Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover ved bruksrett av tomt/gjennomfart over annen tomt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer litt på hvilke lover som gjelder i mitt tilfelle. Jeg eier en tomannsbolig og vi har en eldre dame i boligen innenfor oss. Vi har selveiertomt og hun har ikke tinglyst bruksrett/gjennomfartsrett over vår tomt. Hun har ingen andre tilkomstmuligheter enn og gå over vår gårdsplass.

Vi har alltid hatt ett bra naboforhold, iallefall trodde vi det frem til idag. Gårdsplassen er veldig smal, det finnes gjesteparkering ved innkjørsel og vi har garasje i boligen. Naboen kom idag og var direkte utidig til meg, pga at jeg hele tiden parkerte på gårdsplassen, og sperret adkomst med bil til hennes tomt. Noe hun hadde krav på. Hun mente at jeg måtte parkere i garasjen, noe jeg sier at jeg ikke gjør, da jeg må rygge inn i garasjen og jeg bulket min forrige bil flere ganger pga at det er så trangt at jeg må rygge skrått inn og svinge samtidig, og snerter da murkanten med noen millimeters klaring om det går strålende. Nå har jeg bil til 300k og gidder ikke risikere skrammer og bulker.

Vi har hele tiden flyttet bilen når det har kommet ved etc til henne. Hun har ikke bil selv og klarer fint å gå forbi bilen min. Den eneste muligheten jeg har for å komme meg inn i garasjen sikkert er å bygge en støttemur som er 3-4 meter høy og 10 meter lang og fylle med masse. Dette er en framtidig plan, men ganske dyrt og omfattende. Jeg mener også at dette er en kostnad som hun burde ta, eventuellt gå med på en deling av utgiften, noe jeg vet hun ikke gjør da hun er svææææært grådig. Jeg ble ganske irritert over dette, da vi har bodd her i 2 år, og vi har alltid stilt opp og hjelpet henne med diverse. Og jeg pratet saklig med henne, men det eneste hun fokuserte på var at hun hadde full rett til og bruke hele gårdsplassen, inkludert vår del. Dette hadde hun papirer på. og hun kunne gå til toppen med dette.

Nå skal det sies at dama er 90 år og egentlig klar for eldrehjem. Så jeg tror ikke hun er helt klar over hvilke papirer etc hun har og ikke har. Iallefall når vi kjøpte her, sto det spesifisert vår tomtegrenser, og at det er selveier tomt. Det sto også at det ikke var tinglyst bruksrett/gjennomfartsrett inn til den andre tomten.

Litt langt og rotete innlegg dette, og jeg er ikke ute etter og gjøre livet surt for naboen. Men jeg vil vite hvilke rettigheter som gjelder, slik at jeg kan forklare dette for henne eller barna hennes. Hadde hun hatt andre naboer, så kansje de hadde gjerdet henne inne. og bedt henne lage seg en sti nedover skråningen hennes.

Mvh

Roy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer da dette med bruksrett, kan hun da tinglyse i etterkant, eller har den retten gått bort når vi nå eier tomten vår?

Litt kort historie om hele denne tomta og boligen. Det var naboen vår og mannen hennes som satte opp hele bygget her. De ordnet med 2 like store deler, hvor de bodde i den ene delen og datteren deres i den andre. Med årene så solgte datteren delen sin og vi er vel de nr 4 som bor i denne delen. Husker at det sto ett eller annet sted at det ikke var tinglyst bruksrettighet/gjennomfartsrettighet. Og at vi har selveiertomt. Vi har hele tiden merket at hun "tror" hun eier absolutt hele gårdsplassen frem til innkjørsel. Hun har til og med beplantet en skråning som er på vår del.

Jeg er ikke av den vanskelige typen, og har alltid opptrådt med respekt ovenfor de som er eldre. Men jeg ønsker også at hun skal vite hva som er riktig i dette tilfellet, og faktisk forstår at det er vi som er "snille"

Lenke til kommentar

Hun må ha en avtale med den som nå er hjemmelshaver i grunnboka. Dersom hun har en avtale med en tidligere eier, kan denne avtalen ikke "tvinges" på deg gjennom tinglysning. Men dette virker som en noe knotete sak, så jeg vil anbefale deg å sjekke grunnboka og de nøyaktige grensene som er der. Vet du med sikkerhet hvor tomtegrensene går?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vi er veldig sikre på hva som er vår tomt, det sto i papirene når vi kjøpte her. Men jeg har de ikke her nå.

