Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mystisk at Leirdueredet har fått oppdatert til nyversjon og vi andre ikke. Kan det skyldes teleoperatørene? Bruker Netcom.

 

Brukte Navifirm og Phoenix og fant bare den europeiske versjonen. Men savner det å kunne skrive æ, ø og å.

 

Den største nyheten ligger nok i galleriet der man nå får opp mer billedinfo og kan skrolle med mobilen vertikalt. Slutter meg til at en god mobil er blitt enda bedre med oppdateringen.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Mystisk at Leirdueredet har fått oppdatert til nyversjon og vi andre ikke. Kan det skyldes teleoperatørene? Bruker Netcom.

 

Brukte Navifirm og Phoenix og fant bare den europeiske versjonen. Men savner det å kunne skrive æ, ø og å.

 

Den største nyheten ligger nok i galleriet der man nå får opp mer billedinfo og kan skrolle med mobilen vertikalt. Slutter meg til at en god mobil er blitt enda bedre med oppdateringen.

 

Det er nok pga jeg oppdaterte med en gang den ble lagt ut, slik jeg forstår er den nå trukket tilbake og derfor vises den ikke lenger... Den blir nok lagt ut igjen snart vil jeg tro.

 

Jeg vil si de største forbedringene er galleriet og qwerty-tastaturet. Så ja jeg er veldig fornøyd med mobilen nå etter dette ble forbedret :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Mystisk at Leirdueredet har fått oppdatert til nyversjon og vi andre ikke. Kan det skyldes teleoperatørene? Bruker Netcom.

 

Brukte Navifirm og Phoenix og fant bare den europeiske versjonen. Men savner det å kunne skrive æ, ø og å.

 

Den største nyheten ligger nok i galleriet der man nå får opp mer billedinfo og kan skrolle med mobilen vertikalt. Slutter meg til at en god mobil er blitt enda bedre med oppdateringen.

 

Det er nok pga jeg oppdaterte med en gang den ble lagt ut, slik jeg forstår er den nå trukket tilbake og derfor vises den ikke lenger... Den blir nok lagt ut igjen snart vil jeg tro.

 

Jeg vil si de største forbedringene er galleriet og qwerty-tastaturet. Så ja jeg er veldig fornøyd med mobilen nå etter dette ble forbedret :)

 

Belle FP2 er nå også tatt ned fra Navifirm, men er tilgjengelig via 808fanclub.com enda. Registrerte at noen har meldt om at karttjenesten (bilkjøring) har gått i heng hos noen kunder. Har selv ikke oppdaget noen problemer.

 

Her er liten vidosnutt tatt i skumringen i går ettermiddag. Interessant å merke seg at kameraet bommer med hvitbalansen med blå bakgrunn og knallgule blomster. De gule blomstene blir lysebrune.

 

Lenke til kommentar

Litt spørsmål til dere som har oppdatert og kanskje Leirdueredet, som har hatt ny SW en stund.

Jeg så sent i går kveld at jeg har fått muligheten til oppdatering og har først fått prøvd litt nå på morgenen.

Får fint opp bildefildetaljer. flott.

Men...

Tastelås.

Før har jeg når jeg skulle bruke tlf, bare trykket den midterste tasten (menytasten) og fått opp "lås opp" i displayet. Trykket den og tlf har vært klar.

Er denne muligheten fjernet?

 

Nå må jeg enten holde "glide"tasten på siden nede et øyeblikk, før jeg kommer inn....

eller...

Trykke menytasten. Får opp sort skjerm. Sveipe fingeren over skjermen og tlf er klar.

Jeg synes forøvrig det siste alternativet er litt tregt.

 

Hva bruker dere og har dere møtt noen av disse problemstillingene ...

 

Hva er det forresten som er nytt med "tastatur"?

 

Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Bruker kun låseknappen på siden av telefonen. Midtknappen bruker jeg til menysystemet fra N-desk (koster vel 10-20 kr) og er mye bedre å bla i enn Nokias scrollemeny. Kan bruke begge samtidig.

 

Har ikke lagt så mye merke til tastaturet. Fått ny knapp for å veksle mellom språk. Ellers er det en ny søkeknapp nede på hjemskjermen.

 

Musikkspilleren har også fått en fin overhaling. I FP2 er det også en ny videoredigeringsprogram "Video Pro". Har ikke fått testet det enda, men ser at her er det noe jeg har savnet - muligheten til å sette sammen flere videoer til en.

 

Har nettopp begynt å bruke DNLA spilleren til å spille av videoer direkte til TVen. Det fungerer så langt godt ser det ut som. Savner dog oppdeling i kapitler på filmer jeg selv har rippet.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Bruker kun låseknappen på siden av telefonen. Midtknappen bruker jeg til menysystemet fra N-desk (koster vel 10-20 kr) og er mye bedre å bla i enn Nokias scrollemeny. Kan bruke begge samtidig.

