Gå til innhold

Den store NOKIA 808 PUREVIEW tråden

Anbefalte innlegg

Ehhe. Lurer på om det spiller noen rolle om jeg overfører eks. videosnutter via kabel? Eller tar ut minnekortet og putter det i PC`n?

Og jeg blir mere og mere overasket og fornøyd på min 808`s vegne, jeg :-D

Har prøvd time lapse på en stor gulvstøp (1200 m2) og er spent på om sjefen blir fornøyd når han ser å raskt vi gutta på gølvet støyper.....

Endret av ROTECOP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

808 har fått mye plass på "nerdesteder" på internett. Jeg har sikkert vist telefonen til 30+ personer siden jeg fikk den, og ingen, INGEN, kjente til den. Noen folk er mistroisk når de for lese Carl Zeiss 41MP sensor.

Puh...

Godt jeg ikke var alene om å hevde dette da. Som jeg har sagt før. Jeg har heller ikke møtt noen som kjenner den. Heller ikke sett noen andre enn meg som har hatt den.

Isåfall er det folk som knapt er på internett... Om man leser nettaviser så har man garantert lest om 808, uten tvil. Fulgte du ikke med på nettet i perioden etter MWC messen ???

Høres helt rart ut det du skriver og jeg får det ikke til å stemme...

Ta ett søk på google og du vil se att det er skrevet milevis av artikler om 808, kun ett fåtall andre mobiler er i nærheten av den pressedekningen!

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Ehhe. Lurer på om det spiller noen rolle om jeg overfører eks. videosnutter via kabel? Eller tar ut minnekortet og putter det i PC`n?

Har prøvd time lapse på en stor gulvstøp (1200 m2) og er spent på om sjefen blir fornøyd når han ser å raskt vi gutta på gølvet støyper.....

Jeg bruker å synke via kabel via Nokia Suite. Bilder og videoer lagres da automatisk under mappene "bilder" og "Videoer" i windows. Bruker en minnekortleser, må man angi lagringsområdet selv. Minnekortleser går kjappere mht. overføringshastighet. Men du må da ta ut batteriet og starte opp mobilen etterpå.

Lenke til kommentar

808 har fått mye plass på "nerdesteder" på internett. Jeg har sikkert vist telefonen til 30+ personer siden jeg fikk den, og ingen, INGEN, kjente til den. Noen folk er mistroisk når de for lese Carl Zeiss 41MP sensor.

Puh...

Godt jeg ikke var alene om å hevde dette da. Som jeg har sagt før. Jeg har heller ikke møtt noen som kjenner den. Heller ikke sett noen andre enn meg som har hatt den.

Isåfall er det folk som knapt er på internett... Om man leser nettaviser så har man garantert lest om 808, uten tvil. Fulgte du ikke med på nettet i perioden etter MWC messen ???

Høres helt rart ut det du skriver og jeg får det ikke til å stemme...

Ta ett søk på google og du vil se att det er skrevet milevis av artikler om 808, kun ett fåtall andre mobiler er i nærheten av den pressedekningen!

Det er vel riktig det. At den fikk mye presse i tiden etter den ble lansert på messen.

For all del.

Så kom det en del tester som ga tommelen opp for kameraet og mye tommelen ned for øvrige funksjoner.

Jeg har også lest og søkt mye etter den på nettet.

Men husk...jeg var/er spesielt interessert i akkurat denne.

Jeg står ved at dette er en nisje tlf for spesielt interesserte, som aldri vil bli en stor salgsuksess.

Den fysiske formen og ikke minst operatørsystemet som er ut, er heller ikke "kult" nok for den yngre del av kjøperne.

For min del, så er vel akkurat denne delen av debatten utdebatert, for en stund. Men, jeg er fortsatt interessert i problematikken rundt funksjoner, etc....

Lenke til kommentar

Jeg bruker å synke via kabel via Nokia Suite. Bilder og videoer lagres da automatisk under mappene "bilder" og "Videoer" i windows. Bruker en minnekortleser, må man angi lagringsområdet selv. Minnekortleser går kjappere mht. overføringshastighet. Men du må da ta ut batteriet og starte opp mobilen etterpå.

