Gå til innhold

Råd for ny ruter

Anbefalte innlegg

Har nå en rimelig Netgear-ruter (WGR614v6) som ble kjøpt for omtrent 6 år siden. I den senere tiden har den vært ustabil. Spesielt når PCen slås på og skal koble seg opp, klarer den ikke å oppnå forbindelse. Løsningen er å trekke ut strømforsyningen til rutereren noen sekunder. Dette begynner å bli kjedelig når det skjer flere ganger i uken.

Jeg antar det ikke er verd å undersøke problemet nøyere. Det er vel bare å kjøpe en ny?

Spørsmålet er, hva trenger jeg? Hva skal jeg se etter?

Pr. i dag har jeg Get XSmall som internett-tilkobling, dvs. 2Mbit/1Mbit, og det holder lenge for mitt bruk.

Ønsker gjerne å koble TV og PC sammen, men pr. nå har jeg funnet ut at det mest praktiske er en uelegant HDMI-kabel. Skulle gjerne ha bare trådløse koblinger for alle mine mediebehov, men pr. i dag syns jeg teknologien funker for dårlig til at det er effektivt..

Enheter som er tilkoblet ruteren pr i dag er:

internet-radio, laptop (Win7), gammel ekstra-laptop (kablet), printer og TV (kablet, brukes ikke i praksis)

Kjøper gjerne Netgear igjen, siden jeg nå er vant til denne. Jeg har også funnet ut at det kan være veldig kjekt med av/på-bryter på ruteren, siden veggstøpselet er mer kronglete å komme til.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke å bruke mer penger enn nødvendig, men hva bør jeg sette som (minimums)krav? Er f.eks. Netgear billigste modell godt nok?

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil slippe billig unna er TL-WR1043ND fra TP-LINK super:

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TL-WR1043ND%28DE%29

Den har meget god støtte for tredjeparts firmware, så her kan du ha det mye moro.

Hvis du har mer penger, så er Buffalo WZR-HP-AG300H et meget godt kjøp (hardware på høyde med de beste Asus routerne, mye rimeligere, og godt støttet i tredjeparts firmware).

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=WZR-HP-AG300H-EU

Lenke til kommentar

Naturligvis. I forhold til Asus RT-N56U har den dobbelt så mye lagring, kvassere CPU, like mye ram og generelt platform som er bedre støttet i drivere (Ralink kontra Atheros). Sammenlignet med RT-N66U har den like mye lagring, halvparten så mye ram, men kvassere prosessor og bedre driverstøtte. Klar over at smallbuilder siten er poppis, men den connection testen der holder ikke mål. Sjekk gjerne Mikrotik sine benker av CPU'en i Buffalo routeren, så ser du noen som kan å benke.

Lenke til kommentar

Naturligvis. I forhold til Asus RT-N56U har den dobbelt så mye lagring, kvassere CPU, like mye ram og generelt platform som er bedre støttet i drivere (Ralink kontra Atheros). Sammenlignet med RT-N66U har den like mye lagring, halvparten så mye ram, men kvassere prosessor og bedre driverstøtte. Klar over at smallbuilder siten er poppis, men den connection testen der holder ikke mål. Sjekk gjerne Mikrotik sine benker av CPU'en i Buffalo routeren, så ser du noen som kan å benke.

Grunnen til at jeg spør er jo at jeg ser den er blitt anbefalt tidligere (sikkert av deg) da jeg har vært på jakt etter ny router i noen uker. Når man titter på smallnetbuilder har den bra trafikkytelse, men ikke i nærheten av nivået til Asus, så kan man jo spørre seg som det er behov for slik ytelse i privat nettverk, Men jeg liker å tenke fremover ettersom jeg har kabel inn i huset som pr i dag kan levere opp til 400mbit. Men det mest urovekkende med smallnetbuilder sin test er jo at den faller totalt igjennom på trådløs ytelse når den blir satt på litt tøffere prøve. Om cpu er 10% raskere på papiret bryr meg liksom ikke så mye hvis den faktiske ytelsen er 1/4 av de noe dyrere alternativene.

Routeren ser veldig spennende ut, men må si jeg ble skremt av den testen jeg fant.

Endret av Insomnis
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at buffaloen glatt router like mye som asus'en, med mindre det er noe kødd med switch driveren, her kommer gode drivere inn. Eksempelvis router tp-link routeren 300mb med oppdatert switch driver, hos smallbuilder gir den drøyt hundre. Asus mistenker jeg han ikke har benket riktig, jeg har liten tro på at den router så godt. Benker du bridged vil du få slik ytelse.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hvis du vil slippe billig unna er TL-WR1043ND fra TP-LINK super:

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TL-WR1043ND%28DE%29

Den har meget god støtte for tredjeparts firmware, så her kan du ha det mye moro.

Hvis du har mer penger, så er Buffalo WZR-HP-AG300H et meget godt kjøp (hardware på høyde med de beste Asus routerne, mye rimeligere, og godt støttet i tredjeparts firmware).

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=WZR-HP-AG300H-EU

Jeg kan også anbefale TP-LINK'en. Har ikke testet den med original firmware, men flashet den med DD-WRT. Da får du en konge router med funksjonalitet du må vanligvis må betale langt mer for. Bl.a. VPN, VLAN mm.

Lenke til kommentar

Takk for konkrete tips.

Nivået her i tråden er nok himmelhøyt over mitt. Å ha det moro med tredjeparts firmware er nok neppe for meg. (Jeg vet tydeligvis ikke hva jeg går glipp av. Hva slags moro kan man ha med 3.parts firmware?)

Jeg er glad bare jeg har noe som fungerer uten problemer og er lett nok å sette opp og å sikre. Siden jeg syns min gamle Netgear har fungert greit, og i tillegg ikke er oppsiktsvekkende stygg (som mange rutere er)kunne jeg gjerne tenke meg å forsette med Netgear.

Og når jeg pr i dag har minste båndbredde fra Get (til tross for at jeg "bor" på nettet), har jeg vel neppe behov for noe spesiell rask ruter?

Som sagt, drømmen er at alle medieenheter kunne kommunisere trådfritt hos meg (PC-TV, PC-avspiller), men antar at div. klønete SW gjør det uhensiktsmessig uansett. Det er iallefall mine erfaringer så langt.

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg burde stille noen minimumskrav til ruteren eller om alt vil fungere bra for mitt behov. Så vidt jeg forstår har min gamle ruter WPA og ikke WPA2, men WPA2 får jeg vel uansett hva jeg velger.

Lenke til kommentar

Tp-link routeren dekker dine behov fint. Faktisk er tredjepart firmware typisk mer brukervennlig enn fabrikk. Sjekk blant annet ut den enorme dokumentasjonen som er tilgjengelig for dd-wrt og openwrt. Jeg vil like å se den produsenten som har mer brukervennlig web-interface enn tomato. Buffalo distribuerer offisielt dd-wrt til routeren jeg linket opp, ogopenwrt kan innstalleres rett fra web-interfacen til dd-wrt. Blir ikke stort mer smooth enn det.

Komplett har et godt tilbud, mendet lille jeg sjekket var hardware dårligere enn buffaloen over hele linja, men prisen nesten den samme.

Lenke til kommentar

Kjøpte TP linken og satt den opp hjemme hos mor og far. La også inn DD WRT på den med engang. Routeren er knallstabil og med tanke på prisen så er det absolutt hvert samtlige penger.

Dog scorer også Netgear WNDR3700 bra på tester til prisen på 600 kr. Det er også en god router!

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Kjøpte TP linken og satt den opp hjemme hos mor og far. La også inn DD WRT på den med engang. Routeren er knallstabil og med tanke på prisen så er det absolutt hvert samtlige penger.

Dog scorer også Netgear WNDR3700 bra på tester til prisen på 600 kr. Det er også en god router!

Komplett-tilbudet du linket til høyere opp er da en annen Netgear-ruter:

NETGEAR Dual Band 750 - WNDR4000?

Netgear WNDR3700 er vel både eldre og opprinnelig billigere enn WNDR4000?

(Mistet liksom tråden på hvorfor WNDR3700 plutselig ble diskutert...)

Tilbudet ser jo attraktivt ut, men kanskje overkill. På den annen side er den ikke dyr, og kan hende jeg begynner å ta i bruk funksjonalitet etter hvert. Jeg ser den har fått bra reviews.

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg syns er snodig er at samtidig med at ruteren har begynt å svikte fra tid til annen, har også det trådløse nettverkssymbolet (trappetrinnene) nederst på skjermen ofte begynt å vise feil.

Nå har jeg en gul varselstrekant med uttropstegn, samme som vises når det ikke er forbindelse, men forbindelsen har vært fin og på flere timer. Av og til blir den også stående med symbolet for at den er i ferd med å connecte, (grønnblå smultrng over trappetrinnet) til tross for at den allerede er connected. Noen som vet hva dette skyldes?

post-212050-0-81550800-1331393281_thumb.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...