 

Har ikke lagt så mye merke til tastaturet. Fått ny knapp for å veksle mellom språk. Ellers er det en ny søkeknapp nede på hjemskjermen.

 

Musikkspilleren har også fått en fin overhaling. I FP2 er det også en ny videoredigeringsprogram "Video Pro". Har ikke fått testet det enda, men ser at her er det noe jeg har savnet - muligheten til å sette sammen flere videoer til en.

 

Har nettopp begynt å bruke DNLA spilleren til å spille av videoer direkte til TVen. Det fungerer så langt godt ser det ut som. Savner dog oppdeling i kapitler på filmer jeg selv har rippet.

Jeg fopretrakk å "låse opp tlf, på den måten jeg nevnte over. Men akkurat det er ikke veldig viktig.

Mener det var vel leirdueredet som nevnte noe om tastaturet.

Musikkspilleren bruker jeg ikke.

Heller har jeg ikke bruk for videoredigering, selv om det er noe av det jeg bruker mest.

Faktisk blitt nærmest en liten hobby å lage korte filmer av forskjellige ting.

Men det jobber jeg med i eksternt progr, etter å ha lastet filene inn på pc.

Da jeg har bedre oversikt over kvalitet på lyd og bilde, samt kan enkelt redigere/klippe. legge inn plakater. Putte inn stillbilder her og der. Legge på annen lyd...osv.

Faktisk, så er jeg imponert over at dere i det hele tatt får til noe på den lille skjermen.

 

Uansett er det greit å høre om andre brukeres erfaringer og eventuelle problemer med oppdateringen.

 

Ellers er det merkelig hvordan Nokia gjemmer denne tlf nå.

På hjemmesidene til Nokia, så er det nesten vanskelig å finne 808.

Det er visst bare Lumia serien og kommende 920, som gjelder.

Og det er visst her støtet kommer.

Jeg er veldig spent på hva testene sier ang Lumia 920. Kamera og operativsystemet.

Endret av cirka
Lenke til kommentar

Jeg gjør også større redigeringsjobber på PCen. Men jeg gjør også noe på mobilen i de tilfeller jeg ønsker å dele bilder/videoer på ulike sosiale media. I de fleste tilfeller gjelder det redusering av størrelse på bildefil og justering av kontrast/lysstyrke eller auto nivå.

 

Synes at deling av videoer på Youtube er blitt enklere ved at Youtube ikonet nå har lagt seg helt nede på menylinja i galleriet.

 

Har oppdaget Molome. Det er en app som lar deg poste bilder på 8 ulike steder samtidig.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Litt spørsmål til dere som har oppdatert og kanskje Leirdueredet, som har hatt ny SW en stund.

Jeg så sent i går kveld at jeg har fått muligheten til oppdatering og har først fått prøvd litt nå på morgenen.

Får fint opp bildefildetaljer. flott.

Men...

Tastelås.

Før har jeg når jeg skulle bruke tlf, bare trykket den midterste tasten (menytasten) og fått opp "lås opp" i displayet. Trykket den og tlf har vært klar.

Er denne muligheten fjernet?

 

Nå må jeg enten holde "glide"tasten på siden nede et øyeblikk, før jeg kommer inn....

eller...

Trykke menytasten. Får opp sort skjerm. Sveipe fingeren over skjermen og tlf er klar.

Jeg synes forøvrig det siste alternativet er litt tregt.

 

Hva bruker dere og har dere møtt noen av disse problemstillingene ...

 

Hva er det forresten som er nytt med "tastatur"?

 

Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert.

 

Jeg bruker selv låseknappen på siden av mobilen, syns det fungerer best og vil derfor ikke bytte den ut med noe annet, er veldig fornøyd med att 808 har nettopp denne tasten :)

Sveipe funksjonen for å låse opp mobilen er uansett der, men jeg bruker den ikke...

 

Når det gjelder tastaturet er det jo der man merker endringen best, det har jo fått en total-renovering med ordforslag som popper opp over tastaturet og ny tasteoppbygging som gjør det mye lettere å skrive raskt, se link under:

http://www.gsmarena....s-news-4927.php

 

•New staggered keyboard layout with word predictions presented in real time above the keyboard, and support for multi-touch

 

Btw; dpreview.com har nettopp lagt ut en meget omfattende test av kameraet på 808, som vanlig får den meget bra karakter :) testen finnes her:

http://connect.dprev...pureview-review

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg, som har vært av de som har vært kritiske til telefondelen her og som synes det er veldig synd, da 808 er verdens desidert beste kameratelefon....

