cirka Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Jeg har trodd det har vært ferie som har gjort at det er relativt stille på denne tråden. Men, nå lurer jeg på om det rett og slett er veldig få som har denne telefonen. I hvert fall som skriver her. Jeg venter ikke akkurat aktivitet som på en Galaxy III tråd, men likevel. Jeg er veldig godt fornøyd med denne telefonen, som kamera, selv om jeg har noen spørsmål om funksjoner etc... Som telefon, er den vel som en annen telefon, om man ser bort fra muligheter for diverse apps (som jeg ikke er så opptatt av) og at den er (bitte litt) mindre responsiv, enn noen andre telefoner jeg har vært borti. Litt bugs er det vel også... Batteriet har jeg oppdaget er veldig bra, etter at det har noen ladinger bak seg. Skjermen er ikke veldig høyoppløst, men det tar den igjen ved å være veldig brukbar i forhold til andre i godt lys. Bilder og video, ser jeg lite på uansett, før det er lastet inn i PC. Da jeg ikke hittil har fått noen "vettuge" svar på mine spørsmål tidligere i tråden, så prøver jeg meg en siste gang. 1. Er det noen som kan klare å se forskjellen på "normal" og "levende" fargetoner? Eller er det bare meg, som har dårligere syn enn jeg trodde. 2. Hvilke(n) instillinger ville dere bruke, som standard? Altså den som kameraet står i når det ikke er i bruk. Det som da er lettest å få opp når man plutselig kommer over et motiv og behøver kameraet "skuddklart" rimelig raskt? Gjerne også vurderinger av andre innstillinger til forskjellig formål. 3. Hva i all verden er vitsen med at det under "motiv" innstillinger er mulighet for nattbilder, når bildene blir langt bedre med "vanlig" innstilling? Eller har jeg gjort noe feil? 4. En ting jeg overhode ikke har sett på og aldri prøvd på før, er funksjonen for "time lapse". Er det enkelt? Jeg tenkte på sammensettingen av bildene i et eventuelt program etterpå. Kan "Windows movie maker" brukes, f eks? Ville gjerne hatt en enkel instruksjon for dette. 5. Etter en fjelltur i helga, så ser jeg etter å ha lastet filer til PC at... Bildefilene mine får riktig klokkeslett for når det er tatt. Videofilene får et klokkeslett eksakt 2 timer før. Altså en videofil tatt kl 12 viser kl 10 ??? En innstilling jeg ikke har tenkt på kanskje? 6. "Andynator" Takker for eksempelet. Tok meg tid til raskt å se gjennom nå... Ingen tvil om at dette er kongen pr dato, hva gjelder bilde og lyd på (mobil)video. Jeg er selv musikkinteressert og har tatt en del konsertopptak og vet hvor vanskelig det kan være i en urolig folkemengde. Hva slags innstillinger brukte du på dette opptaket? Brukte du "stabilisering" på denne? Hva er fordelen og bakdelen med dette. (det må jo være en bakdel, ellers hadde ikke innstillingen vært der.) Jeg gjorde et forsøk med og uten i går kveld. Fra min terasse og med forgrunnsmotiv 30-40 meter unna og landskap ca 2 km unna i samme video. Prøvde å gjøre eksakt samme opptak med og uten stabilisering på. På opptaket med stabilisering på, så synes jeg bakgrunnen (landskapet lengst unna), ble noe mer utydelig? I forsøket, så jeg overhode ikke noe forskjell på problemet med skjelvende hender. Jeg har lett og søkt på internett for å finne ut hvordan denne funksjonen egentlig virker, uten resultat. Men mener å huske fra min tid med N8, at det ble anbefalt å ha denne funksjonen i stilling "av". Håper noen kan svare på mine spørsmål... Og håper aktiviteten tar seg litt opp her. Lenke til kommentar