Har tegnet ett paint bilde av tomta, grønnt strek er skille

post-270697-0-66616400-1331069995_thumb.jpg

Må bare legge til, at den gårdsplassen er veldig smal, er ikke plass til 2 biler i bredden. Og tomten på siden av garasjen og bak huset er veldig bratt og mye berg

Endret av mrroy76
Lenke til kommentar

Hun kan tinglyse når som helst dersom grunnlaget for sedvane er det. Hvis tidligere eier alltid har latt henne gå igjennom der så har hun rett til å fortsette å gjøre det, men hun har ikke rett til det før hun har fått medhold

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, saken er den at dersom hun faktisk har en veirett (og ikke bare en tålt bruk fra din side) over din tomt, så må du respektere den, altså ikke hindre henne fra å benytte den. Dersom den veiretten innebærer bilbruk, så kan ikke du hindre henne i å kjøre bil til og fra. Men dersom hun ikke hadde rettsvern for denne rettigheten da du overtok, og du var i god tro, så mistet hun den. Spørsmålet er om du i den situasjonen du her tegner overhodet kan ha vært i aktsom god tro. Jeg vet for lite om rettsvernreglene til å svare på det, og spiller ballen videre.

MEN, dersom vilkårene for hevd er til stede, så kreves det ikke tinglysing for å få rettsvern. Dersom hun har brukt veien i over 20 år (etter at tomta ble skilt ut), og har vært i god tro (det er hun selvfølgelig dersom hun har en avtale), så har hun hevdet denne veiretten, og da trenger den ikke tinglysning. Men da må hun ha brukt den som bilvei (om enn sporadisk) hele tiden.

Med andre ord: Det er ikke helt lett å si om hun har null rettigheter (tålt bruk), rett til å gå over tomta di (og det er jo i så fall greit for deg) eller rett til å kjøre bil (en rett du i så fall må respektere).

Lenke til kommentar

ifølge megler og eiendomspapirene så har vi hele tiden hatt den tro at det er vår tomt og at nabo ikke har hatt noe og si på hvordan vi benytter tomta vår. Hadde det vært opplyst noe sted at vi ikke kunne parkere på vår gårdsplass så hadde vi aldri kjøpt. Megleren opplyste at det ikke var levert noen tinglysning om bruksrett. Så vi gjorde som vi ville med tomten,men at vi burde ha det slik at hun kom seg inn til leiligheten og at vi kunne flytte bilen om det var behov i forbindelse med diverse ærend. Gjesteparkering som jeg skriver om,er egentlig snuplass i boligfeltet.

kinkig sak dette

Lenke til kommentar

post-270697-0-66616400-1331069995_thumb.jpg

Må bare legge til, at den gårdsplassen er veldig smal, er ikke plass til 2 biler i bredden.

Jeg stusser litt på bruken av ordet "gårdsplass" om en sti eller vei som ikke er bred nok for to biler. Dersom dette er eneste adkomst til innerste leilighet i en tomannsbolig, er det ganske opplagt at denne må være tilgjengelig for vareleveranser, ambulanser etc. Og at den ikke kan brukes til parkering. Selv om man ikke har juridisk gyldige papirer som sier dette.

Parkeringsforholdene er ofte dårlige ved eldre hus. I dag hadde man neppe fått byggetillatelse for dette uten at det var avsatt plass til fri adkomst med bil til begge boenheter, parkering av minst to biler per familieleilighet samt plass til å snu bilen på egen tomt. Når man kjøper hus der forholdene er slik, må man være forberedt på at det må gjøres noe for å rydde opp i parkeringsforholdne, både ved å grave/fylle og sprenge fjell om nødvendig, samt få på plass nødvendige avtaler om hvem som har bruksrett og eiendomsrett til hva.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...