Hert er en link til en vurdering som kort forteller også hva jeg mener:

 

http://www.lydogbild...ia-808-pureview

 

Tja hva skal man si... det virker som anmelderen skriver testen som om han ikke vet hva han skriver om, typisk "motesak" å kritisere Nokia for tiden virker det som....

Om man ser på hvor kort denne "testen" er skjønner man fort att han ikke har gjort noen skikkelig test-jobb iallfall...

 

"mobilen er tykk og tung", selvsagt blir den tykkere når man har ett så sykt kamera inni mobilen, kansje han burde kikke litt på den siste Lumia 920, den er vell 20 gram tyngre (!) enn 808 og med ett "lekekamera" i forhold!!

Imponerende av 808, vil jeg si :)

 

Å klage på skjermen blir også en stor vits når vi vet att den slår alle andre mobiler på kontrast og gjengivelse i sollys. Att oppløsningen er litt lav er derimot riktig, men ingen jeg har snakket med som har 808 klager over dette iallfall, jeg syns heller ikke selv det er noe problem.

 

"langsom i svingene" hvor mange her på forumet syns 808 er langsom ??? iallfall ikke jeg og virker ikke som noen andre syns det heller..

 

"tilbydet av apper er mindre" joda han har jo rett idet da, men seriøst jeg tenker ikke over det engang, bruker kun noen få apps og de viktigste er uansett tilgjengelig allikevell, men for en 16 år ungdom er det kansje ikke kult nok :tease:

 

Sånne folk som han burde ikke fått lov å lagd noen test av en så super mobil, når testen/omtalen er på noen få avsnitt i tillegg burde han spart seg det også. Men men, vi som har 808 vet iallfall hva den er god for :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

808 har en pikseltetthet på 184. Ipad2 har en pikseltetthet på 132. Har vel ikke hørt at noen har kritisert Apple for lav pikseltetthet på Ipad2. :hrm:

 

Det er heller ingen som f.eks. kritiserer skjermoppløsningen på speilreflekskameraer. Selv ikke på proffe kameraer til mange titusener av kroner. Så jeg er enig at det er på mote å kritisere Nokia. :hm:

 

Når det gjelder app så er ikke utvalget like stort som App store eller Google play. Leste nettopp i en blogg at piratkopiering av apper til Symbian kan være en årsak til det. Det blir færre som orker å utvikle noe dersom det ikke er noe å tjene på det. Her har vi som brukere også et ansvar i forhold til å bruke Nokia butikk og betale for appene. :yes:

Endret av frans
  • Liker 3
Lenke til kommentar

808 har en pikseltetthet på 184. Ipad2 har en pikseltetthet på 132. Har vel ikke hørt at noen har kritisert Apple for lav pikseltetthet på Ipad2. :hrm:

 

Det er heller ingen som f.eks. kritiserer skjermoppløsningen på speilreflekskameraer. Selv ikke på proffe kameraer til mange titusener av kroner. Så jeg er enig at det er på mote å kritisere Nokia. :hm:

 

Når det gjelder app så er ikke utvalget like stort som App store eller Google play. Leste nettopp i en blogg at piratkopiering av apper til Symbian kan være en årsak til det. Det blir færre som orker å utvikle noe dersom det ikke er noe å tjene på det. Her har vi som brukere også et ansvar i forhold til å bruke Nokia butikk og betale for appene. :yes:

 

Veldig bra ekspempel det med Ipad2 og pikseltetthet ja... 808 har jo heller ikke pentil skjerm den har ekte piksler (RGB), dette må også taes med i betraktningen i tillegg til att den er top-of-the-line på kontrast :)

 

Mener også å ha lest det att piratkopiering av apps er utbredt for Nokia ja, jeg bruker også gjerne noen kroner på apps om jeg trenger de, men jeg har ikke noe stort behov for så veldig mange.

Lenke til kommentar

Det er et poeng at iPad er beregnet på å holdes lengre unna øynene enn en telefon.

Hva blir tilsvarende pikseltetthet hvis man tar denne avstandsforskjellen i betrakning?

 

Men at 808 ikke bruker billig-skjerm-pentile er kun positivt :)

 

Tja, er det egentlig så stor forskjell på avstanden fra øynene på en mobil og en pad ?? må være marginalt isåfall....

 

Ja sant, de aller fleste mobiler idag leveres jo med pentile skjermer så RGB er absolutt ett pluss :)

Lenke til kommentar

Da Jobs demonstrerte den første iPaden satt han med den i fanget, lent mot leggen hvis jeg husker riktig. Det blir ca. doble avstanden av det man normalt har til en telefonskjerm under bruk. (Jeg hadde engang en flott link der dette ble forklart i detalj, men den er søkk borte :hm: )

 

Men uansett om avstandsforskjellen er stor eller liten må man ta høyde for den, og ikke bare sammenligne oppgitte tall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...