toreae Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Har nå fått svar på ett av mine egene spørsmål. Kjøpte en kabel med micro-hdmi - hdmi hos expert, og det fungerer utmerket. Har fått prøvd ut GPS-en litt mere. Når jeg kjører hjem, velger den nesten alle omveier den kan. 10 min. kjøretur skal helst ta 25 min. Er det andre som har lignende erfaringer. Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Har nå fått svar på ett av mine egene spørsmål. Kjøpte en kabel med micro-hdmi - hdmi hos expert, og det fungerer utmerket. Har fått prøvd ut GPS-en litt mere. Når jeg kjører hjem, velger den nesten alle omveier den kan. 10 min. kjøretur skal helst ta 25 min. Er det andre som har lignende erfaringer. Ja stemmer det, micro-hdmi er jo en industristandard så det skal ikke bety noe hvilken produsent du velger Har opplevd det ja, men det spørs også litt hvilke innstillinger du har satt den til. I innstillinger for rutevalg kan du velge mellom raskere rute, optimert og kortere rute (km).. Har du prøvd å endre den ? I tillegg er det også valg for "unngå mye trafikk" / "bomveg" osv.. som kan ha innvirkning på valg av rute. Endret 22. august 2012 av leirdueredet Lenke til kommentar
frans Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Fikk telefonen 11. juli og den har i over 4 uker vært med på ferie i Frankrike og Sveits. Inntrykkene fra de fem første dagene har stort sett befestet seg (post # 325 den 15. juli). Telefonen ble med som erstatning for kompaktkameraet. Var noe i tvil om jeg skulle ta med min Olympus E510 speilreflekskamera, men er glad jeg gjorde. Har siden 13. juli tatt ca 2200 bilder og videosnutter. Fylte opp halvparten av minnekortet på 64G med videofilmer først og fremst til ungene. Skal først kommentere det jeg trakk fram som noe negativt sist: 1. Skjermen. Selv om en kan se piksler når en studerer stillbilder, så ser man det ikke på videoer. Vil si at skjermen er svært bra i praktisk bruk. Det betyr at det er mer enn pixler som avgjør om en skjerm er god. Mye bilder ble tatt i sterk sollys og det var aldri problemer å se hva man tok bilder av eller filmet. Lavt antall pixler er heller ikke så viktig da man zoomer inn bilder ved å dobbelttappe slik at man kan studerer detaljer på bilder. Det eneste jeg er kritisk til er kalibrering av skjermen. Fargene er litt overmettede. Det har særlig betydning når en redigerer bilder på telefonen - da en ikke vet hvordan bilder en deler vil bli seende på andres skjermer. Til gjengjeld så er skjermen supert til å vise tegnefilmer til barna. Det ble redningen ved flere sene middager om kvelden. 2. Batterikapasiteten. Er OK. Gikk ikke tom for strøm. Men gjennomsnittsforbruket lå typisk på 100 - 115 % hver dag. Det gir en lading pr. dag. 3. Apper. Savnet ingen apper på ferien. 4. Nettleseren er det som fremstår som mest å trekke for. Den er er litt for treg. Fotografisk: + Mange innstillingsmuligheter i kreativ modus. Ved nattmodus så er fokuset innstilt på uendelig fokusering. Det kan en også stille inn i kreativ modus ved å holde en finger på skjermen i et par sekunder. + Responsiv og kjapp klar til å ta bilder. Supert til snapshot. Det er bare å holde inne knappen i ca 2 sekunder så er det første bildet tatt - selv om låseknappen er på. + Videofilming. 720p holder i de fleste tilfeller. Prøvde på full HD TV og 1080/30 krever stativ når en filmer. Bruker en stativ på full HD filming så blir resultatet veldig bra (har ikke stativ). + Filming i 360p gir vannvittig zoomområde. (tipper rundt 15-20 ganger optisk zoom). + Redigeringsmulighetene. De er veldig gode på stillbilder men ikke fullt tilfredsstillende på filming. Savner muligheten til å redigere og sette sammen flere filmer til en film. + Under skyet vær så blir 38MP bildene imponerende detaljrike. + Histogram. Du finner denne i kreativ modus når du klipper på eksponeringskontrollen. Vedlig nyttig når du tar bilde av noe og bakgrunnen er sterk opplyst (eks. personer mot sterk solopplyst bakgrunn). - Savner muligheten for å innstille lukkertiden manuelt. - Savner også muligheten for å hente ut råfiler (RAW). Har ikke prøvd timelapse, Tok bildene stort sett i kreativ modus der hovedforskjellen mellom K1 og K2 var blitskompensasjon. K1 var innstilt med blitskompensasjon og K2 ikke. Det er veldig nyttig i sollys for å lyse opp objektet man tar bilder av. K3 ble innstilt på nattfotografering med fokusering på uendelig, ISO 400, Eksponering - 0,3. Det kan lønne seg å sette eksponering til -0,7 eller mere dersom en tar nattbilder mot gatelys og lignende (det er også en egen motivfunksjon for punktbelysning som jeg ikke har prøvd). Ellers gjør jeg det slik som er anbefalt på min speilrefleks kamera: Setter kontrast og skarphet til -1. For de uinnvidde så er det slik at skarphet etterprosesseres. Bildene blir i realiteten ikke skarpere, men bare mere prosessert. Skarphetsinnstillingene kan ikke fange opp mere enn det som allerede optikken og sensoren har fanget opp på forhånd. Oppskarping fungerer stort sett ved å betone pixler som befinner seg i kontrastområde. Men ta ikke mine utsagn om dette for gitte. Eksperimenter selv. Her er noen bilder som er lastet opp til flickr fra mobilen: http://www.flickr.co...hoto_7606299374 Konklusjon. Kan erstatte et kompaktkamera men ikke speilrefleks når en tar bilder av aktive unger. I alle tilfeller var N808 sjanseløs mot speilreflekskameraet når det gjelder responsivitet, fokusering, eksponering og bildekvalitet mm. Noen tanker Når man tar med speilreflekskamerat så er man fokusert på å ta bilder, mange bilder. Man planlegger bedre og siden speilreflekskameraet er tyngre å drasse på så var i alle fall jeg mere fokusert og skjerpet når jeg tok bilder - kan hende for å rettferdiggjøre at jeg drasser på det. Utelukker ikke at N808 gode bildekvalitet også bidrar til å skjerpe fotograferingen med speilreflekskameraet. Mobilen gir gode muligheter for å fange øyeblikket og dele det med venner eller fotointeresserte på flickr. Man tar bilder som en ellers ikke hadde fått tatt. Når det gjelder deling på facebook så er bildekvaliteten ikke særlig viktig i forhold til "likes" som man får. Dog er det mer viktig på flickr. Endret 22. august 2012 av frans Lenke til kommentar
cirka Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Leste ditt innlegg med interesse. Vet du, eller klarer du å huske ca hva slags innstillinger du brukte på det første bildet (inne fra kirken) og de neste 4 nattbildene du linket til? Lenke til kommentar
frans Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 ISO400 Eksponering -0,3 Sharpness -1 Contrast -1 Fokus: Uendelig (vanskelig å fokusere i mørket) PureView 8MP Andre data 1/3 sec f 2.4 Lenke til kommentar
frans Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Den er kanskje like mye kameratelefon som smartmobil...? Lenke til kommentar
ROTECOP Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 (endret) Hei alle her! Jeg er ny her og har akkurat hentet min 808 på posten (mobilen er kjøpt fra Chess). Og før jeg åpner min nye mobiltelefon ønsker jeg noen få tipps i fra Dere "eldre" brukere av 808. På førehand takk.... Og grunnen til at jeg spør så pent er at jeg ikke har brukt sånn smart telefon før. Har bare brukt tastatur telefon siden min første mobil (Philips Fiss eller noe) siden forige årtusen(-1995). Jeg har fulgt med på denne "Nokia 808" forumet siden april/mai og funnet ut at nettopp Nokia 808 passer meg utmerket. Fordi jeg trenger en telefon å ringe med, med god lyd. Og skriver noen sms i uken. Tar bilder på "strak arm" nesten dagelig med min E52, som ikke er så veldig god på bilde siden. Filmer også noen snutter i uken med samme mobil, som ikke er så veldig god på filming heller . Jeg bruker ikke internett så mye . Men GPS er "kjekt å ha." Og jeg liker å ha en mobil som føles som en telefon å ha i hånden når jeg ringer.....Vet sånn sirka hva apps er, men ikke hvordan de brukes. Trenger derfor ikke så mye av det. Til sist ønsket jeg meg en mobil jeg kan se litt film for å korte ned "vente stunder".. Resten av databehandlinger foregår på min stasjonære PC eller min MacBook.....Så jeg trenger ikke en dataphone.... Forøvrig har jeg hadt : Nokia, Panasonic, Philips, SonyEricson og Samsung i løpet av disse 17 årene..... Denne er morsom: Endret 25. august 2012 av ROTECOP Lenke til kommentar
toreae Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Dere som har 64 GB minnekort, hvor har dere kjøpt dette? + pris artikkelnummer? Har dere hatt problemer med dette? Er det noen som har prøvd større? Lenke til kommentar
frans Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Dere som har 64 GB minnekort, hvor har dere kjøpt dette? + pris artikkelnummer? Har dere hatt problemer med dette? Er det noen som har prøvd større? SDSDQU-064G-U46A - Sandisk SD CARD MICRO 64GB SDXC ULTRA Kjøpte min fra Amentio for kr 477,- http://www.prisguide...-gb-xc-i-156502 Kunne ikke finne større minnekort, så jeg kan ikke bekrefte om det fungerer. 64G burde holde en stund. Etter ferieturen min så hadde jeg fylt opp internminnet på 16g med bilder og videoer. På minnekortet har jeg lagret videofilmer og musikk til barna og meg selv. Har fremdeles mer enn 32G ledig plass på minnekortet. Man kan jo kjøpe 2 minnekort hvis 64G blir litt for lite og ta det med seg i lommeboken. Endret 26. august 2012 av frans Lenke til kommentar
frans Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Leste testen fra dpreview med interesse. Når det gjelder høylys-klipping så er min erfaring den samme. Jeg har brukt eksponeringskompensasjon her og ikke laget HDR bilder. Det har jeg til gode å prøve. Ellers er det bare å gratulerer med en gold awards fra nevnte dpreview. Ellers så følger meg med på www.pureviewclub.com Her er også en interessant side som er lenket fra nevnte side: http://nokia808recordings.blogspot.fi/ Endret 26. august 2012 av frans Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Dere som har 64 GB minnekort, hvor har dere kjøpt dette? + pris artikkelnummer? Har dere hatt problemer med dette? Er det noen som har prøvd større? SDSDQU-064G-U46A - Sandisk SD CARD MICRO 64GB SDXC ULTRA Kjøpte min fra Amentio for kr 477,- http://www.prisguide...-gb-xc-i-156502 Kunne ikke finne større minnekort, så jeg kan ikke bekrefte om det fungerer. 64G burde holde en stund. Etter ferieturen min så hadde jeg fylt opp internminnet på 16g med bilder og videoer. På minnekortet har jeg lagret videofilmer og musikk til barna og meg selv. Har fremdeles mer enn 32G ledig plass på minnekortet. Man kan jo kjøpe 2 minnekort hvis 64G blir litt for lite og ta det med seg i lommeboken. 64GB micro SDXC er vell det største man får tak i pr idag såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Chutikran Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg var innom Telebutikken på Åsane senter i Bergen i dag for å spørre om de kom til å få inn Nokia 808 noen gang. Jeg ble møtt av en eplekjekk og arrogant fyr som sa at de aldri ville ta inn denne. Han anbefalte meg å kjøpe et speilreflekskamera i stedet! - Hvorfor, spurte jeg. - Det er jo Symbian, sa han. - Ja, hva så da, sa jeg, det er jo noe av det beste og stabile du kan få. Fyren himlet med øynene og så på meg som om det var rablet for meg. - Har du noensinne prøvd Symbian Belle, spurte jeg. - Nei, det kunne han overhodet ikke tenke seg i det hele tatt, sa han. - Kan du føre samtaler, sende sms, motta og sende epost osv. med dine venner og famile med et speilreflekskamera da, spurte jeg. Dessuten, la jeg til, at han burde finne seg noe å gjøre som han kunne beherske, istedenfor å være jævlig arrogant og en komplett drittsekk, Det er visst ikke grenser for hva noen kan tillate seg å si når det gjelder Symbian. Jeg gremmes!!! 