gjo Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Jeg har trodd det har vært ferie som har gjort at det er relativt stille på denne tråden. Men, nå lurer jeg på om det rett og slett er veldig få som har denne telefonen. I hvert fall som skriver her. Jeg venter ikke akkurat aktivitet som på en Galaxy III tråd, men likevel. Jeg er veldig godt fornøyd med denne telefonen, som kamera, selv om jeg har noen spørsmål om funksjoner etc... Som telefon, er den vel som en annen telefon, om man ser bort fra muligheter for diverse apps (som jeg ikke er så opptatt av) og at den er (bitte litt) mindre responsiv, enn noen andre telefoner jeg har vært borti. Litt bugs er det vel også... Batteriet har jeg oppdaget er veldig bra, etter at det har noen ladinger bak seg. Skjermen er ikke veldig høyoppløst, men det tar den igjen ved å være veldig brukbar i forhold til andre i godt lys. Bilder og video, ser jeg lite på uansett, før det er lastet inn i PC. Da jeg ikke hittil har fått noen "vettuge" svar på mine spørsmål tidligere i tråden, så prøver jeg meg en siste gang. 1. Er det noen som kan klare å se forskjellen på "normal" og "levende" fargetoner? Eller er det bare meg, som har dårligere syn enn jeg trodde. 2. Hvilke(n) instillinger ville dere bruke, som standard? Altså den som kameraet står i når det ikke er i bruk. Det som da er lettest å få opp når man plutselig kommer over et motiv og behøver kameraet "skuddklart" rimelig raskt? Gjerne også vurderinger av andre innstillinger til forskjellig formål. 3. Hva i all verden er vitsen med at det under "motiv" innstillinger er mulighet for nattbilder, når bildene blir langt bedre med "vanlig" innstilling? Eller har jeg gjort noe feil? 4. En ting jeg overhode ikke har sett på og aldri prøvd på før, er funksjonen for "time lapse". Er det enkelt? Jeg tenkte på sammensettingen av bildene i et eventuelt program etterpå. Kan "Windows movie maker" brukes, f eks? Ville gjerne hatt en enkel instruksjon for dette. 5. Etter en fjelltur i helga, så ser jeg etter å ha lastet filer til PC at... Bildefilene mine får riktig klokkeslett for når det er tatt. Videofilene får et klokkeslett eksakt 2 timer før. Altså en videofil tatt kl 12 viser kl 10 ??? En innstilling jeg ikke har tenkt på kanskje? 6. "Andynator" Takker for eksempelet. Tok meg tid til raskt å se gjennom nå... Ingen tvil om at dette er kongen pr dato, hva gjelder bilde og lyd på (mobil)video. Jeg er selv musikkinteressert og har tatt en del konsertopptak og vet hvor vanskelig det kan være i en urolig folkemengde. Hva slags innstillinger brukte du på dette opptaket? Brukte du "stabilisering" på denne? Hva er fordelen og bakdelen med dette. (det må jo være en bakdel, ellers hadde ikke innstillingen vært der.) Jeg gjorde et forsøk med og uten i går kveld. Fra min terasse og med forgrunnsmotiv 30-40 meter unna og landskap ca 2 km unna i samme video. Prøvde å gjøre eksakt samme opptak med og uten stabilisering på. På opptaket med stabilisering på, så synes jeg bakgrunnen (landskapet lengst unna), ble noe mer utydelig? I forsøket, så jeg overhode ikke noe forskjell på problemet med skjelvende hender. Jeg har lett og søkt på internett for å finne ut hvordan denne funksjonen egentlig virker, uten resultat. Men mener å huske fra min tid med N8, at det ble anbefalt å ha denne funksjonen i stilling "av". Håper noen kan svare på mine spørsmål... Og håper aktiviteten tar seg litt opp her. hei. 1. nei 2.jeg bruker 8mp som standard, men tar mest bilder i 38mp da det blir utrolig detaljerike bilder. 4.jeg brukte virtualdub til å ordne timlapsvideo, her er en guide. http://timelapseblog.com/2009/08/04/using-virtualdub-for-time-lapse/ Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 (endret) @cirka Beklager, de spørsmålene har ikke jeg fått med meg tidligere, men har vært så mye på reise/ferie i det siste att jeg har ikke fått fulgt denne tråden helt 100% i det siste Her er iallfall mine svar til dine spørsmål: 1. Jeg har kun brukt "normal" fargetoner, har ikke brukt "levende" så usikker på hva som er forskjellen der. 2. Det jeg bruker oftes er "automatisk" modus, dvs. 5MPX med alle settings i auto. Jeg har også brukt 8MPX endel. I tillegg har jeg tatt endel bilder i 34MPX, spesiellt lanskapsbilder og lignende, de har blitt meget fin Når det gjelder video pleier jeg stort sett altid bruke 720p da jeg syns det gir mer enn god nok kvalitet og man får større zoom funksjon enn ved 1080p, også filstørrelsen blir noe mindre. Bruker 30fps som regel altid, bortsett fra i veldig dårlig belysning hvor jeg har gått ned til 25fps på noen videoer. 3. Jeg har brukt motiv "nattmodus" og fått gode resultater med de, men har ikke sammenlignet så mye med "automatisk" modus så litt usikker på hva som blir best egentlig. 4. Time-lapse funksjonen har jeg desverre ikke fått prøvd enda, men har veldig lyst å få testet den snart. Men først bør jeg få ett stativ som mobilen kan settes i. Noen som har fått fatt i den Nokia holderen (HH-23) som skal passe til 808 forresten ?? Har ikke funnet den i noen Norsk nettbutikk enda... 5. Mine videofiler viser riktig dato/klokkeslett for når de er tatt iallfall Når det gjelder aktiviteten i tråden her er jo den bra da syns jeg, ser det har kommet inn en god del innlegg mens jeg har vært borte i sommer Men husk att det er fremdeles ventelister/tomme lagre for 808 hos veldig mange nettbutikker så det er nok fremdeles mange som ikke har fått sin 808... Men nå leste jeg nylig att Nokia håpet de skulle komme ajour med etterspørselen så det øker nok på med brukere etterhvert Endret 17. august 2012 av leirdueredet Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Etter å ha fulgt ivrig med på denne tråden ønsker jeg definitifvt å bytte ut min HTC Desire S. Endret 17. august 2012 av ->NightHawk<- 1 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 17. august 2012 Forfatter Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Her er en kul time-lapse video som er tatt med 808 http://vimeo.com/47509611 Endret 17. august 2012 av leirdueredet 1 Lenke til kommentar
cirka Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Dere som kan mer enn meg om dette... Prøvde å laste opp en video fra tlf i kveld på youtube. Er det noe spes man må gjøre for å få høyest mulig oppløsning?... Edit: Hm...Tror jeg fant ut av det.... Endret 18. august 2012 av cirka Lenke til kommentar
Kausebol Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Nokia butikken i oslo (By porten) har en del mobiler igjen. Men de reklamerer ikke for det. Kjøpte 2stk der! Til dere som lurer på om dere skal kjøpe den. KJØP! Kan ikke sammenlignes med lumia driten etc som noen har blitt lurt til å kjøpe Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Nokia butikken i oslo (By porten) har en del mobiler igjen. Men de reklamerer ikke for det. Kjøpte 2stk der! Til dere som lurer på om dere skal kjøpe den. KJØP! Kan ikke sammenlignes med lumia driten etc som noen har blitt lurt til å kjøpe Da var du heldig 2 stk altså, skal du selge den andre på finn eller noe da ? Var en annen på forumet her som nevnte det samme også. Rart att byporten har de inne mens omtrent alle andre er utsolgt... Ja Lumia frister ikke mye nei... Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Nokia butikken i oslo (By porten) har en del mobiler igjen. Men de reklamerer ikke for det. Kjøpte 2stk der! Til dere som lurer på om dere skal kjøpe den. KJØP! Kan ikke sammenlignes med lumia driten etc som noen har blitt lurt til å kjøpe Hva er galt med Lumiadriten? Er det det åpenbare (kameraet), eller noe annet? Jeg har nemlig lyst på pureview, men venter til det kommer til wp, da symbian får stryk stort sett over alt... Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Nokia butikken i oslo (By porten) har en del mobiler igjen. Men de reklamerer ikke for det. Kjøpte 2stk der! Til dere som lurer på om dere skal kjøpe den. KJØP! Kan ikke sammenlignes med lumia driten etc som noen har blitt lurt til å kjøpe Hva er galt med Lumiadriten? Er det det åpenbare (kameraet), eller noe annet? Jeg har nemlig lyst på pureview, men venter til det kommer til wp, da symbian får stryk stort sett over alt... Er selve OSèt i Lumia som er problemet for min del da.. Er alt for mye begrensninger på hva man kan gjøre/hardware osv..... Lumia mangler jo veldig mye av de teknologier/HW 808 eks. har... Men det blir sikkert bedre på WP8 vil jeg tro. Belle (Symbian) derimot er alle muligheter til stede og det er ett åpent OS, jeg har stort sett bare gode erfaringer med Belle iallfall Endret 20. august 2012 av leirdueredet Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Nokia butikken i oslo (By porten) har en del mobiler igjen. Men de reklamerer ikke for det. Kjøpte 2stk der! Til dere som lurer på om dere skal kjøpe den. KJØP! Kan ikke sammenlignes med lumia driten etc som noen har blitt lurt til å kjøpe Hva er galt med Lumiadriten? Er det det åpenbare (kameraet), eller noe annet? Jeg har nemlig lyst på pureview, men venter til det kommer til wp, da symbian får stryk stort sett over alt... Er selve OSèt som er problemet for min del da.. Er alt for mye begrensninger på hva man kan gjøre/hardware osv..... Lumia mangler jo veldig mye av de teknologier/HW 808 eks. har... Men det blir sikkert bedre på WP8 vil jeg tro. Belle (Symbian) derimot er alle muligheter til stede og det er ett åpent OS, jeg har stort sett bare gode erfaringer med Belle iallfall Fint for deg. Jeg skal i alle fall bort fra Androiddritten. Makan til upålitelig dritt har verden aldri sett. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Fint for deg. Jeg skal i alle fall bort fra Androiddritten. Makan til upålitelig dritt har verden aldri sett. Du kan ikke være særlig gammel. Jeg husker Windows 3.0. Dét var upålitelig, det. Mac OS før OS X var også riktig ille. Lenke til kommentar
cirka Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Jeg synes android er veldig bra. Men, har 808 med symbian nå, rett og slett på grunn av kameraet. Endret 19. august 2012 av cirka Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Fint for deg. Jeg skal i alle fall bort fra Androiddritten. Makan til upålitelig dritt har verden aldri sett. Du kan ikke være særlig gammel. Jeg husker Windows 3.0. Dét var upålitelig, det. Mac OS før OS X var også riktig ille. Ok da, så har kanskje verden sett verre dritt de siste 33 år. Men i telefonens verden føler jeg at android slik det fremstår på min ett år gamle telefon rett og slett ikke er bra nok. Det lagger hele tiden, program låser seg og med ujevne mellomrom må batteriet ut for å restarte en totalt fastlåst situasjon. Mulig dette er bedre om man går for en toppmodell med 4 millioner kjerner og all ram i universet. Lenke til kommentar
Andynator Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Fint for deg. Jeg skal i alle fall bort fra Androiddritten. Makan til upålitelig dritt har verden aldri sett. Du kan ikke være særlig gammel. Jeg husker Windows 3.0. Dét var upålitelig, det. Mac OS før OS X var også riktig ille. Ok da, så har kanskje verden sett verre dritt de siste 33 år. Men i telefonens verden føler jeg at android slik det fremstår på min ett år gamle telefon rett og slett ikke er bra nok. Det lagger hele tiden, program låser seg og med ujevne mellomrom må batteriet ut for å restarte en totalt fastlåst situasjon. Mulig dette er bedre om man går for en toppmodell med 4 millioner kjerner og all ram i universet. Først å fremst, jeg sverger til Apple og gleder meg som en unge til Femmer`n kommer, i mellomtiden har jeg Htc One X med siste versjon Android. Jeg har heller ikke likt Android frem til nå, Android 4 er endelig brukervennlig og telefonen i seg selv er sterk nok til å drive alt du ber den om. Så her må du nok handle deg en nyere og kraftigere Android telefon før du skriver som du gjør Når det gjelder Nokia 808 har nok jeg og den først og fremst pga kameraet( har tvilling sim) Men den er fullt brukende til det meste om det var denne ene telefonen du hadde :-) Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Fint for deg. Jeg skal i alle fall bort fra Androiddritten. Makan til upålitelig dritt har verden aldri sett. Du kan ikke være særlig gammel. Jeg husker Windows 3.0. Dét var upålitelig, det. Mac OS før OS X var også riktig ille. Ok da, så har kanskje verden sett verre dritt de siste 33 år. Men i telefonens verden føler jeg at android slik det fremstår på min ett år gamle telefon rett og slett ikke er bra nok. Det lagger hele tiden, program låser seg og med ujevne mellomrom må batteriet ut for å restarte en totalt fastlåst situasjon. Mulig dette er bedre om man går for en toppmodell med 4 millioner kjerner og all ram i universet. Vi har nok det samme inntrykket av Android. Har selv kjøpt toppmodeller med Android før, men nå er det nok. Det er jo bare trøbbel, og HTC er verst i klassen spør du meg. Jeg håper på en Windows Phone fra Nokia med et snev av Pureviewteknologien. WP har så langt bare imponert meg og de jeg kjenner Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Fint for deg. Jeg skal i alle fall bort fra Androiddritten. Makan til upålitelig dritt har verden aldri sett. Du kan ikke være særlig gammel. Jeg husker Windows 3.0. Dét var upålitelig, det. Mac OS før OS X var også riktig ille. Ok da, så har kanskje verden sett verre dritt de siste 33 år. Men i telefonens verden føler jeg at android slik det fremstår på min ett år gamle telefon rett og slett ikke er bra nok. Det lagger hele tiden, program låser seg og med ujevne mellomrom må batteriet ut for å restarte en totalt fastlåst situasjon. Mulig dette er bedre om man går for en toppmodell med 4 millioner kjerner og all ram i universet. Først å fremst, jeg sverger til Apple og gleder meg som en unge til Femmer`n kommer, i mellomtiden har jeg Htc One X med siste versjon Android. Jeg har heller ikke likt Android frem til nå, Android 4 er endelig brukervennlig og telefonen i seg selv er sterk nok til å drive alt du ber den om. Så her må du nok handle deg en nyere og kraftigere Android telefon før du skriver som du gjør Når det gjelder Nokia 808 har nok jeg og den først og fremst pga kameraet( har tvilling sim) Men den er fullt brukende til det meste om det var denne ene telefonen du hadde :-) Jeg står for min falitterklæring, dersom det er slik at man må kjøpe de argeste toppmodellene for å få en telefon som gir mer glede enn frustrasjon. Min deilige kone har en telefon i samme gate som jeg, og er strålende fornøyd. Muligens er det fordi hun kun bruker den til sms og Internett. "Hva er en app?" Lenke til kommentar
cirka Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Er det kun meg som synes seriøsiteten og informasjonsmulighetene i diskusjonene, som denne type forum er ment som, forsvinner litt når vi går over på alt dette "dritt"pratet?... 2 Lenke til kommentar
leirdueredet Skrevet 20. august 2012 Forfatter Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Er det kun meg som synes seriøsiteten og informasjonsmulighetene i diskusjonene, som denne type forum er ment som, forsvinner litt når vi går over på alt dette "dritt"pratet?... Enig!! Å slenge dritt om Android, WP osv. får dere gjøre i de tråder som er laget for det ! Endret 20. august 2012 av leirdueredet 3 Lenke til kommentar
cirka Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 I dag prøvde jeg muligheten for expo variasjon. Lot kameraet ta 5 bilder mellom -0,7 og +0,7 Så ble det 5 bilder mellom -2 og +2 Den første ser jeg absolutt nytten for. Jeg tok vanlige landskapsbilder fra terassen hjemme. Absolutt en mulighet, når man lurer på hva som er det riktige. Den andre ble det veldig store forskjeller fra et veldig mørkt bilde og til et lyst et, med nesten bare "hvitt". En morsom og i noen få tilfeller nyttig funksjon altså, den første. Får teste dette litt bedre ved en annen anledning.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå