes vel patetisk maskinvare...

3: Vel, det er ikke en 4G telefon, så da hadde det vel vært rart om den hadde 4 g???

4: Elendig utvalg i Apps. For å sette det på spissen, så trenger vel man strengt tatt ikke en eneste App, men duverden det finnes mange nyttige og kjekke Apps, både til ios og Android.

 

Nei, flaggskipet ditt er for spesielt interesserte, og ikke noe annet. Helst bør du være svoren Nokia fan boy for i det hele tatt å lukte på dette makkverket av en telefon. Men nå ligger den jo an til å "vinne" en kåring, så da får du sprette champagnen, og skåle i vei. Lykke til...

 

Du skriver som å være en 15 åring uten noe peiling, men jeg kan bare beklage å si att du tar feil på det aller meste her...

 

1. Det er ingen selvfølge att nye mobiler idag er 100% mht byggekvalitet nei, det er noe av det første som vurderes i tester og det er mange som faller gjennom, knirk og upresis byggekvalitet er det mange som sliter med, også att de virker veldig "billig"/kjip plastikk osv.

 

2. Dette har jeg fra tester som er gjort av 808 (eks. gsmarena.com) i lab., de har ikke målt høyere kontrast på en mobilskjerm enn det 808 har, den slår alle mobiler med god margin, synlighet i sol etc. er også meget bra. Når det gjelder skjermoppløsning påpekte jeg selv att den var lavere men det er ikke noe som er til sjenanse i vanlig bruk. 808 har ikke pentile-skjerm men RGB (ekte piksler) derfor kan ikke oppløsning sammenlignes med en pentil skjerm direkte.

 

3. Alt dette er slett ikke noen "selvfølge" på selv toppmodeller idag... Om du kan nevnte en mobil som har alle de teknologiene på EN mobil så blir jeg overrasket isåfall.

 

4. Når det gjelder Rich recording teknologien 808 bruker er det ingen andre mobiler som slår den nei, det er 100% sikkert, den tar opp lyd i 256kbs vha 2 x HAAC mic i stereo med rich-recording. Avspilling av lyd er også meget bra både i samtaler og musikkavspilling.

 

5. Dette er vell det eneste punktet du kan ha delvis rett, selv liker jeg best Nokia sitt navi-system, men mulig Google sitt er bedre nå, det er dessuten en vanesak. Jeg har dessuten ikke sagt att Nokia er best, men "meget bra" skrev jeg !!

 

6. "I toppsjiktet" blir feil ord der, kamera er langt over det andre mobiler presterer mht. bildekvalitet, i tillegg har den tapsfri zoom på både bilder og video.

 

7. Du forstår ikke att mAh er en måleenhet for batteri altså... det sier ikke noe om hvor lenge mobilen varer pr. lading, det er to helt forskjellige ting. Uansett, jeg har heller ikke sagt att 808 er best, men att den er meget bra, det har jeg grunnlag for å si!

 

1. Høy vekt er ett punkt som har blitt trukket for i samtlige tester av 808, det er gjennomgående, hvorvidt det er ett "problem" for deg eller meg er en helt annen sak..

 

2. Nettleserens begrensninger har ikke noe med HW å gjøre, da har du misforstått grundig..! Nettleseren er en svakhet i SW, som jeg nevnte legger mange derfor inn Opera nettleser istedenfor på 808.

 

3. Ja du vrir på alt du kommer over du... Att ett flaggskip som blir lansert i 2012 ikke har 4G er en svakhet uansett hva du måtte mene! Att du ikke ser noe behov for 4G er en helt annen sak...

 

4. Tull! Alle smartmobiler trenger apps., uten det faller endel av poenget bort med en smartmobiler, behovet for hvor mange apps hver enkelt bruker varierer derimot veldig. Selv klarer jeg meg med ca 10-15 stk, de viktigste har man uansett tilgang til men ikke like stort utvalg som IOS/Android. Ikke noe problem for meg men for de som er opptatt av å ha "alt" av apps. er det en klar begrensning. Men det blir vell for mye å forvente att du skal skjønne dette...

 

Att mobilen "din" tydeligvis kom langt ned på listen av mobilene i denne avstemmingen vi har diskutert her er helt tydelig, men att du skal la det gå utover oss andre her på forumet virker litt rart syns jeg, men noen er bare sånn har jeg funnet ut...

 

Sånn, om du er innom på forumet her en gang så har du fått ett svar iallfall, men regner ikke med du dukker opp her flere ganger da du ikke virker til å være særlig begeistret for Nokia mobiler, så du får hygge deg med Iphone`n din (eller hva det er) istedenfor, og sprett gjerne en champagne du også selvom mobilen "din" tydeligvis kom langt ned på listen over årets "flagship 2012" :tease:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Skal ta meg bedre tid å gi deg et skikkelig svar senere, men må bare kommentere påstanden din rundt "min" mobil. Jeg må, med hånden på hjertet, si at jeg ikke aner hvor "min" mobil havner på denne såkalte "avstemmingen". Og egentlig interesserer det meg heller ikke. Men, jeg vil påstå at to av "mine" mobiler er milevis foran din mobil, uansett hva denne avstemmingen sier. Samtlige av de som tester telefoner, sier seg iallefall enig med meg ;)

Lenke til kommentar

Skal ta meg bedre tid å gi deg et skikkelig svar senere, men må bare kommentere påstanden din rundt "min" mobil. Jeg må, med hånden på hjertet, si at jeg ikke aner hvor "min" mobil havner på denne såkalte "avstemmingen". Og egentlig interesserer det meg heller ikke. Men, jeg vil påstå at to av "mine" mobiler er milevis foran din mobil, uansett hva denne avstemmingen sier. Samtlige av de som tester telefoner, sier seg iallefall enig med meg ;)

 

Helt greitt, men jeg tror ikke det er vits att du fyller opp forumet med mer rundt denne saken nå, vi har andre ting å diskutere her enn dette.

Uansett, alle her har nok skjønt att du ikke liker Nokia, og det er greitt :)

Lenke til kommentar

Det er like mange meninger som mobil-modeller. Det er det bare å akseptere først som sist. Dere blir aldri enig likevel :) .

 

Ja du har ett poeng der :)

Å diskutere en mobil med en som i utgangspunktet mener "ALT" er dritt på en mobil har lite for seg ja. Jeg har foreslått att vi lar ballen ligge der og diskuterer i de tråder som er av interesse for oss selv, vi får se om det skjer ;)

Lenke til kommentar

Greit for meg, men da må du slutte å tillegge meg meninger. Jeg har overhode ikke påstått at alt er dritt på 808, så da synes jeg det er utidig av deg å påstå det.

Så en liten tanke til slutt. Hva om Nokia faktisk går konkurs, noe som faktisk kan skje. Hva velger du neste gang du ska ha deg ny mobil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...