2 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Jeg var innom Telebutikken på Åsane senter i Bergen i dag for å spørre om de kom til å få inn Nokia 808 noen gang. Jeg ble møtt av en eplekjekk og arrogant fyr som sa at de aldri ville ta inn denne. Han anbefalte meg å kjøpe et speilreflekskamera i stedet! - Hvorfor, spurte jeg. - Det er jo Symbian, sa han. - Ja, hva så da, sa jeg, det er jo noe av det beste og stabile du kan få. Fyren himlet med øynene og så på meg som om det var rablet for meg. - Har du noensinne prøvd Symbian Belle, spurte jeg. - Nei, det kunne han overhodet ikke tenke seg i det hele tatt, sa han. - Kan du føre samtaler, sende sms, motta og sende epost osv. med dine venner og famile med et speilreflekskamera da, spurte jeg. Dessuten, la jeg til, at han burde finne seg noe å gjøre som han kunne beherske, istedenfor å være jævlig arrogant og en komplett drittsekk, Det er visst ikke grenser for hva noen kan tillate seg å si når det gjelder Symbian. Jeg gremmes!!! Ja er mye rare folk som står bak disken på butikker... Slike som han her burde jo ikke hatt den jobben da han tydeligvis mangler både teknisk forståelse og kundefokus...Jeg har selv opplevt å stå i butikker (type Elkjøp) hvor jeg selv kan mer om produktene enn han som jobber der, tragisk.... Endret 29. august 2012 av leirdueredet Lenke til kommentar
Chutikran Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg var innom Telebutikken på Åsane senter i Bergen i dag for å spørre om de kom til å få inn Nokia 808 noen gang. Jeg ble møtt av en eplekjekk og arrogant fyr som sa at de aldri ville ta inn denne. Han anbefalte meg å kjøpe et speilreflekskamera i stedet! - Hvorfor, spurte jeg. - Det er jo Symbian, sa han. - Ja, hva så da, sa jeg, det er jo noe av det beste og stabile du kan få. Fyren himlet med øynene og så på meg som om det var rablet for meg. - Har du noensinne prøvd Symbian Belle, spurte jeg. - Nei, det kunne han overhodet ikke tenke seg i det hele tatt, sa han. - Kan du føre samtaler, sende sms, motta og sende epost osv. med dine venner og famile med et speilreflekskamera da, spurte jeg. Dessuten, la jeg til, at han burde finne seg noe å gjøre som han kunne beherske, istedenfor å være jævlig arrogant og en komplett drittsekk, Det er visst ikke grenser for hva noen kan tillate seg å si når det gjelder Symbian. Jeg gremmes!!! Ja er mye rare folk som står bak disken på butikker... Slike som han her burde jo ikke hatt den jobben da han tydeligvis mangler både teknisk forståelse og kundefokus...Jeg har selv opplevt å stå i butikker (type Elkjøp) hvor jeg selv kan mer om produktene enn han som jobber der, tragisk.... Ja, akkurat det der har jeg aldri forstått skikkelig. Det må ha med opplæring av de ansatte i butikken å gjøre. Eller mangel på sådan. Og kundebehandling i tillegg. Eller vanlig folkeskikk. Noen av dem har ikke fått hverken opplæring eller oppdragelse hjemmefra. Men de er flott på håret og pen i tøyet! Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 Noen andre som opplever problemer med å skrive inn brukernavn/passord i skydrive app`n ? Jeg får opp siden hvor innlogging er men når jeg skal skrive inn brukernavn/passord vises ikke tastaturet... Andre som har denne bugs`n ?? Lenke til kommentar
ROTECOP Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hei igjen. Prøver meg på ny, jeg. Har kuttet til SIM-kortet mitt fordi jeg ikke klarer å vente på micro-SIM fra min mobil leverandør. Og så lurer jeg på om det er obligatorisk å opprette en sånn Nokia-konto? Eller skal jeg hoppe over å gå videre. Og heller opprette en slik konto senere. Og da via trådløse nettverket jeg har . Som sagt, jeg er helt fersk på dette. Håper Dere tar meg seriøst. For jeg ønsker bare å komme igang med foto og filming. Og selvfølgelig å lære mere om Symbian Belle Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Hei igjen. Prøver meg på ny, jeg. Har kuttet til SIM-kortet mitt fordi jeg ikke klarer å vente på micro-SIM fra min mobil leverandør. Og så lurer jeg på om det er obligatorisk å opprette en sånn Nokia-konto? Eller skal jeg hoppe over å gå videre. Og heller opprette en slik konto senere. Og da via trådløse nettverket jeg har . Som sagt, jeg er helt fersk på dette. Håper Dere tar meg seriøst. For jeg ønsker bare å komme igang med foto og filming. Og selvfølgelig å lære mere om Symbian Belle Du må opprette en konto ellers får du ikke lastet ned apps fra Ovi Store... Det er jo fort gjort å opprette den så like greitt å gjøre det med en gang. Lenke til kommentar
ROTECOP Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Hei igjen. Prøver meg på ny, jeg. Har kuttet til SIM-kortet mitt fordi jeg ikke klarer å vente på micro-SIM fra min mobil leverandør. Og så lurer jeg på om det er obligatorisk å opprette en sånn Nokia-konto? Eller skal jeg hoppe over å gå videre. Og heller opprette en slik konto senere. Og da via trådløse nettverket jeg har . Som sagt, jeg er helt fersk på dette. Håper Dere tar meg seriøst. For jeg ønsker bare å komme igang med foto og filming. Og selvfølgelig å lære mere om Symbian Belle Du må opprette en konto ellers får du ikke lastet ned apps fra Ovi Store... Det er jo fort gjort å opprette den så like greitt å gjøre det med en gang. Takker for svar, Leirdueredet. Jeg fulgte rådet ditt. Og det var tydeligvis lurt,ja. Fant ut at det er da noen apps der i Ovi Store. Men laster ikke ned så mye enda. Må bli vant med slike ting først Nå kjører jeg mobilen på "ut av boksen"-innstillinger inntil videre. Både på foto og video. Så lærer jeg litt om de tingene først. Men det er gøy. . .Må nok bla tilbake i forumet her for å lese meg opp litt, kanskje. Igjen takk! Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Noen andre som opplever problemer med å skrive inn brukernavn/passord i skydrive app`n ? Jeg får opp siden hvor innlogging er men når jeg skal skrive inn brukernavn/passord vises ikke tastaturet... Andre som har denne bugs`n ?? Jeg fant løsningen på dette Det er tydeligvis 2 forskjellige app`s til skydrive, den ene jeg brukte først kom sammen med en software-oppdatering til mobilen og heter "skydrive", den har bugs... Etter å ha lastet den som ligger på Ovi store og som heter "skyfiles" fungerer det helt fint så sjekk att dere laster ned den som er uten bugs Btw; jeg skrev en mail ang. "Yr" appen som ikke er lagt ut enda, jeg fikk dette svaret: Det jobbes med saken. Problemet skyldes at vi ikke har tilgang til Ovi Store etter en omlegging hos dem (Ovi Store). Vi håper å få dette på plass asap. Odd I Olsen Met.no Endret 4. september 2012 av leirdueredet Lenke til kommentar
frans Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Mange har nok holdt pusten til i dag 5. september. For de som setter kamera og videopptak over alt annet så er ikke Lumia 920 et reellt alternativ etter min oppfatning. - Da er jeg sikker arrogant fordi jeg ikke har sett noen tester av Lumia 920. Men N808 ser ut til å være mer kompromissløs på fotografi og videoopptak ift formatet, mens Lumia i tillegg må ta hensyn til slank design. Derfor tror jeg ikke Lumia 920 noen gang vil gjøre N808 rangen stridig som beste foto- og video smartfone. Mine tidligere innlegg om konseptet Lumia 920 stemmer overraskende godt bla. med 720 HD skjerm ,skydrive osv osv. Endret 5. september 2012 av frans Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå