Gå til innhold

Webcam med brukbar dynamisk omfang

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle tulle litt rundt og lage noen utendørs timelapse-videoer.

Så har jeg tilfeldigvis liggende et Creative Livesync webcam som jeg skulle prøve.

Problemet er bare at at på høylys dag så overeksponerer webcammen voldsomt, slik at hele bildet bare blir helt hvitt. Særlig kombinasjonen sol og snø på bakken gjør det umulig å bruke webcam'en.

Jeg spør da dere godtfolk om det er noen som har erfaring med webcam-modeller som kan har et brukbar dynamisk omfang. Dvs kan ta bilder av både dagslys og f.ex halveis opplyst parkeringsplass i nattemørke, og at bildene i allefall er lesbare.

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å anskaffe MS-kamera ettersom jeg har lest tildels mange tilbakemeldinger om ustabil software.

Oppløsning er ikke så viktig. Om jeg får tatt stillbilder i 640x480 så funker det, så lenge eksponeringa blir bra.

Takk

[edit]

Regner med det kommer spørsmål om dette, så jeg tar det nå. Dere lurer vel på om software og driver er installert. Ja det er de. Begrensningen ligger tydeligvis i selve webcamen, som er ment for innendørs bruk.

Mikrofon er forøvrig ikke et krav.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ustabil software burde egentlig ikke være et problem lenger, nesten alle web-camera idag bruker standard-driverne for USB kamera så det burde være plug'n-play med det meste av software.

Hei. Ja jeg er forsåvidt regnet med at basic funksjonalitet virker uansett software.

Men jeg var ute etter noen som har testet sitt webkamera med lysforhold slik jeg nevnte i førsteposten.

Har sett litt på tester av webcams, slik som denne fra 2010, men testene gir meg desverre ikke svar på det jeg lurer på her :hrm:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei. Tenkte jeg skulle oppdatere litt på denne.

Jeg har altså anskaffet meg et Logitech HD pro webcam C920 med formål å lage timelapse videoer.

En rask oppsummering på fordeler og ulemper:

Fordeler:

• Gjengefeste for montering på bordstativ (gorilla grip i gardinfester etc)
  • Enkel og intuitiv software. Savner ingen funksjoner der.
  • Innebygget mikrofon
  • Kan panorere via software når man zoomer inn uten å miste oppløsning (1024x720 tror jeg det var)
  • Fungerer under de fleste lysforhold uten at bildet blir helt hvitt eller helt svart, men har ikke fått testet under vinterlige forhold pga årstid.

Ulemper:

• Kameraet er "nærsynt" og kan ikke fokusere klart på objekter som er særlig lenger unna enn ca 2 meter. Kameraet er lagd slik og det er derfor ingen mulighet til å "tweake" ellerh hacke kameraet på noe vis for å omgå dette.
  • Det er ingen mulighet til å dra nytte av de 15 megapixlene som esken gir uttrykk for. Man kan ikke ta et stillbilde med høyere oppløsning enn 1024x720.
  • Grøtete lyd (høres komprimert ut) ved direkte opptak der webkameraet er satt som opptaksenhet.
  • Reklamen (teksten utapå esken) lyver (informerer ikke) om disse begrensningene, så man ender opp med et produkt som kanskje ikke var det riktige.

Til direkte bruk som webkamera så er det jo altså et steike bra produkt. Men til å brukes som timelapse-kamera så egner det seg dårlig pga at kameraet er "nærsynt".

Kan også nevne at jeg har prøvd å plassere et brilleglass med -2 i styrke direkte forran kameraet, men dette ga ingen forbedring ettersom jeg kunne se.

Har ikke fått tak i brilleglass med enda mer styrke, så jeg vet ikke om dette vil komme til å hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...