Takker så mye. Da bruker jeg også kabel. Og et kjapt spørsmål til: Hvordan setter man opp MMS på denne telefonen? Jeg finner ikke 808 i listen til auto-oppsett hos min levrandør(Chess)...

Lenke til kommentar

Takker så mye. Da bruker jeg også kabel. Og et kjapt spørsmål til: Hvordan setter man opp MMS på denne telefonen? Jeg finner ikke 808 i listen til auto-oppsett hos min levrandør(Chess)...

For min del så kom MMS oppsettet av seg selv (Telenor), mulig Chess gjør det på en annen måte..

Uansett det bør kundeservice hos Chess kunne svare på, de selger jo 808 så alle andre må jo ha fått det på en eller annen måte.... :)

Lenke til kommentar

Noen ide hvordan en hopper ut og inn av HF (hyperfocal) fokusering på kameraet ? Finner ikke noe om det i brukermanualen (og i HF modus, er det vanskelig å ta nærbilder)

Det er bare å holde fingen på skjermen det så får du opp alle alternativene (uendelig, hyperfokal, nærbilde, automatisk).

Det forutsetter vel at en bruker "kreativ modus" og ikke automatisk eller motiv modus?

Lenke til kommentar

Noen ide hvordan en hopper ut og inn av HF (hyperfocal) fokusering på kameraet ? Finner ikke noe om det i brukermanualen (og i HF modus, er det vanskelig å ta nærbilder)

Det er bare å holde fingen på skjermen det så får du opp alle alternativene (uendelig, hyperfokal, nærbilde, automatisk).

Det forutsetter vel at en bruker "kreativ modus" og ikke automatisk eller motiv modus?

Det stemmer!

Selv pleier jeg å bruke "kreativ modus" men beholder alle innstillinger i "automatisk" allikevell, da har jeg mulighet for å endre fokusering slik jeg nevnte :)

Lenke til kommentar

Hei. Har fulgt med på denne tråden lenge nå. Synes fortsatt prisen på denne mobilen er noe stiv, men dog. Har veldig lyst til å kjøpe denne, men ønsker et ærlig svar fra dere som har denne allerede. Er den så god som mange sier med tanke på kameraet? Har sett mange bilder tatt med 808 på nett, men det er ikke det samme som å prøve selv. Hva med GPS delen? Batteritid ved normal bruk (ringe litt og skrive et par medlinger i løpet av en dag)?

Lenke til kommentar

Hei. Har fulgt med på denne tråden lenge nå. Synes fortsatt prisen på denne mobilen er noe stiv, men dog. Har veldig lyst til å kjøpe denne, men ønsker et ærlig svar fra dere som har denne allerede. Er den så god som mange sier med tanke på kameraet? Har sett mange bilder tatt med 808 på nett, men det er ikke det samme som å prøve selv. Hva med GPS delen? Batteritid ved normal bruk (ringe litt og skrive et par medlinger i løpet av en dag)?

Jeg er ikke kompetent nok til å svare deg på grunnlag av langtids bruk. Men jeg ønsker å gi deg min mening som førstegangs bruker av smartmobil. Eller sånn derre mobiltelefon uten taster.

Jeg kjøpte 808 som min første smartmobil fordi jeg ønsket meg en solid og enkel mobil å bruke. Ingen skuffelser der. Alt av menyer fikk jeg til og det meste av innstillinger.

Jeg ønsket meg et godt kamera til bilder og video. OG det får du med 808. Er ikke noen profesjonell fotograf. Men har brukt og lært litt med mitt gamle manuelle 120mm "trekkspill kamera". Jeg bruker som oftes innstillingen Automatisk enda. Men har prøvd meg litt med Motiv og Kreativ. Videodelen på denne mobilen er også enkel å bruke. OG lyden er suuuuper. Den er grei å skrive sms med. Og det sier jeg som aldri har brukt en touch mobil før :) GPS delen må du nok "fininnstille" for at du skal bli helt fornøyd. Og kartene er greie nok. Bedre enn iPhone5 :huh: Og ringe med denne telefonen synes jeg er som med de andre Nokia`ne jeg har hatt....som en telefon skal være...god lyd og god antenne. Og batteriet vet jeg ikke så mye om. Jeg bruker ikke 808`n vær dag enda.

Og så takk til Leirdueredet som opprettet denne siden for 808. Håper jeg ikke maser for mye :hm:

Lenke til kommentar

Kameraet er så som god som man skal ha det til, særlig når man tar i betraktning at det er en mobiltelefon. Se f.eks. test på dpreview.

Men som jeg pleier å si: "Det er ikke kameraet som tar bilder, men personen bak".

Det er personen bak kameraet som avgjør om bildene blir gode eller ikke. Kameraet er veldig kapabel til å gi et godt resultat - f.eks. også til mer seriøs (komersiell) bruk.

Det er ikke bare bildekvaliteten som er bra, men også videoopptakene. N808 er i en egen divisjon når det gjelder lydkvalitet på videoopptak.

Når det gjelder GPS delen så er den som N8 som jeg har bruk i 1,5 år. Har brukt Sports-tracking og Endomondo til tracking og for å se forskjeller. Resultatet N808 vs. N8 er temmelig like. Men i praktisk bruk i bil og i by med høye bygninger, så har jeg opplevd at mobilen har mistet kontakten med satelittene. Vi surret oss bort i Geneve med mobilen som GPS. Delvis skyldtes det at vi miste kontakt med satelitter og at vi ikke hadde erfaring med å kjøre etter GPSen på denne mobilen. Et problem var at den norske stemmen ikke var helt samstemt med bilde på telefonen og talte om å svinge av i rundkjøringer der vi ikke så noen rundskjører, men avkjøringer/veikryss. Det var veldig forvirrende. Når vi slo av stemmen og bare fulgte med på skjermen så gikk det smertefritt. Og så må man sjekke hvilke innstillinger man har på GPS (alle snarveier eller hovedveier osv.)

Det er alltid ting som kan forbedres ved en telefon. Det er bare å se på Iphone5. Det som jeg mest irriterer meg over, er ikke tilgang på Apper, men at telefonen ikke automatisk kobler seg opp på trådløs nett når jeg veksler mellom jobb og fritid. Til tross for oppdatering, så er fremdeles ikke nettleseren den raskeste på markedet. Men til nettsurfing så foretrekker jeg likevel nettbrett, laptop eller arbeidsstasjon framfor mobil.

Batterilevetiden ved min egen normale bruk er rundt 2 dager. 1 dag ved mye videoopptak, fotografering, gps bruk og sportstracking.

Endret av frans
Lenke til kommentar
41MPX Pureview

Dette må da være totalt meningsløst da selv de beste speilrefleksene hadde klart seg med en brøkdel.

Det høres kansje meningsløst om man ikke vet hva pureview teknologien er for noe. Poenget med pureview er nemlig att den bruker pixelbinning for å få høy kvalitet på bildene, i tillegg muliggjør det også "lossless zoom", for å få dette til må mobilen ha en veldig høy oppløsning, derav 41mpx :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Mobilen er jo fremdeles ganske ny så prisen har nok ikke endret seg så mye siden den ble lansert, men er du tålmodig vil du nok kunne få den billigere om du venter litt.

Prisen er høy ja, men så er 808 også en toppmodell :)

Jeg er iallfall veldig fornøyd med 808, fungerer meget bra på omtrent alt, det eneste er att nettleseren er litt treg som allerede nevnt her, men jeg bruker Opera nettleser istedenfor så det er ikke noe problem.

Når det gjelder batteritiden holder min ca 3 dager mellom hver lading ved normalt bruk, vi hadde dette spørsmålet oppe for ett par uker siden her i tråden og det virker som de fleste ladet hver 3 dag.

Jeg kan absolutt anbefale 808, tror ikke du vil angre på det :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...