Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg blir motarbeidet i NPE - Trenger råd, hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Hei. Det jeg ber om i tråden, er hjelp til om det er noe konkret jeg kan gjøre i min sak, før det eventuelt blir et avslag og jeg må klage dette inn for pasientklagenemenda. Jeg vil helst slippe å klage og eventuelt inn for retten, da detter blir veldig slitsomt.

Først kort om min erstatningssak. Ble opperert og under operasjonen kom kirurgen for å kutte en nerve, under inngrepet. Dette fører til smerteanfall, ofte flere i uken fordi nerven sender feil signaler. Jeg får helt tilfeldig kraftige smerter, slik at jeg ikke klarer å bevege meg.

Har hvert til diverse utredninger. Det ble først konkludert med at smertene kunne dreie seg om en infeksjon. Fikk derfor antibiotika, men det fungerte ikke.

Nå er siste utredning og konklusjon fra en smertelege som har gjort grunndig undersøkelser at operasjonen førte til nerveskaden og dette må jeg sannsynlig leve med resten av livet.

Når jeg får smerter, går på jeg på oxycontin (meget sterke smertestillende) Dette er et a-preparat, narkotika med andre ord. Å jeg blir veldig sliten av det både fysisk og psykisk, selv om det fjerner smertene. Jeg har altså kommet opp i en meget vanskelig situasjon og jeg er ikke gammel helle. Jeg er i starten på 20 årene. Jeg er helt fortvilt.

Meldet selvfølgelig saken inn for NPE. Nå går saksbehandlingen mot slutten og den sakkyndinge har konkludert med at det sannsynlig ikke foreliger noe erstatningsansvar. Dette fordi han mener det dreier seg om en gjennomgående infeksjon som jeg har fått helt tilfeldig og som har skapt en kronisk smertetilstand.

Dette er bare tull og de kirurger, nevrologer og smerteleger jeg har snakket med mener alle at smertene kommer som en forårsak av en nerveskade under operasjonen. Han ene mente det den sakkyndinge skrev var så usakelig at han synes det var latterlig og at jeg måtte bare kommentere på det hardeste og ikke gi opp. Alle spesialister sa at jeg måtte hver forberedt på en hard kamp mot NPE, da det var lite profesjonelt.

Han ene spesialisten jeg har vert hos har hvert ansatt der og snakket litt om hvordan de jobbet. Han sa at de bevist prøvde å gi flest mulig avslag og betale ut minst mulig. Ikke akuratt oppmuntrene å høre.

NPE limer seg selvfølgelig opp i sin sakksyndig og jeg har sendt inn dokumentasjon på det de andre spesialistene mener. Det virker som de avfeier det blankt og bare hører på sin sakkyndig. Nå ser det ut som jeg får avslag, har ikke fått vedtak enda.

Jeg føler meg totalt motarbeidet og de er lite sammerbeidsvillige og den dokumentasjonen jeg har innhentet, virker det som de ikke bryr seg om engang.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil nødig få avslag, da dette fører til at saken blir sendt inn for pasientklagenemnda og betyr mer og lang venting. Deretter blir det eventuelt retten.

Hva konkret bør jeg foreta meg som en siste løsning?

Jeg tenkte på å reise til oslo for å snakke litt med denne saksbehandleren i npe, for saksbehandler virker ikke særlig pratsom og hjelpsom over telefon. Saksbehandler virket også sur når de mottok mye og sterk dokumentasjon som motstridet og knuste arrgumentene til den sakkyndig de har benyttet seg av. Jeg føler meg helt maktesløs.

Trenger seriøst noen gode råd fra dere nå.

Takk for hjelpen!

Postet av anonym: 7d481cbe239da83895fe192ea49bd519

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett en tilsvarende tråd her inne før, og da som nå så har jeg ingen råd rundt erstatningssaken men jeg har mange års erfaring med oxycontin. Greia er helt riktig som du sier, det er et slitsomt stoff å gå på kontinuerlig, jeg bruker mellom 30 og 70mg i døgnet. Men greia er at med tid og stunder så venner kroppen seg til det og du vil få tilbake mer av energien din slik at livet blir litt lettere. Jeg er faktisk tilbake i 100% stilling etter 3år på Oxy og totalt 8år siden jeg måtte slutte og jobbe.

Så ta tida til hjelp så er det en god mulighet for at du kan få tilbake noe av det livet du hadde før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg jobber i NPE og vil gjerne gi deg noen tilbakemeldinger på hvordan vi jobber:

Vi utreder sakene individuelt og grundig. Vi innhenter alle relevante dokumenter i saken, og det er bra at du også har videreformidlet informasjon som du mener er relevant i saken din til saksbehandler. Saksbehandleren går alltid gjennom alle dokumenter som er relevante.

Saken vurderes så av en sakkyndig, som gir en vurdering av den medisinske behandlingen. Når rapporten fra den sakkyndige foreligger, vurderer saksbehandler rapporten opp mot lovverket for å se om du kan ha rett til erstatning. Den sakkyndige gjør ingen vurdering av om det skal bli medhold eller avslag.

Du skriver at det er mange som mener at NPE er lite profesjonelle. Det kjenner vi oss ikke igjen i, vi jobber systematisk og grundig gjennom alle sakene vi får inn.

NPE vurderer alle sakene vi får inn opp mot Pasientskadeloven for å vurdere om pasientene har rett til erstatning. Dersom en pasient har rett til erstatning jobber vi med å fastsette riktig erstatning i hver enkelt sak.

Det kan være greit for deg å vite at NPE ikke har noen egeninteresse i hvor mye vi utbetaler; erstatningene utbetales fra et eget fond og er ikke avhengig av NPEs budsjetter for eksempel. I 2011 ga NPE medhold til rundt 1400 pasienter og vi utbetalte over 850 millioner kroner i erstatninger.

Du spør om hva du bør gjøre videre nå, for å unngå klagebehandling. Jeg foreslår at du på nytt tar kontakt med saksbehandleren din og forteller hvordan du ser på saken, og ber saksbehandleren om å forklare hvor saken står. Så må du nok la saksbehandlingen gå sin gang.

Endret av Ansatt_NPE
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Den erstatningen du eventuelt vil klare å få, er det du kan bevise å ha tap på grunn av feilbehandling. Du kan også få erstatning for fremtidige tapte inntekter du vil tape på grunn av din skade, men da skal invaliditetsgraden være over 15%.

I Norge er der ikke noen huffda erstatting slikt som i USA.

Se på denne saken og de linkene som er der, så kan du gjøre deg opp en mening om erstatting etterpå.

http://www.aftenposten.no/helse/article712600.ece

Lenke til kommentar

Du kan også få erstatning for fremtidige tapte inntekter du vil tape på grunn av din skade, men da skal invaliditetsgraden være over 15%.

Dette stemmer ikke helt, grad av medisinsk invaliditet er ikke avgjørende for hvorvidt en feilbehandlet pasient kan få erstattet fremtidig inntektstap. Grad av ervervsmessig uførhet og skadens antatte varighet vil normalt være det avgjørende.

Du tenker antakelig på ménerstatning.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert i juss, men jeg skal prøve å komme med en liten kommentar til ansatt_npe.

Først, la det hver sakt. Jeg tror dere i de fleste/ mange saker sikkert gjør en korrekt vurdering. Å det er sikkert mange som ikke har rett på erstatning. Det er helt klart

Men, jeg er av en oppfatning av at det er også endel som får dårlig/feil saksbehandling.

Nå vet jeg ikke hvordan dere har utvilket dere de siste årene men i årene 2006 så fikk dere sterk kritikk fordi dere tolket regelverket feil.

Dere skal gjøre en nøytral vudering av sakene men det var ikke oppfattningen til mange.

Artikkel fra nrk, NPE urimelig streng

Utdrag:

Uavhengig av skyld

Advokat Steinar Winther Christensen som er spesialist i skadeerstatningssaker mener denne tolkningen av regelverket er urimelig streng.

- NPE velger sin egen forståelse av reglene som ikke nødvendigvis er riktig i følge gjeldende rett, sier han.

– Det er fortsatt slik at de tenker skyld, feil og subjektiv svikt for grunnlag til rett til erstatning. Meningen var at denne ordningen skulle være en objektiv erstatningsording med rett til erstatning uavhengig av skyld hos behandlerne.

Ikke nøytral

Christensen får støtte av tidligere Arbeiderpartipolitiker Ane Sofie Tømmerås. Hun satt på Stortinget da pasientskadeloven ble utarbeidet.

Nå er hun blitt advokat og sier at den virkeligheten hun møter i forhold til pasienters krav på erstatning er en annen enn det intensjonen med loven var.

- I innstillinga fra Stortinget står det at man skal fokusere på pasientens skade og at man i praksis skal bygge på en mindre streng uaktsomhetsvurdering enn det som har vært gjort tidligere. Men slik fungerer det dessverre ikke i dag.

– Min opplevelse er at NPE ikke i tilstrekkelig grad er et nøytralt objektiv forvaltningsorgan som skal ivareta pasientenes interesser, men i for stor grad blir oppfattet som en motpart, sier Tømmerås.

Hvordan NPE har utvilket seg de senere årene, er jeg usikker på. Det kan godt hver at de har forbedret seg siden 2006, men at det fremdeles er endel dårlig/feil saksbehandling er det ikke tvil om.

Alle pasienter har krav på en seriøs, nøytral og korrekt vurdering av saken. I tilegg skal skaden hver i fokus som det også står i loven. Nå virker NPE for mange som en motpart og ikke som en nøytral part.

Det skal hver unødvendig å gå den lange veien gjennom nemnd og domstol.

Rundt 2006 og fremover var det hele 40% som vant fram (av pasienter) i retten. (fra nrk, artikkel).

Lykke til.

Postet av anonym: 0dcca4e053dc5b0e58c3a764a5342f17

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...