parachrome Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 har kjøpt en slik http://www.jula.no/momentstav-1-2-170027 med 110nm som jeg skal bruke med en muttertrekker for å feste hjul med 110 NM moment... hvordan fungerer egentlig en slik i praksis? hvordan vet den at den skal stoppe på 110nm? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Fant en Wikipedia artikkel som forklarer dette. http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_wrench#Click_type Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Momentstav fungerer på den måten at den vrir seg når momentet blir for stort. Når momentet når den oppgitte verdien, vrir det seg så mye at muttertrekkeren bare blir stående og slå, uten å dra rundt bolten. Jeg foretrekker momentnøkkel selv, de er ikke nødvendigvis så sterke som de oppgies, de der. Glem for all del ikke å etterstramme etter 3-5 mil. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Et tvilsomt verktøy som ikke er godkjent for å bruke på bilverksted da det er mange faktorer som spiller inn. Sliten muttertrekker, for lavt trykk på luftanlegget o.l. Det beste er den gode gamle momentnøkkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå